Tarkoittaako yhtenäinen väritys kaluston uusimista kokonaan? Milloin koko kalusto on uusissa maaleissa? Vähän hassulta tuntuisi, että vanhoja bussinraaskuja alettaisiin maalaata, kun työ maksaa varmaan enemmän kuin bussilla on (romuraudan) arvoa.
Ei Jokeri ole tavanomainen bussilinja, se on runkolinja. Jota ajetaan bussilla. Toimintaperiaate on sama kuin vanhoilla runkolinjoilla metrolla ja lähijunilla: selkeä, vahva linja. Mutta joka ajetaan bussilla.
Tarkoittaako yhtenäinen väritys kaluston uusimista kokonaan? Milloin koko kalusto on uusissa maaleissa? Vähän hassulta tuntuisi, että vanhoja bussinraaskuja alettaisiin maalaata, kun työ maksaa varmaan enemmän kuin bussilla on (romuraudan) arvoa.
Esim. tänä vuonna Hsl alueelle tulee yli 80 uutta autoa jotka tietysti uusissa väreissä. Vanhoja autoja poistuu tietty sitä mukaa kun uusia tulee, ja vahjoja maalataan/teipataan hsl väreihin suurempien peltitöiden yhteydessä. Näin ainakin Helbillä. Ja vasta 31 Helbin autoa on Hsl-väreissä, eli kyllä siihen vuosia menee ennenkuin kaikki on yhtenäisissä väreissä, siis sinisiä ja oransseja![]()
Ok, kiitos vastauksista. Tulevaa, vähemmän kirjavaa aikaa odotellen, Vivi![]()
Toivoa sopisi, että jossain vaiheessa tilaajaväritykseen aletaan painostaa vähän voimakkaammin, esimerkiksi kilpailupisteillä. Tämä olisi järkevää, kun tilaajaväritys alkaa lähestyä 50 prosentin peittoa. Jossain vaiheessa sen merkitys kasvaa niin suuriksi, että vanhoja värejä aletaan vieroksua.
Olenko mä ainoa jota häiritsee näissä tilaajaväreissä se että liikennöitsijän antama bussin numero on liikennöitsijästä riippumatta samassa paikassa samalla fontilla jne? Nyt se näyttää siltä kuin kyseessä olisi esim. "HSL:n auto 24". Ja sitten "HSL:llä" voi olla monta samannumeroista autoa...
Ehkä mä olen vaan tyhmä.
Kuten T24, TL24, TLL24, ja vastaavasti VT1219 tai jotain tuommoista?
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 30.12.2012 kello 20:25. Syy: siirretty toiseen ketjuun
Onko sillä nyt mitään väliä, kun linjaa h16 ajaa vain yhden firman auto 24. Hsl:ssä ei tarvitse olla kummoinen sherlokki, selvittääkseen kenen bussi on kyseessä palautteen tullessa. Varsinkaan kun väittäisin, että suurimmassa osassa palautteita ei edes mainita auton numeroa![]()
Ehkäpä tuohon eteenkin voisi lisätä yhteistyössä ja liikennöitsijätarrat
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 30.12.2012 kello 20:25. Syy: siirretty toiseen ketjuun
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Onhan niitäkin tapauksia että esim. hallisivulla kastelet jonkun ja silloin nähdään vain auton numero, ei linjanumeroa..Kenen piikkiin se laitetaan kun esim. Veolia nyt numeroi autot Helbin tapaan? Ja Pohjolalla ja Nobinalla alkaa olla samoja numeroita jne... Mielestäni auton numeron vieressä pitäisi selkeästi lukea liikennöitsijän nimi...
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 30.12.2012 kello 20:26. Syy: siirretty toiseen ketjuun
Munkin mielestä liikennöitsijän nimi saisi olla selkeämmin esillä varsinkin nyt kun tilaajavärisiä autoja on eri firmoilla samoilla kylkinumeroilla. Ilmeisesti liikennöitsijän nimen näkymistä on haluttu minimoida ihan tarkoituksella, halutaan luoda matkustajalle vahva mielikuva 'HSL-busseista'. Kun tällaista brändiä luodaan, niin eikö silloin olisi ollut parempi että HSL myös päättää autojen kylkinumeroinnista? Kaikki uudet tilaajaväriset autot oltaisiin siis numeroitu järjestyksessä liikennöitsijästä riippumatta, numerointi olisi voinut pohjautua HKL-aikaiseen vuosilukuun perustuvaan numerointiin jota nyt käyttää Helb ja Veolia.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 30.12.2012 kello 20:26. Syy: siirretty toiseen ketjuun
Yksi mahdollisuus olisi se, että bussin numeron edessä tai jäljessä on kirjain tai numero ilmaisemassa, mikä liikennöitsijä on kyseessä. Esim. Nobinan bussin 877 tunnus voisi olla 1-877, 877-1, A877 tai 877A ja HelB:n bussin 1301 tunnus 2-1301, 1301-2, B1301, 1301B jne. Tällöin numerot eivät mene sekaisin, vaikka liikennöitsijän tunnusta ei näkisikään.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 30.12.2012 kello 20:26. Syy: siirretty toiseen ketjuun