Näytä äänestyksen tulokset: Mikä on HSL-alueen paras bussimalli?

Äänestäjiä
70. Et voi äänestää tässä äänestyksessä
  • Carrus City M

    5 7,14%
  • Carrus City U

    3 4,29%
  • Carrus City L

    10 14,29%
  • Mercedes-Benz O405N2

    1 1,43%
  • Lahti 402

    8 11,43%
  • Ikarus E94

    0 0%
  • Ikarus E94F

    0 0%
  • Scala

    11 15,71%
  • Volvo City L

    1 1,43%
  • Volvo 8500LE maakaasu

    0 0%
  • Volvo Säffle 8500LE

    3 4,29%
  • Volvo 8700LE

    11 15,71%
  • Volvo 8700

    1 1,43%
  • Volvo 8900LE

    7 10,00%
  • Volvo 7000

    0 0%
  • Irisbus Crossway LE

    2 2,86%
  • Golden Dragon

    1 1,43%
  • Säffle 2000

    0 0%
  • MAN Lion's City

    6 8,57%
Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/40

Viestiketju: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

  1. #1
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2793

    oletus HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Nyt kun HSL-alueelle on tullut uusia bussimalleja, niin kysytäänpä uudestaan parasta bussimallia.

    Vaihtoehtoja on 19:

    1) Carrus City M
    2) Carrus City U
    3) Carrus City L
    4) Mercedes-Benz O405N2
    5) Lahti 402
    6) Ikarus E94
    7) Ikarus E94F
    8) Scala
    9) Volvo City L
    10) Volvo 8500LE maakaasu
    11) Volvo Säffle 8500LE
    12) Volvo 8700LE
    13) Volvo 8700
    14) Volvo 8900LE
    15) Volvo 7000
    16) Irisbus Crossway LE
    17) Golden Dragon
    18) Säffle 2000
    19) MAN Lion's City

    Oma ääneni jakautuu Volvo City L:n ja Volvo 8700LE:n kesken, mutta kun yksi pitää valita, niin Volvo City L.

  2. #2
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Annoin ääneni tällä kertaa Volvo 8700LE:lle, työpäivä sellaisen kanssa sujuu kuin leikiten. Ohjaamoergonomia on kohdallaan ja matkustettaessakin melutaso on alhainen ja tilaa on riittävästi.

    Jos olisi voinut toisen äänen antaa olisi se jakautunut Ikarus E94:n ja Carrus City L:n välillä, molemmat mallit alkavat olemaan omalla työnantajallani suht rupsahtaneita mutta mielikseen niilläkin vielä työpäivän tekee, matkustamossa tosin häiritsee repeilleet lattiamatot ja penkit ja töhryt keskiovilta taaksepäin viimeisen kymmenen vuoden ajalta... Ikarukselle ehdoton plussa ohjaamosta, vaikkakin Scaniassa on vain "laatikko" kojetaululla, on nappulat hyvällä etäisyydellä ja symbolit pysyneet tallessa vuosien varrella.

    Kolmas ääni, tosin tässä tapauksessa jo neljäs olisi mennyt sitten Volvo City L mallille, hyvä kori ja alusta pilattu huonolla moottorilla. Ajotuntumaltaan kirkkainta kärkeä, kulkee jämäkästi ja "tien pinnassa". En ole vielä törmännyt tälläiseen jossa ei talvella olisi ollut riittävästi lämpöä sisällä ja vaikka mittarissa on jo 700-900tkm, ei kori pidä turhia kolinoita tai kitinöitä nämäkin vaan alkavat olemaan jo rupuisia sisätiloiltaan

    Huonoimman bussin tittelin jakaisin Säffle 2000:n, Volvo 8500LE:n ja Scalan kesken

    Säffle 2000:ssa ei ole mitään hyvää sanottavaa
    Volvo 8500LE:ssä on hyvä alusta pilattu surkealla nitisevällä korilla
    Lahti Scalassa on huonoin ohjaamoergonomia kaikista, nappulat sijaitsee lattialla. Meno on nykivää ja matkustamo on ahdas ja penkit huonot..
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  3. #3
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2819

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Man Lion's city on varmaa joku huonoin bussi! Teli mallissa ihan eri asia.

  4. #4

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Man Lion's city on varmaa joku huonoin bussi! Teli mallissa ihan eri asia.
    Perusteletko? Mikä ero näissä mielestäsi on?

  5. #5
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    04.01.2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1178

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Mikä ero näissä mielestäsi on?
    Minun mielestä kaksiakselinen Man Lion's City on liian pieni esimerkiksi h45 linjalle.
    Teli-versiolla ja kaksiakselisella ei muuten ole mitään eroa, huono matkustusmukavuus, muuten hieno ulkoa katsottuna.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Palomaa Näytä viesti
    Minun mielestä kaksiakselinen Man Lion's City on liian pieni esimerkiksi h45 linjalle.
    Teli-versiolla ja kaksiakselisella ei muuten ole mitään eroa, huono matkustusmukavuus, muuten hieno ulkoa katsottuna.
    Tämähän taas ei sinänsä ole bussimallin vika, jos/kun HSL-alueen linjasto on optimoitu n. 40-45 paikkaiselle kalustolle. Eli siis 13-metrisille kaksiakselisille busseille.

    Bussina pidän itse MAN:n Lion's Cityistä, mukavan oloinen jousitus, tilaa istua, polvia ei kolhi penkin takareunaan ja sisustus miellyttää silmää.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  7. #7
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Bussina pidän itse MAN:n Lion's Cityistä, mukavan oloinen jousitus, tilaa istua, polvia ei kolhi penkin takareunaan ja sisustus miellyttää silmää.
    Allekirjoitan tämän. Lisäksi eivät pääsääntöisesti nitisenatise ja pauku eikä ole koskaan tullut tunnetta että jotain olisi tippumassa niskaan*. Ääänimaailma hiljainen ovia myöten.

    Lyhyt MANne on toki aivan liian pieni monille linjoille mutta se ei toki ole bussin syy vaan sen ihmisen joka sen niille laittaa. Itse kyllä pidän teliä muutenkin parempana, tuntuisi olevan kovasti pirteämpi kulkemaan.

    *Toisin kuin jossain bränikässä Irisbus Ivecossa jonka nitinässä ei kestä istua ilman korvatulppia

  8. #8

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Itse kyllä pidän teliä muutenkin parempana, tuntuisi olevan kovasti pirteämpi kulkemaan.
    + teli-versio etenkin on todella avaran oloinen. Pätkäkin sitä kyllä on.

    Ääneni meni kuitekin Volvo Carrus City L:llä. Yksiä mukavimpia busseja millä olen matkustanut, etenkin yksilöt jotka ovat hyvässä kunnossa ja jossa ovat ne paksummat penkit (esim. suurin osa Nobinan Carrus City L:stä). Mutta hyvä pitää aina hylätä..

    Wiima K202 saisi myös ääneni jos olisi äänestyksessä.

    Itsellä ei ole Irisbusseista hitaita ovia lukuunottamatta ikäviä kokemuksia. Monet ovat valittaneet natinasta. Itse en ainakaan yle huomannut natinaa niillä Crossareilla joilla säännöllisesti kuljen (VT 568-572). Crossarit saavat myös pisteet avaran oloisesta sisätilasta. Volvo 8700LE, 8900LE ja molemmat 8500LE:t sen sijaan natisevat. Jotenkin myös itselläni tulee niskat kipeiksi ja päänsärky edellä mainituista, ja myös Crossarissa. Scalassa taas ei ikinä tule, eikä myöskään vanhimmassa (Carrus City M/L) autoissa. Outoa.. Volvot ja Scalat on taas yhtä viidakkoa. Todella ahtaan oloiset tilat ja keskiovea takaovea taaempana ei voi edes mennä istumaan kun 1. joko pää osuu johonkin 2. sieltä ei pääse pois ilman että pää kyyryssä tai 3. etenkin Scaloissa olevat katonrajassa olevat reunat jotka tulevan pään yläpuolelle niin osuvat päähän tai ovat juuri siinä naaman edessä todella häiritsevästi.

    Loppusanat: Nykyään ei vain osata valmistaa hyviä busseja, ei kaukoliikenteen eikä kaupunkiliikenteen. Esimerkiksi Omniexpressit ovat hienoja sisältä sekä ulkoonta mutta niissä on sähkövikoja + penkit eivät ole siitä parhaimmasta päästä.

  9. #9

    Liittynyt
    28.08.2008
    Viestejä
    176

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Nykyään ei vain osata valmistaa hyviä busseja, ei kaukoliikenteen eikä kaupunkiliikenteen.
    No en sanoisi ihan niinkään. Nykyajan bussit ovat edeltäjiään valovuoden verran ympäristöystävällisempiä. Turvallisuus on kehittynyt koko ajan, mm oviturva on todella huippussa nykyisin. Huoltovälit ovat monin osin pidentyneet. Polttoainetaloudellisuus on parantunut. Varaosat ja merkkikorjaamot ovat nykyisin monesti saatavilla sekä korin että alustan osalta saman katon alta. Autoilla ajetaan monin paikoin todella paljon. Samaan aikaan autojen hinnat eivät kuitenkaan ole nousseet samaa tahtia kuin yleisesti kustannukset.
    Uskaltaisin väittää että tällähetkellä valmistetaan parempia linja-autoja kuin ikinä aikaisemmin! Tottakai vanhoissa malleissa, kuten City L, L 402 on ollut paljon hyvää, mutta kokonaisuutta ajatellen...
    Etenkin parantunut turvallisuus sekä ympäristöystävällisyys ovat seikkoja joita ei voi ikinä arvostaa liikaa.
    Tämä kirjoitettu oikeastaan kaupunkiliikenteen näkökulmasta mutta uskon, että lähi-, kauko- ja tilausbusseissa on samankaltaisuutta hyvin pitkälle.

    Pahoittelen, että tämä kirjoitus meni hyvin kauas otsikosta.
    Viimeisin muokkaaja kalle.; 13.04.2012 kello 21:58. Syy: Lisätty viimeinen lause.

  10. #10
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2819

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Perusteletko? Mikä ero näissä mielestäsi on?
    2-akseli on aivan liian pieni h45:lle. Penkit ovat sanotusti pelkkää muovia. Teli on siitä syystä hyvä kun ei pomput tunnu yhtä pahasti kun 2-akselissa.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2948

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kalle. Näytä viesti
    Turvallisuus on kehittynyt koko ajan, mm oviturva on todella huippussa nykyisin. Huoltovälit ovat monin osin pidentyneet.
    Samassa yhteydessä myös toimintavarmuus on heikentynyt. Ei 1990-luvulla autot jääneet tienpäälle ovivikojen takia.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    2-akseli on aivan liian pieni h45:lle. Penkit ovat sanotusti pelkkää muovia. Teli on siitä syystä hyvä kun ei pomput tunnu yhtä pahasti kun 2-akselissa.
    h45 on kuitenkin jossain määrin lyhyehkö sisäinen linja. Seutulinjoilleko tällaisia sijoittaisit mielummin?

    Ikävä kyllä, ne automallit, joista itse erityisesti tykkäsin (Volvo B10L / City U ja Scania N94UB / 402) aikanaan seudulla, ovat nykyään jo jokseenkin elinkaarensa päässä. Seudun 8900LE:istä ei ole kokemuksia, vaan eipä siellä vielä olekaan tietääkseni kuin kaksi kappaletta. Muilla Suomen yksilöillä on tullut kyllä jo kuljettua ja sen perusteella autot tuntuvat kyllä ihan kelvollisilta, vaikka ulkonäkö olikin pienoinen järkytys siromman 8700LE:n jälkeen.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  12. #12

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Allekirjoitan tämän. Lisäksi eivät pääsääntöisesti nitisenatise ja pauku eikä ole koskaan tullut tunnetta että jotain olisi tippumassa niskaan*. Ääänimaailma hiljainen ovia myöten.

    Lyhyt MANne on toki aivan liian pieni monille linjoille mutta se ei toki ole bussin syy vaan sen ihmisen joka sen niille laittaa. Itse kyllä pidän teliä muutenkin parempana, tuntuisi olevan kovasti pirteämpi kulkemaan.
    Teleissä on turbo, 2-akselisissa ei. Ja nuo kaikki kulkisivat ihan eri tavalla jos kaasunsyöttöä ei olisi rajoitettu toimintasäteen maksimoimiseksi, kaasu ei riittäisi muuten aamu kuudesta yöllä kahteen saakka...

    ---------- Viesti lisätty kello 8:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:42 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    2-akseli on aivan liian pieni h45:lle. Penkit ovat sanotusti pelkkää muovia. Teli on siitä syystä hyvä kun ei pomput tunnu yhtä pahasti kun 2-akselissa.
    Niinkuin edellä mainittu, tuo väärä koko jollekin linjalle ei ole auton vika...

  13. #13
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Onko se niin, että h45:den matkustajista puolet ovat menossa/tulossa välillä keskusta-Vihdintie ja vain toinen puoli on menossa pääpalvelualueelle? Viikonloppuisin ainakin, arjesta en tiedä kun en matkusta sillä arkisin. Vihdintiellä ei ainakaan kulje junaa, toisin kuin Malminkartanossa. Kymppiratikalle jatkoa Valimon aseman kautta ja siitä Vihdintietä?

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Teleissä on turbo
    Tämän toki lisäämme asiallisen äänimaailmankin plussiin, vislaa komeasti kun vähän taaempana istuu

  15. #15

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    734

    oletus Vs: HSL-alueen paras bussimalli, osa 2

    Täytyy kyllä Ivecolle antaa plussaa siitä, että kyllä ne kuitenkin kehitystyötä teki. Siitä sai hyvän kuvan kun ensin aamulla ajoi ensimmäisessä erässä tulleella VT 494:llä ja tauon jälkeen todennäköisesti viimeiseksi Veolialle jääväksi Ivecoksi VT 1207. VT 1207:ssä on muutamia parannuksia mm. viiksessä ja ennen kaikkea nitinää ja natinaa on saatu vähennettyä lähes olemattomiin. Lisäksi Voithin laatikko toimii paljon paremmin kuin ZF. Ja onhan siinä tietysti kamerat kuskille. Ainut huono puoli on turvaohjaamo, joka aiheuttaa vaarallisia katveita. Eli jopa harmi kun Iveco alkoi olla jo aika hyvä versio kaupunkibussista niin niitä ei enää tule.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL-alueen paras bussimalli
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 95
    Viimeisin viesti: 19.08.2014, 07:56
  2. YTV-alueen paras bussilinja
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 19.11.2013, 20:43
  3. Paras liikennöitsijä? osa 2
    kirjoittanut Nak foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 50
    Viimeisin viesti: 23.07.2011, 15:52
  4. Paras joukkoliikenneväline?
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 08.12.2010, 16:04
  5. Paras kulkumuoto?
    kirjoittanut sane foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 30.07.2007, 18:06

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •