HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Otetaanpa jo varaslähtö ensi syksyn kilpailutukseen. Kaikkien 26/2012-kilpailutukseen tulevien linjojen liikennöintisopimukset päättyvät elokuussa 2013. Kilpailukierros alkanee HSL:n hallituksen kokousten kesätauon jälkeen, eli elokuussa 2012.

Linjat ja liikennöitsijät nykyään:

112 - Westendin Linja
360, 361, 362, 363, 364, 539 - Helsingin Bussiliikenne
205 - Pohjolan Kaupunkiliikenne
503 - Helsingin Bussiliikenne
504 - Pohjolan Kaupunkiliikenne
506 - Helsingin Bussiliikenne
e2, e4, e12, e14 - Pohjolan Kaupunkiliikenne
e3, e5, e35, e43 - Nobina Finland
e42, e46 - Pohjolan Kaupunkiliikenne
eP20, eP21, e96H - Nurmijärven Linja
v30, v43, v45, 474 - Nobina Finland
v35 - Helsingin Bussiliikenne
v44, v46 - Nobina Finland
v77 - Nobina Finland
v88 - Veolia Transport

Kilpailutukseen tulee siis n. 130 auton liikenne.

Eniten on liikennettä uhattuna PL:llä (melkein kaikki Suomenojan varikon linjat) sekä Nobinalla. Hyvät lähtökohdat ovat Veolialla, joka voisi yrittää saada omia vanhoja linjojaan (360-sarja, v43-v46, 474) takaisin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 25/2012

Luulisin että tällä kierroksella nähdään jonkin verran optioita, sillä kehärata ja länsimetro alkavat olla jo niin lähellä että jos linjastot muuttuvat paljonkin, jää sopimuskaudet vain 1-2v mittaisiksi.

Esimerkkeinä. Linjat e2, 4, 12, 14 ja vantaan sisäiset linjat ainakin
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 25/2012

Mäkin uskon että aika paljon käytetään optioita joita on lähes kaikissa kilpailutukseen tulevissa kohteissa jäljellä 2 vuotta, linjoilla 112 ja 360-364 on jäljellä 1 vuoden optio. Ei ole liikennöitsijän kannalta mielekästä tehdä tarjousta kohteesta joka kilpailutetaan uudelleen jo 1-2 vuoden kuluttua. Eli uskoisin ettei tällä kierroksella nähdä kovinkaan suuria muutoksia liikennöitsijöissä.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 25/2012

Veikkaampa, että Nobina ja Veolia ovat vahvoilla tässä. HelB senkun jatkaa häviämistään ja Westendiläiset ei välttämättä ole edes enään pystyssä syksyllä.
 
539 tuskin tulee kilpailuun kun kyseistä linjaa ei ensi syksystä alkaen enää ole. 360-364 käytettiin jo vuoden optio enkä usko, että toista vuotta enää käytetään. Kehärata ei muutenkaan taida vaikuttaa paljoa Vihdintien linjoihin. Sen sijaan Vantaan sisäisillä linjoilla aika suurella todennäköisyydellä päädytään vuoden optioon Kehäradan valmistumisajan kohdan vuoksi.
 
Ensi viikon HSL-hallituksen kokouksen esityslistalla on yhtenä asiakohtana:

LIIKENNÖINTISOPIMUSTEN JATKAMINEN ELOKUUSSA 2013 PÄÄTTYVISSÄ LIIKENNÖINTIKOHTEISSA

Sieltä lainaus:

Ehdotus (SR)
Hallitus päättää

a) jatkaa Espoon sisäisten linjojen 2, 4, 12, 14, 42 ja 46 ja Helsingin sisäisen linjan 53 sekä seutulinjojen 205, 503, 504 ja 506 liikennöintisopimuksia kahdella (2) vuodella ja Espoon sisäisten linjojen P20, P21 ja 96H liikennöintisopimusta yhdellä (1) vuodella.

b) sallia jatkettavien liikennöintisopimusten osalta linja-autokaluston luonnollisen vanhenemisen siten, että alkuperäisen sopimuskauden lopussa kohteessa hyväksyttävästi käytettyä kalustoa voidaan käyttää koko sopimuksen jatkoajan.
 
Kilpailuun tulevat siis linjat e3, e5, e35, e43, v30, v35, v43, v44, v45, v46, v77, v88, 112, 360, 361, 362, 363, 364, 474.
 
Eikös kehäradan ole tarkoitus aloittaa 2014? Mielenkiintoista että Vantaan linjoille ei ole tulossa lainkaan optioita, vaikka linjasto muuttuu kuitenkin kehäradan aloittaessa varmasti ja paljon... Ihmetyttää myös tuo linja 112, joka muuttuu kuitenkin lyhyen ajan sisällä,ihan kuin linjat joille PL on saamassa optiot.

Muuten päätös vaikuttaa oikein pätevältä Pohjolan Liikenteen kannalta :) ja näkisin Pohjolan voittavan e3, 5, 35 ja 43:n lisäksi.
 
Pohjolan liikennehän aikanaan (taisi silloin olla Oy Pohjolan kaupunkiliikenne ab) ajoi ennen Connexia ja Concordiaa/Nobinaa e35:sta. Siinä olisi saumaa voittaa vanha linja takaisin. Ovat muutenki menestyneet edellisissä kilpailuissa hyvin :) Oli jotain vuosituhannen vaihdetta muistaakseni, ja kalustona oli ainakin korkeita lahtikoita.
 
112:n option käyttämättömyyden suhteen täytyy huomioida Westendin Linja Oy:n yrityssaneeraus.
 
Espoossa ei taida olla linjaa 56. Sensiaan kenties näppäin stiplu ja tarkoittaa e5 ?
pikkasen triviaa tähän että vuonna 1974 espoossa oli linja 56 Bemböle-Järvenperä-Pakakylä-Röylä (Arkisin Bembölestä 05.45 ja 06.25 Röylästä 10.55)
 
Takaisin
Ylös