Yhtenäinen väritys

Mikäli ei tuoda ilmoille mitään uutta, niin millä ihmeellä vristo meinaat kitkeä sen kaiken negatiivisen mielikuvan, mikä "sinisiin busseihin" liittyy? Sininen bussi on varmasti kaikkein huonoin houkutusväline keski-ikäiselle autoilijalle. Siihen yhdistyy hitaus, epämukavuus ja palveluhaluttomuus.
Epäilemättä olet oikessakin ja minunkin nuoruudessani ja vielä alalle tullessani "sininen bussi" oli laitostumisen "ruumiillistuma" ja sellainen suojatyöpaikka, jossa äksyt, vanhat sekä hieman sadistiset kuljettajajermut, jotka eivät olleet päässeet armeijaan kapiaiseksi toteuttivat mielihalujaan. Mistään palvelusta ei ollut puhettakaan. Tällainen mielikuva poistui minultakin vain koska itse työskentelin HKL:n sinisissä toisten periaatteiden mukaisesti ja onneksi moni muu kolleeganikin.

Silti "sininen bussi" on tällaiselle keski-ikäiselle autoilijallekin se helsinkiläinen bussi, jota hän saattaa inhota, mutta silti salaa rakastaakin. Onhan kyse hänenkin identiteetistään Suomen pääkaupungin asukkaana. Mutta on varmastikin kova työ saada tällainen henkilö ilmastoidunsa ja rakkaan autonsa ratista yleiseen kulkuneuvoon ja, aivan kuten nimimerkki ess:kin totesi, epäilen suuresti bussin värin vaikuttavan siihen. Ei ainakaan se värien sekamelska, joka YTV-alueen liikenteessä vallitsee, helpota yhtään asiaan. Tänä aamuna tuli HT:n eli Köpiksen värinen "tanskandoggi" pysäkille, huomenna TLO-värinen Citaro ja loppuviikosta Espoon Auton vihreä tai peräti HKL-Bussiliikenne-värinen bussi samalla linjalla. Ota siitä nyt sitten selvää...

Ja missään tapauksessa Tampereen virheitä ei kannata muualla toistaa.
Mikä Tampereen virhe? Kertokaas nyt asiasta tietämättömälle.
 
Miksi sininen sitten? Espoossa oli aikanaan Espoon Auto viheinen busseineen ja Vantaalla Vantaan Liikenne punakeltaisine busseineen, mutta kumpikaan ei olisi mielestäni helsinkiläisen bussin väri.
Juuri tämän takia joukkoliikenteen brändi olisi tärkeä: jopa joukkoliikenneharrastaja vristolla meni Liikenne Oy/Hakunilan Liikenne sekä Vantaan Liikenne sekaisin.;) Vantaan Liikenteen bussithan ovat olleet oranssi-keltaisia. Liikenne Oy:n ja Hakunilan Liikenteen bussit sen sijaan tulivat liikenteeseen puna-keltaisina vuoteen 1991 saakka.

Minullekin vantaalaisena HKL:n sininen edustaa sitä "ainoaa oikeaa" Helsingin bussien väriä. Hyvä, että HelB jatkoi tätä sinivoittoista väritystä.

Eräs sanomalehti muuten haastatteli kauan sitten ihmisiä bussinkuljettajien käytöksestä. Eräs haastateltava lausui "kuljettajien Pohjois-Helsinkiin liikennöivissä puna-keltaisissa busseissa olevan kamalan töykeitä". Siinäpä oiva puna-keltainen brändi... :D
 
Juuri tämän takia joukkoliikenteen brändi olisi tärkeä: jopa joukkoliikenneharrastaja vristolla meni Liikenne Oy/Hakunilan Liikenne sekä Vantaan Liikenne sekaisin.;) Vantaan Liikenteen bussithan ovat olleet oranssi-keltaisia. Liikenne Oy:n ja Hakunilan Liikenteen bussit sen sijaan tulivat liikenteeseen puna-keltaisina vuoteen 1991 saakka.
Tarkoitin siis niitä Vantaan Liikenne Oy:n busseja, jotka olivat alaosaltaan oransseja ja yläosaltaan keltaisia ja samat värit tulivat yrityskauppojen myötä myöhemmin Sirolan Liikenteelle sekä Hakunilan Liikenteelle. Entisen LOY-konsernin bussit olivat minulle aina niitä "karuja punaisia busseja".
 
Hyvä, että HelB jatkoi tätä sinivoittoista väritystä.
Ymmärtääkseni aikanaan väriä harkittaessa ja valittaessa, kaupungin edustajat sanoivat "minkä tahansa värin kelpaavan, kunhan se on sininen". Kertoo jotain sinisten bussien painoarvosta kaupungin imagolle tälläkin hetkellä.
 
Voisin vielä lisätä tähän kokemukseni vuosikymmenien ajalta, jolloin olen milloinkin tullut junalla mm. Keski-Suomesta ja Savon seuduilta lomailemasta takaisin Stadiin. Ja mistä tiesin aina olevani turvallisesti kotona? Siitä, kun juna meni Oulunkylän ohi ja Veräjämäen kääntöpaikalla näkyi linjan h65A "sininen bussi". Olivatpa ne, vuosikymmenestä riippuen, Sisu/Wiimoja, nivel-Volvo/Wiimoja tai Säffle/Volvoja, ne olivat aina merkki jostain tutusta ja turvallisesta. Hitto, jos siellä paikalla jonain päivänä seisookin vaikkapa Jönköping-värinen bussi; mihinkä minä silloin olen tullut :(?

------

Ai niin: onhan Pohjolan Liikenteellä tosiaan kokomainosbussejakin, omien yritysväriensä lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Tilaajaväritys

Jatketaan täällä keskustelua tilaajavärien tarpeellisuudesta/tarpeettomuudesta, eteenkin nyt perustettavalla HSL-liikennealueella.

Miten aikoisitte kertoa tavalliselle matkustajalle liikennevälineen, kuten juuri ko. alueen bussin, kuuluvan HSL-liikennealueen piiriin, muuten kuin yhdenmukaisella värikuosilla? Nykyinen tarfiffikylttisysteemi ei enää mitenkään palvele tarkoitustaan, sillä kunnan sisäisen liikenteen (lähinnä Helsingin) tariffikylttejä näkee seutuliikentessä olevissa busseissa ja päinvastoin. Olikos Vantaan joku ex-lohenpyrstökylttikin vielä jossain bussissa. Miten eri lukemattomista eri värisistä busseista tavallinen matkustaja tietää, missä kelpaa HSL-kuntayhtymän alainen matkakortti? Selkein ja helpoin tapa, omasta mielestäni: yhteinäinen väritys.

Lisäksi imago Suomen pääkaupunkiseudun joukkoliikenneoranisaatiosta ei ole mielestäni suinkaan vähäpätöinen asia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Tilaajaväritys

Olikos Vantaan joku ex-lohenpyrstökylttikin vielä jossain bussissa.
Ei kai täällä Vantaalla lohenpyrstöä ole ikinä sentään laitettu bussin keulaan tariffikylttiä osoittamaan? ;)
http://www.mystinenportaali.com/bussi/kuvat/isot/ikarus/e94_teli_con01.jpg
http://www.mystinenportaali.com/bussi/kuvat/isot/ikarus/e94_con01.jpg
Vakavasti puhuen, vaikka edesmennyt Vantaan Liikenne Oy oli kaupungin omistama yritys, niin busseissa en muista kyllä nähneeni kaupungin vaakunaa missään. Sen sijaan kunnallisten liikennelaitosten busseissa on nähty kaupunkien vaakunoita (Helsinki, Tampere, Turku).
 
Vs: Tilaajaväritys

Lisäksi imago Suomen pääkaupunkiseudun joukkoliikenneoranisaatiosta ei ole mielestäni suinkaan vähäpätöinen asia.

Vielä kun saataisiin ruosteiset romubussit ja -raitiovaunut siistittyä. Tämä on mielestäni oleellisempaa kuin tilaajaväritys.
 
Vs: Tilaajaväritys

Vielä kun saataisiin ruosteiset romubussit ja -raitiovaunut siistittyä.
Tuohan on täysin kiinni liikennöitsijöistä ja siitä, että kussakin liikenneyrityksessä kalustosta pidetään huolta. Tämä tarkoittaa niin kuljettajien, korjaamon/huollon kuin yrityksen johdonkin asennetta.
 
Unohtamatta tilaajan bonuksia tai vaatimuksia kaluston laadusta. Itse vaihtaisin kaluston ikäjaottelun kuntojaotteluun jonkinlaiseen katsastus+pistokoe-menetelmään perustuen. Kuntoa voi mitata paitsi rakenteita ja suorituskykyä mittaamalla myös subjektiivisesti esim. tärinän ja äänten osalta. Natiseva auto? Bonukset pois. Ellei jopa sopimus katkolle.
 
Minusta Storstockholms Lokaltrafik-nettisivujen kotisivuilla oleva kaunis kuva, kuvastaa hyvin bussien yhtenäisen värityksen merkitystä SL:n liikennöintialueella. Miksei noin voisi myös HSL-liikennealueella?

OT: Knoppikysymys Tukholman ja sen liikenteen tosiharrastajille: mikä kuvassa on kuitenkin vikana nykypäivää ajatellen (siis kun ajatellaan sen esittävän Tukholman elämää ja sen joukkoliikennettä nykymuodossaan)?
 
Vs: Tilaajaväritys

Ei kai täällä Vantaalla lohenpyrstöä ole ikinä sentään laitettu bussin keulaan tariffikylttiä osoittamaan? ;)

On muuten laitettu, siis ihan kaupungin vaakuna. Tarkkaa ajankohtaa en muista, mutta 70-luvulla kuitenkin. Kun Martinlaakson radalle alettiin kokeilla syöttöliikennettä, niin Hämeenkylän Liikenteen harmaat, vihreäraitaiset autot oli merkitty Vantaan vaakunalla. Syöttölinjalla (Linnainen-Martinlaakso-Viinikanmetsä) ei aluksi ollut edes numeroa, sittemmin siitä taisi tulla 65 ja myöhemmin 85. Tariffi näissä syöttöbusseissa oli kunnan oma. Muilla linjoilla, niin kunnan sisällä kuin Helsinkiin menevillä, noudatettiin ministeriön taksaa.

Toinen erikoinen tariffitunnus Vantaalla oli valkoinen kilpi, jossa oli kärjellään seisova punainen neliö ja sen sisällä punaiset kirjaimet JL. Tuota tunnusta käytti vuoden 1974 JoukkoLiikennekokeilun linja Pähkinärinne-Länsimäki, jota ajoi Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy valkoisilla, puna-harmaaraitaisilla autoilla. Tuolla linjalla oli myös kunnan oma, muista poikkeava tariffi eikä sillä ollut numeroa. Kokeilun päätyttyä linja tuli tavalliseen tariffiin numerolla 546.
 
Vs: Millainen olisikaan HSL-kuntayhtymän liikemerkki ja bussien ulkoasu?

Itse en kyllä henkilökohtaisesti toivo yhtenäistä väritystä koko alueelle. Näin harrastajan näkövinkkelistä on paljon mielenkiintoisempaa kuvata eri värityksillä kulkevia busseja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Millainen olisikaan HSL-kuntayhtymän liikemerkki ja bussien ulkoasu?

Itse en kyllä henkilökohtaisesti toivo yhtenäistä väritystä koko alueelle. Näin harrastajan näkövinkkelistä on paljon mielenkiintoisempaa kuvata eri värityksillä kulkevia busseja.
Ymmarrän kyllä näkökantasi, mutta olettaisin, että mahdollisimman kirjavan "kalustonäyttelyn" luominen harrastajien kuvattavaksi ja silmien iloksi ei kuitenkaan liene laadukkaan joukkoliikenteen sekä sen imagon päätarkoitus.

Tokikaan, vaikka yhtenäinen väritys nyt valittaisiin, se ei tulisi olemaan sitä koko laajuudessaan vielä pitkään aikaan ja siirtymäajan pituudesta riippuen voikin kestää teoriassa jopa vuosikymmenen ennenkuin kaikki seudun bussikalusto olisi samanväristä. Halvimmalla päästäisiin kun vain kaikki uusi kalusto vaaditaan tilaajaväreihin ja vanhemmat bussit sasivat olla sen värisiä kun ovat (mutta toki täys- tai kolarikorjausten yhteydessä nekin muutettaisiin tilaajaväreihin).
 
Vs: Tilaajaväritys

Ei kai täällä Vantaalla lohenpyrstöä ole ikinä sentään laitettu bussin keulaan tariffikylttiä osoittamaan? ;)
http://www.mystinenportaali.com/bussi/kuvat/isot/ikarus/e94_teli_con01.jpg
http://www.mystinenportaali.com/bussi/kuvat/isot/ikarus/e94_con01.jpg
Tuo Vantaan vanha tarffitunnushan on juurikin lohenpyrstö. Itseasiassa kaksikin, sillä se kuvaa kahta vastakkain olevaa lohenpyrstöä. Noissa kuvissasi se näkyy bussien keulalla sekä toisen bussin takana olevassa isossa infotaulussa.
 
Takaisin
Ylös