Yhtenäinen väritys

Ei Jokeri ole tavanomainen bussilinja, se on runkolinja. Jota ajetaan bussilla. Toimintaperiaate on sama kuin vanhoilla runkolinjoilla metrolla ja lähijunilla: selkeä, vahva linja. Mutta joka ajetaan bussilla.
 
Tarkoittaako yhtenäinen väritys kaluston uusimista kokonaan? Milloin koko kalusto on uusissa maaleissa? Vähän hassulta tuntuisi, että vanhoja bussinraaskuja alettaisiin maalaata, kun työ maksaa varmaan enemmän kuin bussilla on (romuraudan) arvoa.
 
Tarkoittaako yhtenäinen väritys kaluston uusimista kokonaan? Milloin koko kalusto on uusissa maaleissa? Vähän hassulta tuntuisi, että vanhoja bussinraaskuja alettaisiin maalaata, kun työ maksaa varmaan enemmän kuin bussilla on (romuraudan) arvoa.

Kaikki uudet autot maalataan tilaajaväreihin.
 
Tarkoittaako yhtenäinen väritys kaluston uusimista kokonaan? Milloin koko kalusto on uusissa maaleissa? Vähän hassulta tuntuisi, että vanhoja bussinraaskuja alettaisiin maalaata, kun työ maksaa vermaan enemmän kuin bussilla on (romuraudan) arvoa.
Esim. tänä vuonna Hsl alueelle tulee yli 80 uutta autoa jotka tietysti uusissa väreissä. Vanhoja autoja poistuu tietty sitä mukaa kun uusia tulee, ja vahjoja maalataan/teipataan hsl väreihin suurempien peltitöiden yhteydessä. Näin ainakin Helbillä. Ja vasta 31 Helbin autoa on Hsl-väreissä, eli kyllä siihen vuosia menee ennenkuin kaikki on yhtenäisissä väreissä, siis sinisiä ja oransseja :lol:
 
Toivoa sopisi, että jossain vaiheessa tilaajaväritykseen aletaan painostaa vähän voimakkaammin, esimerkiksi kilpailupisteillä. Tämä olisi järkevää, kun tilaajaväritys alkaa lähestyä 50 prosentin peittoa. Jossain vaiheessa sen merkitys kasvaa niin suuriksi, että vanhoja värejä aletaan vieroksua.
 
Nykyisissä HelBin uusissa autoissa, ainakin HSL värisissä Scaloissa oli jotain erikoista katolla, en muista tarkkaan oliko HelBin logo vai auton numero vai peräti molemmat.
Kyllä siellä on molemmat
IMAG0345.jpg
HKL:n autoissa eikä Helbin muissa autoissa ei ole katolla mitään, vain HSL-värjätyissä, ja vanhoissa STA:n autoissa on :cool:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Olenko mä ainoa jota häiritsee näissä tilaajaväreissä se että liikennöitsijän antama bussin numero on liikennöitsijästä riippumatta samassa paikassa samalla fontilla jne? Nyt se näyttää siltä kuin kyseessä olisi esim. "HSL:n auto 24". Ja sitten "HSL:llä" voi olla monta samannumeroista autoa...

Ehkä mä olen vaan tyhmä.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Olenko mä ainoa jota häiritsee näissä tilaajaväreissä se että liikennöitsijän antama bussin numero on liikennöitsijästä riippumatta samassa paikassa samalla fontilla jne? Nyt se näyttää siltä kuin kyseessä olisi esim. "HSL:n auto 24". Ja sitten "HSL:llä" voi olla monta samannumeroista autoa...

Et ole ainoa. Jotain selvyyttä asiaan olisi minustakin kiva saada, esimerkiksi (parin) alkukirjaimen muodossa. Tai vaikka numeron.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Kuten T24, TL24, TLL24, ja vastaavasti VT1219 tai jotain tuommoista?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Kuten T24, TL24, TLL24, ja vastaavasti VT1219 tai jotain tuommoista?

Onko sillä nyt mitään väliä, kun linjaa h16 ajaa vain yhden firman auto 24. Hsl:ssä ei tarvitse olla kummoinen sherlokki, selvittääkseen kenen bussi on kyseessä palautteen tullessa. Varsinkaan kun väittäisin, että suurimmassa osassa palautteita ei edes mainita auton numeroa :)

Ehkäpä tuohon eteenkin voisi lisätä yhteistyössä ja liikennöitsijätarrat
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Onhan niitäkin tapauksia että esim. hallisivulla kastelet jonkun ja silloin nähdään vain auton numero, ei linjanumeroa.. :lol: Kenen piikkiin se laitetaan kun esim. Veolia nyt numeroi autot Helbin tapaan? Ja Pohjolalla ja Nobinalla alkaa olla samoja numeroita jne... Mielestäni auton numeron vieressä pitäisi selkeästi lukea liikennöitsijän nimi...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Munkin mielestä liikennöitsijän nimi saisi olla selkeämmin esillä varsinkin nyt kun tilaajavärisiä autoja on eri firmoilla samoilla kylkinumeroilla. Ilmeisesti liikennöitsijän nimen näkymistä on haluttu minimoida ihan tarkoituksella, halutaan luoda matkustajalle vahva mielikuva 'HSL-busseista'. Kun tällaista brändiä luodaan, niin eikö silloin olisi ollut parempi että HSL myös päättää autojen kylkinumeroinnista? Kaikki uudet tilaajaväriset autot oltaisiin siis numeroitu järjestyksessä liikennöitsijästä riippumatta, numerointi olisi voinut pohjautua HKL-aikaiseen vuosilukuun perustuvaan numerointiin jota nyt käyttää Helb ja Veolia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Yksi mahdollisuus olisi se, että bussin numeron edessä tai jäljessä on kirjain tai numero ilmaisemassa, mikä liikennöitsijä on kyseessä. Esim. Nobinan bussin 877 tunnus voisi olla 1-877, 877-1, A877 tai 877A ja HelB:n bussin 1301 tunnus 2-1301, 1301-2, B1301, 1301B jne. Tällöin numerot eivät mene sekaisin, vaikka liikennöitsijän tunnusta ei näkisikään.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Onko sillä nyt mitään väliä, kun linjaa h16 ajaa vain yhden firman auto 24.

Alihankinta? Jos vaikka Veolia ajaa linjaa X autolla 1207 mutta HelB heittää sitä pari sivua autolla 1207 ym. Ja ainakin jos soittaa varikolle palautemielessä on aina kysytty "muistatko auton numeroa".
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös