HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

Mikä on HSL-alueen paras bussimalli?

  • Carrus City M

    Äänet: 5 6.9%
  • Carrus City U

    Äänet: 3 4.2%
  • Carrus City L

    Äänet: 10 13.9%
  • Mercedes-Benz O405N2

    Äänet: 1 1.4%
  • Lahti 402

    Äänet: 8 11.1%
  • Ikarus E94

    Äänet: 0 0.0%
  • Ikarus E94F

    Äänet: 0 0.0%
  • Scala

    Äänet: 11 15.3%
  • Volvo City L

    Äänet: 1 1.4%
  • Volvo 8500LE maakaasu

    Äänet: 0 0.0%
  • Volvo Säffle 8500LE

    Äänet: 3 4.2%
  • Volvo 8700LE

    Äänet: 11 15.3%
  • Volvo 8700

    Äänet: 1 1.4%
  • Volvo 8900LE

    Äänet: 7 9.7%
  • Volvo 7000

    Äänet: 0 0.0%
  • Irisbus Crossway LE

    Äänet: 2 2.8%
  • Golden Dragon

    Äänet: 1 1.4%
  • Säffle 2000

    Äänet: 0 0.0%
  • MAN Lion's City

    Äänet: 8 11.1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    72
Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Nyt kun HSL-alueelle on tullut uusia bussimalleja, niin kysytäänpä uudestaan parasta bussimallia.

Vaihtoehtoja on 19:

1) Carrus City M
2) Carrus City U
3) Carrus City L
4) Mercedes-Benz O405N2
5) Lahti 402
6) Ikarus E94
7) Ikarus E94F
8) Scala
9) Volvo City L
10) Volvo 8500LE maakaasu
11) Volvo Säffle 8500LE
12) Volvo 8700LE
13) Volvo 8700
14) Volvo 8900LE
15) Volvo 7000
16) Irisbus Crossway LE
17) Golden Dragon
18) Säffle 2000
19) MAN Lion's City

Oma ääneni jakautuu Volvo City L:n ja Volvo 8700LE:n kesken, mutta kun yksi pitää valita, niin Volvo City L.
 
Annoin ääneni tällä kertaa Volvo 8700LE:lle, työpäivä sellaisen kanssa sujuu kuin leikiten. Ohjaamoergonomia on kohdallaan ja matkustettaessakin melutaso on alhainen ja tilaa on riittävästi.

Jos olisi voinut toisen äänen antaa olisi se jakautunut Ikarus E94:n ja Carrus City L:n välillä, molemmat mallit alkavat olemaan omalla työnantajallani suht rupsahtaneita :mad: mutta mielikseen niilläkin vielä työpäivän tekee, matkustamossa tosin häiritsee repeilleet lattiamatot ja penkit ja töhryt keskiovilta taaksepäin viimeisen kymmenen vuoden ajalta... Ikarukselle ehdoton plussa ohjaamosta, vaikkakin Scaniassa on vain "laatikko" kojetaululla, on nappulat hyvällä etäisyydellä ja symbolit pysyneet tallessa vuosien varrella.

Kolmas ääni, tosin tässä tapauksessa jo neljäs olisi mennyt sitten Volvo City L mallille, hyvä kori ja alusta pilattu huonolla moottorilla. Ajotuntumaltaan kirkkainta kärkeä, kulkee jämäkästi ja "tien pinnassa". En ole vielä törmännyt tälläiseen jossa ei talvella olisi ollut riittävästi lämpöä sisällä ja vaikka mittarissa on jo 700-900tkm, ei kori pidä turhia kolinoita tai kitinöitä :) nämäkin vaan alkavat olemaan jo rupuisia sisätiloiltaan

Huonoimman bussin tittelin jakaisin Säffle 2000:n, Volvo 8500LE:n ja Scalan kesken

Säffle 2000:ssa ei ole mitään hyvää sanottavaa
Volvo 8500LE:ssä on hyvä alusta pilattu surkealla nitisevällä korilla
Lahti Scalassa on huonoin ohjaamoergonomia kaikista, nappulat sijaitsee lattialla. Meno on nykivää ja matkustamo on ahdas ja penkit huonot..
 
Mikä ero näissä mielestäsi on?
Minun mielestä kaksiakselinen Man Lion's City on liian pieni esimerkiksi h45 linjalle.
Teli-versiolla ja kaksiakselisella ei muuten ole mitään eroa, huono matkustusmukavuus, muuten hieno ulkoa katsottuna.
 
Minun mielestä kaksiakselinen Man Lion's City on liian pieni esimerkiksi h45 linjalle.
Teli-versiolla ja kaksiakselisella ei muuten ole mitään eroa, huono matkustusmukavuus, muuten hieno ulkoa katsottuna.

Tämähän taas ei sinänsä ole bussimallin vika, jos/kun HSL-alueen linjasto on optimoitu n. 40-45 paikkaiselle kalustolle. Eli siis 13-metrisille kaksiakselisille busseille.

Bussina pidän itse MAN:n Lion's Cityistä, mukavan oloinen jousitus, tilaa istua, polvia ei kolhi penkin takareunaan ja sisustus miellyttää silmää.
 
Bussina pidän itse MAN:n Lion's Cityistä, mukavan oloinen jousitus, tilaa istua, polvia ei kolhi penkin takareunaan ja sisustus miellyttää silmää.

Allekirjoitan tämän. Lisäksi eivät pääsääntöisesti nitisenatise ja pauku eikä ole koskaan tullut tunnetta että jotain olisi tippumassa niskaan*. Ääänimaailma hiljainen ovia myöten.

Lyhyt MANne on toki aivan liian pieni monille linjoille mutta se ei toki ole bussin syy vaan sen ihmisen joka sen niille laittaa. Itse kyllä pidän teliä muutenkin parempana, tuntuisi olevan kovasti pirteämpi kulkemaan.

*Toisin kuin jossain bränikässä Irisbus Ivecossa jonka nitinässä ei kestä istua ilman korvatulppia
 
Itse kyllä pidän teliä muutenkin parempana, tuntuisi olevan kovasti pirteämpi kulkemaan.

+ teli-versio etenkin on todella avaran oloinen. Pätkäkin sitä kyllä on.

Ääneni meni kuitekin Volvo Carrus City L:llä. Yksiä mukavimpia busseja millä olen matkustanut, etenkin yksilöt jotka ovat hyvässä kunnossa ja jossa ovat ne paksummat penkit (esim. suurin osa Nobinan Carrus City L:stä). Mutta hyvä pitää aina hylätä.. :(

Wiima K202 saisi myös ääneni jos olisi äänestyksessä.

Itsellä ei ole Irisbusseista hitaita ovia lukuunottamatta ikäviä kokemuksia. Monet ovat valittaneet natinasta. Itse en ainakaan yle huomannut natinaa niillä Crossareilla joilla säännöllisesti kuljen (VT 568-572). Crossarit saavat myös pisteet avaran oloisesta sisätilasta. Volvo 8700LE, 8900LE ja molemmat 8500LE:t sen sijaan natisevat. Jotenkin myös itselläni tulee niskat kipeiksi ja päänsärky edellä mainituista, ja myös Crossarissa. Scalassa taas ei ikinä tule, eikä myöskään vanhimmassa (Carrus City M/L) autoissa. Outoa.. Volvot ja Scalat on taas yhtä viidakkoa. Todella ahtaan oloiset tilat ja keskiovea takaovea taaempana ei voi edes mennä istumaan kun 1. joko pää osuu johonkin 2. sieltä ei pääse pois ilman että pää kyyryssä tai 3. etenkin Scaloissa olevat katonrajassa olevat reunat jotka tulevan pään yläpuolelle niin osuvat päähän tai ovat juuri siinä naaman edessä todella häiritsevästi.

Loppusanat: Nykyään ei vain osata valmistaa hyviä busseja, ei kaukoliikenteen eikä kaupunkiliikenteen. Esimerkiksi Omniexpressit ovat hienoja sisältä sekä ulkoonta mutta niissä on sähkövikoja + penkit eivät ole siitä parhaimmasta päästä.
 
Nykyään ei vain osata valmistaa hyviä busseja, ei kaukoliikenteen eikä kaupunkiliikenteen.
No en sanoisi ihan niinkään. Nykyajan bussit ovat edeltäjiään valovuoden verran ympäristöystävällisempiä. Turvallisuus on kehittynyt koko ajan, mm oviturva on todella huippussa nykyisin. Huoltovälit ovat monin osin pidentyneet. Polttoainetaloudellisuus on parantunut. Varaosat ja merkkikorjaamot ovat nykyisin monesti saatavilla sekä korin että alustan osalta saman katon alta. Autoilla ajetaan monin paikoin todella paljon. Samaan aikaan autojen hinnat eivät kuitenkaan ole nousseet samaa tahtia kuin yleisesti kustannukset.
Uskaltaisin väittää että tällähetkellä valmistetaan parempia linja-autoja kuin ikinä aikaisemmin! Tottakai vanhoissa malleissa, kuten City L, L 402 on ollut paljon hyvää, mutta kokonaisuutta ajatellen...
Etenkin parantunut turvallisuus sekä ympäristöystävällisyys ovat seikkoja joita ei voi ikinä arvostaa liikaa.
Tämä kirjoitettu oikeastaan kaupunkiliikenteen näkökulmasta mutta uskon, että lähi-, kauko- ja tilausbusseissa on samankaltaisuutta hyvin pitkälle.

Pahoittelen, että tämä kirjoitus meni hyvin kauas otsikosta.
 
Viimeksi muokattu:
Turvallisuus on kehittynyt koko ajan, mm oviturva on todella huippussa nykyisin. Huoltovälit ovat monin osin pidentyneet.
Samassa yhteydessä myös toimintavarmuus on heikentynyt. Ei 1990-luvulla autot jääneet tienpäälle ovivikojen takia.
2-akseli on aivan liian pieni h45:lle. Penkit ovat sanotusti pelkkää muovia. Teli on siitä syystä hyvä kun ei pomput tunnu yhtä pahasti kun 2-akselissa.
h45 on kuitenkin jossain määrin lyhyehkö sisäinen linja. Seutulinjoilleko tällaisia sijoittaisit mielummin?

Ikävä kyllä, ne automallit, joista itse erityisesti tykkäsin (Volvo B10L / City U ja Scania N94UB / 402) aikanaan seudulla, ovat nykyään jo jokseenkin elinkaarensa päässä. Seudun 8900LE:istä ei ole kokemuksia, vaan eipä siellä vielä olekaan tietääkseni kuin kaksi kappaletta. Muilla Suomen yksilöillä on tullut kyllä jo kuljettua ja sen perusteella autot tuntuvat kyllä ihan kelvollisilta, vaikka ulkonäkö olikin pienoinen järkytys siromman 8700LE:n jälkeen.
 
Allekirjoitan tämän. Lisäksi eivät pääsääntöisesti nitisenatise ja pauku eikä ole koskaan tullut tunnetta että jotain olisi tippumassa niskaan*. Ääänimaailma hiljainen ovia myöten.

Lyhyt MANne on toki aivan liian pieni monille linjoille mutta se ei toki ole bussin syy vaan sen ihmisen joka sen niille laittaa. Itse kyllä pidän teliä muutenkin parempana, tuntuisi olevan kovasti pirteämpi kulkemaan.
Teleissä on turbo, 2-akselisissa ei. Ja nuo kaikki kulkisivat ihan eri tavalla jos kaasunsyöttöä ei olisi rajoitettu toimintasäteen maksimoimiseksi, kaasu ei riittäisi muuten aamu kuudesta yöllä kahteen saakka... :icon_frown:

---------- Viesti lisätty kello 8:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:42 ----------

2-akseli on aivan liian pieni h45:lle. Penkit ovat sanotusti pelkkää muovia. Teli on siitä syystä hyvä kun ei pomput tunnu yhtä pahasti kun 2-akselissa.
Niinkuin edellä mainittu, tuo väärä koko jollekin linjalle ei ole auton vika...
 
Onko se niin, että h45:den matkustajista puolet ovat menossa/tulossa välillä keskusta-Vihdintie ja vain toinen puoli on menossa pääpalvelualueelle? Viikonloppuisin ainakin, arjesta en tiedä kun en matkusta sillä arkisin. Vihdintiellä ei ainakaan kulje junaa, toisin kuin Malminkartanossa. Kymppiratikalle jatkoa Valimon aseman kautta ja siitä Vihdintietä?
 
Täytyy kyllä Ivecolle antaa plussaa siitä, että kyllä ne kuitenkin kehitystyötä teki. Siitä sai hyvän kuvan kun ensin aamulla ajoi ensimmäisessä erässä tulleella VT 494:llä ja tauon jälkeen todennäköisesti viimeiseksi Veolialle jääväksi Ivecoksi VT 1207. VT 1207:ssä on muutamia parannuksia mm. viiksessä ja ennen kaikkea nitinää ja natinaa on saatu vähennettyä lähes olemattomiin. Lisäksi Voithin laatikko toimii paljon paremmin kuin ZF. Ja onhan siinä tietysti kamerat kuskille. Ainut huono puoli on turvaohjaamo, joka aiheuttaa vaarallisia katveita. Eli jopa harmi kun Iveco alkoi olla jo aika hyvä versio kaupunkibussista niin niitä ei enää tule.
 
Takaisin
Ylös