Kesän 2012 aikataulut

615T:n korvaava linja 620 ei liikennöi päivällä ollenkaan. Linjan liikennöintiaika on arkisin klo -8, 16-, lauantaisin klo -11, 18- ja sunnuntaisin klo -12, 18-.

Vastaavasti linja 650 ajaa arkisin keskipäivällä sekä lauantaisin ja sunnuntaisin päiväsaikaan 20 minuutin välein entisen 30 min vuorovälin sijaan.
 
Uuden 435:n päreitä on jo ilmestynyt Varistoon Raappavuorentien pysäkeille, ilmeisesti vahingossa on myös Maissikujan pysäkki Ainontiellä saanut 435:n päreen, linjahan kääntyy Raappavuorentieltä Vihdintielle eikä siis käytä Maissikujan pysäkkiä. Todella aikaisin kyllä noita on asennettu kun linjakin aloittaa vasta kuukauden kuluttua! Lisäksi olisi luullut olevan järkevämpää asentaa nuo uudet tunnukset samalla kun samoilta pysäkeiltä poistetaan 532:n tunnukset, ettei vain kävisi niin että nuo 532:n päreet "unohtuvat" joillekin pysäkeille.
 
Uuden 435:n päreitä on jo ilmestynyt Varistoon Raappavuorentien pysäkeille, ilmeisesti vahingossa on myös Maissikujan pysäkki Ainontiellä saanut 435:n päreen, linjahan kääntyy Raappavuorentieltä Vihdintielle eikä siis käytä Maissikujan pysäkkiä. Todella aikaisin kyllä noita on asennettu kun linjakin aloittaa vasta kuukauden kuluttua! Lisäksi olisi luullut olevan järkevämpää asentaa nuo uudet tunnukset samalla kun samoilta pysäkeiltä poistetaan 532:n tunnukset, ettei vain kävisi niin että nuo 532:n päreet "unohtuvat" joillekin pysäkeille.

Linja 435 pysähtyy Maissikujan pysäkillä Elielinaukion suuntaan mennessään. Koskeloon päin mentäessä reitti kulkee Martinkyläntieltä Vihdintien kautta Kehä III:lle.
 
Linja 435 pysähtyy Maissikujan pysäkillä Elielinaukion suuntaan mennessään. Koskeloon päin mentäessä reitti kulkee Martinkyläntieltä Vihdintien kautta Kehä III:lle.

Reitti siis kulkee Kehältä Tavastkullantien kautta Ainontielle? Aika erikoinen reittivalinta, Miksi on päädytty tällaiseen linjaukseen eikä ajettu suoraan Kehältä Vihdintielle kuten nykyisin linjat 321, 324 ja 532?
 
Vaikka tämän kesän aikataulut ovat pian ohi, olen ihmetellyt V61:n arkiaikataulua Tikkurilasta lähdettäessä. Kentän päästä lähdettäessä V-vuorot kulkevat päivällä järkevästi puolen tunnin välein, mutta Tikkurilasta lähdettäessä V-vuoron lähtöajat ovat xx.25 ja xx.45. En ymmärrä logiikkaa varsinkin kun V60 ei liikennöi kesällä. Eikö olisi kuormituksen kannalta järkevää, että myös Tikkurilasta lähtevät V-vuorot kulkisivat 30 minuutin välein kuten kentältä lähdettäessä niin Jumbon kuormitus olisi tasaisempi. Talviaikatauluissa toki V60 auttaa asiaa.
 
Vaikka tämän kesän aikataulut ovat pian ohi, olen ihmetellyt V61:n arkiaikataulua Tikkurilasta lähdettäessä. Kentän päästä lähdettäessä V-vuorot kulkevat päivällä järkevästi puolen tunnin välein, mutta Tikkurilasta lähdettäessä V-vuoron lähtöajat ovat xx.25 ja xx.45. En ymmärrä logiikkaa varsinkin kun V60 ei liikennöi kesällä. Eikö olisi kuormituksen kannalta järkevää, että myös Tikkurilasta lähtevät V-vuorot kulkisivat 30 minuutin välein kuten kentältä lähdettäessä niin Jumbon kuormitus olisi tasaisempi. Talviaikatauluissa toki V60 auttaa asiaa.

Tikkurilan lähtöajat on sovitettu VR:n toivomuksesta yhteen kaukojunien aikataulujen kanssa. Tampereen suunnan Pendolinot saapuvat Tikkurilaan xx:15, pari Kouvolan suunnan Pendolinoa xx:20 (61V lähtee xx:25), Kouvolan suunnan IC:t xx:32 ja Tampereen suunnan IC:t xx:37 (61V lähtee xx:45). Tähän liittyen VR alkoi myymään lippuja Helsinki-Vantaan lentoasemalle asti. Samassa yhteydessä linjan 61 kesän vuoroväli tihennettiin samaksi kuin talvikaudella. Tihennys toteutettiin osittain VR:n kustantamana.
 
Tikkurilan lähtöajat on sovitettu VR:n toivomuksesta yhteen kaukojunien aikataulujen kanssa. Tampereen suunnan Pendolinot saapuvat Tikkurilaan xx:15, pari Kouvolan suunnan Pendolinoa xx:20 (61V lähtee xx:25), Kouvolan suunnan IC:t xx:32 ja Tampereen suunnan IC:t xx:37 (61V lähtee xx:45). Tähän liittyen VR alkoi myymään lippuja Helsinki-Vantaan lentoasemalle asti. Samassa yhteydessä linjan 61 kesän vuoroväli tihennettiin samaksi kuin talvikaudella. Tihennys toteutettiin osittain VR:n kustantamana.

Tälläistä tiesinkin asian taustalla olevan. En vaan käytännössä ole huomannut linjaa ajaessa, että V-vuoroilla olisi normaalia enempää kentälle menijöitä. Sen sijaan sunnuntaina puolen päivän aikoihin on joutunut jättämään osan matkustajista asemalle kun on 15 minuutin vuoroväli sekä paljon matkustajia kentälle ja Jumboon, joka aukeaa sunnuntaisin juuri klo 12.00.
 
Kun HSL:ää tunnutaan haukkuvan joka paikassa niin nyt tulee kehuja. Kesän alussa muuttuneet reitit varsinkin V61:n osalta saa suurta kiitosta matkustajien osalta ja uuden reitin pysäkit ovat kovassa käytössä. Muutamien Vantaan sisäisten linjojen nopeuttaminen, joista osa tapahtuu nyt syysliikenteen alusta ovat suurimmalta osalta hyviä ratkaisuja. Jonkun verran olen kuullut negatiivista palautetta V51:stä, koska se ei kierrä enää Uomatien lenkkiä vaan ajaa Louhelan kautta. Ihmetystä on ollut siitä, että siellä vanhan reitin osuudella oli paljon matkustajia ja Ylästössä taas kierretään lenkki alueella, jossa matkustajia on vähän. Seutulinjojen uudet reitit 611-652 ovat myös parantaneet Jumbon, Aviapoliksen, Virkamiehen ja lentokentän tilannetta. Lisäksi positiivisena asiana voidaan pitää linjojen 611 ja 620 (650K) uusien alueitten viikonloppu liikennettä.
 
Jonkun verran olen kuullut negatiivista palautetta V51:stä, koska se ei kierrä enää Uomatien lenkkiä vaan ajaa Louhelan kautta. Ihmetystä on ollut siitä, että siellä vanhan reitin osuudella oli paljon matkustajia ja Ylästössä taas kierretään lenkki alueella, jossa matkustajia on vähän.

Mieluummin olisi voinut 51:n jättää vanhalle reitille jolloin sieltä olisi säilynyt suora yhteys jumboon ja lentokentälle. Uudelle Alikulun kautta kulkevalle reitille olisi voinut siirtää 55:n ja reittiä olisi voinut muokata vielä siten että Martinlaakson asemalta olisi ajettu Kukintien kautta Martinlaaksontielle, näin olisi saatu kätevä yhteys Kivimäestä Martsarin asemalle.
 
Takaisin
Ylös