Havaintoja HSL-alueelta - kesäkuu 2012

Itse tulkitsisin kuitenkin niin, että HelB:n hybridi-Volvoistakin tuttu i-shift on robottivaihteisto. Nykyaikaiset robottivaihteistot toimivat kuljettajan kannalta niin paljon perinteisiä automaattivaihteistoja muistuttavalla tavalla (vaihtavat itsetoimisesti vaihteelta toiselle eikä erillistä kytkinpoljinta käytetä), että ihan ymmärrettävästi monet luokittelevat ne automaateiksi. Jossain mielessä ne ovatkin mekaanisia automaatteja.

Perinteiset täysautomaatit ovat olleet momentinmuuntimella varustettuja hydraulis-mekaanisia vaihteistoja. Niiden haittana pidettiin etenkin aiemmin momentinmuuntimen aiheuttamaa luistoa eli jättämää. Moderneissa hydraulis-mekaanisissa laatikoissa on kuitenkin muuntimen lukituksella ym. tekniikalla saatu polttoainetaloutta parannettua niin paljon, ettei ero mekaanisiin vaihteistoihin ole kovinkaan suuri. Puhekielessä momentinmuuntimella varustettuja vaihteistoja joskus kutsutaan mehumaijoiksi.
 
Takaisin
Ylös