Westendin Linjan talousvaikeudet

Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2009/1

No tänään on ollut peruttuja vuoroja muutamia, 2 kalustopulan vuoksi (yksi näky HSL:n poikkeusliikennetiedotteissa) ja 2 teknisen vian vuoksi ja yksi, noh, ylläolevan tekstisi vuoksi ;) (merkattuna tekniseksi viaksi).

Ei Westendillä se käteinen voi pitkälle riittää. Mutta, olisihan tämän vararikon voinut arvatakkin kaluston kunnosta. Liian monta kertaa jouduttu ottamaan hätiin vanha kunnon täydellisesti toimiva Wiima K202:n, kun ei ole pystytty autoja korjata. Myös monissa, vielä liikennöinti kunnossa olevissa, on pikkuvikoja tms. Myös kuljettajat ovat olleet todella vihaisen näköisiä ja ärsyyntyneitä, voisiko tämä johtua Westendin talousvaikeuksista?

Pistänpä pienen tehtävän pystyyn. Kuka arvaa ekana, mihin ovat ne kolme HSL-väritteistä Iveco Irisbus Crossway LE:tä, jotka seisoivat Westendin Linjan pihalla vielä ainakin pari kuukautta sitten, hävinneet? :) Oikein arvannut saa mainetta ja kunniaa.

Ilmeisesti eivät ainakaan Westendille ole tulossa enää ajoon :( Kuulinpa tänään jutun että ovat siellä seisseet siksi kun ei Wl saanut rahoitusta niihin autoihin. Ovatko sitten siirtyneet jonkun toisen HSL alueen liikennöitsijän laivastoon
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2009/1

Ilmeisesti eivät ainakaan Westendille ole tulossa enää ajoon :( Kuulinpa tänään jutun että ovat siellä seisseet siksi kun ei Wl saanut rahoitusta niihin autoihin. Ovatko sitten siirtyneet jonkun toisen HSL alueen liikennöitsijän laivastoon

Jep, juurikin näin. Maahantuoja haki autot takaisin, koska Westendillä ei ollut varaa millä maksaa niitä... :shock: Sen enempää niiden kohtalosta ei minulla ole tietoa, mutta uskon kyllä että jollekkin HSL-alueen liikennöitsijälle menee. Ovat kuitenkin HSL-väreissä valmiiksi. Westendin logot vain pois.

Mutta Westendin kohtalo kyllä vähän harmittaa, kuitenkin itselläni ollut aikaisemmin hyvä ja laadukas kuva Westendistä.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2009/1

Jep, juurikin näin. Maahantuoja haki autot takaisin, koska Westendillä ei ollut varaa millä maksaa niitä... :shock: Sen enempää niiden kohtalosta ei minulla ole tietoa, mutta uskon kyllä että jollekkin HSL-alueen liikennöitsijälle menee. Ovat kuitenkin HSL-väreissä valmiiksi. Westendin logot vain pois.

Mutta Westendin kohtalo kyllä vähän harmittaa, kuitenkin itselläni ollut aikaisemmin hyvä ja laadukas kuva Westendistä.

Yhden N:llä alkavan liikennöitsijän riveihin varmaan voisi mahtua pari ehjää autoa :p

täytyy pitää hiljainen hetki jos Wl kaatuu :(
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2009/1

Yhden N:llä alkavan liikennöitsijän riveihin varmaan voisi mahtua pari ehjää autoa :p

Noh, sinne N:llä alkavan liikennöitsijän, jos siis samasta nyt puhumme, on tulossa oliko lähemmäs 80 uutta ehjää autoa ;)
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2009/1

Noh, sinne N:llä alkavan liikennöitsijän, jos siis samasta nyt puhumme, on tulossa oliko lähemmäs 80 uutta ehjää autoa ;)

No joo, mutta siihen menee vielä aikaa. Ne kolme Irisbussia olisi heti valmiina. Ja voisivat toimia vaikka sakottomina vara-autoina syksyksi
 
Liekö niitä enää kukaan huolii, kun on jo WL pöpöt tarttunu Matinkylässä seistessä :D

Ei vaineskaan, eiköhän ne liikenteeseen mene, ja aika vahva tuntuma olisi itsellä että N- tai V-alkuisille liikennöitsijöille kelpaavat. ;)

WL saattaisi vielä nipinnapin selvitä talousahdingosta, kun ottaisi nyt suosiolla niskasta kiinni ja luopuisi HSL-linjaliikenteestä, myisi niitä autoja pois ja koittaisi selvitä tilausajoilla vähän aikaa...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Liekö niitä enää kukaan huolii, kun on jo WL pöpöt tarttunu Matinkylässä seistessä :D

Ei vaineskaan, eiköhän ne liikenteeseen mene, ja aika vahva tuntuma olisi itsellä että N- tai V-alkuisille liikennöitsijöille kelpaavat. ;)

WL saattaisi vielä nipinnapin selvitä talousahdingosta, kun ottaisi nyt suosiolla niskasta kiinni ja luopuisi HSL-linjaliikenteestä, myisi niitä autoja pois ja koittaisi selvitä tilausajoilla vähän aikaa...

Nyt naurahdin kyllä itsekkin, voi olla ettei kauaa mene kun WL luopuu linjoista tai menee vain yksinkertaisesti konkurssiin jolloin lopputulos on sama.
 
Olikohan noihin Westendin Linjalle tulleissa pois haettuihin Irisbuseihin ehditty teippaamaan järjestysnumerot. Ois kalustolistaaja tyytyväinen. =)
 
Yksi heikkous varmaan Westendin Linjalla on suuri määrä eri valmistajien busseja. Mikä vaikeuttanee huoltoja. On Volvoa, Renaultia, Kiitokoria, Wiimaa, Ikarusta, Irisbussia, Lahtelaista ja Golden Dragon busseja.

Yhtiön kaatuminen olisi todella harmi. 60- luvulta asti toiminut...
 
Yksi heikkous varmaan Westendin Linjalla on suuri määrä eri valmistajien busseja. Mikä vaikeuttanee huoltoja. On Volvoa, Renaultia, Kiitokoria, Wiimaa, Ikarusta, Irisbussia, Lahtelaista ja Golden Dragon busseja.

Yhtiön kaatuminen olisi todella harmi. 60- luvulta asti toiminut...

No yhtiöstä kertonee jo aika paljon se, että kun muut hankkivat telilinjoille Volvoa ja Scalaa syksyllä alkaineisiin sopimuksiin niin WL tilasi 109:lle Golden Gragoneita, ja onhan siellä toki HelBin romurivistä hankittu Ikaruskin. Onko nyt sitten oikeasti kauhean iso harmi jos WL kaatuisi? Kalustosta voi jo päätellä aika paljon, ettei ihan hirveän lujaa ole mennyt pitkään aikaan. Ajetaan kalustolla, jota ei olisi pitänyt tilata alunperinkään, ja jotka ovat jo tähän päivään mennessä lunastuskuntoisia. Toki, kun on paljon erilaista kalustoa väistämättä syntyy korjauskustannuksia enemmän kun täytyy osia tilata pienempiä eriä. Jokainen, joka vähäänkään ymmärtää talouden päälle ymmärtää, että silloin yksittäinen osa tulee paljon kalliimmaksi. Tosin, ei sekään nyt silti vielä firmaa kaada. Kyllä siinä ovat ihan muut asiat jo sitten..
 
No yhtiöstä kertonee jo aika paljon se, että kun muut hankkivat telilinjoille Volvoa ja Scalaa syksyllä alkaineisiin sopimuksiin niin WL tilasi 109:lle Golden Gragoneita, ja onhan siellä toki HelBin romurivistä hankittu Ikaruskin. Onko nyt sitten oikeasti kauhean iso harmi jos WL kaatuisi?

Ovatko nuo GD:t sitten olleet jotenkin erityisen huonoja tai epäluotettavia? Itselläni ei noista ole vielä yhtään kokemusta kun ei tule juurikaan Espoon puolella liikuttua. Tuo Helbiltä hankittu teli-ikarus toimii käsittääkseni vara-autona ja sikäli ihan järkevä hankinta, miksi hankkia varalle uutta ja kallista autoa kun käytetyn saa edullisesti? Westendin linjahan on jo kertaalleen luopunut omasta linjaliikenteestään kun kilpailutus 90-luvulla alkoi, sen jälkeenhän firma ajoi pitkään pelkkää alihankintaa muille firmoille. Ehkäpä sama tilanne tullaan näkemään tulevaisuudessakin. Tuo Vantaan suunnan linjojen 452, 453, 516 ja 400N kilpailutukseen osallistuminen ja voittaminen oli ainakin yhtiön kannalta todellinen töppäys, siirtoajot toiselle puolelle Espoota ovat aivan järjettömiä, olen myös ihmetellyt kuinka tehottomasti linjojen 452 ja 453 kalustokiertoa hoidetaan, arkisin Myyrmäessä ja Martinlaaksossa seisoo usein 2-3 autoa odottamassa linjalle lähtöä joten seisonta-ajat ovat melkoisen pitkiä, varmasti tuossakin olisi mahdollisuus säästää tehostamalla kalustonkäyttöä.
 
Mun puolesta saa kaatua. Eilen olin Tapiolassa odottelemassa e18:aa ja pysäkillä hetken viipynyt WL26 sai aikaan sellaisen kärypilven, että henkeä ahdisti ja tuli paha olo. Jos koko kalusto on tuossa kunnossa, alkaa kyseisen firman bussien käyttäminen olla kohta hengenvaarallista touhua.
 
Mun puolesta saa kaatua. Eilen olin Tapiolassa odottelemassa e18:aa ja pysäkillä hetken viipynyt WL26 sai aikaan sellaisen kärypilven, että henkeä ahdisti ja tuli paha olo. Jos koko kalusto on tuossa kunnossa, alkaa kyseisen firman bussien käyttäminen olla kohta hengenvaarallista touhua.

Eilen kuljin WL:n Crossarilla nro 29 linjalla 452. Meno oli todella tahmeeta. Kuljettaja varmaan polki kaasua minkä pystyi, mutta auto ei tuntunut reagoivan. Hämeenlinnanväylällä Haagan kohdalla ylämäessä alkoi jo vähän säälittämään.
 
Jos esim. Espoon vuoroja ajetaisiin edes puolimatalalla kalustolla, ja muutenkin koviin kiihdytyksiin ja jarrutuksiin paremmin sopivalla autolla, niin voisi vaihteisto ja moottori pysyä paremmassa kunnossa. Jos kaupunkibussilla ajetaan 80km/h ja jarrutetaan toistuvasti voimakkaasti pysäkille ja taas rajusti kiihdytetään, niin mitä tapahtuu ennen pitkää? Mikään bussi ei kestä satoja kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia joka päivä. Monet väylistä ovat vielä talvella semmosessa kunnossa että meinaa sydän hypätä kurkun kautta ylös kun jyskyttää. Samoin keskustan tiet eivät ole parhaassa kunnossa edes kesällä. Kaupunkibusseja ei ole tarkoitettu mihinkään muuhun kuin kaupunkiajoon, ei tunnin seutulinjoille motarilla. Westendillä muita kuin seutulinjoja taida edes olla, joten ymmmärrän että voi moottori ja vaihteisto olla kovilla heidän busseissa. Matalassa bussissa moottorilla ja vaihteistolla ei ole liiemmin iskunvaimennusta eikä kunnon ilmanvaihtoa, toisin kuin korkeissa. Ilmanvaihdon puute moottoritilassa johtaa moottorin ja moottoritilan liiallisen lämpenemiseen kun moottori käy suorituskyvyn rajoilla koko ajan, tämä johtaa niihin auton palamisiin, joita Westendin autoille tapahtuu silloin tällöin.

Joitakin vuosia sitten Helb ajoi Scania OmniCityllä "isoilla" väylillä, kyseessä siis täysmatala bussi, jolla ajettiin 70-80km/h. Rupes oikein säälittämään. Joka töyssy tuntus ja moottori huusi täysillä kierroksilla. Naurettavaa autojen rääkkäämistä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös