Yhtenäinen väritys

Concordia muuttu Nobinaksi kohta n. vuosi sitten ja tähän asti vain yksi auto Nobinan väreissä. :D

Sen takia niitä ei ole enempää kun nobinalla odotettiin päätöstä tästä asiasta josta on ollut puhetta jo pitkät ajat. Turhaa (ja rahaa vievää) työtä teipata kaikki autot uusiin väreihin, jos tilaaja väritys olisi ollut joku ihan yksinkertainen juttu.
Ei tuokaan väritys tietysti paha ole nobinankaan autoihin tehdä, varsinkaan jos tilaaja vaikka järjestää( :biggrin: ) valmiiksi leikatut teipit 8700:n, Scalaan ja Crosswayhyn josta uusi kalusto pääasiallisesti kaikilla koostuu..
 
HSL:n kuvaaja on saanut yllättävän samanlaisen kuvan kuin minä viime vuonna :D

BussiKuva.540x405.jpg

westendinscala.jpg
 
Saadaankohan edes kaikki PK-seudun autot maalattua ennen kuin taas vaihdetaan värejä?

Pitäisi saada kaikki autot kertaheitolla uuden mallin mukaiseksi, tämä väritysfarssi on jo kestänyt ihan tarpeeksi monta vuotta. Muutaman vuoden päästä keksitään taas jotain muuta, vaikka kalusto pepitaksi. Päästään mukamas tavoitteeseen 10-15:ssa vuodessa :biggrin: ettei vaan aiheudu liikennöitsijöille värien suttaamisesta lisäkustannuksia. Hyvä tavaton, maksaahan matkaliput käypää valuuttaa, ja jos liikennöitsijä tästä konkurssiin menee niin tervemenoa puolestani :eek:
 
HSL:n kuvaaja on saanut yllättävän samanlaisen kuvan kuin minä viime vuonna :D

Laita HSL:n viestintäjohtajalle ystävällinen sähköposti ja määrittele kohtuulliseksi katsomasi korvaus kuvankäytöstä.

Mulle sattui keväällä samantyyppinen tilanne, kun löysin oman otokseni Hesarista (se ei ollut HSL:n sinne lähettämä, vaan asialla oli eräs helsinkiläinen virasto), ja sovin asian viraston kanssa suoraan. Laita privaviestiä jos haluat tietää enemmän.
 
Huonomminkin olisi voinut mennä. Tilaajaväritys tulee, ja sen pääväri on sininen. Kirkkaanvalkoinen perä on minusta epäkäytännöllinen valinta, mutta onneksi sitä ei tarvitse kauan katsella, varsinkaan keväisin ja syksyisin. Helmenharmaa saattaisi näyttää paremmalta, jos sininen väri on ihan pakko katkaista ennen kuin bussin kylki loppuu.

Minusta kokosininen olisi parempi. Tai esimerkiksi kokosininen plus ikkunoiden yläpuolella valkoinen raita. (Eli värikenttien jaottelu samalla tavoin kuin Variotrameissa.)
 
Minun mielestäni seutu/U-liikenne pitäisi edes jotenkin erottaa muista, kuten tässä viestissä mainitsin.

Ja minun mielestäni ei. Seutulinjat ovat täsmälleen sitä samaa bussiliikenteen palvelua kuin kaupunkien sisäisetkin linjat. Ne ovat ihan yhtä nopeita (hitaita) ja niitä kulkee yhtä harvoin. Ne vain sattuvat ylittämään hallinnollisen rajan, joka ei edes maastossa näy kuin parista hassusta vaakunasta, joita asukkaat itse tuskin edes huomaavat. Koko nykyinen kuntarajoja noudattava vyöhykejako ja bussien jako sisäisiin ja seutulinjoihin on absurdi ja keinotekoinen. HSL-alue on yksi työssäkäyntialue, jossa ei ole puomeja kuntien rajoilla ja ihmiset liikkuvat vapaasti. Miksi ihmeessä Helsingin keskustasta Tapiolaan lähtevän bussin pitäisi olla eri värinen kuin Pakilaan lähtevän? Mitä eroa niissä linjoissa ja määränpäissä on muuta kuin että toinen sattuu kuulumaan eri kunnanvaltuuston läänityksiin?

Runkolinjojen brändääminen on sitten eri asia, koska runkolinjat edustavat erilaista, parempaa palvelua. Niiden maalaaminen eri värillä on jopa suotavaa.
 
Miksi ihmeessä Helsingin keskustasta Tapiolaan lähtevän bussin pitäisi olla eri värinen kuin Pakilaan lähtevän? Mitä eroa niissä linjoissa ja määränpäissä on muuta kuin että toinen sattuu kuulumaan eri kunnanvaltuuston läänityksiin?
Esimerkiksi jos olet menossa vaikka Hakaniemestä Keravalle, niin tiedät etsiä linjaasi punaisten bussien joukosta. Väri näkyy pitemmälle kuin muut järjestelyt, varsinkin kun busseja on Hakaniemen tapaan jonossa niin ettei kaikkien etuosa näy.

U-linjoissahan on se ero että järjestelyt ovat erilaiset, niihin haluaisin kyllä tilaajavärityksen mutta jos ei seutulinjoihin niin ainakin niihin sitten vaikka kokopunainen väri, sillä niissä mm. lastenvaunujen kuljetus maksaa, polkupyörien kuljetus on mahdollista, kertaliput hinnoitellaan eri tavalla ym.
Tilaajaväritys U-linjoilla näyttäisi heti että "tänne pääsee sillä tutulla HSL:n matkakortilla" ja lisäisi luultavasti niiden käyttäjien määrää.
 
U-linjoissahan on se ero että järjestelyt ovat erilaiset, niihin haluaisin kyllä tilaajavärityksen mutta jos ei seutulinjoihin niin ainakin niihin sitten vaikka kokopunainen väri, sillä niissä mm. lastenvaunujen kuljetus maksaa, polkupyörien kuljetus on mahdollista, kertaliput hinnoitellaan eri tavalla ym.
Tilaajaväritys U-linjoilla näyttäisi heti että "tänne pääsee sillä tutulla HSL:n matkakortilla" ja lisäisi luultavasti niiden käyttäjien määrää.

Mutta väritystä ei kuitenkaan voisi soveltaa kaikkiin U-linjoihin. Eihän esimerkiksi Helsinki-Kotka-vakiovuoroja (U870) voida ajaa punaisilla busseilla vain sen takia, että Helsingin alueella ne ovat U-linjoja.
 
Mutta väritystä ei kuitenkaan voisi soveltaa kaikkiin U-linjoihin. Eihän esimerkiksi Helsinki-Kotka-vakiovuoroja (U870) voida ajaa punaisilla busseilla vain sen takia, että Helsingin alueella ne ovat U-linjoja.
Mitäs sillä Kotkassa on väliä onko bussi punainen vai punavalkoinen? Voitaisiinhan U-väritystä pitää vapaaehtoisenakin, HSL antaisi pikku boonuksen kaikille joilla punainen bussi HSL:n logolla varustettuna kulkee, tuskin yhtiö pistäisi pahakseen lisämatkustajiakaan.

PS. U-linjojen punainen väri informoisi myös siitä, että "tämä bussi pysähtyy vain kaukoliikenteen pysäkeillä", samalla logiikalla voitaisiin muuttaa mm. linjat h68x, h67x ja s615 punaisiksi vain kaukol. pysäkeillä pysähtyviksi nopeammiksi vuoroiksi.
 
Ja minun mielestäni ei. Seutulinjat ovat täsmälleen sitä samaa bussiliikenteen palvelua kuin kaupunkien sisäisetkin linjat.... Koko nykyinen kuntarajoja noudattava vyöhykejako ja bussien jako sisäisiin ja seutulinjoihin on absurdi ja keinotekoinen.

Koko terminologia ja jako "sisäiseen" ja "seutuun" on jo pitkään ollut täysin teennäinen ja oikeastaan harhaanjohtava, niinkuin parissa muussa ketjussa todettu. Siitä asti kun Helsingissä päätettiin hoitaa osaa sisäisestä liikenteestä seutubusseilla, ei ole ollut mitään syytä kategorioida linjoja. Eihän sillä ole enää mitään merkitystä hoitaako kaupungin sisäisen matkan sisäisellä vai seutulinjalla. Alue on yhtenäinen, ja sen sisällä on tariffivyöhykkeitä. Oikeastaan nyt pitäisikin laajentaa ajatusta niin, että kun kerran organisaatio on sama sisäisellä ja seudulla ja molempia linjoja käytetään yhtälailla sisäisiin matkoihin, ei enää julkisen liikenteen infrastruktuurissa sorsita seutulinjastoa. Miksi esim Helsinkiläinen, joka asuu Lehtisaaressa tai ilta-aikaan Jakomäessä ei saa samanarvoista pysäkki-infoa, kuin Puistolassa asuva? Siksi kun kotiin vie ns. seutulinja ja entisen HKL-isoveliajan jäänteenä seutulinjastoa ei merkitty kunnolla edes pysäkkikilpiin.

Jos bussin väritys olisi outo tariffiperusteinen (rajan ylitys), eikös silloin 2- ja 3-vyöhykeylitys tarvitse omat värityksensä. Ja vielä jos mennään L-napilla, niin oma versio kesken loppuneesta maalista. :biggrin:

Esimerkiksi jos olet menossa vaikka Hakaniemestä Keravalle, niin tiedät etsiä linjaasi punaisten bussien joukosta. Väri näkyy pitemmälle kuin muut järjestelyt, varsinkin kun busseja on Hakaniemen tapaan jonossa niin ettei kaikkien etuosa näy.

Minusta paljon oleellisempi tunniste Hakaniemessä olisi eri väri 600-sarjalle ja 700-sarjalle. Se yksinkertaisesti kertoo enemmän kuin joku rajan ylitys tuolla 15 km päässä. (Mutta en siis todellakaan tarkoita kannattavani moista(kaan), eihän siitä mitään tule, että samaan aikaan haetaan isompia kilpailutussarjoja ja synergiaetuja linjakierrätyksellä, ja sitten estettäisiin kierto värityksellä).
 
Ja se nyt vain on niin, että monella liikennöitsijällä sama kalusto kiertää koko liikennealueella eli saattaa olla osan työpäivästään Helsingin sisäisillä linjoilla, osan päivästä seutulinjoilla ja sitten vielä loppuillan vaikkapa Espoon sisäisillä linjoilla. Hankaloittaisi ihan turhaan kaluston käytön tehokkuutta, jos pitäisi olla erivärisiä busseja erityyppisillä linjoilla. Tuollaisten brändättyjen linjojen hieman korostetut bussit, kuten lentokenttälinjat tai Jokeri, puolustavat kyllä paikkaansa, kunhan niiden määrä pidetään kohtuullisena.

---------- Viesti lisätty kello 20:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:52 ----------

HSL:n kuvaaja on saanut yllättävän samanlaisen kuvan kuin minä viime vuonna :D
No, johan on juttu!
Mistä he ovat tuon kuvan saaneet imaistua? Onko sulla ollut tuo kuva jossain netissä näytillä aiemmin?
 
Mitäs sillä Kotkassa on väliä onko bussi punainen vai punavalkoinen?
Savonlinjan tuntien sama bussi voisi olla muutaman päivän päästä ajamassa toisella puolella Suomea. Ihmisille olisi vaikea ymmärtää, miksi vaikka Savonlinnasta Kerimäelle ajetaan punaisella bussilla.
Idea voisi toimia lyhyillä linjoilla, joilla on vain yksi liikennöitsijä, kuten Kirkkonummen liikenteessä.

No, johan on juttu!
Mistä he ovat tuon kuvan saaneet imaistua? Onko sulla ollut tuo kuva jossain netissä näytillä aiemmin?
Kuva on ollut jopa kahdessa paikassa. Omassa kuvagalleriassani ja Bussidatassa. Erikoinen päätös ottaa tuo kuva, kun parempiakin olisi varmasti ollut tarjolla ja ihan luvan kanssa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Esimerkiksi jos olet menossa vaikka Hakaniemestä Keravalle, niin tiedät etsiä linjaasi punaisten bussien joukosta. Väri näkyy pitemmälle kuin muut järjestelyt, varsinkin kun busseja on Hakaniemen tapaan jonossa niin ettei kaikkien etuosa näy.

Ei ole erityisen helpottavaa, että erilaisen värityksen jälkeenkin valinta pitää tehdä parinkymmenen eri linjan väliltä. Jokainen erilainen väritys murtaa brändivärityksen voimaa ja sekoittaa systeemiä, vaikka samalla tietynlainen informaatioarvo lisääntyisikin. Ääritilanteessa meillä olisi jokainen linjanumero maalattu eri värillä. Yksi yhtenäisen värin idea ja kenties tärkien syy on viestiä, että eri bussit tarjoavat saman tuotteen: jos haluat Hakaniemestä Paavalin kirkolle, on ihan sama otatko bussin, jonka numero on 73 tai 731. Erilaiset värit murtaisivat tätä käsitystä.

Tilaajaväritys U-linjoilla näyttäisi heti että "tänne pääsee sillä tutulla HSL:n matkakortilla" ja lisäisi luultavasti niiden käyttäjien määrää.

On toki totta, että yhtenäinen väritys vähentäisi kynnystä ottaa U-linja. Sillä on kuitenkin niin paljon haittavaikutuksia, ettei se kannata. U-linjat eivät ole sama tuote kuin seutulinjat eivätkä palvele vain yhtä työssäkäyntialuetta, eivätkä ne pysy HSL-lippualueen sisällä.

Mitäs sillä Kotkassa on väliä onko bussi punainen vai punavalkoinen?

Jos koko Suomen bussit ovat HSL-väreissä, ei kyseessä enää ole HSL-joukkoliikenteen tunnusväri, vaan Suomen bussiliikenteen tunnusväri. Brändivärityksen idea on nimenomaan ilmentää yhtä tuotetta ja sen arvolupausta. U-linjat eivät myöskään ole HSL:n järjestämiä, joten niiden markkinoiminen HSL-tuotteena on suorastaan harhaanjohtavaa.

Kaukoliikenteen busseissa liikennöitsijöillä on muutenkin sekä tarve että paremmat mahdollisuudet luoda omaa brändi-imagoaan. U-linjat ovat liikennöitsijän itsensä järjestämää ja suunnittelemaa liikennettä. Lisäksi kaukoliikenteessä on käytössä oma ExpressBus-brändinsä, joka on kehitetty juuri ilmentämään tietynlaista arvolupausta ja palvelua. (Tiedän, että ainakin yksi U870:n vuoro ajetaan ExpressBus-värisellä autolla.)

PS. U-linjojen punainen väri informoisi myös siitä, että "tämä bussi pysähtyy vain kaukoliikenteen pysäkeillä", samalla logiikalla voitaisiin muuttaa mm. linjat h68x, h67x ja s615 punaisiksi vain kaukol. pysäkeillä pysähtyviksi nopeammiksi vuoroiksi.

U-linjat pysähtyvät käytännössä kaikilla niillä pysäkeillä kuin seutulinjatkin.

U-linjat ovat vain marginaalinen osa HSL:n palveluntarjontaa, jonka tarkoitus on vain täydentää palvelua sinne, jonne HSL:n ei kannata omaa palvelua järjestää ja jonne kaukolinjat tarjoavat kattavan palvelun. HSL ei erityisesti hyödy U-linjojen lisämatkustajista, ja ne todennäköisesti tulevat myös melko kalliiksi. HSL:n oman brändin sekoittaminen HSL:n ulkopuolisen palvelun kanssa olisi tuhoisaa kaikille tilaajavärityksen tavoitteille. Kyse on lippuyhteistyöstä, ei HSL:n palvelusta.
 
Takaisin
Ylös