Havaintoja HSL-alueelta - kesäkuu 2012

Perjantaisarjat on suunniteltu ihan erikseen M-To -sarjoihin nähden. Autojen sijoittelukin on pitkäti poikkeavaa. Syynä tietysti runsas yöliikenne. Ruuhkalinjoja ja ruuhkalähtöjä ajetaan muiden linjojen autoilla, jos se sattuu ajosarjaan sopimaan.
 
17.6.

HelBillä on "uutta" kalustoa raitiovaunua korvaavilla linjoilla:

HelB 804, 944, 946, 94x ja 957 /4X, 10X
Kaikki siis -09 vuoden Volvo 8700LE -malleja

Avorahastustieto näyttää olevan edelleenkin puolilla kuskeista hukassa.
 
Viimeksi muokattu:
17.6.

HelBillä on "uutta" kalustoa raitiovaunua korvaavilla linjoilla:

HelB 804, 944, 946, 94x ja 957 /4X, 10X
Kaikki siis -09 vuoden Volvo 8700LE -malleja
Eipäs ole, 804.. :lol:

---------- Viesti lisätty kello 18:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:31 ----------

17.6.
Avorahastustieto näyttää olevan edelleenkin puolilla kuskeista hukassa.
Missä muuten mainitaan että näissä olisi käytössä avorahastus? Pysähtyy kuitenkin suurimmaksi osaksi normi bussipysäkeillä...
 
mitäs varten tuo :shock: mikäs auto on helb 1218?
On pakko kysyä, että onko siitä HelB 1218:sta kuulunut mitään? että mitä varten ja miksi se numero on jätetty tyhjäksi :D?
kun on kyseessä Volvon esittelyauto, miksi siinä on 3 lastenvaunupaikkaa, alkolukko ja turvaohjaamo, vai onko nämä laitettu tähän erikseen ihan muuten vain ?
 
Eipäs ole, 804.. :lol:

---------- Viesti lisätty kello 18:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:31 ----------

Missä muuten mainitaan että näissä olisi käytössä avorahastus? Pysähtyy kuitenkin suurimmaksi osaksi normi bussipysäkeillä...

Ratikkaa korvaavissa busseissa on nykyisin ollut avorahastus käytössä. Viimeksi oli Kauppatori - Katajanokka 4X:ssä. Åbergin ja parin HelBin kuskin mukaan on myös näissä avorahastus.

Juu tuo 804 on jälkikäteen kännyllä käyty lisäämäs enkä muistanu poistaa tuota -09 autot juttua.
 
kun on kyseessä Volvon esittelyauto, miksi siinä on 3 lastenvaunupaikkaa, alkolukko ja turvaohjaamo, vai onko nämä laitettu tähän erikseen ihan muuten vain ?

Ei sitä ole suunniteltu pidettäväksi esittelykäytössä ikuisuuksia. Se on helpompi saada myytyä jollekin liikennöitsijälle kun siinä on valmiiksi joitain varusteita. Tässä tapauksessa tilaajaväri taitaa olla ainoa puuttuva asia ;)
 
17.6.

HelB 5017 /10X (Carrus Fifty 320), eli tälläinen kuva (kuva on VM kuvat -sivulta)

Joo samaa ihmettelin itekkin, tieto tuli tekstarilla HelBin kuskilta ja jlf:n hiljaiselta jäseneltä :)
 
Viimeksi muokattu:
17.6

Helb 609 / H18
Helb 904 / H18
Helb 908 / 362
Helb 909 / 362
Helb 935 / H45
Helb 936 / H45
Helb 942 / 362
Helb 943 / 345
Helb 1130 / 363A
PL 777 / H23
 
18.6.

HelB 1202 /h56
PL 753 /s512A
HelB 915 linjalla h79 on tuulilasikuormassa. Kesäaikataulut tulivat voimaan ja 79:n ruuhkavuoroista lähti puolet joka selkeästi aiheutti sen että mennään tuulilasikuormassa. Muutama pysäkki ajettu jo ohi täynnä -kilvellä. Helpottaa todennäkäisesti vasta ensi viikolla kun lomat alkaa.
 
18.6

v51 / VT 358
v52 / VT 504, 508
v52,53 / VT 321
v56 / VT 475, 500
539 / Helb 27

---------- Viesti lisätty kello 13:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:06 ----------

18.6.

HelB 915 linjalla h79 on tuulilasikuormassa. Kesäaikataulut tulivat voimaan ja 79:n ruuhkavuoroista lähti puolet joka selkeästi aiheutti sen että mennään tuulilasikuormassa.

79:lle olisi kannattanut sijoittaa kaikkiin vuoroihin teli-autot tälle juhannusviikolle, luulisi Helbillä olevan jonkin verran ylimääräisiä telejä kesäseisonnassa. Ei ole kovin mukavaa jäädä pysäkille seisomaan kun vuoroväli on 5-6 minuutin sijaan 12-13 minuuttia!
 
Ratikkaa korvaavissa busseissa on nykyisin ollut avorahastus käytössä. Viimeksi oli Kauppatori - Katajanokka 4X:ssä. Åbergin ja parin HelBin kuskin mukaan on myös näissä avorahastus.

Juu tuo 804 on jälkikäteen kännyllä käyty lisäämäs enkä muistanu poistaa tuota -09 autot juttua.
Kysyn uudelleen; Mistä tämä ohjeistus löytyy? Väitit että kaikki eivät tiedä avorahastuksesta. Tänään tarkistettu Helbin työnjohdosta; ratikkaa korvaavilla linjoilla EI OLE avorahastusta. Eihän busseihin asenneta ylimääräisiä kortinlukijoita keski-ja takaovelle, näin pitäisi avorahastuksessa olla. Ja myöskään Hsl:n sivuilta en tietoa tuosta löytänyt..
 
Kysyn uudelleen; Mistä tämä ohjeistus löytyy? Väitit että kaikki eivät tiedä avorahastuksesta. Tänään tarkistettu Helbin työnjohdosta; ratikkaa korvaavilla linjoilla EI OLE avorahastusta. Eihän busseihin asenneta ylimääräisiä kortinlukijoita keski-ja takaovelle, näin pitäisi avorahastuksessa olla. Ja myöskään Hsl:n sivuilta en tietoa tuosta löytänyt..

Åbergilla oli ohjeistettu että avorahastus on 4X ja 10X linjoilla. Samaten oli myös Kauppatori - Katajanokka 4X:llä pari viikkoa sitten kun Pohjola ajoi. Taisi olla oikein lappu jossa luki käytännöstä (eli kaikista ovista saa tulla sisään, ne kenen pitää ostaa arvolippu tai kuljettajalta niin menevät etuovesta normaalisti ostamaan sen lipun.

Kaikki Åbergin kuskit näin teki ja muutama HelBin kuski. En tiedä miksei sitten HelBin työnjohdossa näin ole, eikä siitä viimeksikään ollut HSL:n sivuilla mitään mutta Pohjolan kuskeilla oli lappu jossa se luki. Eihän tuollaisissa tapauksissa tarvitse edes turhaan kortinlukijaa keskelle asentaa. Ne kenelle on voimassaoleva lippu voivat nousta mistä ovesta vaan ja ne joilla ei ole niin etuovesta ostamaan lippu. Ja sanotaan sitten jos sun mielestä avorahastus ei ole oikea sana niin kaikista ovista sisään rahastus sitten. Vähän enemmän kuitenkin uskon että näin oli jos kerran Åbergin kuskeilla tälläinen tieto oli ja Pohjolalla oli viime kerralla samanlainen opastus. Tiedä sitten miksei teidän työnjohdolla tietoa ollut. Kuitenkin muutama työkaverisi tämän tiesi.

Eikö sinusta ole vähän erikoista joa kahdella yhtiöllä on ollut tälläinen tieto ja HelBillä ei lukuunottamatta muutamaa kuskia? Taitaa työnjohdossa olla jotain pielessä tai HelBin ja HSL:n välisessä yhteydenpidossa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö sinusta ole vähän erikoista joa kahdella yhtiöllä on ollut tälläinen tieto ja HelBillä ei lukuunottamatta muutamaa kuskia? Taitaa työnjohdossa olla jotain pielessä tai HelBin ja HSL:n välisessä yhteydenpidossa.

HELB:llä on sangen pitkä kokemus ainoana raitiolinjojen poikkeusliikennettä operoineena liikennöitsijänä, joten tietopohjaa lienee. Asia pitäisi tutkia ensin ja sitten vasta hutkia, ennen kuin julistetaan työnjohdossa olevan jotain pielessä. Jos tällaista ilmenee, niin sitten arvostelu on oikeutettua.
 
Takaisin
Ylös