Sivu 2 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/82

Viestiketju: Jokerin vuorovälin tasaaminen aktiivisella liikenteenohjauksella

  1. #16
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Viestejä
    1440

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Näinköhän veturinkuljettajatkin kokevat JKV:n opasteet? Tai lentäjät reittitietokoneen ohjeet? Tuskin.
    Nuo ovat verrattavissa siihen, että bussikuskia vaaditaan noudattamaan reittiä ja lakia, sillä ne liittyvät turvallisuuteen, mutta mitenköhän ne liittyvät näyttöön, joka koko ajan tutkii kaasun käyttöäsi mutta ei näe tietä tai tilanteita? Eikä ne Jokeribussit ole törmänneet toistensa perään ilman tälläistä opastuslaitettakaan, toisin kuin rautateillä voisi käydä. Eri asia sitten olisikin joskus mainittu näyttö, mistä näkyisi edellä ja takana ajavan Jokerin sijainti, jonka avulla voisi pitää väliä mahdollisimman sopivana. Se toimisi, jos aikatauluista luovuttaisiin suosiolla.

  2. #17

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Yksinkertaista: odotat pysäkillä kunnes lähtölupa tulee. Jollei pysäkeillä ole siihen tilaa, niitä on syytä pidentää.
    Et varmaankaan ole linja-auton kuljettaja? Tuoko olisi sitä asiakaspalvelua ja sujuvaa joukkoliikennettä? Ei minun mielestäni...

  3. #18

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Nuo ovat verrattavissa siihen, että bussikuskia vaaditaan noudattamaan reittiä ja lakia, sillä ne liittyvät turvallisuuteen, mutta mitenköhän ne liittyvät näyttöön, joka koko ajan tutkii kaasun käyttöäsi mutta ei näe tietä tai tilanteita?
    Lentokoneen reittitietokone on ihan samanlainen lennon optimaattori - joka tähtää sekä nopeimpaan lentoaikaan että tehokkaimpaan polttoaineenkäyttöön - kuin bussin ohjaava ajotietokonekin olisi. Joka tapauksessa systeemi on, että kun kone antaa ohjeita, niitä noudatetaan. Hitaammin ajaminen ei ole muutenkaan lainvastaista, ja kuten sanoin, odotuksen voi keskittää pysäkeille. Junakin lähtee liikkeelle vasta aikatauluun painettuna aikana. Sillä ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Et varmaankaan ole linja-auton kuljettaja? Tuoko olisi sitä asiakaspalvelua ja sujuvaa joukkoliikennettä? Ei minun mielestäni...
    Tätä keskustelua on ilmeisesti turha jatkaa pidemmälle, kun näköjään vedotaan jo bussinkuljettajan koulutuksen tuomaan auktoriteettiin. Keskustelua joukkoliikenteen laatukokemuksesta on tämä foorumi täynnä, siitä vaan penkomaan niitä ketjuja. Asiakas sen laatutasokokemuksen päättää eikä kuljettaja. Asiakaspalvelua ja sujuvaa joukkoliikennettä on palvelulupausten pitäminen ja tasainen palvelutaso. Pysäkillä lähtöajan odottaminen on ihan normaalia keskieurooppalaista laatutasoa. Jostain syystä Suomessa vain vallitsee sellainen kummallinen käsitys, että palvelua on vain mahdollisimman nopea kaasuttelu. Kuten olen aikaisemminkin selittänyt, kaikki tähtää asiakkaiden laatutason optimointiin, odotusaikojen ja myöhästymisen minimointiin. Pysäkillä sopivan lähtöajan odottelu nyt vain kuuluu osana siihen.

  4. #19

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2256

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Joukkoliikenne ei kaupungissa kilpaile linjanopeudella. Auto on aina nopeampi, koska auto ei käy pysäkeillä. Siksi nopeutta kannattaa uhrata säännöllisyyden hyväksi, säännöllisyys kun on vieläpä kilpailukykyistä.

    Rahasampo muodostetaan kuljettamalla massiivisia matkustajamääriä hitaasti (mm. raitiotiet, Jokeri), rahat valuvat kaivoon kun kuljetetaan vähän matkustajia nopeasti (moottoritiebussit).

  5. #20

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3675

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tätä keskustelua on ilmeisesti turha jatkaa pidemmälle, kun näköjään vedotaan jo bussinkuljettajan koulutuksen tuomaan auktoriteettiin. Keskustelua joukkoliikenteen laatukokemuksesta on tämä foorumi täynnä, siitä vaan penkomaan niitä ketjuja. Asiakas sen laatutasokokemuksen päättää eikä kuljettaja. Asiakaspalvelua ja sujuvaa joukkoliikennettä on palvelulupausten pitäminen ja tasainen palvelutaso. Pysäkillä lähtöajan odottaminen on ihan normaalia keskieurooppalaista laatutasoa. Jostain syystä Suomessa vain vallitsee sellainen kummallinen käsitys, että palvelua on vain mahdollisimman nopea kaasuttelu. Kuten olen aikaisemminkin selittänyt, kaikki tähtää asiakkaiden laatutason optimointiin, odotusaikojen ja myöhästymisen minimointiin. Pysäkillä sopivan lähtöajan odottelu nyt vain kuuluu osana siihen.
    Katsotaan, kun itse jäät siihen Jokeriin istumaan joka pysähtyy pysäkille odottamaan neljää minuuttia esimerkiksi, ennen kuin jatkaa matkaa. Itselleni laatukokemuksen antaa se missä kunnossa autot ovat, kuljettajat, ajotaito, mutta myös se kuinka nopea ja sujuva matka on. Ei se kuitenkaan ole sujuvaa, jos jäädään pysäkille seisomaan. Miten jatkoyhteyksien suunnittelu? Ei sellaista voi sitten edes suunnitella OLLENKAAN, kun ei voi tietää jääkö bussi pysäkille odottamaan että edellinen vuoro pakenee, vai eikö jää. Kyllä minulla siinä vaiheessa jäisi kokonaan Jokeri -linja käyttämättä. Tietty se sopii niille jotka pääsee suoraan lähtöpaikastaan määränpaikkaan, mutta jos pitäisi vaihtaa ja jatko-yhteydet, ei tule onnistumaan.

    Knightriderin idea aikataulujen poistamisesta on hyvä, ainakin ruuhka-aikaan voisi olla toimiva. Ymmärtääkseni, jos Jokerille valitaan nivel-autot, vuoroväli kapenisi ruuhka-aikaan minuutilla parilla, vai? Vai onko se niin, että nivel-autoilla ruuhka-väli pysyy samana kun nyt, ja teliautoilla sitten on tiheämpi? (3-4min?).

  6. #21

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2028

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Ei se kuitenkaan ole sujuvaa, jos jäädään pysäkille seisomaan. Miten jatkoyhteyksien suunnittelu?
    Miten jatkoyhteyksien suunnittelu siinä tilanteessa, kun ensimmäiselle pysäkille päästyään kattelee etuajassa lähteneen bussin takavaloja?

  7. #22

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3675

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Miten jatkoyhteyksien suunnittelu siinä tilanteessa, kun ensimmäiselle pysäkille päästyään kattelee etuajassa lähteneen bussin takavaloja?
    Sinne pysäkille mennään sen verran ajoissa ettei tarvitse niitä takavaloja katella. Sitä varten Jokerilla on aika tiheään jopa ajantasauspysäkit. Juuri ja juuri voi sen muutama min edellä mennä aikataulusta. Aikatauluihin merkitty ajantasauspysäkki on eri asia kuin liikenteenohjaajalta tuleva yhtäkkinen päätös että bussi jää odottamaan pysäkille. Aikatauluun merkityt ajantasauspysäkit on laskettu matkustajan matka-aikaan siinä bussissa, kun taas liikenteenohjaajan päätös ei ole.

  8. #23
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Lentokoneen reittitietokone on ihan samanlainen lennon optimaattori - joka tähtää sekä nopeimpaan lentoaikaan että tehokkaimpaan polttoaineenkäyttöön - kuin bussin ohjaava ajotietokonekin olisi.
    Jotenkin vaikea nähdä lentsikka ja bussi niin samankaltaisina toimintaympäristöinä, että käytänteitä kannattaisi liiemmin lähteä niputtamaan yhteen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Pysäkillä lähtöajan odottaminen on ihan normaalia keskieurooppalaista laatutasoa.
    Missäs näin tehdään? Ei oikein vaikuta ihan kuningasidealta noin matkustajakokemuksen kannalta vaikka paperilla toki saattaakin näyttää hyvältä.

  9. #24
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    817

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Missäs näin tehdään?
    Useissa kaupungeissa, joissa joukkoliikenteen laatuun on oikeasti panostettu merkittävästi. Esimerkiksi Genèvessä.

    Kun kaikilla pysäkeillä pysähdytään, on matka-aika vähemmän vaihteleva ja siten linjakin vähemmän häiriöaltis ketjuuntumiselle. On palvelua, kun voi luottaa siihen, että linja-auto ei lähde pysäkiltä etuajassa.
    Näin se nyt vaan menee

  10. #25
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Kun kaikilla pysäkeillä pysähdytään, on matka-aika vähemmän vaihteleva ja siten linjakin vähemmän häiriöaltis ketjuuntumiselle.
    Ihan tästä nyt ei kuitenkaan tainnut olla kysymys, vaan yksittäisellä pysäkillä minuuttitolkulla venailusta.

  11. #26

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Ihan tästä nyt ei kuitenkaan tainnut olla kysymys, vaan yksittäisellä pysäkillä minuuttitolkulla venailusta.
    Minä en ainakaan ole puhunut sellaisesta. Harvoin bussi myöhästyy minuuttitolkulla kerrallaan. Minun ehdottamani järjestelmä yrittää nimenomaan ehkäistä "normaalin" myöhästymisen ja satunnaisuuden vaikutusta. Kun järjestelmää säädetään koko ajan, odotteluajat pysyvät kohtuullisena. Ja juuri koska etuajassa ajo estetään ja vuorovälejä tasoitetaan, se johtaa myös lopulta pysäkillä odottelun (sekä bussia odottavien matkustajien että sen bussin siinä pysäkillä) ja myöhästymisten minimoitumiseen. Eli, kun myöhästyvän bussin jälkeen saman tien tasoitetaan vuorovälitarjontaa, se ei johda myöhästymisiin ja siten pysäkillä seisomiseen enää sen bussin perässä.

  12. #27

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2028

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Sinne pysäkille mennään sen verran ajoissa ettei tarvitse niitä takavaloja katella.
    Tämä onkin koko jutun pointti. Mikäli joukkoliikenneväline ei kulkisi etuajassa, ei pysäkille tarvitsisi mennä etuajassa. Se etuajassa pysäkille tuleminen lisää kokonaismatka-aikaa aivan yhtä pitkillä minuuteilla kuin saman ajan odottaminen sisällä bussissa. Bussissa se vain on (yleensä) huomattavasti mukavampaa.

  13. #28

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tätä keskustelua on ilmeisesti turha jatkaa pidemmälle, kun näköjään vedotaan jo bussinkuljettajan koulutuksen tuomaan auktoriteettiin. Keskustelua joukkoliikenteen laatukokemuksesta on tämä foorumi täynnä, siitä vaan penkomaan niitä ketjuja. Asiakas sen laatutasokokemuksen päättää eikä kuljettaja. Asiakaspalvelua ja sujuvaa joukkoliikennettä on palvelulupausten pitäminen ja tasainen palvelutaso. Pysäkillä lähtöajan odottaminen on ihan normaalia keskieurooppalaista laatutasoa. Jostain syystä Suomessa vain vallitsee sellainen kummallinen käsitys, että palvelua on vain mahdollisimman nopea kaasuttelu. Kuten olen aikaisemminkin selittänyt, kaikki tähtää asiakkaiden laatutason optimointiin, odotusaikojen ja myöhästymisen minimointiin. Pysäkillä sopivan lähtöajan odottelu nyt vain kuuluu osana siihen.
    Et vastannut kysymykseeni; Oletko linja-auton kuljettaja? Juu, asiakas ottaa kantaa laatutasoon mutta asiakas ei tiedä mistä laadun heikkous milloinkin johtuu ja millä niitä asioita voidaan korjata. Eikä sitä tiedä aina suunnittelijakaan pöytänsä takana. Kuljettajilta voisi edes joissakin asioissa kysyä käytännön kokemuksia, he sitä autoa siellä kuitenkin ajavat ja asiakkaita palvelevat...

  14. #29

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    En ole kuljettaja, eikä sillä ole tässä asiassa mitään merkitystä. Kuljettaja ei voi ratin takaa havainnoida, miten järjestelmä toimii kokonaisuutena, eikä kuljettaja voi tehdä markkinatutkimusta siitä, mitkä laatutasoseikat oikeasti vaikuttavat asiakkaiden palvelukokemukseen. Kuljettajalle suoraan annettu palaute edustaa vain jäävuoren huippua.

  15. #30

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    En ole kuljettaja, eikä sillä ole tässä asiassa mitään merkitystä. Kuljettaja ei voi ratin takaa havainnoida, miten järjestelmä toimii kokonaisuutena, eikä kuljettaja voi tehdä markkinatutkimusta siitä, mitkä laatutasoseikat oikeasti vaikuttavat asiakkaiden palvelukokemukseen. Kuljettajalle suoraan annettu palaute edustaa vain jäävuoren huippua.
    Ja sitä jäävuoren huippua ei siis noteerata millään tavalla? Miten voit tietää mitä kuljettaja voi havainnoida ja mitä ei? Eikö se kuljettaja juurikin tiedä esim. sen missä sitä aikaa eniten vietetään? Juu tiedän, se tiedetään teoriassa myös Hsl:llä, kiitos Buscomin ja Helmin ja satelliittipaikannuksen, mutta... Miksi joku vuoro myöhästyy enemmän kuin joku toinen? Pitäisikö ensin selvittää todelliset syyt esim. tuohon vuorojen/autojen ketjuuntumiseen esim. Jokerilla, ennenkuin sitä aletaan estää mielestäni arveluttavilla toimenpiteillä? Niin kauan kun matkustajamäärät lisääntyvät(tietääkseni myös tavoite?) ja vuorovälit ovat tuon Jokerin 3-5 minuuttia, kuljettajat eivät ole toistensa klooneja ja seassa on muuta liikennettä ja liikenteen ohjausta, ketjuuntumista tulee olemaan aina...

Vastaavia viestiketjuja

  1. Jokerin raideleveys
    kirjoittanut hmikko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 195
    Viimeisin viesti: 11.06.2012, 00:41
  2. Raide-Jokerin nopeuttaminen
    kirjoittanut Knightrider foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 109
    Viimeisin viesti: 12.03.2011, 11:18
  3. Raide-Jokerin varikko
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 27.03.2008, 06:45
  4. Kööpenhaminassakin jokerin tapaista
    kirjoittanut antti foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 04.12.2007, 15:42
  5. Hämeenlinnanväylä ja Jokerin pysäkki
    kirjoittanut Multsun poika foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2006, 21:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •