Yhtenäinen väritys

Muuttuu oranssiksi. Koko idea tässä runkolinjaprosessissa ja uudelleennumeroinnissa on, että Jokeri ei jää yksittäistapaukseksi. Ja on se 550 mainittu siellä ihan esimerkkinäkin runkolinjan numerosta.
Tuli tässä mieleen että paljonkohan tuli maksamaan tuo alkuperäinen Jokeri-brändin luominen, autojen ja pysäkkien värityksineen kaikkineen? Ja nyt kaikki tuo romutetaan, tuskin nuo pysäkitkään jäävät nykyisiin väreihin... :eek: hullua mielestäni...
 
Tuli tässä mieleen että paljonkohan tuli maksamaan tuo alkuperäinen Jokeri-brändin luominen, autojen ja pysäkkien värityksineen kaikkineen? Ja nyt kaikki tuo romutetaan, tuskin nuo pysäkitkään jäävät nykyisiin väreihin... :eek: hullua mielestäni...

Niin, mitenköhän noiden pysäkkien käy? Iha hyvä tapa tuo on ollut että Jokeri -pysäkki eroaa normaalista... Eikai Jokeri -pysäkeistä sentään oransseja tule...
 
Niin, mitenköhän noiden pysäkkien käy? Iha hyvä tapa tuo on ollut että Jokeri -pysäkki eroaa normaalista... Eikai Jokeri -pysäkeistä sentään oransseja tule...
Oikeastaan olisi aika helmee, jos runkolinjojen pysäkki olisi ilmeeltään sellainen köyhän miehen metroasema. Pysäkkinimiopasteet oranssissa nauhassa jne.
 
Näin metromaiselle liikenteelle tarvitaan tietysti metroaseman tasoiset pysäkit lippuhalleineen! Vielä, jos HelB tarjoaa LE-mallisia telejä, eihän sitä enää erotakaan metrosta, kun molemmissa tapauksessa ihmiset rynnivät yhtä aikaa sisään ja ulos. Nyt mukana on vain portaat ja kapeampi ovi (kaksilehtinenkin saattaa jäädä aika kapeaksi, kun portaissa pitää väistää vastaantulevia). Kaupunkimatkustajat ole tottuneet kurkkimaan portaikon yläpäähän, onko sieltä joku tulossa eikä sisätiloissa mahtune odotella sisääntuleviakaan, saatika sitten että siihenkään kukaan tottuisi.
 
Jokeripysäkkien informaatio on huonoissa kantimissa. Niillä "pysähtyy" edelleen linjoja joita ei ole kulkenut aika päiviin kuten 54B tai o1N, toisaalta esim. linjoista 512K ja 39N ei ole mitään mainintaa. Kohta kun linjat 39A ja 539 menevät historiaan ja uutena linjana tulee ainakin 39B informaatio vääristyy lisää. Kysyin asiasta taannoin HSL:tä ja sain vastauksen, että taho joka niitä hoitaa on asiasta perillä mutta kun se taulujen vaihtaminen on niin hankalaa ja kallista!
 
Oli muistaakseni, ja on kai vieläkin osissa vanhoissa nyk. HelBin autoissa?

Nykyisissä HelBin uusissa autoissa, ainakin HSL värisissä Scaloissa oli jotain erikoista katolla, en muista tarkkaan oliko HelBin logo vai auton numero vai peräti molemmat.
 
Oikeastaan olisi aika helmee, jos runkolinjojen pysäkki olisi ilmeeltään sellainen köyhän miehen metroasema. Pysäkkinimiopasteet oranssissa nauhassa jne.

Näinhän nimenomaan pitäisi tehdä, jos on tarkoitus brändäämisellä liittää runkolinjat metron kanssa samaan nippuun ja hyötyä järjestelmän helppolukuisuudesta, siis siitä että kaikki tajuavat oranssin tarkoittavan tiheää vuoroväliä ja nopeaa reittiä. Noin puhtaasti visuaalisesti tässä on vähän se ongelma, että metron kyltit ja junat on aikanaan suunniteltu kokonaisuutena asemien kanssa. Oranssi on siellä suunnilleen ainoa väriläiskä muuten lähes täysin harmaan ja valkoisen sävyisillä asemilla. Bussipysäkeillä asia ei tietysti ole näin, eikä oranssi ei toimi samalla tavalla, vaan saattaa helposti näyttää räikeältä ja levottomalta.
 
Hakaniemestä tulee ensiksi mieleen sininen väri, Sörnäisistä keltainen, Itäkeskusta hallitsee punatiili, Rautatientoria vaaleanruskeat sävyt. Helposti voisi kuvitella, että maanalaisille asemille on alkuaikoina pyritty valitsemaan erilaiset värimaailmat niiden erottamiseksi toisistaan.
 
Hakaniemestä tulee ensiksi mieleen sininen väri, Sörnäisistä keltainen, Itäkeskusta hallitsee punatiili, Rautatientoria vaaleanruskeat sävyt. Helposti voisi kuvitella, että maanalaisille asemille on alkuaikoina pyritty valitsemaan erilaiset värimaailmat niiden erottamiseksi toisistaan.

Varmaan tulee mieleen juu, mutta jos katsot, niin erilaisia harmaita pintoja noissakin on hyvin suuri osa. Ne antavat oranssille reilusti tilaa erottua. Bussipysäkeillä oranssin taustana olisi itse asiassa aika usein lehtivihreää (mistä oranssi tietty kyllä erottuu), vaikka Suomessa vähemmän usein kuin etelämpänä.
 
-- Iha hyvä tapa tuo on ollut että Jokeri -pysäkki eroaa normaalista--
Miksi? Eihän Jokeri ole kuin tavallinen seutulinja jota ajetaan tavanomaista paremmalla kalustolla ja jolla on pysäkkejä vähän harvemmassa kun muilla linjoilla? Jokeri-pysäkin tolpan nenässä on liikennemerkki 531, toisinaan myös merkki 532 ja näiden lisäksi joku Jokeri-symboli. Ihan niinkuin Jokeri ei olisi paikallisliikenteen eikä kaukoliikenteen bussi vaan ihan jotain muuta. Alempana tolpassa on luettelo linjoista, osa linjoista on vanhan HKL:n logon vieressä, osa YTV:n logon vieressä ja sitten on jokeri-symboli ja linja 550. Eikö seutubussit ja jokeri ole molemmat ex-YTV:n linjoja jolla kelpaa YTV/HSL:n liput? Jos meillä olisi raide-jokeri tai HSL:n ulkopuolinen taho ja tariffit linjaa 550 liikennöimässä niin jotenkin tämän erikoisuuden tavottelun ymmärtäsin, mutta ei -- bussilinja muiden joukossa, ehkä tavanomaista paremmin ja paremmalla kalustolla liikenöity vaan -- eikö niin? HSL halusi kaikki seutu(?)bussit pois liikennöitsijöiden väreistä, ja tilalle sinivalkoisen "univormun". Eikö Jokeri-bussien erilainen väritys ole täysin ristiriidassa tätä sinivalkoista ajatusmaailmaa vastaan?

pekka
 
Takaisin
Ylös