Yhtenäinen väritys

Re: Helbin uusi väritys

Multsun poika sanoi:
Lisäksi ulkoteipit heikentävät näkyvyyttä ulos.
Pitäisi ainakin olla ehdoton kielto, että mainokset eivät saa mennä ikkunoiden päälle y h t ä ä n. Ei edes verkkona tai suikaleina. :evil: Kaiken huippu on, kun mainokset toisinaan peittävät jopa takalinjakilven. Kun takaikkunat ovat nykyään lähes poikkeuksetta ummessa, on turha yrittää katsoa taakse, onko se linja, jolle aikoo vaihtaa, tulossa jossakin lähellä.

Kannatan myös yhtenäistä väritystä.
 
Oulussa ja KABUS-kaupungeissa mm. on paikallisliikenteen busseilla (lähestulkoon) yhtenäinen väritys. Tämä johtunee varmaan siitä, että kullakin paikkakunnalla on vain yksi liikennöitsijä. Yhtiöt ovat helisemässä matkustajakadon takia. Ei yhtenäisellä värityksellä houkutella autoilijoita joukkoliikenteen käyttäjiksi, vaan muilla kriteereillä.

Yhtenäisen värityksen vaarana voi olla se, että jos yhden yhtiön toiminta kusee, niin matkustajat saattavat mieltää myös muidenkin saman värityksen alaisten yhtiöiden toiminnan kielteisenä. Sen jälkeen on sitten varsinainen urakka hilata bussiliikenteen miellekuvia parempaan suuntaa. Suomessa on jo tarpeeksi yhtenäisharmautta ja siksi on hyvä, että kullakin liikennöitsijällä on oma värityksensä.

Piirka
 
yhtenäinen väritys vai ei

Tässäkin on puolensa, yrityskuva voi mennä sekä syteen että saveen jos mut lokaavat mainetta. Mutta toisaalta, onko tällaisesta tietoa niistä kaupungeista jotka jo käyttävät yhtenäisväritystä? Miten olisi ns. puolitie, eli Lontoossa ainakin voimassa ollut tapa, jossa bussin kelua on tietyn värinen? Heillä toki punainen. Erillisväritys on sinällään tosiaan piristävä, mutta purnaan jo ties kuinka monennen kerran näistä Concordian ja Pohjolan Liikenteen kamaluuksista! Eikä tilannetta paranna se, että monilla isoilla yhtiöillä on ties minkä väristä autoa remmissänsä. Mutta nimimerkkini ja kuvakkeeni mukainen Thessalonikin uusi autojen väritys ei sekään ole kovin taitelllinen...Tälläinen tyyli vaan tuntuu olevan muotia.
 
Re: yhtenäinen väritys vai ei

23Ají Anárjiri sanoi:
Miten olisi ns. puolitie, eli Lontoossa ainakin voimassa ollut tapa, jossa bussin kelua on tietyn värinen?
Lontoossa 80% koko auton pinta-alasta tulee olla punaista. Keulasta voi vielä erikseen olla tarkentavia määräyksiä.
 
Piirka sanoi:
Ei yhtenäisellä värityksellä houkutella autoilijoita joukkoliikenteen käyttäjiksi, vaan muilla kriteereillä.
Argumentaatiosi ei todista minusta paljoakaan. Lähinnä se osoittaa, että muualla kuin pääkaupunkiseudulla eivät monet tärkeämmät ominaisuudet ole kunnossa.

Kun perusasiat on hoidettu, on aika siirtyä viimeistelyyn. Silloin on värityksenkin hoitamisen vuoro. Sekin vain osana laajempaa yhtenäistä joukkoliikenteen brändiä, jollainen toivottavasti saadaan pian pääkaupunkiseudulle luotua.

On myös itsepetosta kuvitella, että eri väritys kovin hyvin auttaisi kohdistamaan valitukset tietylle liikennöitsijälle. Yleensä ongelmista syytetään joko koko joukkoliikennettä, busseja tai ainakin YTV:tä tai HKL:ää vaikka syy olisi missä. Minusta on myös yhtä lailla tilaajan kuin operaattorin ongelma, jos asioita ei hoideta hyvin. Tilaajien täytyy vastata hankinnoistaan.
 
Piirka kirjoitti osuvasti yhtenäisharmaudesta. Olen samaa mieltä, olisi tylsää tylsempi jos kaikilla yhtiöillä olisi sama väri. Esim. Connexin nykyinen kelta-/valko-/sininen väritys on mielestäni hyvin siisti, myös Westendin Linjan puna-/musta teksti valkoisella pohjalla on onnistunut. Vaihtelu piristää, muistan kauhulla 60- tai 70- luvun "valkea mainonta" vimmaa joka onneksi kuitenkin loppui melko pian. Näin minusta, mutta maku-asioista voi ja saa tietenkin keskustella vaikkei riidellä.
 
Vs: Koko seudun kattava joukkoliikenne?

Sellaisesta asiasta kuin kaluston värityksestä ei ole vielä keskusteltu

Eikä siitä välttämättä keskustellakaan tässä yhteydessä. Esim. Ruotsissa ja Tampereella tilaajat päättävät kaluston värityksen, mutta Helsingin seudulla on jo vuosikymmeniä käytetty liikennöitsijöiden omia värityksiä. HKL ja YTV:kin olisivat voineet ottaa käyttöön yhteisen tilaajavärityksen, mutta poliitikkojen päätöksellä ne eivät ole niin tehneet (busseissa, jäteautoissa kylläkin).
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Koko seudun kattava joukkoliikenne?

HKL ja YTV:kin olisivat voineet ottaa käyttöön yhteisen tilaajavärityksen, mutta poliitikkojen päätöksellä ne eivät ole niin tehneet (busseissa, jäteautoissa kylläkin).
Nykytilanteessa tuottajan väritys eli käytännössä vapaa väritys on ollut tarkoituksenmukaista siksi, että seudulla on ollut kaksi tilaajaa. Jos autoja olisi pitänyt maalata aina niiden siirtyessä YTV- ja HKL-liikenteen välillä, kustannukset olisi lopulta maksanut kuitenkin tilaaja, eikä siitä luultavasti olisi ollut kustannuksia vastaavaa hyötyä.

Uuden organisaation kanssa tilanne on toinen. Seudullehan syntyy ostajan monopoli. Kaikki bussit ovat aina tulevan viranomaisen liikenteessä, ellei busseja siirretä paikakkunnalta toiselle. Minusta yhteinen ilme on silloin toivottava antamassa mielikuvaa hallitusta joukkoliikennetuotteesta.

Antero
 
Vs: Koko seudun kattava joukkoliikenne?

Nykytilanteessa tuottajan väritys eli käytännössä vapaa väritys on ollut tarkoituksenmukaista siksi, että seudulla on ollut kaksi tilaajaa. Jos autoja olisi pitänyt maalata aina niiden siirtyessä YTV- ja HKL-liikenteen välillä, kustannukset olisi lopulta maksanut kuitenkin tilaaja, eikä siitä luultavasti olisi ollut kustannuksia vastaavaa hyötyä.

Ja busseja olisi sitten varmaan maalailtu pari kertaa päivässä, jos bussi vaikka aamulla ajaa HKL-liikennettä, keskipäivällä YTV-liikennettä ja taas illalla HKL-liikennettä ;)

HKL ja YTV olisivat kyllä laittaneet yhteisen tilaajavärityksen, mutta sekä YTV:n hallitus että Helsingin joukkoliikennelautakunta olivat sitä mieltä, että tilaajaväritystä ei tarvita. Kustannuksethan olisi tulleet tilaajan maksettaviksi ja nyt meillä voidaan ajaa mm. Kööpenhaminan keltaisilla busseilla, kun värillä ei ole väliä.
 
Vs: Koko seudun kattava joukkoliikenne?

Kustannuksethan olisi tulleet tilaajan maksettaviksi --

Tämä pitää paikkaansa, mutta kustannuksia arvioitaessa pitäisi laskea myös hyötypuolta. Onhan jossain (en vain enää muista missä yhteydessä) todettu, että joukkoliikenteen brändäys ja markkinointi on kaikkein kustannustehokkain tapa lisätä käyttäjämääriä. Minusta koko ajattelutapa vain henkii sitä, että joukkoliikenne ei ole oikea palvelu, jota pitäisi markkinoida käyttäjille, vaan pakon edessä tehty laitos. Kyllä hyvään tuotteeseen aina kuuluu brändi, ja joukkoliikenteessä suurin osa sitä on aina kaluston väritys. Ei se pieni liikennöitsijätunnus siellä nokalla vielä mitää brändiä luo.

Miksi VR:kin on brändännyt kaiken uuden kaluston punavalkoiseksi? Miksi Expressbussit on teipattu samanvärisiksi? Aivan samasta asiasta on kyse.

Kuinka paljon muuten yhden bussin maalaus ja teippaus maksaa? Kuinka monta bussia pääkaupunkiseudulle tulee vuosittain? Suurin osa busseista maalataan joka tapauksessa HelBin, Concordian ja Veolian väreihin. Enkä usko, että niistä kovin monta lähtee Helsingistä johonkin muuhun kaupunkiin, jossa vältyttäisiin niiden uudelleenmaalaukselta.
 
Vs: Koko seudun kattava joukkoliikenne?

Minä ainakin pidän samanvärisyyttä positiivisena asiana: tiedän että lippuni kelpaa ja se antaa lisäksi kaupungille identiteettiä! Minä tulen aina pitämään HKL:n sinisiä busseja 'helsinkiläisinä'.
Seutuliikenteen bussit ovat usein ainakin minun muistin mukaan kaikenvärisiä, joskus valkoisia joskus vihreitä.
Jos ajattelee esimerkiksi Lontoon punaisia kerrosbusseja niin useimmat tunnistavat se aivan ilman LT-merkkiäkin, nehän ovat osa kaupungin elämää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Koko seudun kattava joukkoliikenne?

Tuossa väritysasiassa olisi varmasti mahdollista löytää jonkinlainen tilaajallekin kohtuuhintainen ratkaisu. Kaikkea kalustoa (muistaakseni noin 1400 bussia) ei varmastikaan olisi järkeä maalata, vaan tilaajavärityksen voisi ottaa käyttöön vaiheittain. Homma voisi hoitua siten, että uusissa liikennöintisopimuksissa edellytettäisiin tilaajaväreihin maalattua kalustoa, jolloin tilaajaväritys kattaisi koko kaluston noin seitsemässä vuodessa. Vanhan kaluston kohdalla tilaajavärityksen ei välttämättä tarvitsisi olla pakollista, mutta siitä voisi saada hyvitystä kalustopisteissä samaan tapaan kuin vaikkapa määränpääkilvistä tai ilmastoinnista. Kaikkein vanhimpia autoja ei varmastikaan kannattaisi maalauttaa, koska hyöty olisi hyvin lyhytaikaista. Värityksen vaihtaminen voitaisiin hoitaa myös niin, että tietyn ikäiset (esimerkiksi vuosimallin 2000) ja sitä uudemmat autot pitäisi vaihtaa tilaajan väreihin tietyn siirtymäkauden, esimerkiksi kahden vuoden aikana.
 
Vs: Veolia Transport Tampere

Kumpaakin edellä olevaan kuvaa viitaten: kyllä on tyylikkäät tilaajavärit kaikessa yksinkertaisuudessaan. Tampereen joukkoliikenne on edelläkävijä tässäkin asiassa, kuten monessa muussa aiemmin (mm. ensimmäinen pohjoismaalais-pohjainen matalalattiabussi, teli- ja nivelbussit ensimmäisenä yms.)
Tilaajavärit olisivat kyllä poikaa pk-seudullakin. Toki toivoisi myös, että ne valittaisiin hyvällä maulla, eikä puolessa tunnissa kiireessä. :) Esim. Veolia Transportilla on nyt jo viisi eri pääväritystä liikenteessä, lisänä vielä joitakin yksittäisiä poikkeuksia.

- Vantaan Liikenne -väritys
- Kööpenhamina-väritys
- Linjebuss-väritys
- Connex-väritys
- Veolia Transport -väritys

Ehkä tuo Kööpenhamina-väritys alkaa kohta jo poistua, mutta muut vanhat pysyvät liikenteessä vielä pitkään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Veolia Transport Tampere

Esim. Veolia Transportilla on nyt jo viisi eri pääväritystä liikenteessä, lisänä vielä joitakin yksittäisiä poikkeuksia.

- Vantaan Liikenne -väritys
- Kööpenhamina-väritys
- Linjebuss-väritys
- Connex-väritys
- Veolia Transport -väritys

Ehkä tuo Kööpenhamina-väritys alkaa kohta jo poistua, mutta muut vanhat pysyvät liikenteessä vielä pitkään.
Entäs Concordia Bus Finland ;)?
 
Takaisin
Ylös