HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

Mikä on HSL-alueen paras bussimalli?

  • Carrus City M

    Äänet: 5 6.9%
  • Carrus City U

    Äänet: 3 4.2%
  • Carrus City L

    Äänet: 10 13.9%
  • Mercedes-Benz O405N2

    Äänet: 1 1.4%
  • Lahti 402

    Äänet: 8 11.1%
  • Ikarus E94

    Äänet: 0 0.0%
  • Ikarus E94F

    Äänet: 0 0.0%
  • Scala

    Äänet: 11 15.3%
  • Volvo City L

    Äänet: 1 1.4%
  • Volvo 8500LE maakaasu

    Äänet: 0 0.0%
  • Volvo Säffle 8500LE

    Äänet: 3 4.2%
  • Volvo 8700LE

    Äänet: 11 15.3%
  • Volvo 8700

    Äänet: 1 1.4%
  • Volvo 8900LE

    Äänet: 7 9.7%
  • Volvo 7000

    Äänet: 0 0.0%
  • Irisbus Crossway LE

    Äänet: 2 2.8%
  • Golden Dragon

    Äänet: 1 1.4%
  • Säffle 2000

    Äänet: 0 0.0%
  • MAN Lion's City

    Äänet: 8 11.1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    72
Eikös tässä lähipäivinä pitäisi tulla ne 3 kappaletta Ivecoita Pohjolan Liikenteelle?


Ivecojen toimintavarmuus on ollut melkoista arpapeliä, parhaimmillaan hinataan useampaan kertaan samoja yksilöitä yhden viikon aikana... Lisäksi tehtaan toimitusajat ovat mitä ovat, näillä näkymin PL:n uudet Ivecot saapunevat marraskuun alkuun mennessä.

Ainakin minusta Ivecolla ajaminen on huomattavasti työläämpää kuin muilla vekottimilla, vaikkei niissä mitään erityistä olekaan pielessä, samaten kuin uusilla Scania-alustaisillakin. Ne riippupolkimet, jotka ovat täysin tunnottomat, sekä suht raskas ohjaus verrattuna esim Volvoon, saa hartiat jumiin.

Uudet 8900-koriset Volvot on olleet parhaita busseja tähän mennessä millä olen töitä tehnyt, Carrus K204 City L korisen Volvo B10B:n ohella.
 
Ivecojen toimintavarmuus on ollut melkoista arpapeliä, parhaimmillaan hinataan useampaan kertaan samoja yksilöitä yhden viikon aikana... Lisäksi tehtaan toimitusajat ovat mitä ovat, näillä näkymin PL:n uudet Ivecot saapunevat marraskuun alkuun mennessä.

Ainakin minusta Ivecolla ajaminen on huomattavasti työläämpää kuin muilla vekottimilla, vaikkei niissä mitään erityistä olekaan pielessä, samaten kuin uusilla Scania-alustaisillakin. Ne riippupolkimet, jotka ovat täysin tunnottomat, sekä suht raskas ohjaus verrattuna esim Volvoon, saa hartiat jumiin.

Uudet 8900-koriset Volvot on olleet parhaita busseja tähän mennessä millä olen töitä tehnyt, Carrus K204 City L korisen Volvo B10B:n ohella.

Mitä tarkoitat Ivecon työläämmällä ajamisella? Minusta Ivecossa on uusista busseista kaikista kevyin ohjaus. Toki joissakin yksilöissä on hitaat ovet, mutta mielellään sitä Ivecolla ajelee ja jos ei EDC-valo pala niin kulkuakin löytyy mukavasti.
 
Annoin ääneni Lahti 402 mallille. Sen kanssa työ sujuu kuin tanssi. Saa joka kerta hymyn huulille kun odottaa autoa vaihdolle ja kulman takaa kurvaa 402. Samoin Volvon 8700 tuntuu sopivan minulle paremmin kuin uudet Scalat. Jotenkin tuntuu että Scalassa muutettiin jotakin tuossa 2006 paikkeilla ja vanhemmat ovat parempia (ne missä on isot polkimet). Se HelB:n proto-Scala on ihan loistava peli, mutta vain yksilehtinen etuovi.
 
Mitä on nyt noilla busseilla matkustellu,niin sanoisin, että kyllä toi Scala on paras, ihan perus ja ei mitään vikoja (yleensä).
 
Olipa vaikea päättää. Aiempi favourite on ollut Crossari, mutta täytyy kyllä sanoa, että uusi Volvo 8900LE vie voiton tuosta listasta. Tämänhetkinen suosikki on VDL Citea LLE.
 
Viimeksi muokattu:
Annoin ääneni Lahti 402 mallille. Sen kanssa työ sujuu kuin tanssi. Saa joka kerta hymyn huulille kun odottaa autoa vaihdolle ja kulman takaa kurvaa 402. Samoin Volvon 8700 tuntuu sopivan minulle paremmin kuin uudet Scalat. Jotenkin tuntuu että Scalassa muutettiin jotakin tuossa 2006 paikkeilla ja vanhemmat ovat parempia (ne missä on isot polkimet). Se HelB:n proto-Scala on ihan loistava peli, mutta vain yksilehtinen etuovi.

Eikös tuo mainitsemasi muutos johtunut enemmänkin Scanian alustan muuttumisesta, riippupolkimista en minäkään tykkää yhtään. Ne ei vaan sovi bussiin jolla olisi tarkoitus ajaa nätisti ja nykimättä. Tämä ongelma vain korostuu kun vaihteistona on "super-eco" -moodiin viritetty ZF:n vaihteisto.
 
Parhain kyllä tällä hetkellä on VDL Citea LLE-120, erittäin hyvä matkustusmukavuus, todella hiljainen, parhain ilmastointi mitä on tällä hetkellä missään autossa.
Toisena tulee Volvo 8900LE, Mielestäni Pohjolan Volvot ovat jotenkin vain hienompia sisältä, ei niin ankeita kuin Nobinan, hyvä matkustusmukavuus ja ilmastointi, Pohjolan volvot ovat vielä hiljaisempia kuin Nobinan, mistä johtuu?
Kolmantena tulee Irisbus Crossway LE, ihan hyvä matkustusmukavuus mutta ei mielellään istu 20 minuuttia pidempään tässä koska tulee selkä ja takapuoli kipeäksi. Hyvä ilmastointi löytyy tästäkin mutta mitä useammin tuppaa olemaan rikki tai ei päällä. Ärhäkkä ja sopivan kokoinen, millainenkohan crossari olisi telinä? :)

Kaikista huonoimman arvosanan annan Mercedes-Benz O405:selle, siinä ei ole yksinkertaisesti mitään hyvää sanottavaa.
 
Mitä tarkoitat Ivecon työläämmällä ajamisella? Minusta Ivecossa on uusista busseista kaikista kevyin ohjaus. Toki joissakin yksilöissä on hitaat ovet, mutta mielellään sitä Ivecolla ajelee ja jos ei EDC-valo pala niin kulkuakin löytyy mukavasti.

En osaa yhtä asiaa sanoa, mutta varmasti siihen vaikuttavat raskas jarrupoljin, vasemman peilin sijoittaminen ylös, sekä ajoasento, josta omalle kropalle ja sen mittasuhteille ei saa hyvää. Polkimia saa polkea suoraan ylhäältä alaspäin, jotta ratti olisi sopivalla kohtaa. Kaksi kierrosta 58:a Ivecolla vastaa neljää pitkällä 8700:lla, minulle siis. Tänään ajelin 22sta Ivecolla, mittarissa reilut 100tkm. Kun käännyin Rajametsäntieltä Metsäläntielle, sain kick-downilla kerättyä Postintaipaleen risteykseen liki kolmekymppiä vauhtia, meinasi ihan pyörryttää... :)
 
Kyllä Carrus City L on loistava bussi. Istuin tänään juuri koti matkalla (HelB 33) oli kyllä hyvässä kunnossa mutta pikkusen patteri kolisi.:tongue:
 
Ivecojen toimintavarmuus on ollut melkoista arpapeliä, parhaimmillaan hinataan useampaan kertaan samoja yksilöitä yhden viikon aikana... Lisäksi tehtaan toimitusajat ovat mitä ovat, näillä näkymin PL:n uudet Ivecot saapunevat marraskuun alkuun mennessä.

Liekö tämän syksyn toimitusongelmat liittyvät uudistettuun malliin josta jossain toisessa ketjussa oli juttua. Olisi kyllä kiinnostavaa tietää mistä viime syksyn ongelmat johtuivat, sillä Nobinalle vuodenvaihteen autot tulivat ihan ajallaan :) Muutenkin tuntuu, että vaikka Ivecoissa on joitain ongelmia (niinkuin kaikissa) ovat ne kuitenkin suht vähän poissa ajosta. e18/19:lla näkee todella harvoin mitään muuta kuin Ivecoa ja ymmärtääkseni Nobinalle tulleet Ivecot ovat olleet hyvin toimivia. Toivoisinkin että Nobina hankkisi niitä lisää :) Myös Hertsikan matkustajat ovat olleet otettuja uusista Ivecoista, sillä kuuleman mukaan asiakastyytyväisyys on pompsahtanut taivaisiin siellä :D
 
Takaisin
Ylös