Veolialle niitä ei ainakaan enää tule lähivuosina. Tietysti hamassa tulevaisuudessa voi tulla![]()
Carrus City M
Carrus City U
Carrus City L
Mercedes-Benz O405N2
Lahti 402
Ikarus E94
Ikarus E94F
Scala
Volvo City L
Volvo 8500LE maakaasu
Volvo Säffle 8500LE
Volvo 8700LE
Volvo 8700
Volvo 8900LE
Volvo 7000
Irisbus Crossway LE
Golden Dragon
Säffle 2000
MAN Lion's City
Onko crossareiden valmistus lopetettu?
Veolialle niitä ei ainakaan enää tule lähivuosina. Tietysti hamassa tulevaisuudessa voi tulla![]()
No, ei: Saksan rautatieyhtiö DB AG on tilannut juuri 150 kpl 12-metrisiä Crossway LE:tä.
http://www.busstidningen.se/2012/08/...-daimlerorder/
Lisäksi norjalaisen Vest-koritehtaan sivuilta löytyy nykyään vain Irisbusin tuotteita (mm. Crossway LE), jonka omistaja Irisbus siis nykyään on:
http://www.vest.no
Risto Vormala
Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
HSL-alueella
OK, hanan tekstistä sain harhaanjohtavan kuvan.![]()
Tarina on tuttu, juuri kun bussi alkaa olemaan kuin hiottu timantti sen valmistus päättyy syystä tai toisesta. Tai sitten liikennöitsijät luulevat löytävänsä jotain parempaa, joksi ne ei aina aluksi välttämättä osoittaudu![]()
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Tuleekohan Lion's Cityjä enää?
Äänestin Lahti 402. Mun kokemukset niistä on kuljettajana HklB:llä ja HelBillä, matkustajana toki muidenkin firmojen autoista eri vuosilta. Peilit on hyvin sijoitettu (sisäpeilejä on reilusti!); sekä Scanialla että Volvolla perinteinen ohjaamojärjestely, missä on kunnollisen kokoiset kytkimet ja napit sekä tilaa tavaroille (jopa selkärepulle). Nykymittapuussa hieman vanhemman tekniikan ovikäyttö mutta kun ne on säädetty kunnolla niin pysäkkitoiminnot sujuvat ripeästi ovijarrusta huolimatta. Lämmitys ja tuuletus on tehokas sekä kuljettajalle (myös etusivuikkunan molemmat ruudut avattavia) että matkustajalle. Scanian alustalla saa auton kunnolla niiaamaan lähes kadun tasoon saakka eli todellinen LowEntry. Pitkäikäisen korimallin viimeiset vuosimallit kymmenkunta vuotta ajettuna edelleen toimivia, toki muistaen edelleen oikeanlaisen huollon tarpeen. Moniko sen jälkeen tullut LowEntry-kori oikeasti kestää sen 15 vuotta?
Matkustajan näkökulmasta tilava käytävä (korin leveys maksimi 2,6 metriä) ja pystytankoja on reilusti (on mistä ottaa kiinni), tilaajasta riippuen voi olla jopa tosi mukavat pehmeät penkit. Ikkunoista näkee hyvin ulos (myös taakse, pienenä puutteena kuitenkin joissakin yksilöissä varsin ylös nostettu takarivi). Juurikaan en ole tavannut jäähdytysilmastoituja yksilöitä mutta kanavapuhalluksessa on ihan hyvin tehoa myös.
Mutta mutta, ei niin hyvää ettei jotain moitittavaakin. Scanian täysmatalalle alustalle asennettu kori (esim. HelB 9 ja 10) on tosi herkkä kolistelemaan etunurkkia johtuen alustan kiikkeryydestä, siinä olisi pitänyt muuttaa mitoituksia.
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta