Yhtenäinen väritys

Myöskään vasemmalla ei ole sivulinjakilpeä, oikealla on... :biggrin: Ja eipä tunnista enää, sen mukaan vaan elettävä :D Ja kun menee ajoissa pysäkille niin varmasti näkee minkä linjan bussi kyseessä, matkustaja odottaa bussia, bussi ei matkustajaa, näin pääpiirteittään...;)
Siksi sitä ei tunnistakaan koska sitä ei ole:D Tarkoitin sekä sitä ettei sitä ole ja että toiselta puolelta ei kaukaa nää numeroa. Plussana että jos on niin kaukana ettei nää niin ei siihen bussiin luultavasti ole ehtimässä. Sitä olen tarkoittanut, mutta tosiaan, tarvitaan molemmille sivuille se kilpi ja sivukilvet+takakilpi 2x kokoiseksi ja joko niin ylös ettei rapa roisku tai pienet pyyhkimet niihin. Eihän kaikkialla linjaa voi tunnistaa bussin värin mukaan, esim. Itäväylällä valkoisia busseja on linjoilla 16, 16K/X, 58, 58B, 59 ja 870.
 
Eihän kaikkialla linjaa voi tunnistaa bussin värin mukaan

Se tämän yhtenäisen värityksen huono puoli onkin ja syy myös sille miksi olen ollut sitä niin kovasti vastaan.

Itäväylällä valkoisia busseja on linjoilla 16, 16K/X, 58, 58B, 59 ja 870.

Pieni offtopic-huomautus mutta 16K on Helsingin Bussiliikenteen linja, siellä vissiin vähän vähemmän valkoisia autoja :)
 
Ei linjaa tarvitse tunnistaa värin mukaan, yhtenäinen väritys pitää sisällään linjanumeroinnin, joka kertoo mistä on kyse. Maailmankaupungeissakaan tässä asiassa ei ole ongelmia, miksi olisi Suomessa. Kaikkein kuvottavin näky on kaikenlainen värisekamelska liikenteessä tai perunasäkeiksi menneet täysin loppuunkuluneet autonrämät (esim. NF 161).
 
Silloin kun setä oli pieni poika eikä metroa vielä ollut, joukkoliikenteen käyttäjän elämä täällä Itä-Helsingissä oli yhtä painajaista. Kaikki bussit olivat joko HKL:n sinisiä tai Liikenne Oy:n punaisia, joten linjoja oli mahdoton tunnistaa bussin väristä. Mutta jotenkin silti pärjättiin, kun ei paremmastakaan tiedetty. Useimmat osasivat valita ohi soljuvasta katkeamattomasta bussivirrasta oman linjansa tarvitsematta pysäyttää kaikkia autoja ja kysyä kuljettajalta määränpäätä.

Ajat oli kovat, mutta ihmiset oli vielä kovempia. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Omituista, että mielipiteet esitetään faktoina.

Ei esitetä, kyse on vain ja ainoastaan minun mielipiteestäni. Kerrothan vielä, missä väitin mielipidettäni faktaksi. En pidä värisekamelskasta, en Espoon Auto Oy:n värityksestä, en sitäkin kuvottavammasta Vantaan Liikenne Oy:n värityksestä enkä näiden jo lakkautettujen firmojen loppuunkulutetuista perunasäkkiautoista. Erityisen huonokuntoinen NF 161, jonka tänään bongasin Ruoholahdessa on näky, josta ei tiedä pitäisikö vaan itkeä vai nauraa hysteerisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Kerrothan vielä, missä väitin mielipidettäni faktaksi.

Tämä nyt menee offtopiciksi, mutta jos välttämättä haluat tietää, niin juuri siinä kohdassa, mitä aikaisemmin käytin lainauksessa. Olisit voinut lisätä siihen lauseen eteen sanan "mielestäni", jolloin se olisi muovautunut muotoon "Mielestäni kaikkein kuvottavin näky...", mikä olisi tehnyt siitä sinun mielipiteesi. Ilman sitä sanaa saa käsityksen, että näyn kuvottavuus olisi jotenkin todistetusti tutkittu ja/tai yleisesti tiedossa oleva fakta, jota ei voine kyseenalaistaa.
 
Tämä nyt menee offtopiciksi, mutta jos välttämättä haluat tietää, niin juuri siinä kohdassa, mitä aikaisemmin käytin lainauksessa. Olisit voinut lisätä siihen lauseen eteen sanan "mielestäni", jolloin se olisi muovautunut muotoon "Mielestäni kaikkein kuvottavin näky...", mikä olisi tehnyt siitä sinun mielipiteesi. Ilman sitä sanaa saa käsityksen, että näyn kuvottavuus olisi jotenkin todistetusti tutkittu ja/tai yleisesti tiedossa oleva fakta, jota ei voine kyseenalaistaa.

No huh huh mitä pilkun nus.. Eiköhän jokainen nyt tajunnut että se on vain I.Tuovisen mielipide.
 
Minulla ei ole mitään yhtenäistä väritystä vastaan, mutta yhtiön ja linjan tunnistamisen vaikeuttamista on. Olisin tyyytyväinen jos linjan numeron ja liikennöitsijän erottaisi kurakelilläkin joka suunnasta kahdensadan metrin sisällä; linjakilvet hiukka suuremmiksi ja katonrajaan ettei rapa roisku niihin ja myös vasemmalle sivulle, sekä valkoisen takasivuosan täyttäisi liikennöitsijän logo- kun lähden kodistani, näen bussit jo 250 m päästä liikennevaloissa- vasemmalta sivulta. Väristä näen onko kyseessä Nobina vai Helb. Jostain syystä vasemmalle sivulle ei numeroa vaadita, vaikka se on hyödyllinen vaikkapa Malmilla bussin odottaessa lähtöaikaa tai bussin ollessa punaisissa valoissa toisella puolella tietä. U-linjoille pitäisi (jos voisi) myös vaatia vähintään LCD-näyttöjä (mieluiten LED) ja linjanumerolle minimikoko - Eebeellä koko on joskus niin pieni, että linjan numeron näkee erittäin myöhään.

Huono esimerkki etulinjanumeron koosta
Toinen samanlainen
Hyvä esimerkki etulinjanumeron koosta
Tälläistä ratkaisua näkee usein, se ei ole paras pimeässä..
Näkeekö tätä sivulinjakilpeä kaukaakin? Tietysti kaikilla U-linjoilla sellaista ei edes ole.
 
Lainaus toiselta aiheelta foorumilla

9.1.2010 klo 9:24 Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2011
--------------------------------------------------------------------------------
Lainaus:
Alunperin kirjoittanut ipeniemela
Eikö noita kannattaisi ennemmin alkaa maalata tilaajaväreihin?

Kysymyshän on kustannuksista –
koko linja-auton maalaus kustantanee luokaa 2 000 -3 000 Euroa.
Teippaaminen on siitä jonkin verran halvempaa.
 
Lainaus toiselta aiheelta foorumilla




koko linja-auton maalaus kustantanee luokaa 2 000 -3 000 Euroa.

Missä se halpa bussimaalari pitää majaansa? Olisi töitä hänelle tiedossa!! Avopontikkani uusi pinta maksoi 3200 euroa vuonna 05 :eek: ja vaimoni haluaisi sen nyt tulevaksi kesäksi punaiseksi. Homma siis kokoeron takia kustantanee luokkaa 2-300 euroa??Hurraaa :lol:
 
Eihän ytv/hsl:n linja-autoja ole vuosikausiin enään maalattu! Autot teipataan, vaikka ei sekään "ilmaista" ole, mutta kuitenkin paljon halvempaa ja nopeampaa kuin maalaus. Jos linja-auto maalattaisiin, niin kustannus lienee 6000-10000€, riippuen väristä.
 
Takaisin
Ylös