Tietenkin. Mutta samalla tavoin alan toimintaa voivat seurata muutkin kuin kuljettajat. Se kuljettajan lisäseuranta sieltä ratin takaa ei ole merkitykseltään iso. Chauffer [josta muuten puuttuu yksi u] yrittää väittää, että olisi jotenkin tärkeää olla kuljettaja, jotta voi olla jotain mieltä alan toiminnasta.
No näenhän minä itsekin mitä kuljettaja tekee työkseen ja missä aikansa viettää. Kuljettajalla ei ole karttanäkymää kaikkien bussien sijainnista, kuljettajalla ei ole historiallista dataa aikataulujen luotettavuudesta. Kuljettaja ei voi lukea asiakkaiden ajatuksia. Kuljettajan tehtäviin ei kuulu järjestelmän kokonaispalvelutason suunnittelu, vaan se tehdään ihan muualla kuin ratin takana. Kuljettajien informaatio siihen on toki hyödyllistä, mutta se vaatii kaikkien kuljettajien tiedon luotettavaa aggregointia. Varikolla kiertävät huhut eivät kuulu siihen, eivätkä yhden kuljettajan kokemukset yhdeltä linjalta.
Jos kuljettaja pitää ajoajastaan itse exceliä ja kellottaa koko ajan ajoaan, niin kyllä. Muuten se perustuu vain ihmisen erittäin epäluotettavaan muistiin ja aika-arvioihin. Enkä siltikään vielä ymmärrä, miten se liittyy tähän keskusteluun, kun puhutaan siitä, onko matkustajan palvelutason kannalta parempi, että vuorovälejä tasoitetaan vai ei.
Ei sitä tarvitse selvittää, koska se tiedetään jo ihan hyvin. Se johtuu liikenneolosuhteista ja normaalista satunnaisvaihtelusta. Nyt ei ole kyse siitä, pitäisikö Jokerin liikenneolosuhteita parantaa. Totta kai pitäisi. Se pitäisi siirtää raiteille. Nyt on kyse siitä, mitä voidaan tehdä nykyisten liikenneolosuhteiden puitteissa. On hieman eri asia perustaa Jokerille oma liikenteenohjaus kuin käyttää kymmeniä miljoonia pieniin parannustoimenpiteisiin linjalla. Nyt vain keskustellaan siitä, minkälainen liikenteenohjaus toimisi parhaiten.
No kun sen liikenteenohjauksen tehtävä on juuri ohjata kuljettajat samanlaiseen ajamiseen. Eikä se liikenteenohjaus aiheuta ketjuuntumista, vaan ehkäisee sitä.
Mutta en nyt suostu tästä aiheesta enempää vääntämään. Auktoriteetteihin perustuva keskustelu on kerrassaan turhaa. Tässä keskustellaan asioista: siitä, miten saadaan paras mahdollinen palvelutaso Jokerille tai mille tahansa tiheän vuorovälin linjalle. Ei siitä, mikä auktoriteetti on siihen pätevin. Asioita tuetaan ja kumotaan asia-argumentein, ei niin että joku on oikeassa koska omaa jonkin ammattitittelin.