Carrus City M
Carrus City U
Carrus City L
Mercedes-Benz O405N2
Lahti 402
Ikarus E94
Ikarus E94F
Scala
Volvo City L
Volvo 8500LE maakaasu
Volvo Säffle 8500LE
Volvo 8700LE
Volvo 8700
Volvo 8900LE
Volvo 7000
Irisbus Crossway LE
Golden Dragon
Säffle 2000
MAN Lion's City
Ivecojen toimintavarmuus on ollut melkoista arpapeliä, parhaimmillaan hinataan useampaan kertaan samoja yksilöitä yhden viikon aikana... Lisäksi tehtaan toimitusajat ovat mitä ovat, näillä näkymin PL:n uudet Ivecot saapunevat marraskuun alkuun mennessä.
Ainakin minusta Ivecolla ajaminen on huomattavasti työläämpää kuin muilla vekottimilla, vaikkei niissä mitään erityistä olekaan pielessä, samaten kuin uusilla Scania-alustaisillakin. Ne riippupolkimet, jotka ovat täysin tunnottomat, sekä suht raskas ohjaus verrattuna esim Volvoon, saa hartiat jumiin.
Uudet 8900-koriset Volvot on olleet parhaita busseja tähän mennessä millä olen töitä tehnyt, Carrus K204 City L korisen Volvo B10B:n ohella.
Annoin ääneni Lahti 402 mallille. Sen kanssa työ sujuu kuin tanssi. Saa joka kerta hymyn huulille kun odottaa autoa vaihdolle ja kulman takaa kurvaa 402. Samoin Volvon 8700 tuntuu sopivan minulle paremmin kuin uudet Scalat. Jotenkin tuntuu että Scalassa muutettiin jotakin tuossa 2006 paikkeilla ja vanhemmat ovat parempia (ne missä on isot polkimet). Se HelB:n proto-Scala on ihan loistava peli, mutta vain yksilehtinen etuovi.
Mitä on nyt noilla busseilla matkustellu,niin sanoisin, että kyllä toi Scala on paras, ihan perus ja ei mitään vikoja (yleensä).
Olipa vaikea päättää. Aiempi favourite on ollut Crossari, mutta täytyy kyllä sanoa, että uusi Volvo 8900LE vie voiton tuosta listasta. Tämänhetkinen suosikki on VDL Citea LLE.
Viimeisin muokkaaja KriZuu; 23.08.2012 kello 17:47.
Eikös tuo mainitsemasi muutos johtunut enemmänkin Scanian alustan muuttumisesta, riippupolkimista en minäkään tykkää yhtään. Ne ei vaan sovi bussiin jolla olisi tarkoitus ajaa nätisti ja nykimättä. Tämä ongelma vain korostuu kun vaihteistona on "super-eco" -moodiin viritetty ZF:n vaihteisto.
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
Parhain kyllä tällä hetkellä on VDL Citea LLE-120, erittäin hyvä matkustusmukavuus, todella hiljainen, parhain ilmastointi mitä on tällä hetkellä missään autossa.
Toisena tulee Volvo 8900LE, Mielestäni Pohjolan Volvot ovat jotenkin vain hienompia sisältä, ei niin ankeita kuin Nobinan, hyvä matkustusmukavuus ja ilmastointi, Pohjolan volvot ovat vielä hiljaisempia kuin Nobinan, mistä johtuu?
Kolmantena tulee Irisbus Crossway LE, ihan hyvä matkustusmukavuus mutta ei mielellään istu 20 minuuttia pidempään tässä koska tulee selkä ja takapuoli kipeäksi. Hyvä ilmastointi löytyy tästäkin mutta mitä useammin tuppaa olemaan rikki tai ei päällä. Ärhäkkä ja sopivan kokoinen, millainenkohan crossari olisi telinä?
Kaikista huonoimman arvosanan annan Mercedes-Benz O405:selle, siinä ei ole yksinkertaisesti mitään hyvää sanottavaa.
En osaa yhtä asiaa sanoa, mutta varmasti siihen vaikuttavat raskas jarrupoljin, vasemman peilin sijoittaminen ylös, sekä ajoasento, josta omalle kropalle ja sen mittasuhteille ei saa hyvää. Polkimia saa polkea suoraan ylhäältä alaspäin, jotta ratti olisi sopivalla kohtaa. Kaksi kierrosta 58:a Ivecolla vastaa neljää pitkällä 8700:lla, minulle siis. Tänään ajelin 22sta Ivecolla, mittarissa reilut 100tkm. Kun käännyin Rajametsäntieltä Metsäläntielle, sain kick-downilla kerättyä Postintaipaleen risteykseen liki kolmekymppiä vauhtia, meinasi ihan pyörryttää...![]()
Kyllä Carrus City L on loistava bussi. Istuin tänään juuri koti matkalla (HelB 33) oli kyllä hyvässä kunnossa mutta pikkusen patteri kolisi.![]()
Liekö tämän syksyn toimitusongelmat liittyvät uudistettuun malliin josta jossain toisessa ketjussa oli juttua. Olisi kyllä kiinnostavaa tietää mistä viime syksyn ongelmat johtuivat, sillä Nobinalle vuodenvaihteen autot tulivat ihan ajallaanMuutenkin tuntuu, että vaikka Ivecoissa on joitain ongelmia (niinkuin kaikissa) ovat ne kuitenkin suht vähän poissa ajosta. e18/19:lla näkee todella harvoin mitään muuta kuin Ivecoa ja ymmärtääkseni Nobinalle tulleet Ivecot ovat olleet hyvin toimivia. Toivoisinkin että Nobina hankkisi niitä lisää
Myös Hertsikan matkustajat ovat olleet otettuja uusista Ivecoista, sillä kuuleman mukaan asiakastyytyväisyys on pompsahtanut taivaisiin siellä
![]()
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta