Yhtenäinen väritys

Olen trumanb:n kanssa samaa mieltä, en pidä yhtenäisestä värityksestä. Tämä on tietysti myös makuasia, henkilökohtaisesti en sure Helb:n väriä niin paljon, enemmän kyllä esim. WL:n pirteä valko-puna-mustaa tai VT:n puna-valko-harmaa väritystä. Vaihtelu jää nyt puuttumaan, minusta on tositylsää kun kaikki autot ovat samanvärisiä. Enkä oikein ymmärrä kaikkia perustelujakaan, väitetään m.m. että olisi muka "helpompi käyttää" julkista liikennettä !. Miten niin helpompi, eikö linjatunnus on se ratkaiseva kriteeri kun valitaan oikea bussi, väri voi muuttua jo pelkästään mainosteippien mukaan.

Mutta päätös on nyt tehty, vaaleansininen väri ei mielestäni ole lainkaan hassumpaa, mutta valkoinen perä on meidän talviolosuhteita ajatellen epäkäytännöllinen.

339-DF: ajatus, H:gin sisäinen liikenne sininen (Helb:n väri ?), Espoo/Kauniainen, Vantaa ja seutulinjat kullakin omat värit, kannattaisin mikäli on oltava jonkinlainen yhtenäinen väritys, mutta kun 339-DF itse toteaa liian hankalaa ja kallista liikennöitsijöille.

Tästä voisi tietenkin keskustella ikuisesti, enemmistön mielestä yhtenäinen väritys näyttää olevan hyvä asia, toiset kaipaavat monipuolisuutta (antakaa tuhat kukkaa kukkia, vai kuinka tuo kiinalainen sananlasku käy).
 
Enkä oikein ymmärrä kaikkia perustelujakaan, väitetään m.m. että olisi muka "helpompi käyttää" julkista liikennettä !. Miten niin helpompi, eikö linjatunnus on se ratkaiseva kriteeri kun valitaan oikea bussi, väri voi muuttua jo pelkästään mainosteippien mukaan.

Tämä "helppous" ei istu kyllä myöskään minun kaaliin. Eikö se oli juuri silloin helppoa kun joka liikennöitsijällä on oma väri ja omalla kotilinjalla kulkee se tietyn värinen bussi? Ajetaan koko kilpailutus alas ja hommat niinkuin ennen vanhaan ;) Helbbi Helsingissä, Veolia Vantaalla ja Nobina Espoossa. Ja WL, ÅL ym. saavat myös varmasti oman osansa oman paikkakuntansa linjoista :redface: Olisi hauska kyllä tietää millainen markkinaosuuksien jako tapahtuisi HSL alueella jos linjat olisi liikennöitsijöillä niinkuin vaikka esim. vuonna 1985. Ottaen tietysti huomioon pienempien yritysten sulautuminen isompiin ja linjojen vähenemisen niistä ajoista. Helb olisi kyllä varmaan näilläkin jaoilla se "isoin" sillä helsingin sisällä on aika paljon liikennettä verrattuna muihin kuntiin?
 
Yhtenäisestä värityksestä vielä: kyllä se mielestäni on paljon mukavampaa katseltavaa, kuin värien sekamelska. Ja kun niiden joukossa on äärimmäisen rumiakin värityksiä, kuten HKL-Bussiliikenteen entinen sininen ja hopearaidat (kyllä, en tykkää siitä alkuunkaan) tai vanha Espoon Auton myrkynvihreä. Kyllä sitä ihailee esim. Tukholmassa sitä, kuinka bussit on niitä punaisen tai sinisen värisiä. Vaikka siihen meneekin aikaa, on hyvä, että työ aloitettiin nyt.
 
Joo ja seuraavaksi odotellaan palautteita huonomman näön omaavilta joukkoliikenteen käyttäjiltä kun ei näe kauempaa onko tulossa oma bussi vai joku muu kun kaikki bussit ovat saman värisiä. Ja tietysti bussikuskeilta palautteita siitä kun nämä huonomman näön omaavat joukkoliikenteen käyttäjät pysäyttävät jokaisen bussin vuoron perään tarkastaakseen onko kyseessä oma bussi vai joku toinen.
 
Helb olisi kyllä varmaan näilläkin jaoilla se "isoin" sillä helsingin sisällä on aika paljon liikennettä verrattuna muihin kuntiin?
Eihän HKL liikennöinyt ennen metron tuloa ollenkaan koko Helsingin linjoja. Malmin alueelle ja Itäkeskuksesta (silloin Puotinharju) eteenpäin ei tainnut mennä yhtään sinistä bussia ja Haagan suunnallakin muistaakseni vain 32, 42 ja 45 olivat sinisiä.
 
Joo ja seuraavaksi odotellaan palautteita huonomman näön omaavilta joukkoliikenteen käyttäjiltä kun ei näe kauempaa onko tulossa oma bussi vai joku muu kun kaikki bussit ovat saman värisiä. Ja tietysti bussikuskeilta palautteita siitä kun nämä huonomman näön omaavat joukkoliikenteen käyttäjät pysäyttävät jokaisen bussin vuoron perään tarkastaakseen onko kyseessä oma bussi vai joku toinen.

Tämä nyt on vähän outo perustelu... Voihan se oman linjan bussi olla ihan mikärinen vain (nykyään). Aika hyvin jos siitä linjaa tunnistellaan.
 
HKL:n sininen olisi ollut parasta. Se kuuluu Helsinkiin (Espoo, Vantaa, Grani) kuin punaiset tupladeckerit Lontooseen. Tyylin havaitsee maailmankaupungeissa, joissa esteettisille seikoille on pantu arvoa.
Maalla "jokkainen isäntä suottaa olla iloinen, että oma aato on erväriltään ku muihin aatot." Hyh hyh, kaikkein hirvein oli se Espoon myrkynvihreä tai Vandan oranssi.
 
Tämä nyt on vähän outo perustelu... Voihan se oman linjan bussi olla ihan mikärinen vain (nykyään). Aika hyvin jos siitä linjaa tunnistellaan.

No mutta pysyyhän se liikennöitsijä yleensä samana sen aikaa, että ihmiset ehtivät aika hyvinkin tottua siihen liikennöitsijän väritykseen/värityksiin. 1.1.2010 käydessäni aamutuimaan Pasilassa ja Maunulassa ajamassa 23:lla ja 67:lla niin kuulin pari-kolme kertaa pysäkeillä kommentteja kuten "ei tää eilen tän värinen ollut", "ai onks tää mun bussi?"

Varsinkin Maunulassa bussipysäkillä seistessä voi hyvin tunnistaa jo kaukaa, mikä bussi on kyseessä. Itsellänikään ei näkö mikään loistava ole, mutta sen verran pystyn päättelemään, että esimerkiksi jos kauempana näkyy Jokeri-teippauksissa oleva bussi, se on 550, jos näkyy Nobinan muu bussi, se on 512(A) ja jos näkyy Pohjolan Liikenteen valkoinen bussi niin jos se tulee suoraan Pakilantietä se on 67 mutta jos se kääntyy Suursuonlaidalta Pakilantielle se on 22.
 
Viimeksi muokattu:
HKL:n sininen olisi ollut parasta. Se kuuluu Helsinkiin (Espoo, Vantaa, Grani) kuin punaiset tupladeckerit Lontooseen. Tyylin havaitsee maailmankaupungeissa, joissa esteettisille seikoille on pantu arvoa.

kannatetaan. myöhäistähän se enää on mutta kyllä sen olis pitäny olla HelB- tai HKL-väritys. tai olisivat edes keksineet jotain omaa, eikä vaan kopioineet Turkua..
 
HKL:n sininen olisi ollut parasta. Se kuuluu Helsinkiin (Espoo, Vantaa, Grani) kuin punaiset tupladeckerit Lontooseen. Hyh hyh, kaikkein hirvein oli se Espoon myrkynvihreä tai Vandan oranssi.

Espooseen kuuluu yhtä lailla vihreä ja Vantaalle oranssi kuin Helsinkiin sininen! Valitettavasti enää sitä selkeyttä ei ole kun väritykset muuttuneet (nobina, veolia) mutta espoolaisena pidän kovasti siitä vihreästä, sopii tänne metsäkaupunkiin paljon paremmin kuin sininen. Helsinkiin tosin sopii hyvin se sininen.
 
Tärkeämpää kuin värit olisi tällä hetkellä saada kaikkiin busseihin kunnolliset kilpilaitteet joissa on sekä numero että teksti ja se ennen kaikkea että kilvistä näkyy kunnolla. Paljon liikenteessä busseja, joista vasta aivan kohdalla näkee mitä lukee:cool:
 
No mutta pysyyhän se liikennöitsijä yleensä samana sen aikaa, että ihmiset ehtivät aika hyvinkin tottua siihen liikennöitsijän väritykseen/värityksiin. 1.1.2010 käydessäni aamutuimaan Pasilassa ja Maunulassa ajamassa 23:lla ja 67:lla niin kuulin pari-kolme kertaa pysäkeillä kommentteja kuten "ei tää eilen tän värinen ollut", "ai onks tää mun bussi?"

Varsinkin Maunulassa bussipysäkillä seistessä voi hyvin tunnistaa jo kaukaa, mikä bussi on kyseessä. Itsellänikään ei näkö mikään loistava ole, mutta sen verran pystyn päättelemään, että esimerkiksi jos kauempana näkyy Jokeri-teippauksissa oleva bussi, se on 550, jos näkyy Nobinan muu bussi, se on 512(A) ja jos näkyy Pohjolan Liikenteen valkoinen bussi niin jos se tulee suoraan Pakilantietä se on 67 mutta jos se kääntyy Suursuonlaidalta Pakilantielle se on 22.

Kuten tässä itsekin toteat, sekaannuksia on ollut liikennöitsijävaihdosten aikana jo nyt värien suhteen. Siitähän päästään tulevaisuudessa eroon, kun kaikki bussit ovat samoissa väreissä.

Nykyään en sanoisi että on tavalliselle kansalaiselle mitenkään helppoa tunnistaa tulevaa bussia muulla tapaa kuin katsomalla linjakilpiä. Ensinnäkin tavis ei tiedä/muista/välitä mitä linjoja mikäkin yhtiö omalla alueellaan ajaa. Toisekseen saa olla aika tarkka kirjanpito että pystyy muistamaan joidenkin yhtiöden kaikki erilaiset väritykset. Niin, että tuleeko silla omalla linjalla tänään kelta-oranssi vai sinivalkoinen vai sini-valko-keltainen vai puna-valko-harmaa vai joku missä mainostetaan Alepaa vai Siwaa vai K-kauppaa vai R-Kioskia vai jotain ihan muuta.
 
Kuten tässä itsekin toteat, sekaannuksia on ollut liikennöitsijävaihdosten aikana jo nyt värien suhteen. Siitähän päästään tulevaisuudessa eroon, kun kaikki bussit ovat samoissa väreissä.

Nykyään en sanoisi että on tavalliselle kansalaiselle mitenkään helppoa tunnistaa tulevaa bussia muulla tapaa kuin katsomalla linjakilpiä. Ensinnäkin tavis ei tiedä/muista/välitä mitä linjoja mikäkin yhtiö omalla alueellaan ajaa. Toisekseen saa olla aika tarkka kirjanpito että pystyy muistamaan joidenkin yhtiöden kaikki erilaiset väritykset. Niin, että tuleeko silla omalla linjalla tänään kelta-oranssi vai sinivalkoinen vai sini-valko-keltainen vai puna-valko-harmaa vai joku missä mainostetaan Alepaa vai Siwaa vai K-kauppaa vai R-Kioskia vai jotain ihan muuta.

Aivan, kyllä minäkin uskon että harrastaja bussinsa firman väreistä tunnistaa mutta tietääkö keskivertomummo minkä firman bussia odottaa, tuskin. Eikä se vaikka 452:sta odottava mummo tiedä tuleeko sieltä nyt Westendin Linja vai Veolia Transport.
 
Espooseen kuuluu yhtä lailla vihreä ja Vantaalle oranssi kuin Helsinkiin sininen!
En tiedä miksi mutta minulle tulee Vantaasta mieleen punainen ja harmaa enemmänkin kuin pirteä oranssi.
Tärkeämpää kuin värit olisi tällä hetkellä saada kaikkiin busseihin kunnolliset kilpilaitteet joissa on sekä numero että teksti ja se ennen kaikkea että kilvistä näkyy kunnolla. Paljon liikenteessä busseja, joista vasta aivan kohdalla näkee mitä lukee:cool:
Totta, bussien takakilvet pitäisivät olla 2 kertaa isommat sekä led-kilvet kaikkiin pakolliseksi - sekä linjatunnukselle edessä minimikokovaatimus - joissakin busseissa se on todella pienellä printillä (esim. Expressbusin bussit)
Nykyään en sanoisi että on tavalliselle kansalaiselle mitenkään helppoa tunnistaa tulevaa bussia muulla tapaa kuin katsomalla linjakilpiä. Ensinnäkin tavis ei tiedä/muista/välitä mitä linjoja mikäkin yhtiö omalla alueellaan ajaa. Toisekseen saa olla aika tarkka kirjanpito että pystyy muistamaan joidenkin yhtiöden kaikki erilaiset väritykset. Niin, että tuleeko silla omalla linjalla tänään kelta-oranssi vai sinivalkoinen vai sini-valko-keltainen vai puna-valko-harmaa vai joku missä mainostetaan Alepaa vai Siwaa vai K-kauppaa vai R-Kioskia vai jotain ihan muuta.
Minusta bussin valkoinen takaosa pitäisi olla liikennöitsijän päätettävissä - edestä tunnistaa kilvestä mutta kaukaa takaa tai sivulta linjaa ei välttämättä tunnista - jos bussin perä olisi yhtiön väreissä voisi ainakin linjan vakioasiakas tunnistaa linjansa - mitäpä se haittaisi?
 

Liitetiedostot

  • pohjolanliikenne_hsl.jpg
    pohjolanliikenne_hsl.jpg
    25.1 KB · Lukukerrat: 911
Tärkeämpää kuin värit olisi tällä hetkellä saada kaikkiin busseihin kunnolliset kilpilaitteet joissa on sekä numero että teksti ja se ennen kaikkea että kilvistä näkyy kunnolla. Paljon liikenteessä busseja, joista vasta aivan kohdalla näkee mitä lukee:cool:

Mielestäni taas tuo tekstiosa voitaisiin oikeasti jättää kokonaan pois, sillä se on täysin turha! Pysäkeissähän lukee mikä bussi siitä menee ja minne, ei sitä tarvitse enää bussin linjakilvestä tarkistaa. Sitä paitsi useasti kuljettajat unohtavat vaihtaa suunnan päättärillä, joten teksti on silloinkin täysin hyödytön. Numero vaan linjakilpiin isolla niin ihmiset näkevät ne. Rätti- ja ledikilvissä näkyy numerot parhaiten.

Vinkkinä matkustajille: älkää luottako taka- tai sivulinjakilpiin sillä niissä lukee mitä sattuu. Uudemmissa autoissakaan ei ne välttämättä toimi, sillä kun kerran hajoavat niin ei kuljettaja sitä huomaa ja tee vikalappua. En itsekään ole vaivautunut taka ja sivulinjakilpien perään liikaa katsomaan, sillä varsinkin vanhoissa autoissa ovat melko huonossa kunnossa tai rikki. Sitten on vielä sellaisia autoja kuten 9621, jonka takakilpeä ei säädetä jos ei ole avainta, minkä saa Kamppikoulutuksesta!:D

Niin ja tuosta uudesta värityksestä. Olisi tosiaan hyvä saada sinne auton takaosaan jotain muuta kuin valkoista väriä, rapakeleillä ne perät tulevat olemaan hirveässä kunnossa. Liikennenöitsijän omaa väritystä kannatetaan
 
Takaisin
Ylös