Yhtenäinen väritys

Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

Lähijunan violetti säteittäiselle runkolinjoille ja metron oranssi poikittaisille runkolinjoille?

Ehdotan poispäin keskustasta kulkeville säteittäisbusseille keltaista ja keskustaan päin kulkeville vaaleanpunaista paitsi sunnuntaisin mustaa.
 
Vitseistä huolimatta, raita katonrajaan liikennöitsijäkohtaisella värillä voisi tuoda vähän vaihtelua harrastajan näkökulmasta ilman että se häiritsee tilaajaväritystä nykyisiä liikennöitsijämerkintöjä enempää. Samalla muutkin matkustajat voisivat tunnistaa oman linjansa kauempaa joissain tilanteissa, kuten liikennöitsijäväritysten aikana.
 
Rupesin miettimään kilpailutuksia uudemman kerran katsellessa, että miten tilaajaväritykset sovitellaan tuleviin nivelbussiin. Nykyisiä busseja katsellessa sininen tai oranssi loppuu kaareen jonka uloin osa on juuri ennen toista akselia, mutta sen voi myöskin tulkita loppumaan juuri ennen takimmaista pyörästöä. Nivelbussissa toinen ja kolmas akseli on erillään, eli niiden tapauksessa loppuuko väri toiseen akseliin vai kolmanteen akseliin eli takimmaiseen pyörästöön?

Ketjussa on vanhentunut linkki HSL:n tilaajaväritysohje liikennöitsijöille, jossa olisi tähän varmaan vastaus, mutta materiaalipankki ei taida olla enää käytössä ja nykyisessä mediapankissa on pelkkiä kuvia. Myökään tyylioppaan tiedostoista ei löydy kuin viisi uusinta.
 
Rupesin miettimään kilpailutuksia uudemman kerran katsellessa, että miten tilaajaväritykset sovitellaan tuleviin nivelbussiin. Nykyisiä busseja katsellessa sininen tai oranssi loppuu kaareen jonka uloin osa on juuri ennen toista akselia, mutta sen voi myöskin tulkita loppumaan juuri ennen takimmaista pyörästöä. Nivelbussissa toinen ja kolmas akseli on erillään, eli niiden tapauksessa loppuuko väri toiseen akseliin vai kolmanteen akseliin eli takimmaiseen pyörästöön?

Ketjussa on vanhentunut linkki HSL:n tilaajaväritysohje liikennöitsijöille, jossa olisi tähän varmaan vastaus, mutta materiaalipankki ei taida olla enää käytössä ja nykyisessä mediapankissa on pelkkiä kuvia. Myökään tyylioppaan tiedostoista ei löydy kuin viisi uusinta.

HSL:n kierroksen 51 kilpailumateriaaleista löytyy pari esimerkkikuvaa runkolinjasähkönivelestä.

HSL_sähkönivel_MB_runkolinja.gifHSL_sähkönivel_Volvo_runkolinja.gif
 
HSL:n kierroksen 51 kilpailumateriaaleista löytyy pari esimerkkikuvaa runkolinjasähkönivelestä.

Noniin eli takarenkaalle astihan on väreissä. Oliko nää siis missä? Itse en ainakaan löytänyt Hilmasta, Tarjouspalvelut.fi:stä tai HSL:n päätösasiakirjoista. Vai tarvitaanko jotkin tunnukset noiden näkemiseen?

Noissa runkosähkönivelissä onkin sitten kolme kierrosta johdossa kyljen töpselin perässä kahden sijasta. Jos kierrosten määrä on sidottu akseleihin niin sittenhän syksyllä väliaikaisesti 562:lle tulevissa sähköteleissä on on sama määrä. Ja saa nyt sitten nähdä kuinka kauan noita sähköjohtoja bussin kylkeen teipataan, kun ei siitäkään ole enää brändäyshyötyä jos enemmistö kalustosta on sähköistä.
 
Eikö voisi samantien ottaa toisen kerroksenkin käyttöön. Kaksikerrossähkönivellinja-auto on niin kivalta kuulostava sana.
 
Eikö voisi samantien ottaa toisen kerroksenkin käyttöön. Kaksikerrossähkönivellinja-auto on niin kivalta kuulostava sana.
Sehän on käytössä, ei tosin matkustajien vaan akkujen kuljettamiseen. Ruuhka-aikojen ulkopuolella taitaa usein isompi osa "kuormasta" muodostua akuista.
 
Omasta mielestä eli harrastajan tämä yhtenäinen väritys on aika tylsä, varsinkin kun näkee jo sinistä väriä ja vielä enemmän valkosta joka paikassa, kai se on vaan muotia. :/
 
Osaako muuten kukaan sanoa että minkä takia Nobina on alkanut maalaamaan melko paljon vanhempia autoja HSL-tilaajaväreihin, kun taas Helb ja Pohjolan liikenne eivät ole ryhtyneet samaan, jota hieman ihmettelen? jos myös PL jonain päivänä alkaa päivittämään vanhempien autojen väriasuja, niin omasta mielest Ivecosarja 736-760 voitaisiin maalata HSL-väreihin, kun yhtä autoa lukuunottamatta niihin teipattiin aikoinaan PL-logon tilalle PL:n pikavuoromainoksia, mut nyt kun PL ei enää aja pikavuoroja ja tuo sarja on nyt kokovalkoinen, niin olis aika loogista jos kyseinen sarja maalattais HSL:n tilaajaväreihin.
 
Linjalla 235 ajaa sekä oransseja että sinisiä busseja. Tämä on sitten yhdistelmälinja. Kun oranssi auto on kohdalla niin kuskista riippuen pääsee myös keskiovesta sisään. Sinisiin pitää mennä etuovesta, mutta eräs kuski ei päästänyt oranssiin autoon etuovesta.

Hyvää liikuntaahan tuo steppailu pysäkillä on. Ehkä jonain päivänä kaikki bussit oransseja ja ehkä sitten linjaa kutsutaan runkolinjaksi
 
Takaisin
Ylös