Yhtenäinen väritys

Niin no joo, onhan niissä sentään pehmeät penkit, kunnon infonäytöt pysäkkinäyttöjen lisäksi, wc, valvontakamerat, jne, mutta väritys on harvinaisen epäonnistunut, liian veeärrämäinen (vihreä), oranssi sopisi mainiosti. Aiheeseen liittyen: vihdoinkin yhtenäinen linjanumerointi! :redface:

No joo. Taas tuo runkolinjasto-väristys on mielestäni ruma, okei matkakorttikuorissa on sama oranssi, mitä sitten? Esimerkiksi vaaleanpunainen tai metallin punainen olisi parempi väri runkolinjastolle..

---------- Viesti lisätty kello 3:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 2:26 ----------

Minun mielestäni joku näistä, eniten punainen olisi parhain tuohon Runkolinjasto-väritykseksi sopiva: kuva
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
-- väritys on harvinaisen epäonnistunut, liian veeärrämäinen (vihreä) --

Ehkä pitäisi sanoa ennemmin, että VR:n väritys on liian YTV:mäinen. Flirtithän tilattiin vielä YTV:n aikaan, ja VR muutti värityksensä vasta sen jälkeen. Nyt kuitenkin "vihreänä juna-aikana" olisi ehkä syytä HSL:lläistää se värityskin. Tosin niin kauan kuin bussienkin värit ovat mitä sattuu, ei sillä ole niin väliä.

---------- Viesti lisätty kello 10:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:01 ----------

Nyt olisi tilaisuus aloittaa uusi käytäntö jo elokuussa antamalla muuttuville linjoille 14 ja 18 tunnukset 36 ja 35. Olisivat linjassa 39:n kanssa, vastaisivat postinumerointia eivätkä veisi tilaa tulevilta raitiolinjoilta.

Tätä ehdotin minäkin aikaisemmin. Toisaalta suunnitelmassa lukee: "Raitioliikenteen laajentumiseen varaudutaan antamalla linjanumeroita 11 - 19 jatkossa vain bussilinjoille, jotka korvattaisiin raitioliikenteellä laajennussuunnitelmien toteutuessa." Siksi voisi puoltaa sitäkin, että 14 ja 18 numeroitaisiin nyt niin, että jatkavat ratikkana samalla numerolla. Saataisiin helpoksi nämä ratikkaprojektitkin: Ensin numeroidaan uusiksi, kun "eihän se ole kuin numero". Ja sitten päätetään ratikoista, kun "sehän on jo ratikan numerollakin". :)
 
Mitenkähän Jokerin linjavärityksen mahtaa käydä. Jääköhän entiselleen vai muuttuuko oranssiksi. Ja jos minulta kysyttäisiin, niin äänestäisin kyllä vaaleanpunaisen runkobussin puolesta. Sitten kun ne jonoutuisivat ajossa, niin voisi murjaista että menevät peräkkäin kuin ison talon porsaat.
 
Mitenkähän Jokerin linjavärityksen mahtaa käydä. Jääköhän entiselleen vai muuttuuko oranssiksi.

Muuttuu oranssiksi. Koko idea tässä runkolinjaprosessissa ja uudelleennumeroinnissa on, että Jokeri ei jää yksittäistapaukseksi. Ja on se 550 mainittu siellä ihan esimerkkinäkin runkolinjan numerosta.
 
ViviP sanoi:
niin äänestäisin kyllä vaaleanpunaisen runkobussin puolesta. Sitten kun ne jonoutuisivat ajossa, niin voisi murjaista että menevät peräkkäin kuin ison talon porsaat.
Haha :lol: naurahdin ääneen bussissa. Minun mielestä parhain runkolinjalle olisi metallinpunainen, koska se on vasta väri siniselle ja punainen erottuisi joukosta hienosti.
 
Perinteisesti ottaen on, vaikka teoreettinen tarkastelu nykyään on eri mieltä.

RGB-väriavaruudessahan sinisen vastaväri on keltainen, punaisen syaani ja vihreän magenta.

RGB-väriavaruudella nyt ei ole mitään tekemistä ihmisen väriaistimuksen kanssa, vaan se on ainoastaan monitorien värillisen valon tuottamistekniikka. Sillä ei siis tässä asiassa ole merkitystä, kun puhutaan väreistä, jotka aurinko heijastaa bussin kyljestä ihmisen silmään. RGB-väriavaruuden vastaväreillä on merkitystä vain sen avaruuden sisällä, eli että kahden vastavärin yhdistelmä on valkoista valoa (tai harmaata, mutta harmaa on vain oikeastaan himmeämpi valkoinen). RGB-avaruus ei sinänsä ole mikään väriaistimuksen teoria. Sen toki täytyy olla kolmiulotteinen johtuen ihmisen trikromaattisesta näkökyvystä, mutta on enemmänkin teknisin ehdoin tehty ja standardoitu (sRGB) kuin ihmisen värikokemukseen perustuen määritetty.

CIELAB-avaruus (tai L*a*b*; kuva alla) taas on rakennettu niin, että se vastaisi ihmisen väriaistimusta (aivojen aistima väri; XYZ-avaruus eli CIE 1931 taas kertoo silmän reseptorien aistimuksesta paremmin). Mutta sekään ei ole tässä tapauksessa välttämättä oikea vastaus, kuten kuvasta voi huomata. CIELABin tärkein idea on, että värien "etäisyys" toisistaan on saman suuruinen.

Ainoa "oikea" vastaus vastaväreihin on kysyä ihmisiltä, mitkä ovat vastavärejä (esim. antaa yksi väri, jolle pitää valita monesta eri vaihtoehdosta "vastakkaisin"). Siitä voidaan sitten muodostaa tilastollinen päätelmä, mitä väriä yleisimmin ihmiset pitävät jonkin vastavärinä. Se taas ei ole enää väri- tai kuvatekniikkaa vaan estetiikkaa. Periaatteessa kahden vastavärin sotkeminen toisiinsa kuitenkin lähentelee usein neutraalia harmaata (tai valkoista tai mustaa). Mutta eri värintuottotekniikoista johtuen harmaata voi syntyä erilaisista väriyhdistelmistä tekniikasta riippuen.

colormgt_CIELab.jpg
 
Viimeksi muokattu:
RGB-väriavaruudella nyt ei ole mitään tekemistä ihmisen väriaistimuksen kanssa, vaan se on ainoastaan monitorien värillisen valon tuottamistekniikka.

Tarkalleen ottaen en tuollaista väittänytkään, mutta RGB:n mainitseminen asiayhteydessä oli kieltämättä hämäävää. Teoreettisuudella tarkoitin esimerkiksi sitä, että jaetaan näkyvän valoympyräksi, ja jaetaan se tasan (tai logaritmisesti) aallonpituuksiin. Tällöin löytyy periaatteessa "teoreettinen vastaväri".
 
Photoshoppasin tässä aikani kuluksi luonnoksen siitä, miltä metro-oranssi Flirt voisi suunnilleen näyttää. Ei ollenkaan hullumman näköinen, vaikka itse sanonkin. Sisätiloissakin voisi varmaan hyödyntää oranssia ja tummanharmaata. Sitten kun vielä saisi asemille oranssit tolpat ja linjakarttaan jotakin erottuvampaa kuin ohuen mustan viivan ja laatikoita... no, aina voi haaveilla.

flirt-metro.jpg
(Alkuperäinen kuva. Linjakilpi on vetäisty hihasta.)
 
Photoshoppasin tässä aikani kuluksi luonnoksen siitä, miltä metro-oranssi Flirt voisi suunnilleen näyttää. Ei ollenkaan hullumman näköinen, vaikka itse sanonkin. Sisätiloissakin voisi varmaan hyödyntää oranssia ja tummanharmaata. Sitten kun vielä saisi asemille oranssit tolpat ja linjakarttaan jotakin erottuvampaa kuin ohuen mustan viivan ja laatikoita... no, aina voi haaveilla.

Ei hullumman näkönen kyllä.. Mutta pitääkö silti tunkea sitä oranssia joka paikkaan? Miksei vaikka oranssia muistuttava, eli punainen. Tämä sopisi omasta mielestäni paremmin runkolinjastolle. Pidetään metron oransseina ja ratikat vihreinä. Palomaan värittämä punainen runkobussi vaikutti kyllä hienoilta, eri asia tietysti miltä luonnossa näyttää, mutta mielummin punainen kuin oranssi :)

Ps. Tuo kuva näyttää enemmän punaiselta kuin oranssilta, tai sitten punavihersokeus mikä lie iskee taas, kun on noin kirkkaatvärit tuossa :D
 
Pointti on nimenomaan käyttää samaa väriä kaikilla runkolinjoilla liikennevälineestä riippumatta, jotta ne on helppo mieltää saman brändin osiksi. Ihmisillä on metrosta yleisesti melko positiivinen mielikuva, jota ei haluta turhaan muuttaa, joten siksi oranssi.

Ketjuun linkatussa PDF:ssä mainitaan viralliseksi runkobussien väriksi RAL 2009 ("Traffic orange"), jonka RGB-muunnosta käytin kuvaani. Kieltämättä se näyttää melko punaiselta, mutta toisaalta niin näyttävät myös uudet kyltit metroasemilla. Oletan, että kyseessä on sama sävy. Eikä muutos punaiseen päin vanhasta metrosta ole omastakaan mielestäni huono asia. Kunhan se on kaikkialla sama.
 
Takaisin
Ylös