H14:lle eivät pätkä-MANit mielestäni sovi. Niitä lienee siellä kaksi kappaletta ja varsin usein käyttäessäni ko. linjaa joudun niissä ajamaan. Seisomalastissa edestä taakse mennään aivan keskellä päivääkin, usein lauantaisinkin.
H14:lle eivät pätkä-MANit mielestäni sovi. Niitä lienee siellä kaksi kappaletta ja varsin usein käyttäessäni ko. linjaa joudun niissä ajamaan. Seisomalastissa edestä taakse mennään aivan keskellä päivääkin, usein lauantaisinkin.
Sen kummemmin tietämättä millainen vehje se vdl tulee olemaan, voisin väittää että sen LE tyyppinen kori ja turboahdettu moottori ovat mukavampi yhdistelmä vihdintiellä jossa nopeudet nousevat taajamanopeuksia kovemmiksi.. h14:lle man olisi omiaan reitin takia, sehän on tehty ahtaille kaduille ja mukulakiviteille. Ei paljoa mukuloista hätkähdä. Matkustajien osalta mannella h14 onkin tiukka ja siksi HSL:n pitäisikin miettiä mielestäni raitiotietä enemmänkin Eiran ja punavuoren suuntaan kun minnekään muualle...
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Siitä vaan itse kokeilemaan ajamista esim. teliautolla linjan 14 reittiä, ei auta jos matkustajat mahtuvat hyvin kyytiin jos ei autolla mahdu Eiraan asti... tai ainakaan sieltä pois. No juu olen siellä ajanut 7.20m akselivälisellä 2-akselisella autolla, ei kovin hyvin toimi. Noita vaatimuksia kannattaa hiukan miettiä myös risteysten ahtaus huomioon ottaen, kun ei pitkillä autoilla sinne tahdo suurin osa kuljettajia päästä...
Nivelethän kääntyvät telejä sutjakammin, MAN-niveltähän testattiinkin joskus mukulakivillämme; ehkä ne olisivat ratkaisu h14:lle?
Jokeri-linjojen sekä mm. e85:n busseihin olisi hyvä saada polkupyöräpaikka tai kaksi, kuten lähijunissakin on; ei olisi Euroopan ensimmäinen vastaava ratkaisu.
Mielestäni avorahastus käyttöön vain mahdollisimman monille linjoille, nopeuttaisi liikennöintiä, eikä bussit EHKÄ myöhästelisi niin paljoa. Mutta jos ei niveliä niin, täysimatalia telejä? MAN esimerkiksi valmistaa, mutta en sano että MANilta niitä juuri pitäisi tilata, siitä vaan viestiä Scanialle että tekevät meille täysmatalia scaloja, olihan se proto-scalakin täysimatala.![]()