Sivu 14 / 26 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 410111213141516171824 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 196-210/389

Viestiketju: Yhtenäinen väritys

  1. #196

    Liittynyt
    02.01.2008
    Viestejä
    28

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tuollaisella tarralla varustetut bussit ja ratikat olivat mukana HKL:n vanhan liikenteenohjauskeskuksen radiopuhelinjärjestelmässä.

    Lasipalatsin legendaarinen liikennettä valvova "silmä" eli LOK sijaitsi aina 90-luvulle saakka alla olevassa kuvassa näkyvien isojen vinojen ikkunoiden takana, jossa sen toiminnan päättymisen jälkeen on ollut erityyppisiä ravitsemusliikkeitä:

    http://2009.pixelache.ac/wp-content/...atsi-photo.jpg
    Juu, sen Lok-jutun tiesin, olen itse ratikankuljettaja, mutta toi tarra oli uusi tuttavuus. Kiitos vristolle.

  2. #197
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Tässä ratikassakin on se; itse vaunuhan on tuttu vielä tänäkin päivänä:

    http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=2520
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #198
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut skuruman Näytä viesti
    Mitä noiden kuvan bussien vasemmassa ylänurkassa oleva tarra (luuri+ruksi päällä) on tarkoittanut?
    Itse asiassa tarrat (ja radiopuhelinjärjestelmä) otettiin käyttöön 1952 olympiavuonna kertomaan matkustajille siitä, että näissä busseissa ja raitiovaunuissa on langaton radiopuhelinyhteys liikenteen ohjauskeskukseen.

  4. #199
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Kiitos täsmennyksestä, Samppa.

    Itse en muistanut, että minä vuonna ko. järjestelmä otettiin käyttöön, mutta vielä itsekin pääsin sitä monesti töissäkin käyttämään. Kerran kävimme vierailemassa tuolla LOK:issakin ja aikamoinen "hermokeskushan" se oli. Samoissa tiloissa oli myös Helsingin kaupungin henkilöstöruokala sekä lippukassa (sekä henkilöstökassa) liikennelaitoksen henkilökunnalle. Muistan vielä elävästi, että ko. paikan saniteettitilat olivat sen ajan "facebook", jossa oli jos minkälaisia mielipiteitä yms. viestejä oli kirjoiteltu niiden seiniin.
    Kun sitten vuosienkin kuluttua tämän LOK:in toiminnan päättymisestä noissa tiloissa oli jokin pub-tyyppinen ravintola (olikohan nimeltään Ale-pub?), nuo samat vessat, kaikkine viesteineen, olivat edelleenkin jäljellä.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 07.11.2010 kello 20:47.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #200
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Itse asiassa tarrat (ja radiopuhelinjärjestelmä) otettiin käyttöön 1952 olympiavuonna kertomaan matkustajille siitä, että näissä busseissa ja raitiovaunuissa on langaton radiopuhelinyhteys liikenteen ohjauskeskukseen.
    Mitä etua tästä tiedosta oli matkustavaisille vai mainostettiinko sitä koska se oli cool?

  6. #201
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Mitä etua tästä tiedosta oli matkustavaisille vai mainostettiinko sitä koska se oli cool?
    LOK:ista hoidettiin myös tiedotteita suoraan liikennevälineisiin (jotka tulivat ulos bussin tai ratikan sisäkaiuttimien kautta) tuon järjestelmän avulla ja muutenkin se paransi tuntuvasti kaikenlaisia kommunikointimahdollisuuksia (esimerkiksi löytötavaroiden suhteen) liikennevälineiden ja LOK:in kesken.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  7. #202
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    LOK:ista hoidettiin myös tiedotteita suoraan liikennevälineisiin (jotka tulivat ulos bussin tai ratikan sisäkaiuttimien kautta) tuon järjestelmän avulla ja muutenkin se paransi tuntuvasti kaikenlaisia kommunikointimahdollisuuksia (esimerkiksi löytötavaroiden suhteen) liikennevälineiden ja LOK:in kesken.
    Mutta mutta: Mistähän alkaen esimerkiksi bussien sisäkaiuttimet yleistyivät liikennelaitoksella? Omasta mielestäni loppuvuoden 1967 protoautoissa oli jonkinmoiset "ämyrit" valolistassa ja kaikissa sen jälkeisissä busseissa ihan peruskaiuttimet. Edellisiä vanhemmissa autoissa, joissa radiopuhelin mahdollisesti oli, tietoa kulki vain LOK:sta kuljettajille ja päinvastoin, mikä tietysti oli keskeinen juttu muutenkin.

  8. #203
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Radiopuhelinjärjestelmän käyttöönotto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Itse asiassa tarrat (ja radiopuhelinjärjestelmä) otettiin käyttöön 1952 olympiavuonna kertomaan matkustajille siitä, että näissä busseissa ja raitiovaunuissa on langaton radiopuhelinyhteys liikenteen ohjauskeskukseen.
    Eipä vuonna 1952 vielä mitään tarroja otettu käyttöön. Radiopuhelinjärjestelmää käytettiin vain partioauton ja LOKin välisessä liikenteessä. Partioauto oli / tai meni "tapahtumapaikalle" ja ohjasi poikkeavaa liikennettä suusta-suuhun-menetelmällä vaunujen kuljettajille.

    Olisikohan radiopuhelinjärjestelmän käyttöönotto ollut raitiovaunuissa (50-luvun telivaunuissa) vasta joskus 60-luvun loppupuolella? Ensimmäisenä matkustamon Geloso-kaiuttimet tulivat Mustangeihin, johtuen Turisti-kuulutusten käyttöönotosta 60-luvun puolen välin jälkeen.

  9. #204

    Liittynyt
    08.09.2007
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    126

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Ensimmäinen Crossway LE on saatu HSL-väreihin. VT 558 lentokenttäväreihin maalattuna oli tänään (14.11) v61:lla.

    Alla vielä kuva ko. autosta:

    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.11.2010 kello 08:38. Syy: rikkinäinen tagi

  10. #205

    Liittynyt
    11.05.2010
    Viestejä
    9

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Tuossa pari päivää sitten (jos ei lehden kuvassa näkemistä lasketa) näin ensimmäistä kertaa uusissa hsl-väreissä olevan bussin. Täytyy sanoa, että väritys oli aika onnistuneen näköinen: tyylikkään sininen ja valkoinen. Sininen olisi kuitenkin voinut ehkä olla vähän tummempi (kuten hkl-sininen). Mutta ylipäänsä paljon onnistuneempi värinvaihto kalustolle kuin VR:llä (uusi vihreä väritys ei sovi ollenkaan vaunuihin ja vetureihin - dieselvetureihin kaikista vähiten).

  11. #206
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Myös VT 559 on saatu HSL-väreihin, havainto linjalta v61 Ma 15.11.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.11.2010 kello 08:04. Syy: pitkä lainaus pois

  12. #207
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2796

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Myös VT 559 on saatu HSL-väreihin, havainto linjalta v61 Ma 15.11.
    Onko siitä kuvaa?

  13. #208
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Onko siitä kuvaa?
    Samannäköinen kuin 558 josta on kuva saman ketjun aiemmassa viestissä

  14. #209
    trumanb avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    149

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Kai sitä pikkuhiljaa täytyy alkaa suruliputtaa HKL:n sinisen poismenon johdosta. Onneksi ei ihan vielä kuitenkaan. Surullisena kuitenkin odotan aikaa, jolloin kaikki bussit ovat samanvärisiä. Yhtenäinen väritys on pitkä miinus HSL-alueen liikenteelle.

  15. #210
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6711

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut trumanb Näytä viesti
    Yhtenäinen väritys on pitkä miinus HSL-alueen liikenteelle.
    Minusta se on kyllä plussaa, mutta kustannusten kasvun uhallakin olisin toivonut ratkaisua, jossa

    - Helsingin sisäiset bussit ovat sinisiä
    - seutubusseilla, Espoon(+Kauniainen, Knummi) sisäisillä ja Vantaan(+Kerava) sisäisillä olisi kullakin oma tunnusvärinsä

    Toki se sitoo operaattorin kaluston sitten aina tietyntyyppiselle linjalle, eli ei voida ajaa ensin yhtä sivua 103:lla ja sitten jatkaa 45:lla, ja vara-autojakin tarvittaisiin enemmän. Mutta selkeä tuo olisi silti ollut.

    Kuitenkin nykytilannetta parempi on sekin, että kaikki ovat sitten valjun sinisiä. Ajan mittaan, kun muoti muuttuu ja yritysilmeitä uusitaan sekä HelB:n kuviteltu etulyöntiasema unohtuu, sitä sinistäkin varmaan saadaan tuunattua tummemmaksi ja tyylikkäämmäksi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Koiviston Auto -yhtymän väritys
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 22:54
  2. VR:n ulkopuolisen sähköjunakaluston väritys?
    kirjoittanut ultrix foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.07.2006, 02:15
  3. Saneerattujen Sm2-junien väritys vaihtelee
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Junat
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 13.04.2006, 11:39
  4. HelBin uusi väritys
    kirjoittanut TEP70 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 13.01.2006, 21:36

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •