Yhtenäinen väritys

Tokikaan minkäänlaiset repsotukset tms. huono laatu eivät kuulu laadukkaaseen joukkoliikennemainontaan minustakaan.
Huonolaatuiset tai repsottavat mainokset tuskin ovat yhdenkään mainostajankaan mieleen... Luulisi, että mainostajatkin vähän tarkkailevat mainoskampanjansa onnistumista.
 
Helsingissä tähän asti on ollut aika vähän oikeasti huonoja kokomainosvaunuja. Parhaiten ovat jääneet mieleen Varman retroteipeissä oleva VT:n Scala, WL:n retro-Ikarus ja hotrod-Alepat. HelB:n MANtelejen taannoinen Hanken-teippaus kirii hyvin, muista niiden vaunujen kampanjoista en mainitse mitään.

Hyvä kokomainos pitää bussin bussin näköisenä ja kertoo mainostettavan asian selkeästi ja hienostuneesti. HSL-värityksen aikana kokomainoksia saa mielestäni olla, kunhan HSL-brändäys tulee myös selkeästi esiin.
 
Mä tykkäsin Helb 9542:n Suomen kuvalehti-teippauksesta hyvinkin paljon. Sääli, että auto on jo poistettu...
 
mun mielestä hienoimpia on sta:n aikainen FIZ-47 :) kylkinumeroa en muista. Ja joskus oli helb 133:ssa tupla mainokset ja takapenkkien kankaat oli liekkikuvioissa.

Mielestäni mainoksia saa olla, ettei bussit ole vaan sitä yhtä massaa
 
Hyvä kokomainos pitää bussin bussin näköisenä ja kertoo mainostettavan asian selkeästi ja hienostuneesti. HSL-värityksen aikana kokomainoksia saa mielestäni olla, kunhan HSL-brändäys tulee myös selkeästi esiin.
Ikkunoiden peittäminen tulee minusta kuitenkin selvästi kieltää. Ikkunoiden pitää olla täysin auki, pienet reiät mainoksessa eivät ole avoin ikkuna. Vaihdon onnistumista ei voi arvioida etukäteen, kun takaikkunakin on yleensä täysin ummessa. Aina ei edes linjakilpi näy.
 
Ikkunoiden peittäminen tulee minusta kuitenkin selvästi kieltää. Ikkunoiden pitää olla täysin auki, pienet reiät mainoksessa eivät ole avoin ikkuna. Vaihdon onnistumista ei voi arvioida etukäteen, kun takaikkunakin on yleensä täysin ummessa. Aina ei edes linjakilpi näy.

Olen vähän hämmentynyt tästä korjauksesta, koska mielestäni "bussin näköinen" bussi sisältää matkustamon ikkunat, jotka näyttävät myös ikkunoilta. Lisäksi mainitsemani hyvät esimerkit pahimmillaan peittävät ikkunoista kulmia ja/tai reunaa. Puhumattakaan ulkonäön kannalta ikkunoitakin tärkeämmistä linjakilvistä! Funktio ei saa olennaisesti kärsiä ulkokuoresta, tämän tulee olla selviö.
 
ei paha.. värit toisin päin voisi olla ehkä parempi sillä nyt esim loskaiseen aikaan tuo valkoinen takaosa on musta kun sinisessä ei lika niin hyvin näkyisi ja renkaiden etupuolella oleva valkoinen pysyisi vähän puhtaanpana. En tiedä sitten miten mahtaa toimia nuo lentokenttälinjojen ja liityntäliikenteen yksilöintitarrat kun liikennöitsijöillä kalusto kiertää eri linjoilla ja jopa eri varikoiden väliä jossa ihan kokonaan eri kuviot..
 
ei paha.. värit toisin päin voisi olla ehkä parempi sillä nyt esim loskaiseen aikaan tuo valkoinen takaosa on musta kun sinisessä ei lika niin hyvin näkyisi ja renkaiden etupuolella oleva valkoinen pysyisi vähän puhtaanpana. En tiedä sitten miten mahtaa toimia nuo lentokenttälinjojen ja liityntäliikenteen yksilöintitarrat kun liikennöitsijöillä kalusto kiertää eri linjoilla ja jopa eri varikoiden väliä jossa ihan kokonaan eri kuviot..

Mutta onhan VT:llä myös sellaisia busseja jotka ajavat vain lentokenttälinjoilla (esim. ne joissa on Blue1-mainokset ja matkatavaratelineet).

Mielestäni tuo väritys on hieno noinkin päin. Liikennöitsijän nimi voisi kyllä olla edessä ja takana molemmilla puolilla.
 
Mutta onhan VT:llä myös sellaisia busseja jotka ajavat vain lentokenttälinjoilla (esim. ne joissa on Blue1-mainokset ja matkatavaratelineet).

Totta, esimerkiksi 519:n autot, melkeinpä kaikki ovat ainoastaan 519:llä, tai 615:llä.

Mielestäni tuo väritys on hieno noinkin päin. Liikennöitsijän nimi voisi kyllä olla edessä ja takana molemmilla puolilla.


Samaa olin itsekkin sanomassa. Väri kyllä on silmille sopiva, sopii ainakin noihin esimerkki Scaloihin. Miltä näyttäisivät vaikkapa Volvo 8700LE?

Se vielä mietityttää että ehtivätkö vuodenvaihteen uusiin busseihin? Crosswayta pitäisi kai tulla lisää silloin, ainakin?
 
Taas yksi täysin revasta oleva väritys! Eli täysin Turun tautia; maali loppunut kesken! Lieneekö tuo tällä hetkellä trendikästä ja seksikästä?
Minun näkemykseni on, että maalauksen tulisi olla hienostuneempi ja ennen kaikkea ajattomampi! Vaikkapa tyyliin HKL-Bussiliikenteen 90-luvun lopun väritys hopearaitoineen. Sen värityksen olisi voinut ottaa takaisin, eikä siitä HelBille juurikaan kilpailuetua olisi tullut, kun ne vanhat autot ovat kuitenkin pian poistumassa.

Eli arvosanani HSL-väritykselle on yksi piste ja pöntöllinen sitä itseään! Se yksi piste tulee siitä, että sentään on sinistä...
 
Joo, vaikka itse olen ollut voimakkaasti ajamassa ja tukemassa tätä yhteinäistä tilaajaväritystä HSL:n busseihin, niin täytyy myöntää, etten voi kuitenkaan olla täysin tyytyväinen lopputulokseen. Sorry, vaan teille, jotka olette nähneet kovasti vaivaa sen puolesta. Itse asia on toki hyvä ja hienoa, että päätös näistä tilaajaväreistä lopultakin tehtiin. Mutta itse bussien ulkoasu kuitenkin saa oloni hieman vaivaantuneeksi; pitäisi olla iloinen ja tyytyväinen, mutta en kuitenkaan aivan täysin.

Ensinnäkin:
Miksi mallikuva HSL:n "uuden ajan sinisistä busseista" on otettu (ja ennenkaikkea julkaistu) niin, että mallibussin etuosa on täysin varjossa? Mielestäni se vääristää aikalailla kuvaa busseissa käytettävän sinisen sävystä, kuten koko bussin ulkoasua. Valokuvaus- ja julkaisuteknisesti mallikuva on siis melkoisen alkeellinen ja virheellinen tekele, sorry vaan kärkevä mielipiteeni.

Toiseksi:
Tällä "uudella sinisellä bussilla" ei todellakaan ole mitään tekemistä ex-HKL:n sinisten bussien kanssa, vaikka sitä kovasti esimerkiksi tänään tiedoitusvälineissä julistetaankin. Ainoastaan se on samaa, että kummankin aikakauden busseissa on jossain kohtaa väriä, jota kutsutaan siniseksi (ja myöskin valkoista, toki). Mutta tosiasia on, ettei jokin olemassaolevan liikennöitsijän väritystä (kuten vaikkapa HelBin) voinut valita koko HSL-alueen bussien väritykseksi; siitä se vasta meteli olisi syntynyt. Siinä mielessä piti aloittaa täysin "puhtaalta pöydältä".

Kolmanneksi:
Eteenkin rajapinta sinisen ja valkoisen välillä ei ole mielestäni täysin onnistunut ja onkin helppoa "maali loppunut"-näkemykseen. Voisin myös ennustaa, ettei bussien takaosa tule olemaan kovinkaan valkoinen, ainakaan pahimpien kurakelien aikana.

Mutta mutta:
Tässä on nyt siis päätös HSL-alueen bussien yhtenäisestä ulkoasusta ja siitä olen tyytyväinen, että se päätös tehtiin. Ideaa vaan voisi vielä hieman kehitellä, mutta mikäpä minä olen muotoilualan ammattilaisia neuvomaan, tosiaankaan ;).

Näiden kanssa nyt eletään sitten.

Yksi yksityiskohta tulee mieleeni vielä: turhat tariffikyltit tai niiden telineet nyt pois busseistakin (ratikoistahan on jo poistumaan päin). Matkakorttitunnus sopii hyvin siihen etuoven yhteyteen, kuten sen on moni liikennöitsijä jo busseihinsa laittanutkin.

---------- Viesti lisätty kello 13:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:05 ----------

Mutta itse bussien ulkoasu kuitenkin saa oloni hieman vaivaantuneeksi; pitäisi olla iloinen ja tyytyväinen, mutta en kuitenkaan aivan täysin.
Fiilis on jokseenkin samankaltainen kun olin joskus odottanut jonkin suosikkielokuvani jatko-osan ensi-iltaa, mutta sen nähtyäni oloni oli melkoisen ristiriitainen, enkä voi olla täysin tyytyväinen lopputulokseen, kun se ei vastanutkaan odotuksiani.
 
Viimeksi muokattu:
Taas yksi täysin revasta oleva väritys! Eli täysin Turun tautia; maali loppunut kesken! Lieneekö tuo tällä hetkellä trendikästä ja seksikästä?

Minunkin ensimmäinen ajatukseni oli, että uusi HSL-väritys on kuin suoraan Turun tilaajavärityksestä matkittu: värin muoto ja suhde valkoiseen on melkein täsmälleen sama, ainoastaan väri/vakoinen-rajapinta on erilainen (ja minusta Turun väreissä siirtymä värien välillä on onnistuneempi).

Minun näkemykseni on, että maalauksen tulisi olla hienostuneempi ja ennen kaikkea ajattomampi! Vaikkapa tyyliin HKL-Bussiliikenteen 90-luvun lopun väritys hopearaitoineen.

Olen ajattomuudesta samaa mieltä, mutta minusta HKL-B:n hopearaitaväritys ei ollut ajaton vaan vanhanaikainen jo silloin, kun se tuli käyttöön. Nykysilmillä tuota väritystä katsoessa se on vielä pahempi.

Se, mikä nyt käyttöön tulevassa värityksessä eniten minua häiritsee on perän kaaren liikesuunta. Bussin perusrakenteessa (laatikkomainen muoto, ikkunarivi) liikesuunta on vaakasuora ja yleensä värityksen pääliikessuunnat tehdään tämän perusmuodon mukaan. HSL:n uudessa värityksessä sinisen kaari kuitenkin riitelee bussin vaakalinjan kanssa. Itse olisin ehkä yrittänyt hyödyntää HSL:n "Kallion kukka" -kuviota muotokielineen värityksessä enemmänkin kuin vain logon lätkäiseminen keulaan ja sivuille. No, toisaalta ehkä kuitenkin hyvä, että värityksen suunnitteli joku ammattilainen eikä kuvallista viestintää vuoden opiskellut humanisti... ;)

Ja vaikka en minäkään nyt ehkä ihan tyytyväinen ole uuteen väritykseen, niin tässä olisi ainesta suurempaankin HSL-alueen kulkuneuvojen väritysten yhtenäistämiseen. Samanmuotoisen värityksen voisi vähitellen ujuttaa myös muihin HSL-alueen liikennevälineisiin niin, että kunkin liikennevälineen perinteinen väriyhdistelmä säilytetään. Eli ratikoihin vihreä keula ja keltainen perä, metroon vaunun keula oranssi ja perä musta (tai ehkä mustan tilalle joku vähemmän raskas väri) ja lähijuniin... no, mikä nyt sitten onkaan lähijunien "oikea" väritys HSL-aikana. Vaalean vihreää tarjoaa HSL:n lähijunasymboli, että olisiko sitten vaalean vihreä/valkoinen?
 
Olen ajattomuudesta samaa mieltä, mutta minusta HKL-B:n hopearaitaväritys ei ollut ajaton vaan vanhanaikainen jo silloin, kun se tuli käyttöön. Nykysilmillä tuota väritystä katsoessa se on vielä pahempi.
Olen tästä asiasta samaa mieltä, enkä varsinkaan toivo niitä "klassisia" kultakoukeroisia järjestysnumeroita enää takaisin Helsingin alueen joukkoliikennekäyttöön.

---------- Viesti lisätty kello 14:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:26 ----------

Se, mikä nyt käyttöön tulevassa värityksessä eniten minua häiritsee on perän kaaren liikesuunta. Bussin perusrakenteessa (laatikkomainen muoto, ikkunarivi) liikesuunta on vaakasuora ja yleensä värityksen pääliikessuunnat tehdään tämän perusmuodon mukaan. HSL:n uudessa värityksessä sinisen kaari kuitenkin riitelee bussin vaakalinjan kanssa. Itse olisin ehkä yrittänyt hyödyntää HSL:n "Kallion kukka" -kuviota muotokielineen värityksessä enemmänkin kuin vain logon lätkäiseminen keulaan ja sivuille.
Hyvin puit ajatukseni sanoiksi tässäkin; juuri näin.
 
Viimeksi muokattu:
Taas yksi täysin revasta oleva väritys! Eli täysin Turun tautia; maali loppunut kesken! Lieneekö tuo tällä hetkellä trendikästä ja seksikästä?
Minun näkemykseni on, että maalauksen tulisi olla hienostuneempi ja ennen kaikkea ajattomampi! Vaikkapa tyyliin HKL-Bussiliikenteen 90-luvun lopun väritys hopearaitoineen. Sen värityksen olisi voinut ottaa takaisin, eikä siitä HelBille juurikaan kilpailuetua olisi tullut, kun ne vanhat autot ovat kuitenkin pian poistumassa.

Eli arvosanani HSL-väritykselle on yksi piste ja pöntöllinen sitä itseään! Se yksi piste tulee siitä, että sentään on sinistä...

Samaa mieltä!
Valkoinen etuosa ja sininen takaosa olisi jopa ollut parempi, tai kokonaan sininen, tai keula valkoinen jne.

Saadaankohan edes kaikki PK-seudun autot maalattua ennen kuin taas vaihdetaan värejä? Concordia muuttu Nobinaksi kohta n. vuosi sitten ja tähän asti vain yksi auto Nobinan väreissä. :D
 
Takaisin
Ylös