Yhtenäinen väritys

Kaikki nuo mainitsemasi linjat kilpailutetaan syksyn aikana. Tilaajaväritys saattaa tulla jo vuodenvaihteen uusiin busseihin, mikäli päätös valittavista väreistä tehdään riittävän ajoissa.

Itseasiassa linja 623 ei ole tänä vuonna kilpailutuksessa, koska veolia ja hsl sopivat vuoden optiosta.
 
Kaikki nuo mainitsemasi linjat kilpailutetaan syksyn aikana. Tilaajaväritys saattaa tulla jo vuodenvaihteen uusiin busseihin, mikäli päätös valittavista väreistä tehdään riittävän ajoissa.

Saako tehdä niin, että kilpailuttaa, mutta jos tulos ei tyydytä, käyttääkin option? Vai onko HSL:n pakko ratkaista etukäteen, mennäänkö optiolla vai uudella kilpailulla?

Jotenkin tuntuisi, että option käyttö olisi järkevää, koska bussiliikenteen korvaushinnat nousevat sellaista tahtia, että olettaisi option olevan järjestään edullisempi kuin uuden sopimuksen. Mutta ehkä niin ei ole.
 
Erinomainen päätös kertakaikkiaan. Nyt on erittäin hienoa palvella asiakaita HSL:n bussiliikenteessä, yhteistyössä Pohjolan Kaupunkiliikenteen kuljettajana. Upeaa :).
 
Saako tehdä niin, että kilpailuttaa, mutta jos tulos ei tyydytä, käyttääkin option? Vai onko HSL:n pakko ratkaista etukäteen, mennäänkö optiolla vai uudella kilpailulla?

Jotenkin tuntuisi, että option käyttö olisi järkevää, koska bussiliikenteen korvaushinnat nousevat sellaista tahtia, että olettaisi option olevan järjestään edullisempi kuin uuden sopimuksen. Mutta ehkä niin ei ole.

Mahdolliset optiot käytetään aina ennen varsinaista kilpailutusta. Esim. lentokentän linjoissa ei käytetty optiota, koska veolia ei ollut tyytyväinen tarjottuun hintaan. Toisaalta optio ei välttämättä ole matkustajan kannalta paras vaihtoehto. Esim. kun nyt käytettiin optio V37, 623, 650, 651, 652, 100N,130N, 140N, 210N ja 220N optiovuoden saa ajaa kalustolla, joka oli sopimuksen mukainen kun varsinainen sopimus päättyi.
 
Viimeksi muokattu:
Mahdolliset optiot käytetään aina ennen varsinaista kilpailutusta. Esim. lentokentän linjoissa ei käytetty optiota, koska veolia ei ollut tyytyväinen tarjottuun hintaan.

Siis täh? Eikö Veolia ole määritellyt sen optiovuoden tai -vuosien hinnan alkuperäistä tarjousta antaessaan (+ indeksikorotukset)? Ei HSL:ää pitäisi kiinnostaa tuon taivaallista, mihin Veolia mahdollisesti on tyytyväinen ja mihin ei, jos jälkimmäinen on tyhmyyksissään luvannut liikenteen tietyllä, liian alhaisella summalla hoitaa niin silloin se on hoidettava, jos tilaaja niin tahtoo. Eikä tilaajan pidä olla tahtomatta siksi, että bussifirmalle tulee paha mieli.
 
Siis täh? Eikö Veolia ole määritellyt sen optiovuoden tai -vuosien hinnan alkuperäistä tarjousta antaessaan (+ indeksikorotukset)? Ei HSL:ää pitäisi kiinnostaa tuon taivaallista, mihin Veolia mahdollisesti on tyytyväinen ja mihin ei, jos jälkimmäinen on tyhmyyksissään luvannut liikenteen tietyllä, liian alhaisella summalla hoitaa niin silloin se on hoidettava, jos tilaaja niin tahtoo. Eikä tilaajan pidä olla tahtomatta siksi, että bussifirmalle tulee paha mieli.

Optio nimenomaan tarkoittaa sitä että kummankaan osapuolen ei ole sitä pakko käyttää. Vuosien kuluessa tilanteet muuttuu ja molemmat osapuolet miettivät tietenkin onko option käyttäminen muuttuneessa tilanteessa kannattavaa.
 
Yksi askel lähemmäksi yhtenäistä väritystä olisi HSL-logon lisääminen busseihin (esim. kylkeen ja taakse).
 
On kyllä mielestäni niin ruma logo että siinä tariffikilvessäkin liikaa... anteeksi vaan logon suunnittelija...
Niin, makuasioitahan nämä ovat. Parempi vain luottaa siihen, että onhan se laadukas ja hyvä logo, kun sen on tunnettu muotoilufirma tehnyt ;)...

Mutta mielestäni totta on, että HSL on tehnyt aika hyvää työtä jo sen tunnetuksi tekemiseksi erilaisilla kamppanijoillaan, joita on jatkuvasti päällä. Vanhat logot ovat jo hyvää vauhtia pyyhkiytymässä pois muistista ja sellaisen näkeminen vaikkapa bussin keulalla jopa hieman hätkähdyttää nykyään ("mitä ennen meillä oli ennen "flooraa"?).

Sininen "Kallion kukka" (vaiko "ruorimies-seura"?)on jo aika itsestäänselvä osa pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä, mielestäni.
 
Makuasioitahan nämä, myös tottumuskysymyksiä. Alla suunnittelijan näkemys logosta 2009. Jokaisella saa, tai oikeastaan pitääkin olla oma mielikuva tai ajatus siitä. Niin minullakin on

Kivikaupungin kukka
HSL:n ilme muotoutumassa

HSL:n kahdeksankulmainen perusmuoto symboloi uutta, laajempaa joukkoliikenneverkostoa. Kulmapisteissä olevat silmukat piirtyvät kivikaupungin kukaksi. Merkin silmukat ovat versoavia silmuja, jotka kertovat nykyisistä ja tulevista toimintamuodoista, kumppanuudesta sekä ekologisista arvoista ja tasa-arvoisuutta korostavasta ajattelutavasta. Kahdeksankulmio muotona symboloi uusiutumista, jossa perusmuoto neliö pyrkii kohti täydellisyyttä, ympyrää.

Kirjasintyyppi on Gotham Rounded. Merkin ja logotyypin välissä on kaksi graafista linjaa. Ne symboloivat yhdistyviä organisaatioita ja kaupunkiliikennettä kiskoineen, renkaineen ja karttalinjoineen.

Sinivalkoisen logon rinnalla HSL erottuu pirteäksi luonnehditun värimaailman avulla. Eri liikennemuotojen tunnusvärit säilyvät ennallaan. Uudeksi väriksi palettiin otetaan monien suurkaupunkien liikennejärjestelmien värikartoista tuttu vaaleanpunainen. Palettiin on mahdollista lisätä myös muita värejä tarpeen mukaan. Värien käyttö on rohkeaa, mutta selkeää.

HSL:n visuaalisen ilmeen on luonut ilmetoimisto Kokoro&Moi. Siirtyminen uuteen ilmeeseen vie aikansa, käytännössä koko ensi vuoden, ennen kuin ilme on ehditty vaihtaa kaikkiin HSL:n tuotteisiin, liikennevälineisiin, asemille ja pysäkeille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos yhtenäinen väritys tulee niin ovatko koko bussin peittävät mainokset kuitenkin edelleen sallittuja? Samallahan voisi kaikille kuskeille antaa samanlaiset työvaatteet;)
 
Tilaajavärin idea on käsittääkseni luoda yhtenäinen ja siisti brändi. Siihen ei todellakaan sovi repsottavat ja osin näköalan peittävät mainokset. Tampereen kilpailutetuilla linjoilla mainoksettomat autot näyttävät oikein siisteiltä. Siinä siis suorastaan malliesimerkki (vieläpä Suomessa). Vastaavasti (ja valitettavasti!) huonoa esimerkkiä voi hakea Turusta, jossa olen nähnyt useassa tilaajavärisessä bussissa koko perän peittävät mainokset, puhumattakaan kokomainoksista tai muista "kulttuuri" roiskeista.

Yhtenäinen väri olkoon yhtenäinen.
 
Tämäkin on toki mielipidekysymys ja itse pidän tyylikkäistä mainoksista busseissa sekä muissa joukkoliikennevälineissä. Oli se sitten vain osan peittävä tai kokomainos. Omasta mielestäni esim. "hotrod"-henkinen Alepa-mainosbussi on varsin kiva (oliko HelBillä yksi ja Nobinalla yksi sellainen?). Mainonta kuuluu mielestäni olennaisena osana urbaaniin kaupunkiympäristöön ja siten myös joukkoliikennevälineisiin.

Tokikaan minkäänlaiset repsotukset tms. huono laatu eivät kuulu laadukkaaseen joukkoliikennemainontaan minustakaan.

Esimerkki kokomainosbussista maailmalta: jo tradiitioksi muodostunut kiinalainen horoskooppibussi Hongkongissa. Tämä vuosi on Tiikerin Vuosi kiinalaisessa kalenterissa ja alla oleva bussi on teipattu asianmukaiseen teemaan.

http://www.gakei.com/kny/n2010-62699.jpg

Jokaiselle 12 kiinalaiselle kalenterivuodelle on toki oma teemansa, joka vuosi.

http://www.gakei.com/kny/kny.htm

---------- Viesti lisätty kello 19:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:50 ----------

Mutta tietysti niin, että vain tiettyyn osuuteen liikennevälineistä sallitaan kokomainokset, jotka puolestaan eivät saa peittää ikkunoita, linjakilpiä tms. ja ovat hyvä maun mukaisia.
 
Takaisin
Ylös