Yhtenäinen väritys

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

No kysypä sitten vaikka Hartwallilta, miksi se myy lisenssillä tehtyä Coca-Colaa, jossa erittäin pienellä lukee, että sen on tehnyt Hartwall, eikä Hartwall Colaa. Tai miksi Nokia ei halua kännyköissään käytännössä missään kertoa, kuka sen piirilevyt on valmistanut. Vastaus on selvä: se ostettava tuote on Coca-Cola tai Nokia.

Jos sinulle on noin hyviä esimerkkejä, voisit myös sitä faktatietoa niissä käyttää. Hartwall ei valmista eikä myy Coca-Colan lisenssillä Coca-Colaa, vaan Oy Sinebrychoff Ab.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Jos sinulle on noin hyviä esimerkkejä, voisit myös sitä faktatietoa niissä käyttää. Hartwall ei valmista eikä myy Coca-Colan lisenssillä Coca-Colaa, vaan Oy Sinebrychoff Ab.

Ehkäpä Elmon pointti oli se, että sillä ei ole väliä vaikka Taalasmaan Seppo valmistaisi kokista, kunhan juoma vaan on kokista :)
 
Tilannehan on sama kuin HSL tuottaisi itse bussiliikenteensä. Nyt se tuotatuttaa sen alihankintana, kilpailutuksen kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Jos sinulle on noin hyviä esimerkkejä, voisit myös sitä faktatietoa niissä käyttää. Hartwall ei valmista eikä myy Coca-Colan lisenssillä Coca-Colaa, vaan Oy Sinebrychoff Ab.

Faktaa se kyllä oli, vähän kulahtanutta vain. 1990-luvun lopulle saakka Coca-Colan yhteistyökumppani Suomessa oli nimenomaan Hartwall ja Pepsin Sinebrychoff.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Faktaa se kyllä oli, vähän kulahtanutta vain. 1990-luvun lopulle saakka Coca-Colan yhteistyökumppani Suomessa oli nimenomaan Hartwall ja Pepsin Sinebrychoff.

Tästä vielä wikiä zigelle:
http://fi.wikipedia.org/wiki/The_Coca-Cola_Company

Lainaus kohdasta:
Wikipedia sanoi:
Oy Hartwall Ab sai Coca-Colan valmistusoikeudet vuonna 1956. Yhteistyö päättyi vuonna 1998 ja Hartwall siirtyi pullottamaan kilpailija PepsiCon juomia.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Jos sinulle on noin hyviä esimerkkejä, voisit myös sitä faktatietoa niissä käyttää. Hartwall ei valmista eikä myy Coca-Colan lisenssillä Coca-Colaa, vaan Oy Sinebrychoff Ab.

Ehkäpä Elmon pointti oli se, että sillä ei ole väliä vaikka Taalasmaan Seppo valmistaisi kokista, kunhan juoma vaan on kokista :)

Jep. Pointti meni zigellä noin sadalla metrillä ohi. Ja itse asiassa vain vahvistaa pointtiani. Ketään ei oikeasti kiinnosta, kuka sen kokiksen valmistaa. Coca-Cola-foorumilla varmasti käydään kovia väittelyitä siitä, onko koffin kokis parempaa kuin wallin, ja bongaillaan eri valmistajien kokispulloja. Mutta peruskokiksenkiskoja vain hakee sen pullonsa kaupasta, ja tärkeintä on, että etiketti ei ole Pepsin. Ja yhtä vähän keskimääräistä matkustajaa kiinnostaa, mikä firma sen HSL:n bussin saa liikkeelle. Ja niin pitääkin olla.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:06 ----------

Tilannehan on sama kuin HSL tuottaisi itse bussiliikenteensä. Nyt se tuotatuttaa sen alihankintana, kilpailutuksen kautta.

Näin on. Elämme matkustajan kannalta vain vanhaa kunnon HKL-aikaa vihdoin laajennettuna kattamaan tärkein osa työssäkäyntialueesta.
 
Myös Tukholmassa voi olla kahdella tai useammalla liikennöitsijällä samannumeroisia tilaajaväritteisiä busseja. Esimerkkinä Keolis-Busslinkin 5142 sekä Nobinan 5142. Ainoa eroavaisuus Helsinkiin on se, että Tukholmassa liikennöitsijän nimi lukee vielä pienemmällä auton etummaisessa sivuikkunassa molemmilla puolilla. Tästä huomaa, että SL haluaa ihmisten ajattelevan kaikkien bussien olevan SL:n busseja, liikennöitsijästä välittämättä.
 
Jos tuota samannumeroisuutta on tarvetta korjata, yksinkertaisinta olisi pyytää liikennöitsijöitä lisäämään numeron eteen vaikka yksi kirjain. N=Nobina, V=Veolia, H=HelB ja niin edelleen.
 
Jos tuota samannumeroisuutta on tarvetta korjata, yksinkertaisinta olisi pyytää liikennöitsijöitä lisäämään numeron eteen vaikka yksi kirjain. N=Nobina, V=Veolia, H=HelB ja niin edelleen.
Entä jos kaikille busseille annettaisiin etunimi+1 numero? Ei sekoittuisi auton numerot linjanumeroihinkaan:) Voisi olla helpompi muistaa, kuin kirjain ja neljä satunnaista numeroa?
 
Entä jos kaikille busseille annettaisiin etunimi+1 numero? Ei sekoittuisi auton numerot linjanumeroihinkaan:) Voisi olla helpompi muistaa, kuin kirjain ja neljä satunnaista numeroa?

Varmasti olisi helpompi muistaa, mutta HSL:n lienee vaikea tuollaista liikennöitsijöiltä vaatia. Kirjaimen lisääminen numeron eteen on ihan perusteltu vaatimus myös tilaajalta. Jos tuo lähtee tuottajilta, niin tuskin HSL:llä mitään sitä vastaan on.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Nobina varmaan teipannee ne muutenkin omiin yhtiöväreihinsä heti kun on mahdollista. Mikä on oma tyhmyytensä sinänsä, eli kun HSL-värejä ei ole pakko vanhoissa busseissa käyttää, laitetaan vanhoihin autoihin uudetkin teipit firman väreistä. En ymmärrä, mikä hyöty siitä on edes yhtiöille, kun firmavärit ovat nopeasti katoava luonnonvara, ja Nobinan uusi väritys on muutenkin erittäin harvinainen näky.

Kuten jo aiemmin on uumoiltu (vai uunoiltu), että nykyiset Jokeri-Volvot jäisivät ihan vain sinivihreään väritykseen ilman jokeri tekstejä ja paikkojen nimiä. Mitäpä niitä turhaan maalailemaan, kun ei nykyistä väritystä kuitenkaan missään jatkossa käytetä ;) Ja näinhän se luultavasti tulee menemään. Pitihän CBF värityksenkin hävitä katukuvasta kevään 2010 aikana, ja se on silti edelleenkin yleisin käytössä oleva väritys ;)

E: Hsl ei osannut vaatia niveliä 550:lle, eikä sen mielestäni tarvitse osata vaatia pilaajaväritystä vanhoille busseille, mutta voisi jonkinlaisen pisteytysjärjestelmän kehittää sitä varten. Mitä uudempi käytetty maalataan hsl-väreihin, sen enempi siitä ropisee pisteitä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Kuten jo aiemmin on uumoiltu (vai uunoiltu), että nykyiset Jokeri-Volvot jäisivät ihan vain sinivihreään väritykseen ilman jokeri tekstejä ja paikkojen nimiä.

Niin taidettiin. Tuohon on toki suuri todennäköisyys.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:49 ----------

E: Hsl ei osannut vaatia niveliä 550:lle, eikä sen mielestäni tarvitse osata vaatia pilaajaväritystä vanhoille busseille, mutta voisi jonkinlaisen pisteytysjärjestelmän kehittää sitä varten. Mitä uudempi käytetty maalataan hsl-väreihin, sen enempi siitä ropisee pisteitä?

Ja kyllä, tästäkin olen samaa mieltä. Vaikka aluksi vaadittiin vain uusien bussien maalaamista, nyt voisi alkaa antaa pienen lisäbonuksen, kun vanhakin bussi maalataan. Silloin maalattaisiin HSL-väreihin ne vanhat bussit, jotka kaikkein helpoiten voidaan maalata. Ja uudempien bussien maalaamisella saataisiin juurikin ne kaikkein eniten HSL-väreihin siirtymistä hidastavat pois tieltä.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

Linjan 550 nykyisessä liikennöintisopimuksessa lukee kutakuinkin niin, että sopimuskauden päätyttyä Jokeri-brändin omaavat bussit on uudelleenmaalattava.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2013

E: Hsl ei osannut vaatia niveliä 550:lle, eikä sen mielestäni tarvitse osata vaatia pilaajaväritystä vanhoille busseille, mutta voisi jonkinlaisen pisteytysjärjestelmän kehittää sitä varten. Mitä uudempi käytetty maalataan hsl-väreihin, sen enempi siitä ropisee pisteitä?

Tiettävästi HSL-väreistä saa kyllä kalustopisteitä vanhassa kalustossa. Ei kai Nobinan Ruotsin Säfflejä oltaisi pistetty HSL-kuosiin huvikseen.

Kalustopisteillä ei kuitenkaan yksinään kilpailutuskierroksia voiteta. Hinta merkitsee varsin paljon joka tapauksessa.
 
Takaisin
Ylös