Sivu 27 / 28 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 717232425262728 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 391-405/420

Viestiketju: Yhtenäinen väritys

  1. #391

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    703

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ronkainen A. Näytä viesti
    Osaako joku kertoa, miksi HSL-alueella näkee yhä niin paljon busseja vanhoilla, firmojen omilla värityksillä tilaajavärityksen sijaan? Eikös tilaajaväritykseen maalaaminen ole ollut kilpailutuksien ehtona jo Höselin alkuajoista lähtien, eli sen kymmenisen vuotta?
    HSL teki sellaisen ratkaisun, että tilaajaväripakko koskee vain päätöksen jälkeen valmistettuja busseja, eli 2011 eteenpäin. Vanhan väriset bussit ovat vanhempaa kalustoa. Sen jälkeen on tosin voinut vielä tuoda käytettyä kalustoa muissa väreissä HSL-liikenteeseen, kuten Nobinan 2015 tuomat vihreät Vest 06-telit.

    Yksittäisiä vanhempia busseja on maalattu tilaajaväreihin, mutta silti Kuukankorven tilastoja katsellessa http://www.kuukankorpi.com/paikallis...sitilasto.html, ennen vuotta 2011 valmistettujen bussien osuus (433 kpl) vastaa aika hyvin tilaaja ja runkovärittömien määrää (415kpl) Tuosta tilastosta puuttuu tosin nämä vuodenvaihteen uudet bussit ja talven aikana poistetut, eli nyt vanhan värisiä pitäisi olla vielä vähemmän.

  2. #392

    Liittynyt
    04.03.2014
    Sijainti
    Riihimäki
    Viestejä
    182

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ronkainen A. Näytä viesti
    Osaako joku kertoa, miksi HSL-alueella näkee yhä niin paljon busseja vanhoilla, firmojen omilla värityksillä tilaajavärityksen sijaan? Eikös tilaajaväritykseen maalaaminen ole ollut kilpailutuksien ehtona jo Höselin alkuajoista lähtien, eli sen kymmenisen vuotta?

    Vrt. Tampereen tai varsinkin Turun tilanteeseen, jossa käytännössä ehkä varakalustoa lukuunottamatta kaikki bussit ovat tilaajavärityksessä.
    Turussa ei saa olla muita kuin FÖLI-värisiä autoja liikenteessä, poislukien ELY:n kanssa yhdessä hankittu liikenne, Vahdon koululinjat ja mainosbussit.

  3. #393
    Ronkainen A. avatar
    Liittynyt
    17.01.2019
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    HSL teki sellaisen ratkaisun, että tilaajaväripakko koskee vain päätöksen jälkeen valmistettuja busseja, eli 2011 eteenpäin. Vanhan väriset bussit ovat vanhempaa kalustoa. Sen jälkeen on tosin voinut vielä tuoda käytettyä kalustoa muissa väreissä HSL-liikenteeseen, kuten Nobinan 2015 tuomat vihreät Vest 06-telit.

    Yksittäisiä vanhempia busseja on maalattu tilaajaväreihin, mutta silti Kuukankorven tilastoja katsellessa http://www.kuukankorpi.com/paikallis...sitilasto.html, ennen vuotta 2011 valmistettujen bussien osuus (433 kpl) vastaa aika hyvin tilaaja ja runkovärittömien määrää (415kpl) Tuosta tilastosta puuttuu tosin nämä vuodenvaihteen uudet bussit ja talven aikana poistetut, eli nyt vanhan värisiä pitäisi olla vielä vähemmän.
    Kyseenalaistan tällaisen ratkaisun mielekkyyttä, sillä eikö kalustoilmeen yhtenäisyys ja tunnistettavuus ole yksi HSL:n (tai minkä tahansa muun joukkoliikenteen tilaajaorganisaation) ulkoisen ilmeen kivijaloista? Mikä idea on siinä, että edellytetään tilaajaväritystä, mutta jätetään käytännössä bussifirmojen omien kalustopäätösten varaan se, kuinka hyvin yhtenäinen ilme toteutuu käytännössä. Onko HSL-alueen tilanne ollut niin erilainen verrattuna esimerkiksi Turun seutuun, että samankaltaista tilaajaväripakkoa ei ole voitu ottaa käyttöön?
    Ennen oli kaikki paremmin: junat rautaa ja ratapölkyt puuta

  4. #394

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ronkainen A. Näytä viesti
    Kyseenalaistan tällaisen ratkaisun mielekkyyttä, sillä eikö kalustoilmeen yhtenäisyys ja tunnistettavuus ole yksi HSL:n (tai minkä tahansa muun joukkoliikenteen tilaajaorganisaation) ulkoisen ilmeen kivijaloista? Mikä idea on siinä, että edellytetään tilaajaväritystä, mutta jätetään käytännössä bussifirmojen omien kalustopäätösten varaan se, kuinka hyvin yhtenäinen ilme toteutuu käytännössä. Onko HSL-alueen tilanne ollut niin erilainen verrattuna esimerkiksi Turun seutuun, että samankaltaista tilaajaväripakkoa ei ole voitu ottaa käyttöön?
    Toi tilaajaväripakko HSL:n busseissa olis kyl aika looginen, kun olen kuullut että HSY aikoo pian ottaa (tai on jo ottanut) käyttöön kaikissa pääkaupunkiseudun roskisautoissa sen HSY:n tilaajaväripakon, ja ne ovat sitten HSY:n tilaajavärityksessä ja niiden ohjaamojen ovissa lukee sitten "yhteistyössä/ I samarbete med:" ja itse yhtiön nimi samalla tavalla kuin se lukee kaikissa HSL:n busseissa auton takaosassa. Ite kyl kannatan tilaajaväripakkoa myös busseissa...

  5. #395
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    360

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ronkainen A. Näytä viesti
    Kyseenalaistan tällaisen ratkaisun mielekkyyttä, sillä eikö kalustoilmeen yhtenäisyys ja tunnistettavuus ole yksi HSL:n (tai minkä tahansa muun joukkoliikenteen tilaajaorganisaation) ulkoisen ilmeen kivijaloista? Mikä idea on siinä, että edellytetään tilaajaväritystä, mutta jätetään käytännössä bussifirmojen omien kalustopäätösten varaan se, kuinka hyvin yhtenäinen ilme toteutuu käytännössä. Onko HSL-alueen tilanne ollut niin erilainen verrattuna esimerkiksi Turun seutuun, että samankaltaista tilaajaväripakkoa ei ole voitu ottaa käyttöön?
    Tämä oli aikanaan taloudellinen ratkaisu ja otettiin huomioon se, että jo muutamassa vuodessa kalusto uusiutuu merkittävästi. Kaikki euro 6 kalusto on tilaajaväritteistä ja huonommilla päästötasoilla ajetaan lähinnä vanhoja pian päättyviä sopimuksia. Uusissa sopimuksissa liikennöitsijän väreissä olevia autoja tarjottaneen korkeintaan lyhyisiin ruuhkiin. Prosentiaalisesti tilaajaväritteiset autot ajavat jo nyt todella merkittävän osan suoritteista ja ovat olennainen osa katukuvaa ja imagoa.

    Vaikka vanhempaa kalustoa voikin tarjota, on myös kilpailutuskohteita joissa vaaditaan euro6 kalustoa ja näin sopimukseen tulee automaattisesti HSL-värinen auto.

    Viimevuosina on lisäksi useita vanhempia autoja maalattu/teipattu liikennöitsijöiden toimesta tilaajaväreihin.

  6. #396

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    681

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ronkainen A. Näytä viesti
    Kyseenalaistan tällaisen ratkaisun mielekkyyttä, sillä eikö kalustoilmeen yhtenäisyys ja tunnistettavuus ole yksi HSL:n (tai minkä tahansa muun joukkoliikenteen tilaajaorganisaation) ulkoisen ilmeen kivijaloista? Mikä idea on siinä, että edellytetään tilaajaväritystä, mutta jätetään käytännössä bussifirmojen omien kalustopäätösten varaan se, kuinka hyvin yhtenäinen ilme toteutuu käytännössä. Onko HSL-alueen tilanne ollut niin erilainen verrattuna esimerkiksi Turun seutuun, että samankaltaista tilaajaväripakkoa ei ole voitu ottaa käyttöön?
    No sanotaan nyt näin, että kaikessa on kyse prioriteeteista. Prioriteettilistalla kannattaa asettaa korkeammalle sijalle se, että on enemmän bussivuoroja kuin se, että kalusto on väritykseltään yhtenäistä. Sekin jo, että edellytetään tilaajaväritystä uusiin busseihin, maksaa hieman ja vähentää näin vuorojen määrää hieman.

  7. #397
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1939

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Eiköhän sekin päivä vielä koita joskus kun kaikki bussit ovat tilaajan haluamassa värikuosissa. Autoja poistuu vanhemmasta päästä ja uudet ovat poikkeuksetta tilaajaväritteisiä.
    Harrastajan/kuvaajan näkökulmasta vaan tylsänpuoleiseksi käy. Tai on jo käynytkin.

  8. #398

    Liittynyt
    09.08.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    165

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Eiköhän sekin päivä vielä koita joskus kun kaikki bussit ovat tilaajan haluamassa värikuosissa. Autoja poistuu vanhemmasta päästä ja uudet ovat poikkeuksetta tilaajaväritteisiä.
    Harrastajan/kuvaajan näkökulmasta vaan tylsänpuoleiseksi käy. Tai on jo käynytkin.
    Samaa mieltä, silloin kun jokaisella liikennöitsijöillä oli omat värinsä oli hauskempi olla bongaaja. Täytyy vaan tottua nykyaikaan.

  9. #399
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7225

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    Eiköhän sekin päivä vielä koita joskus kun kaikki bussit ovat tilaajan haluamassa värikuosissa.
    Bussifirmathan vaihtelivat yhdessä vaiheessa sekä nimiään että värityksiään useammin kuin niiden kuljettajat sukkiaan, joten se värisekamelska oli aikamoinen. Mahtaakohan siinä käydä niin, että ennen kuin kaikki bussit ovat saaneet tuon hailakansinisen tilaajavärityksensä, on Höselikin päätynyt jo päivittämään brändiään ja siinä samalla sitten bussienkin väritystäkin?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #400

    Liittynyt
    09.08.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    165

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Bussifirmathan vaihtelivat yhdessä vaiheessa sekä nimiään että värityksiään useammin kuin niiden kuljettajat sukkiaan, joten se värisekamelska oli aikamoinen. Mahtaakohan siinä käydä niin, että ennen kuin kaikki bussit ovat saaneet tuon hailakansinisen tilaajavärityksensä, on Höselikin päätynyt jo päivittämään brändiään ja siinä samalla sitten bussienkin väritystäkin?
    Niinpä. Tuli muuten tulevat runkolinjat (x00) mieleen, saavatko niiden kalusto jokervärityksen, eli se oranssi/valkoinen ? Olisi kyllä looginen väritys.

  11. #401

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    703

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HeSa Näytä viesti
    Niinpä. Tuli muuten tulevat runkolinjat (x00) mieleen, saavatko niiden kalusto jokervärityksen, eli se oranssi/valkoinen ? Olisi kyllä looginen väritys.
    Ainakin 200:sen sopimuksessa vaaditaan oranssit bussit. Tosin säteittäisille runkolinjoille olisi ihan hyvä saada oma värinsä, sillä mikäli Vihdintien ja Hämeenlinnanväylien linjasuunnitelman runkolinjat toteutuvat, niin Töölön Tullissa kulkisi 5 eri runkolinjaa, jolloin brändäyksen tuoma etu rupeaa kärsimään.

  12. #402

    Liittynyt
    04.03.2014
    Sijainti
    Riihimäki
    Viestejä
    182

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Ainakin 200:sen sopimuksessa vaaditaan oranssit bussit. Tosin säteittäisille runkolinjoille olisi ihan hyvä saada oma värinsä, sillä mikäli Vihdintien ja Hämeenlinnanväylien linjasuunnitelman runkolinjat toteutuvat, niin Töölön Tullissa kulkisi 5 eri runkolinjaa, jolloin brändäyksen tuoma etu rupeaa kärsimään.
    Lähijunan violetti säteittäiselle runkolinjoille ja metron oranssi poikittaisille runkolinjoille?

  13. #403

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1907

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut eemeli113 Näytä viesti
    Lähijunan violetti säteittäiselle runkolinjoille ja metron oranssi poikittaisille runkolinjoille?
    No, logiikka ei tuossa aivan toimi: metro kun on säteittäinen runkolinja.

  14. #404
    JT
    JT on nyt kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2200

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Tosin säteittäisille runkolinjoille olisi ihan hyvä saada oma värinsä, sillä mikäli Vihdintien ja Hämeenlinnanväylien linjasuunnitelman runkolinjat toteutuvat, niin Töölön Tullissa kulkisi 5 eri runkolinjaa, jolloin brändäyksen tuoma etu rupeaa kärsimään.
    Sillä Mannerheimintien lyhyellä pätkällä ei ole pysäkkejä, joten ei tarvitse kyetä erottamaan 5 eri runkolinjaa toisistaan. Toki silti jonkin linjoista 200, 300 tai 400 voisi linjata Topeliuksenkatua Kamppiin.

  15. #405

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    837

    oletus Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2018/2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Ainakin 200:sen sopimuksessa vaaditaan oranssit bussit.
    Myös 510:ssä vaaditaan oranssi runkolinjaväritys.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Koiviston Auto -yhtymän väritys
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 21:54
  2. VR:n ulkopuolisen sähköjunakaluston väritys?
    kirjoittanut ultrix foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.07.2006, 01:15
  3. Saneerattujen Sm2-junien väritys vaihtelee
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Junat
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 13.04.2006, 10:39
  4. HelBin uusi väritys
    kirjoittanut TEP70 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 13.01.2006, 20:36

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •