Sivu 3 / 26 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345671323 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/389

Viestiketju: Yhtenäinen väritys

  1. #31
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Veolia Transport Tampere

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Tilaajavärit olisivat kyllä poikaa pk-seudullakin. Toki toivoisi myös, että ne valittaisiin hyvällä maulla, eikä puolessa tunnissa kiireessä.
    Vanha HKL-värityshän tuohon sopisi mainiosti.

  2. #32
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2952

    oletus Vs: Veolia Transport Tampere

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Toki toivoisi myös, että ne valittaisiin hyvällä maulla, eikä puolessa tunnissa kiireessä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Vanha HKL-värityshän tuohon sopisi mainiosti.
    Kuten TEP mainitsi, haluaisin ehdottomasti korostaa kohtaa hyvällä maulla eikä puolessa tunnissa kiireessä. Jos oikeasti lähdetään luomaan jotain brändiä, niin silloin kannattaa tehdä oikeasti jotain uutta, raikasta, tyylikästä ja unohtaa vanhat kuviot, jotka todennäköisesti herättävät negatiivisa mielikuvia ensimmäiseksi.

    Jokeri-värityksessä oli omalla tavallaan ideaa, mutta liian tummanpuhuvana ja sekavana sekään ei ole sellainen, jota kannattaisi käyttää mallina.

    Itse arvostan liikennöitsijöiden omia värejä senkin takia, että pysäkillä jossa pysähtyy kymmeniä eri linjoja, on oman kotilinjan auto helpompi poimia, kun se on firman käyttämissä väreissä.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  3. #33

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Sininen sopisi hyvin koska se on veden väri, ja täällä on paljon vettä

  4. #34
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Veolia Transport Tampere

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    .
    Itse arvostan liikennöitsijöiden omia värejä senkin takia, että pysäkillä jossa pysähtyy kymmeniä eri linjoja, on oman kotilinjan auto helpompi poimia, kun se on firman käyttämissä väreissä.
    Minun "kotilinjallani" (h97) saattaa olla milloin minkäkinväristä kalustoa.

  5. #35
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Veolia Transport Tampere

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Itse arvostan liikennöitsijöiden omia värejä senkin takia, että pysäkillä jossa pysähtyy kymmeniä eri linjoja, on oman kotilinjan auto helpompi poimia, kun se on firman käyttämissä väreissä.
    Joka väri vaihtuu ehkes viiden vuoden välein kilpailutulosten mukaan tai tiuhempaankin, kun käytetään alihankkijoita. Lisäksi, kuten mm. TEP70 ja Vristo toivat esiin, firmojen sisälläkin on melkoinen valikoima erilaisia värityksiä. Lisää sekavuutta värimaailmaan nykyään tuovat bussien yliteippaus mitä moninaisimmin mainoksin. Poimi sieltä sitten se tuttu bussi

  6. #36
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Veolia Transport Tampere

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Kuten TEP mainitsi, haluaisin ehdottomasti korostaa kohtaa hyvällä maulla eikä puolessa tunnissa kiireessä. Jos oikeasti lähdetään luomaan jotain brändiä, niin silloin kannattaa tehdä oikeasti jotain uutta, raikasta, tyylikästä ja unohtaa vanhat kuviot, jotka todennäköisesti herättävät negatiivisa mielikuvia ensimmäiseksi.
    Sininen bussi on jo valmiiksi niin hyvä ja tunnettu brändi ettei sitä kannattane kuopata. Tässä kannattaisi seurata Tampereen mallia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Itse arvostan liikennöitsijöiden omia värejä senkin takia, että pysäkillä jossa pysähtyy kymmeniä eri linjoja, on oman kotilinjan auto helpompi poimia, kun se on firman käyttämissä väreissä.
    Minusta taas on hämäävää että esim. Lahdentietä ajetaan Espoon Auton väreissä olevilla vihreillä busseilla.
    Viimeisin muokkaaja vko; 29.07.2008 kello 12:24. Syy: lainaus korjattu

  7. #37
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Siteeraan sekä itseäni että viimeisimpiä kirjoittajia, eli kyllä vanha, tuttu ja turvallinen sininen saisi olla koko pääkaupunkiseudun linja-autojen väri. "Sininen bussi" on kuitenkin jo ihan oikeasti vakiintunut käsite ja näin ollen nykymuodin lainasanaisesti ilmaistuna brand. Nykyinen Helb väritys on itseasiassa alkuperäisen tumman sinsien hopearaidoin jälkeen tyylikkäin versio.
    Vauhtia vaunuun!

  8. #38
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Veolia Transport Tampere

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Kuten TEP mainitsi, haluaisin ehdottomasti korostaa kohtaa hyvällä maulla eikä puolessa tunnissa kiireessä. Jos oikeasti lähdetään luomaan jotain brändiä, niin silloin kannattaa tehdä oikeasti jotain uutta, raikasta, tyylikästä ja unohtaa vanhat kuviot, jotka todennäköisesti herättävät negatiivisa mielikuvia ensimmäiseksi.

    Jokeri-värityksessä oli omalla tavallaan ideaa, mutta liian tummanpuhuvana ja sekavana sekään ei ole sellainen, jota kannattaisi käyttää mallina.
    Jokeri-väritys on kyllä mielestäni sinäänsä ihan tyylikäs yksittäisen, muista erottuvan bussilinjan tunnusväriksi, mutta jos koko seudulla on käytössä yhtenäinen "brändi-väri" busseissa on sen mielestäni oltava jokin perinteitä noudattava väritys, siksi Helsingin sininen bussi on tähän luontevin, joka lienee yhtä tunnettu brändi, ainakin Suomessa, kuin vaikkapa sininen suklaa tai makkara. Kiinalainen vaimonikin tietää, että helsinkiläiset bussit ovat sinisiä, kuten vaikkapa Lontoon bussit punaisia. Ei tuollaista valmista, vuosikymmenien aikana hankittua imagoa kannata hukata ja alkaa rakentaa jotain aivan muuta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut killerpop Näytä viesti
    Itse arvostan liikennöitsijöiden omia värejä senkin takia, että pysäkillä jossa pysähtyy kymmeniä eri linjoja, on oman kotilinjan auto helpompi poimia, kun se on firman käyttämissä väreissä.
    Kunpa tosiaankin olisivat edes nykyisissä firman virallisissa väreissä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #39
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Yksi mahdollisuus olisi ytv-busseissa tulevien sm5-lähiliikennejunien kaltainen väritys, eli se "ytv-juna". Tämä lisäisi lähijunaliikenteen ja bussiliikenteen yhteenkuuluvuutta.

    Oikeasti jos ajatellaan, niin ei ole kauhean suurta realismia, että kaikki ytv-liikenteen bussit olisivat samanvärisiä vaikka 2010. Tolkuton maalausoperaatio ja tolkuttoman kallis..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  10. #40
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Tolkuton maalausoperaatio ja tolkuttoman kallis..
    Sehän se on ongelmana juuri YTV-alueella, kun tälle tielle ei lähdetty heti kilpailutuksen alussa. Silloin tosin HKL ja YTV olivat vielä etäämmällä toisistaan kuin nykyään, joten aika vaikeaa olisi kai ollut. Ja jos nyt päätettäisiin yhtenäisestä värityksestä, niin kestäisi vuosikausia, ennenkuin kaikki olisivat noissa väreissä.


    Mutta yhtenäisestä värityksestä muuten vielä:

    Ymmärrän kyllä hyvin toisenlaisiakin näkökantoja asiaan; joidenkin bussiharrastajien mielestä on kivaa ja mielenkiintoista kun on paljon erivärisiä ja erikoisiakin värityksiä bongattavaksi, liikennöitsijälle tai liikenteen tilaajalla saattaa moinen väritysoperaatio tulla kalliiksi ja jonkun toisen mielestä taas moinen assimilointi on sosialisimia pahimmillaan, eikä edusta vapaan yhteiskunnan ajattelutapaa.

    Kilpailutetun bussiliikenteen eri liikennöitsijäthän eivät ole matkustajan eli asiakkaan näkökulmasta kilpailijoita keskenään, vaan heille se on vain väline, joka tuottaa mahdollisimman hyvän palvelun eli vastineen hänen rahoilleen eli hänen veroillaan subventoidulle kohtuuhintaiselle matkalipulle. Hänellä on aivan sama, onko liikennöitsijä "ab menox oy", "hellboy oy" vaiko "pääkaupungin liikenne oy".
    Sensijaan yhtenäinen liikennevälineen ulkoasu auttaa häntä mieltämään sen hänen kuntaansa/kaupunkiinsa kuuluvaksi joukkoliikennevälineeksi, joka yhtä olennainen osa sitä, kuin vaikkapa sen tuomiokirkko tai pääkatu, josta sen tunnistaa mistä tahansa postikortista tai pelkkä kaupungin nimi saa hänet ajattelemaan, että: "niin ja sen mukavat ja kotoisat siniset bussit...". En usko monenkaan ajattelevan Jokeri-linjaakaan, että: "sen mukavat Concordia Bus Finlandin bussit" vaan ne ovat yksinkertaisesti Jokeri-busseja liikennöitsijästä huolimatta.
    Kaupungin sopimusliikenteessä olevat joukkoliikennevälineet ja sen eri sopimusliikennöitsijät eivät siis kilpaile matkustajista keskenään, kuten vaikka lento- tai laivayhtiöt taikka kaukoliikenteen bussit, vaan ovat tuottamassa kaupungin yhtä peruspalveluista. Eri sopimusliikennöitsijät ovat kilpailijoita keskenään vain liikenteentilaajalle eli kaupungin joukkoliikenneorganisaatiolle eivätkä matkustajille. On mielestäni tärkeää, että niiden tuottama palvelu on imagoineen mahdollisimman lähellä toisiaan.

    Lontoon bussit ovat punaisia. Piste! Ja yhtä varmasti kuin Towerin silta tai linna kuuluu sinne. Helsingin bussit ovat sinisiä, ratikat viherkeltaisia ja metrojunat oransseja. Piste. Ja Senaatintori, Tuomiokirkko sekä Kauppatorikin kuuluu sinne ja mieluiten niin, että vaikkapa kaupungin viherkeltainen ratikka tai sininen bussi näkyy kuvassa. Ei Ateneumiakaan sovi muuttaa vaikkapa kauppakeskukseksi.

    Miksi sininen sitten? Espoossa oli aikanaan Espoon Auto viheinen busseineen ja Vantaalla Vantaan Liikenne punakeltaisine busseineen, mutta kumpikaan ei olisi mielestäni helsinkiläisen bussin väri. Ja kuten aiemmassa viestissäni sanoin, on turha alkaa luoda valmiin ja hyvän brändin tilalle jotain muuta; Helsingin siniset bussit. Toki ymmärrän, mitä osa ympäryskaupunkien päättäjistä ja asukkaista mahdollisesti ajattelisivat helsinkiläisyyden tunkeutumisesta heidän alueelleen.

    Nyt kun bussit ovat YTV-alueella eri väreissä ja liikennöitsijän vaihtuessa (mahdollisesti) sopimuskauden vaihtuessa, voi se aiheuttaa kilpailusta tietämättömille matkustajille hiukan hassuja päätelmiä: "Olipa hyvä, että tämä liikennöitsijä voitti, että saatiin uudet matalalattiaiset bussit tänne meidänkin kotilinjalle. Sen entisen liikennöitsijät romut joutivatkin jo pois...".



    Kaikesta huolimatta paras imago yhtenäisyyden kannalta nykysysteemissä YTV-alueella on mielestäni Pohjolan Kaupunkiliikenteellä tai Åbergin Linjalla. Kuinka monta kertaa olette nähneet ko. firman bussin YTV- tai HKL-sopimusliikenteessä muutakuin omissa, virallisissa nykyväreissään? Jos onkin niin se ollut jokin yrityskaupan (esim. ex-M.V.Wikstöm) myötä tullutta siirtymäaikaa ja värit ovat vaihtuneet mitä pikimmiten.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 29.07.2008 kello 11:14. Syy: yksi kappale lisätty sekä kirjoitusvirheitä korjattu
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #41

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Riston perusteltuun viestiin on vaikea lisätä mitään, mutta yritänpä silti. Olen itse muuttanut pk-seudulle 2001, jolloin bussiliikenne oli jo "iloisen värikästä". Minulle "HKL:n sininen" ei ole muodostanut oikeastaan minkäänlaista kiinnekohtaa, vaikka kohtalaisesti busseilla matkustankin. Asia saattaa kenties olla erilainen Itä-Helsingissä asuvalle (itse käyn niillä seuduilla kovin harvoin). Varsinkin nyt kun HelB brändää itseään kokosinisellä, käy HKL:n sinivalkoinen koko ajan harvinaisemmaksi ja "elää vain vanhemman väen muistoissa".

    Raitiovaunuissa ja metrossa brändi on mielestäni paljon vahvempi kuin busseissa. Mielestäni jonkinlainen kompromissi kannattaisi löytää: YTV:n brändi on sinivihreä ja harmaalla täydennettynä se tulee myös lähijuniin (ja joista liikennöitsijän punavalkoinen brändi poistuu). Helsingin raitiovaunut ovat taas enenevässä määrin vihreitä (keltaisella raidalla täydennettynä). Lisäksi Jokeri-bussit ovat jo sinivihreitä. Näistä helpointa olisi muodostaa busseillekin brändi juuri sinisen ja vihreän yhdistelmästä. Vihreää voisi käyttää hillitymmin ja täydentää valkoisella, jolloin HKL-kytkös säilyisi.

    Ongelmatapaus on sitten metro, joka on brändätty oranssiksi lähtemättömällä tavalla, mikä on sääli, koska se tullee aina jäämään jylhään yksinäisyyteensä. Mielestäni olisi parempi, jos kalusto maalattaisiin raideliikennebrändiväreihin, mutta metron oranssi jäisi edelleen elämään opasteissa. Samalla oranssin voisi siirtää lähijunien opasteisiin.

    Totta kai brändivärityksen leviämisessä menisi melko kauan, mutta pakko se on jostain aloittaa. Lopputulos menisi kuitenkin koko ajan parempaan suuntaan. Brändin kehittäminen pitäisi kuitenkin aloittaa markkinoinnista ja opasteista. Kaluston värin yhtenäistäminen on siihen nähden toissijaista, vaikkakin tärkeää sekin.

  12. #42
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Helsingin kaupungin liikennelaitoksen bussithan olivat aiemmin kaupungin vaakunan suora jatke: Helsingin vaakuna.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #43
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2952

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Helsingin bussit ovat sinisiä, ratikat viherkeltaisia ja metrojunat oransseja. Piste.

    Miksi sininen sitten? Espoossa oli aikanaan Espoon Auto viheinen busseineen ja Vantaalla Vantaan Liikenne punakeltaisine busseineen, mutta kumpikaan ei olisi mielestäni helsinkiläisen bussin väri. Ja kuten aiemmassa viestissäni sanoin, on turha alkaa luoda valmiin ja hyvän brändin tilalle jotain muuta; Helsingin siniset bussit.
    Mikäli ei tuoda ilmoille mitään uutta, niin millä ihmeellä vristo meinaat kitkeä sen kaiken negatiivisen mielikuvan, mikä "sinisiin busseihin" liittyy? Sininen bussi on varmasti kaikkein huonoin houkutusväline keski-ikäiselle autoilijalle. Siihen yhdistyy hitaus, epämukavuus ja palveluhaluttomuus.

    Joskus vaan on parempi aloittaa puhtaalta pöydältä ja luoda kerralla sellainen järjestelmä, jota ei tule yhdistettyä mihinkään menneeseen. Ja missään tapauksessa Tampereen virheitä ei kannata muualla toistaa.

    PS: Yritysmaailmassakin brändejä luodaan muuttamalla nimet ja väritykset. Vai oliko Sonerakin 50 vuotta sitten Sonera? Harva tähän firmaan yhdistää enää lankapuhelimia vaan nykyaikaista viestintää.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  14. #44
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Oikeasti jos ajatellaan, niin ei ole kauhean suurta realismia, että kaikki ytv-liikenteen bussit olisivat samanvärisiä vaikka 2010. Tolkuton maalausoperaatio ja tolkuttoman kallis..
    Ei kai kukaan sellaista oletakaan. Kunhan vaan päätettäisiin että uudet bussit pitäisi tilata halutun värisinä ja vanhoista vääränvärisistä maksettaisiin sakkoa joka suurenisi vuosittain. Ainakin liikennöitsijät pitäisi velvoittaa maalaamaan koko kalustonsa saman väriseksi. Erinäiset vanhat väritykset viestittävät hälläväliä -asennetta.

    Itse olen asunut Helsingissä silloin kun täällä kaikki kaupungin sisällä liikkuvat bussit olivat sinisiä. Silloin puhuttiin että "Pääseekö sinne sinisellä bussilla?" jne. En toisaalta myöskään usko että espoolainen perheenisä vaihtaisi Avensistaan bussiin vain siksi että se olisi jonkin toisen värinen.

    Sen sijaan raitiovaunuja oli monen värisiä. Ideahan oli että oransseina vaunut erottuisivat paremmin, mutta kaupunkilaiset vieroksuivat uutta väritystä. Lopulta liikennelaitos joutui maalaamaan vaunut vanhoihin väreihin. Taisipa viimeiset yksilöt tulla suoraan tehtaalta keltavihreinä. Ei tämän värisiä raitiovaunuja voisi kuvitellakaan nykyiseen Helsingin katukuvaan vaikka niitä muutama vuosi sitten liikkuikin.


  15. #45

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Yhtenäinen väritys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Itse olen asunut Helsingissä silloin kun täällä kaikki kaupungin sisällä liikkuvat bussit olivat sinisiä. Silloin puhuttiin että "Pääseekö sinne sinisellä bussilla?" jne. En toisaalta myöskään usko että espoolainen perheenisä vaihtaisi Avensistaan bussiin vain siksi että se olisi jonkin toisen värinen.
    Jaa kaikki siniset bussit. Itse asiassa ennenaikaan suuressa osassa kaupunkia sininen bussi oli aika harvinainen näky. Varsin suuren osan kaupungin liikenteestä aina kilpailutuksen tuloon asti hoitivat yksityiset liikennöitsijät, jotka ajoivat omissa väreissään. Vaikkapa Malmin-Tapulikaupungin seudulla vaunut olivat varsin kaukana sinisistä. Sama tilanne vallitsi syvällä idässä metron tuloon.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Koiviston Auto -yhtymän väritys
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 22:54
  2. VR:n ulkopuolisen sähköjunakaluston väritys?
    kirjoittanut ultrix foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.07.2006, 02:15
  3. Saneerattujen Sm2-junien väritys vaihtelee
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Junat
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 13.04.2006, 11:39
  4. HelBin uusi väritys
    kirjoittanut TEP70 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 13.01.2006, 21:36

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •