Yhtenäinen väritys

Liittynyt
28 Elokuu 2005
Viestit
156
Paras olisi kun koko YTV-alueen busseissa olisi yhtenäinen väritys, ja mielellään vielä niin, että koko bussi on samaa väriä ilman mitään raitoja tai muita turhuuksia. Olisi helpompi siirtää kalustoa yhtiöltä toiselle kilpailutuksen myötä muuttuvan kalustotarpeen mukana ja kolarikorjauksetkin nopeutuisivat ehkä. Yksittäiselle bussiyhtiölle voisi sallia ehkä tietyt alueet bussin pinnassa, mihin saa laittaa oman logon.

Tai vielä parempi kun olisi erillinen kalustoyhtiö, jolta liikennöitsijät sitten vuokraisivat kaluston.

Mutta nyt eksyin jo aiheesta. Itse väritys on yllättävänkin onnistunut, ja sopii jopa skalaan.

MODEDIT/kuukanko: Tehty omaksi viestiketjukseen, niin ei enää ole eksynyt aiheesta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hapen ajatuksessa on ideaa. Ei ole aivan harvinaista, että yhden liikennehallinnon alueella kalustossa noudatetaan viestinä yhtenäistä väritystä. Tosin joku voi sanoa, että on tylsää, kun kaikki on samanväristä. Liiallinen kirjavuus on kuitenkin rauhatonta ja myös viesti välinpitämättömyydestä: mikää vaan käy, ei ole väliä ulkonaisella olemuksella.

Nykyään minusta on kiusallista sekin, että väritykset myös aiheuttavat sekavuutta. Liikkuhan seudulla kahden yrittäjän HKL-bussejakin. Nimittäin HELBin omia ja sitten niitä toisia, vaikka sillä toisella on myös muunvärisiä autoja.

Hapen ajatus siitäkin, että yhtenäisen värityksen ohella kalustossa olisi kuitenkin paikka liikennöitsijän omalle tunnukselle on sekin hyvä. Sen avulla on liikenöitisjällä mahdollisuus erottua edukseen. Jos jossain on hyvä palvelu, paremmat autot, siistimpi sisustus jne., matkustajilla eli asiakkailla on tilaisuus panna merkille, kuka asiakkaistaan muita paremmin huolehtii.

Tällä hetkellä varmaan seudulla olisi Helsingin sinisiä busseja ja YTV:n muunvärisiä busseja. Esim. Espoon auton vanha väritys olisi YTV-väriksi meikäläisen mieleen...

Antero
 
Helsingin poliittisissa päätöselimissä käsiteltiin viime vuonna valtuustoaloite värityksen yhtenäistämiseksi. Virkamiehet esittivät, että voidaan joko maalata kaikki bussit heti yhteiskunnan rahoilla tai sitten ottaa yhtenäinen väritys vain uusiin busseihin, jolloin värityksen vaihtaminen kestää 15 vuotta. Poliitikot totesivat, että rahaa maalaamiseen ei ole, mutta 15 vuotta on liian pitkä aika värityksen muuttamiseen, joten valtuustoaloite ei johtanut toimenpiteisiin. Ilmeisesti poliitikkojen mielestä on sitten parempi, että 15 vuodenkin päästä väritys on samanlainen kirjava sirkus kuin nyt.
 
Antero Alku sanoi:
Tällä hetkellä varmaan seudulla olisi Helsingin sinisiä busseja ja YTV:n muunvärisiä busseja. Esim. Espoon auton vanha väritys olisi YTV-väriksi meikäläisen mieleen...
Juuri Helsingissä Helsingin sisäisten sekä seutulinjojen pitäisi erottua muullakin tavalla kuin numeroilla. Mielestäni jos yhtenäistä väritystä busseihin aletaan suunnitella niin, jokaisella kaupungilla olisi oma värityksensä esim. HELSINKI=sininen, ESPOO=vihreä ja VANTAA=punainen. Seutulinjojen autot voitaisiin maalata siten missä kaupungeissa reitti kulkee. Esim. linja 109 olisi näin sini-vihreä ja linja 611 sini-punainen. Sitten on vielä muutama linja, jotka kulkevat PK-seudulla kaikkien kolmen kaupungin kautta mm. 324. Tämän väritys olisi sini-puna-vihreä. Pieni ongelma ehdotuksessani saattaa olla, että autoja ei sitten voi vaihtaa sisäisiltä seutulinjoille sekä päinvastoin.
 
JT sanoi:
Pieni ongelma ehdotuksessani saattaa olla, että autoja ei sitten voi vaihtaa sisäisiltä seutulinjoille sekä päinvastoin.
Tämä olisi itse asiassa suuri ongelma. Jos pääkaupunkiseudulla otetaan joskus käyttöön yhtenäinen väritys, on ainoa käytännön vaihtoehto käyttää samaa väritystä koko seudulla. Viime vuonna tehdyn valtuustoaloitteen perusteella se kelpaisi periaatteellisesti sekä YTV:lle että HKL:lle. Ja yhtenäisen värityksen tarkoituksena on juuri nimenomaan saada joukkoliikenteelle yhtenäinen imago, ei erotella busseja sen mukaan minkä kaupungin alueella ne ajavat!
 
Laitanpa tämän (jo toisaalle postaamani) viestin tänne, kun keskustelu ehti kanasalaattia valmistaessani siirtyä omaksi ketjukseen.

Antero Alku sanoi:
Hapen ajatuksessa on ideaa. Ei ole aivan harvinaista, että yhden liikennehallinnon alueella kalustossa noudatetaan viestinä yhtenäistä väritystä. Tosin joku voi sanoa, että on tylsää, kun kaikki on samanväristä. Liiallinen kirjavuus on kuitenkin rauhatonta ja myös viesti välinpitämättömyydestä: mikää vaan käy, ei ole väliä ulkonaisella olemuksella.

Nykyään minusta on kiusallista sekin, että väritykset myös aiheuttavat sekavuutta. Liikkuhan seudulla kahden yrittäjän HKL-bussejakin. Nimittäin HELBin omia ja sitten niitä toisia, vaikka sillä toisella on myös muunvärisiä autoja.

Hapen ajatus siitäkin, että yhtenäisen värityksen ohella kalustossa olisi kuitenkin paikka liikennöitsijän omalle tunnukselle on sekin hyvä. Sen avulla on liikenöitisjällä mahdollisuus erottua edukseen. Jos jossain on hyvä palvelu, paremmat autot, siistimpi sisustus jne., matkustajilla eli asiakkailla on tilaisuus panna merkille, kuka asiakkaistaan muita paremmin huolehtii.

Tällä hetkellä varmaan seudulla olisi Helsingin sinisiä busseja ja YTV:n muunvärisiä busseja. Esim. Espoon auton vanha väritys olisi YTV-väriksi meikäläisen mieleen...
Pikku korjauksena voisi todeta, että nuo ajatukset esitti tkunnas, ei Hape...

Tällainen yhtenäisen värityksen ajatus on muistikuvani mukaan esiintynyt julkisuudessakin, mutta sitä ei ole toteutettu mm. sen vuoksi, että kaluston saattaminen yhtenäiseen väritykseen kestäisi niin kauan. Kuitenkin on näin, että jos yhtenäiseen väritykseen on halua päästä, pitää prosessi aloittaa joskus - jos se olisi aloitettu vuonna 1985, olisi homma jo loppusuoralla.

Eli aivan kuin Kuukanko ehti jo kirjoittaa sillä aikaa, kun tämä viestini oli kesken (lounas katkaisi luovan työn noin tunniksi...):

kuukanko sanoi:
Helsingin poliittisissa päätöselimissä käsiteltiin viime vuonna valtuustoaloite värityksen yhtenäistämiseksi. Virkamiehet esittivät, että voidaan joko maalata kaikki bussit heti yhteiskunnan rahoilla tai sitten ottaa yhtenäinen väritys vain uusiin busseihin, jolloin värityksen vaihtaminen kestää 15 vuotta. Poliitikot totesivat, että rahaa maalaamiseen ei ole, mutta 15 vuotta on liian pitkä aika värityksen muuttamiseen, joten valtuustoaloite ei johtanut toimenpiteisiin. Ilmeisesti poliitikkojen mielestä on sitten parempi, että 15 vuodenkin päästä väritys on samanlainen kirjava sirkus kuin nyt.
Kuten Antero totesi, tarvittaisiin varmaan kaksi väritystä: HKL:n ja YTV:n väritykset.

Liikennöitsijäkohtaiseksi "koristelualueeksi" soveltuisi esim. bussin kyljestä alue, joka rajautuu edessä etupyörään, takana takapyörään (telibussissa vetäviin pyöriin) ja ylhäällä renkaiden yläreunan tasalle piirrettyyn viivaan. Keulassa alueena voisi olla esim. 30 cm tuulilasin alareunasta alaspäin, ja perässä aluetta ei olisi lainkaan, koska niin yleistä on bussin perän peittäminen mainoksella.

Aina tietysti pitää miettiä, mistä kannattaa maksaa - paikasta A paikkaan B pääsee kulkemaan samalla tavalla riippumatta siitä, minkä värinen kulkuneuvo on. Mutta toisaalta imagostakin pitää olla valmis maksamaan, ja bussiliikenteen imagon kannalta bussien asianmukainen ulkoasu on tärkeä asia.
 
JT sanoi:
Antero Alku sanoi:
Tällä hetkellä varmaan seudulla olisi Helsingin sinisiä busseja ja YTV:n muunvärisiä busseja. Esim. Espoon auton vanha väritys olisi YTV-väriksi meikäläisen mieleen...
Juuri Helsingissä Helsingin sisäisten sekä seutulinjojen pitäisi erottua muullakin tavalla kuin numeroilla. Mielestäni jos yhtenäistä väritystä busseihin aletaan suunnitella niin, jokaisella kaupungilla olisi oma värityksensä esim. HELSINKI=sininen, ESPOO=vihreä ja VANTAA=punainen. Seutulinjojen autot voitaisiin maalata siten missä kaupungeissa reitti kulkee. Esim. linja 109 olisi näin sini-vihreä ja linja 611 sini-punainen. Sitten on vielä muutama linja, jotka kulkevat PK-seudulla kaikkien kolmen kaupungin kautta mm. 324. Tämän väritys olisi sini-puna-vihreä. Pieni ongelma ehdotuksessani saattaa olla, että autoja ei sitten voi vaihtaa sisäisiltä seutulinjoille sekä päinvastoin.
Mielestäni bussien väritys pitäisi toteuttaa juuri niin kuin Kuukanko totesi eli yhtenäiset värit koko seudun kalustoon - ei mitään HKL-YTV-erotteluja. Poikkeuksena voisi kuitenkin olla esim. Jokerilinja, jolle nyt on suunniteltukin omaa ilmettä.

Vuosikausia on pääkaupunkiseudun joukkoliikenteelle kehitelty yhtenäisiä järjestelmiä. Tällaisia toimia tulisi edelleen jatkaa, jotta yhtenäisellä kaupunkiseudulla olisi yhtenäinen joukkoliikenne kuntarajoista riippumatta. Eri kuntien erilaiset väritykset olisivat todellista takapakkia. Joustavan kalustosijoittelun takiakin yhden värityksen toteuttaminen koko seudulla on ehdoton vaatimus, jos liikennöitsijäkohtaisista väreistä luovutaan. Jaottelu johtaisi käytännössä "vääränvärisiin" autoihin linjoilla ja näin koko alkuperäinen tarkoitus vesittyisi.

Liikennöitsijän nimen näkymisestä yhtenäisessä värityksessä meillä on hyvänä esimerkkinä Expressbus-liikenne, jossa yhtiön nimi on selkeällä tekstillä auton kyljissä.
 
Yhtenäisen värityksen toteutuksen suhteen kriittinen raja ylitettiin mielestäni viime keväänä. Viimeistään silloin olisi pitänyt saada päätös yhteisestä väristä - ennen kuin vastamuodostettu suuryhtiö Helsingin Bussiliikenne Oy alkoi suunnitella yritysilmettään. Nyt kun HelB on, ilmeisesti kovalla hinnalla, luonut uuden imagonsa ja juuri esitellyt uudenväriset bussinsa, ei ole kovinkaan todennäköistä se luopuisi näistä saman tien. Tuskinpa muutkaan liikennöitsijät ovat liputtamassa yhtenäisen ilmeen puolesta. Uskon siis, ettei yhtenäinen väritys pääkaupunkiseudulla toteudu vuosikausiin. Toivottavasti olen väärässä.
 
Anteron sekaannus ei haittaa. Itse nimittäin kannatan koko YTV-alueen busseihin yhtenäistä väritystä. Se olisi kaikkein selkeitä, liikennöitsijän vaihtuminen ei vaikuttaisi enää bussin väritykseen. Osa pysäkillä odottavista matkustajista menee sekaisin kun linjalla ei olekaan enää tutun väristä bussia.
 
yhtenäinen väritys

Yhtenäinen linjurien väritys olisi enemmän kuin tervetullut! Aikaisemmin en asiasta ollut niin kiinnostunut, mutta silloinpa olikin vielä voimassa ns. kunnallinen yksinmyynti ja kunkin pääkaupunkiseudun kaupungin alueille ajavat autot tunnisti pääosin helposti niitten väreistä.Mutta nykyään kun on näitä kaikenmaailman kalkkilaivoja joita sitten on ns. koristeltu mitä ihmeellisimmin kuvioin... Kallistun hyvin pikaisesti yhtenäisen värityksen kannalle ja olen sen verran jyräävä, että kannatan HelBin uuden värityksen saattamista koko YTV-alueen väriksi. Yhtenäisvärityksestä on monia hyviä ja toimivia esimerkkejä, lähimpänä ainakin Kööpenhamina. Yhteinäisväritys todella luo paremman kaupunkikuvan ja mielikuvan liikennöitsijöistä. Toki yksittäisvärityskin on mukava erilaisuuden tarjotin, kunhan vain autot tosiaan olisi maalattu jollakin värillä...
 
Eikös Tukholmassa ole myös jonkin sortin yhteisväri? Itse olen ainakin nähnyt jos minkälaisen firman busseja perinteisessä Tukholman läänin punaisessa. Ainoat poikkeukset ovat "stombussarna", eli runkobussit keskustan kuormitetuimmilla linjoilla jotka ovat raidekulkuneuvojen tapaan sinisiä.

Helsingissä yhtenäinen väritys olisi linja-autopuolelle ehdottoman tarpeellinen väline joukkoliikenteen statuksen parantamiseksi. Olen 23Ají Anárjirin kanssa siinä suhteessa samaa mieltä, että HelB-väri olisi paras vaihtoehto. Ja vaikka kunnat nyt riitelisivätkin kuntaliitoksen tarpeellisuudesta, voisi yhtenäisyydessä ottaa kuntajakoa nopeammin askeleita ainakin tässä väritysasiassa.
 
Itse vastustan ko yhtenäistä väritystä, vaikka se saattaisikin parantaa mielikuvaa joukkoliikenteestä.

Linja-auto on myös mainosväline, joten kokomainosteippaukset ovat varsin ok ja mukava lisä sceneen. Lisäksi yhtenäinen väritys kärsisi inflaatiota, kun autoja myytäisiin/siirrettäisiin ympäri maakuntia ja autoja ei maalattaisikaan/teipattaisi uudelleen.

Linjanumero määränpääteksteineen ja tariffitunnus hoitavat oikein käytettyinä kaiken riittävän informaation siitä minne bussi on menossa ja mitkä liput kelpaa.
 
Helbin uusi väritys

Olen killerpopin kanssa täsmälleen eri mieltä!

Minua bussien mainokset ärsyttävät. Ei olisi mukava, jos käyttämilläni linjoilla liikkuisi milloin Rexona-, milloin Geisha- milloin Tampax-teipeillä vuorattuja busseja. Kuten itsekin totesit, yhtenäinen väritys parantaa joukkoliikenteen mielikuvaa.

En usko, että mainonnan kakofonia houkuttelee lisää väkeä. Voi olla, että liikennöitsijä saa mainoksista jonkin roposen kassaansa.

Lisäksi ulkoteipit heikentävät näkyvyyttä ulos.
 
Takaisin
Ylös