Yhtenäinen väritys

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Ja ainakin jos soittaa varikolle palautemielessä on aina kysytty "muistatko auton numeroa".

Ja itse ainakin olen ihan HSL:n sivujen kautta laitettuihin palautteisiin laittanut autonnumeron jos se on mieleen jäänyt, tai jos on ollut kyydissä ollessani jokin asia josta olen halunnut palautetta laittaa, olen tarkoituksella pois jäädessäni katsonut auton numeron. Enkä ole katsonut numeroa sen vuoksi että olen harrastaja, itseäni ei kiinnosta millä numeron autolla menen. Numero on vilkaistu ainoastaan palautteen vuoksi (joita ei ole onneksi tarvinnut pitkiin aikoihin laittaa koska en bussilla ole pahemmin kulkenut).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Alihankinta? Jos vaikka Veolia ajaa linjaa X autolla 1207 mutta HelB heittää sitä pari sivua autolla 1207 ym. Ja ainakin jos soittaa varikolle palautemielessä on aina kysytty "muistatko auton numeroa".

Alihankinnassakin ajetaan aina niitä samoja lähtöjä per aikataulukausi, eli esim maanantaina Veolian 1207 ajaa linjaa X klo 7.45 ja Helb 1207 seuraa samaa linjaa 7.55 lähdöllä, niin ajavat ne myös tiistaina samat lähdöt :)

Jostain kumman syystä alihankinnat ovat nyt jääneet vähälle ja TLL:kin taitaa ajaa tiistaista alkaen pelkästään omia linjoja sitten kilpailutuksen alun 90-luvulla :shock: Jääkö muita alihankintoja, kuin h72:n koko liikenne Nobinalle ja linjan 530 kaksi autoa Veolialle?

Olen samaa mieltä siitä että liikennöitsijä saa "mainostaa" pilaajavärityksessä itseään naurettavan vähän, mutta hsl:n oma numerointi voisi sekoittaa esim PL:n järjestelmiä ja tapoja liikaa, sama numerointijärjestelmä kun on maanlaajuisesti käytössä ;) Siksi liikennöitsijän nimi pitäisi olla enemmän esillä, kuin kuljettajan paidassa, bussin katonrajassa ja suolan ja loskan peittämässä takaluukussa ;)
STA:lla oli entiseen aikaan myös puhelinnumero bussin takana.

Perjantaina löydettiin Joonas Pion kanssa aikatauluja vuodelta -99 ja en tiedä onko liikennöitsijät itse painattaneet aikataulut siihen aikaan, mutta siinä aikataulussa ei oltu "grafiikkaa" säästelty ja liikennöitsijät Linjebuss ja Stagecoach mainostivat itseään ja liikennöimiään linjoja hyvin siinä :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tätä on haluttu ja sitä on nyt sitten saatu. Eikai kukaan tunnusta, että jotain virhettä olisi tehty?

Puhukaa vain HSL:n busseista ja unohtakaa ne liikennöitsijät.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Jostain kumman syystä alihankinnat ovat nyt jääneet vähälle ja TLL:kin taitaa ajaa tiistaista alkaen pelkästään omia linjoja sitten kilpailutuksen alun 90-luvulla :shock: Jääkö muita alihankintoja, kuin h72:n koko liikenne Nobinalle ja linjan 530 kaksi autoa Veolialle?

Ei jää muita alihankintoja. Ehkäpä se rajoitus, että alihankintaan voi antaa korkeintaan puolet liikennöintikohteen linjakilometreistä, on laskenut liikennöitsijöiden halukkuutta alihankintaan.
 
Göteborgin alueella, Västtrafik-liikenteessä, bussit ovat myös tilaajaväreissä, mutta sillä erolla, että nimenomaan bussien järjestysnumerot on merkitty kunkin liikennöitsijän omalla fontilla.
 
Tätä on haluttu ja sitä on nyt sitten saatu. Eikai kukaan tunnusta, että jotain virhettä olisi tehty?

Puhukaa vain HSL:n busseista ja unohtakaa ne liikennöitsijät.

Oliko tässä joku pointti? Minä olisin laittanut bussien numeroinnin jotenkin toisin mutta unohtivat soittaa minulle ja kysyä miten. Kehitysehdotuksia saa varmaan foorumiin kirjoittaa...
 
Tätä on haluttu ja sitä on nyt sitten saatu. Eikai kukaan tunnusta, että jotain virhettä olisi tehty?

Puhukaa vain HSL:n busseista ja unohtakaa ne liikennöitsijät.
Olet oikeassa; ne ovat todella HSL-liikenteen busseja, jossa eri liikennöitsijät toimivat alihankkijoina.

Yhteinäisen värityksen edut ovat kuitenkin, Helsingin seudun kaltaisen joukkoliikenteen hoidossa, markkinoinnissa, imagossa ja kaupunkikuvassa, niiden tuomia pieniä haittoja paljon suuremmat.

Ja pakkoko liikennöitsijöiden oli ruveta numeroimaan kalustoaan toisiaan kopioimalla? Kyllähän maailmaan numeroita ja niistä muodostettuja sarjoja olisi muitakin mahtunut.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Olen samaa mieltä siitä että liikennöitsijä saa "mainostaa" pilaajavärityksessä itseään naurettavan vähän --

Niin, se on kovin ikävää, koska minä olen aina halunnut ostaa lippuni Pohjolan Liikenteeltä. Ne ovat paljon parempia ja halvempia kuin Veolian myymät liput. Olisi kiva, jos Pohjolan Liikenne saisi enemmän mainostaa noita parempia matkalippujaan.

Ja vähänkö muuten Elcoteqkin sai aikanaan mainostaa hyvin itseään Nokian kännyköissä. Se oli niin hienoa, kun näyttöön ilmestyi aina puhelimen käynnistäessä isolla Elcoteqin mainos. Minä kun halusin aina ostaa Elcoteqin piirilevyjä. Ikävää, ettei tässä läppärissäni se kiinalainen elektroniikkafirma, joka tämänkin piirilevyt on tehnyt, saa mainostaa itseään. Haluaisin enemmän ostaa niitä piirilevyjä siltä.

Ja maitoni, se tulee aina Ala-Läyliän parhaasta lypsykarjasta. Ostan aina niitä Ala-Läyliän tilan mainoksella varustettuja Valion maitotölkkejä. En koskaan niitä Viehtamoisten tilan mainoksella varustettuja maitoja.

Vai olisiko sittenkin niin, että tuotebrändeissä on tarkoituksenmukaista painaa alihankkijan rooli mahdollisimman näkymättömäksi? Ja korostetaan sen roolia, jolta se tuote tai palvelu ihan oikeasti ostetaan?

Miksi muuten joku yrittäjä haluaisi myydä McDonald'sin hampurilaisiakaan? Miksei se tee Pertsa-sedän hampurilaisravintolaa? Miksi se yrittäjä haluaa näyttää siltä, että se on vain osa McDonald'sia, vaikka onkin itsenäinen yrittäjä? Entä Kotipizzan paistaja? Tiimarin pitäjä?

---------- Viestit yhdistetty klo 5:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 5:38 ----------

Ja pakkoko liikennöitsijöiden oli ruveta numeroimaan kalustoaan toisiaan kopioimalla? Kyllähän maailmaan numeroita ja niistä muodostettuja sarjoja olisi muitakin mahtunut.

No mutta jos tietää linjanumeron ja auton numeron, eikö palaute melko varmasti mene oikeaan osoitteeseen?

Kun matkustajalle nimenomaan ei merkitse mitään se firma, joka sitä autoa kuljettaa, vaan se linjanumero. (Pointti muille, ei vristolle.)
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Niin, se on kovin ikävää, koska minä olen aina halunnut ostaa lippuni Pohjolan Liikenteeltä. Ne ovat paljon parempia ja halvempia kuin Veolian myymät liput. Olisi kiva, jos Pohjolan Liikenne saisi enemmän mainostaa noita parempia matkalippujaan.

Aivan varmasti ostaisitkin, sillä mainostaahan Pohjolan Liikenne -50% halvempia lippuja verkkokaupassaan. Siis jos voisit valita.

Niinhän se yleensä tuppaa menemään, että tuottajalla itsellään ei ole mitään väliä, kunhan se tekee lupaamansa työt, mahdollisimman halvalla ja mistään valittamatta. Mutta olisiko siitä jotain haittaa muistaa sitä työn tehnyttä ja/tai työtä tekevää joskus?

Pilaajaväritys on nyt jo tullut, sitä ei enää voi ottaa pois. Tuosta suorastaan upeasta ja tajunnanräjäyttävästä värityksestä on maksettu suuret summat suunnittelutoimistolle. Sitä voisi silti muuttaa vaikka niin, että lisätään liikennöitsijän tunnus eteen ja siirretään ne tunnukset kyljestä alemmas, nykyisen hsl-logon viereen. Ja yhteistyössä tekstit päälle. Valtaosalle ihmisiä se bussi on silti HKL:n (kiitos sinisen värin)
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Aivan varmasti ostaisitkin, sillä mainostaahan Pohjolan Liikenne -50% halvempia lippuja verkkokaupassaan. Siis jos voisit valita.

Ehdotatko siis, että HSL:n yhteistariffi pitäisi lakkauttaa ja ruveta myymään vain liikennöitsijöiden omia lippuja? Paluu 1970-luvun Espooseen? Jollet, niin pointtisi on täysin epärelevantti. HSL myy liput, liikennöitsijät eivät. Seuraus: HSL mainostaa itseään lippuja ostaville, liikennöitsijät eivät.

---------- Viestit yhdistetty klo 9:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:34 ----------

Niinhän se yleensä tuppaa menemään, että tuottajalla itsellään ei ole mitään väliä, kunhan se tekee lupaamansa työt, mahdollisimman halvalla ja mistään valittamatta. Mutta olisiko siitä jotain haittaa muistaa sitä työn tehnyttä ja/tai työtä tekevää joskus?

Tarkoitatko, että ylikansallisten pörssiyhtiöiden pitäisi saada jotenkin kiitosta HSL:n matkustajilta? Jos tarkoitat, että kuljettajien pitää saada kiitosta, niin eiköhän se suju ilman sitäkin, että tiedetään minkä ylikansallisen pörssiyhtiön leivissä se kuljettaja on. HSL varmasti mielellään välittää kaikki huomionosoitukset niin liikennöiville firmoille kuin kuljettajillekin.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Ehdotatko siis, että HSL:n yhteistariffi pitäisi lakkauttaa ja ruveta myymään vain liikennöitsijöiden omia lippuja? Paluu 1970-luvun Espooseen? Jollet, niin pointtisi on täysin epärelevantti. HSL myy liput, liikennöitsijät eivät. Seuraus: HSL mainostaa itseään lippuja ostaville, liikennöitsijät eivät.

Nojoo kommenttini olisi voinut jäädä kommentoimatta ;) yhteistariffi on ihan hyvä juttu, selkeyttää toimintaa. Mutta mitä haittaa siitä on jos liikennöitsijä saisi näkyä enemmän?
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Tuosta suorastaan upeasta ja tajunnanräjäyttävästä värityksestä on maksettu suuret summat suunnittelutoimistolle.

Hyvin pieni merkitys tässä asiassa on sillä, minkälainen se design on. Pääasia, että se on kaikissa yhtenevä, eikä se design ole mitenkään erityisen epäonnistunut. Lontoon bussitkin tiedetään pelkästä väristään, ja HSL:n bussitkin ovat selkeästi tietyn värisiä. Enkä ole kertaakaan edes noteerannut, että se valkoinen perä olisi häiritsevän kurainen. Riittävän suuren osan ajastaan ne bussit ovat ihan riittävän puhtaitakin.

---------- Viestit yhdistetty klo 9:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:39 ----------

Nojoo kommenttini olisi voinut jäädä kommentoimatta ;) yhteistariffi on ihan hyvä juttu, selkeyttää toimintaa. Mutta mitä haittaa siitä on jos liikennöitsijä saisi näkyä enemmän?

No kysypä sitten vaikka Hartwallilta, miksi se myy lisenssillä tehtyä Coca-Colaa, jossa erittäin pienellä lukee, että sen on tehnyt Hartwall, eikä Hartwall Colaa. Tai miksi Nokia ei halua kännyköissään käytännössä missään kertoa, kuka sen piirilevyt on valmistanut. Vastaus on selvä: se ostettava tuote on Coca-Cola tai Nokia.

HSL on toistaiseksi brändinä erittäin heikko, ja se kaipaa vahvistusta. Matkustaja taas on tuollaista brändi-informaatiota erittäin haluton ja myös kykenemätön vastaanottamaan. Liikennöitsijän näkyvyys olisi kaikki HSL:n brändiltä pois. Lisäksi se muutenkin monimutkaistaisi viestintää. Matkustajan tulisi oppia mahdollisimman hyvin, että HSL on se rajapinta, joka matkustajalla on matkantekoon.

Ja viestintään pätee aina se, että sitä tulee tehdä mahdollisimman vähän. Kaikki ylimääräinen informaatio on aina haitallista, koska se häiritsee muuta informaatiota. Mitä epärelevantimpaa informaatiota, sitä enemmän se on pelkkää hälyä. Häly häiritsee varsinaista viestiä. Ja nyt on kyse vieläpä passiivisesta viestinnästä, eli sellaisesta jota et voi valita, vastaanotatko vai etkö. Jos itse olet aktiivisesti kiinnostunut siitä, kuka liikennöitsijä jotakin linjaa ajaa, saat sen kyllä helposti selville. Mutta sitä ei tule matkustajalle aktiivisesti toitottaa. Tuottajaväritys on juurikin sen erittäin äänekästä toitottamista, vaikka se tehdäänkin visuaalisesti, ei äänellä.

---------- Viestit yhdistetty klo 9:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 9:39 ----------

Ja siis olisi täysin eri asia, jos HSL antaisi liikennöitsijöille vapauksia suunnitella palvelutasonsa itse. Silloin olisi tärkeää, että matkustajalla olisi suora yhteys siihen tahoon, joka sen palvelutason on päättänyt tarjota. Mutta näin ei ole, ymmärrettävistä syistä. Liikennöitsijät vaihtuvat linjoilla tiheään, ja HSL:n tavoitteena ja vastuuna on taata yhtenäinen palvelutaso kaikkialla.

Ja näin on myös minun matkustajan kannalta parempi. Olisi hirveä vaiva, jos minun tänäänkin pitäisi käyttää energiaani siihen, että valitsisin onko Veolian vai Nobinan bussiyhteydet parempia. Perusmatkustajalle nimenomaan on kaikkein vaivattominta, jollei tällaista ajatteluenergiaa pidä käyttää, vaan on yksi hailee kuka sen bussiyhteyden tuottaa. Se on HSL:n bussi, ja kokemukseni HSL:n bussipalvelusta riittää takaamaan, että ihan samalla tavalla se matka tälläkin kertaa onnistuu. Ja se on erittäin tärkeää arkipäiväisten rutiinien kanssa.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Nojoo kommenttini olisi voinut jäädä kommentoimatta ;) yhteistariffi on ihan hyvä juttu, selkeyttää toimintaa. Mutta mitä haittaa siitä on jos liikennöitsijä saisi näkyä enemmän?
Sehän näkyy esimerkiksi auton sisällä ja toki ulkopinnoilla olevissa logoissa (joita on kaikkiaan viidessä eri kohdassa)
Ja sehän näkyy esimerkiksi edustamani yhtiön muussa kalustossa (toki EB-kalusto on omassa markkinointivärityksessään). Minullakin on yhtiöni työasu, joka on tarkasti ohjesääntömme mukainen; firman nimi sekä värit näkyvät varsin hyvin.

Viesti on selvä: HSL ja edustamani yhtiö, saumattomasti yhteistyössä Helsingin seudun liikenteessä.
 
Vriston kanssa olemme aina olleet asiasta samaa mieltä. ;) Toivottavasti jatkossa useampikin bussinkuljettaja alkaa nähdä itsensä HSL:n palveluntarjoajana. Ja tosiaan se, mitä bussissa on sisällä, voi ihan hyvin korostaa enemmänkin tuottajayhtiötä. Tärkeintä on, että ulkopuolelle bussi näyttää HSL:n bussilta ja viestii kadulla osaa HSL:n tarjontakokonaisuutta. Mutta kertoo minusta tuottajayhtiöiden oikeista haluista, ettei bussin sisustukseen haluta panostaa omaleimaisuutta. Ei se silloin tuottajayhtiöille voi kovin tärkeä asia olla.
 
Takaisin
Ylös