HSL:n liikennemuutokset 2013

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alustavan taloussuunnitelman 2013-2015 mukaiset muutokset vuonna 2013:

Helsinki

  • Hiihtolomasta 2013 alkaen luovutaan raitioliikenteen harvennetuista ruuhka-ajan joulu- ja hiihtoloma-aikatauluista.
  • Linja 3B muutetaan linjaksi 3 ja linja 3T linjaksi 2.
  • Matkustajapaikkamäärältään tavallisia nivelraitiovaunua suurempien väliosavaunujen määrän kasvaessa sijoitetaan väliosavaunuja linjoille 4 ja 4T ja vähennetään elokuussa 2013 raitiolinjoilta 4 ja 4T kaksi ruuhkavuoroa.
  • Matkustajapaikkamäärältään tavallisia nivelraitiovaunua suurempien väliosavaunujen määrän kasvaessa sijoitetaan väliosavaunuja linjalle 10 ja vähennetään elokuussa 2013 raitiolinjalta 10 kaksi ruuhkavuoroa.
  • Linja 52A jatketaan HSL:n poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelman 2012 – 2022 mukaisesti Munkkiniemestä Keilalahden kautta Tapiolaan seutulinjan 512 A-vuorojen lyhentämisen kompensoimiseksi.
  • Linjaa 54 muutetaan HSL:n poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelman 2012 – 2022 mukaisesti niin, että se ei kierrä enää Malmin kautta. Linja muuttuu liikennöitäväksi vain ruuhka-aikoina.
  • Linjan 59 ruuhka-aikojen suurien matkustajamäärien ja ajoaikojen mahdollisen kasvun takia varaudutaan lisäämään talven arkiliikenteeseen yksi autopäivä.

Espoo

  • Espoon sisäiset linjat 35 ja 43 korvataan uusilla linjoilla 533 ja 553 YTV:n seudun joukkoliikennesuunnitelman 2010 – 2014 ja HSL:n poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelman 2012 – 2022 mukaisesti. Linjojen vuoroväli tihennetään lauantaisin puoleen tuntiin.
  • Linjan 51 vuoroväliä tihennetään ruuhka-aikoina ja reittiä muutetaan niin, että kaikki lähdöt ajavat Karakallion kautta. Muutoksella kompensoidaan linjan 35 reittiosuuden Leppävaara – Kauniainen poistuminen.
  • Varaudutaan lisäämään linjoille 102 ja 103 ruuhka-auto syksystä 2013 alkaen johtuen Aalto-yliopiston toiminnan keskittymisestä Otaniemeen.
  • Vähennetään linjalta 105 ruuhka-auto ja sen myötä muutamia ruuhkan vastasuunnan lähtöjä syksystä 2013 alkaen, koska linjan 107 perustaminen on vähentänyt linjan 105 tarvetta.
  • Varaudutaan muuttamaan linjan 165 perusreitti kiertämään Vanttilan kautta alueen kehittyvän maankäytön vuoksi.
  • HSL:n poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelman 2012 – 2022 mukaisesti linjan 512 reitiksi muutetaan Itäkeskus – Malmi – Leppävaara. Linjan vuoroväli tihennetään ruuhka-aikoina 10 minuuttiin. A-vuoroja Westendinasemalle ei enää ajeta, vaan niitä korvataan Helsingin sisäisen linjan 52A jatkamisella Tapiolaan. Linjaa 512K Itäkeskus – Malmi – Maunula - Leppävaara aletaan liikennöidä arjen päiväliikenteessä 10 minuutin välein.
  • Länsimetron rakentamisen vuoksi Merituulentie suljetaan liikenteeltä Tapiolan keskuksessa Tapiolan terminaalin kohdalla vuoden 2013 alusta alkaen, mikä aiheuttaa reittimuutostarpeita Espoon sisäisillä linjoilla 2, 4, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19 ja P10-14 sekä seutulinjoilla 105, 106, 107, 109, 110, 194, 195, 501, 505, 510, 514 ja 550. Poikkeusreitit ovat käytössä todennäköisesti Länsimetron liikennöinnin aloittamiseen asti. Reittien ohella muutoksia aiheutuu myös linjojen nykyisiin vuoroväleihin. Osalla linjoista poikkeusreitti pidentää reittiä ja ajoaikaa, jolloin vuoroväliä joudutaan harventamaan, mikäli kalustoa ei lisätä linjalle.

Vantaa

  • Perustetaan uusi palvelulinja Korso - Koivukylä -alueelle syysliikenteen 2013 alusta palvelemaan alueen vanhempaa väestöä ja Peijaksen sairaalan yhteyksiä.
  • Perustetaan uusi palvelulinja Tikkurila – Hakunila alueelle syysliikenteen 2013 alusta palvelemaan alueen vanhempaa väestöä.

Kerava

  • Linjan 633 kaikki vuorot siirretään linjan nykyiselle A-reitille (Rautatientori – Vallinoja – Kerava –Virrenkulma). Linjan 973 reitti katkaistaan Keravan asemalle. Linjan 973 K-vuorot ajetaan edelleen Terveyskeskukselle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
HSL:n poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelman 2012 – 2022 mukaisesti linjan 512 reitiksi muutetaan Itäkeskus – Malmi – Leppävaara. Linjan vuoroväli tihennetään ruuhka-aikoina 10 minuuttiin. A-vuoroja Westendinasemalle ei enää ajeta, vaan niitä korvataan Helsingin sisäisen linjan 52A jatkamisella Tapiolaan. Linjaa 512K Itäkeskus – Malmi – Maunula - Leppävaara aletaan liikennöidä arjen päiväliikenteessä 10 minuutin välein.
Luin tuon kehittämissuunnitelmankin, mutta en edelleenkään ymmärrä, mitä eroa tässä tilanteessa on linjoilla 512 ja 512K. Kummankin reitiksi mainitaan Itäkeskus - Malmi - Maunula - Leppävaara. Ainoa ero on liikennöintiajoissa; kirjaimetonta versiota ajetaan vain ruuhka-aikoina ja kirjaimellista muulloin. Vai pitääkö tämä lainattu teksti ymmärtää niin kirjaimellisesti, että perus-512 ohittaa Maunulan, jota ei olekaan mainittu? Lasketaanko 552 (ex-h52A) tällöin korvaavaksi yhteydeksi? Kuulostaa sekin vähän oudolta, kun samaan aikaan kuitenkin h54 posottaa kehää pitkin.

Onko kellään tarjota selvennystä?
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään tarjota selvennystä?

Tässä ote suunnitelman liikennemuutoksista:

HELSINGIN SEUDUN LIIKENNE - KUNTAYHTYMÄN ALUSTAVA TALOUSSUUNNITELMA 2013 - 2015 sanoi:
HSL:n poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelman 2012 – 2022 mukaisesti linjan 512 reitiksi muutetaan Itäkeskus – Malmi – Leppävaara. Linjan vuoroväli tihennetään ruuhka-aikoina 10 minuuttiin. A-vuoroja Westendinasemalle ei enää ajeta, vaan niitä korvataan Helsingin sisäisen linjan 52A jatkamisella Tapiolaan.
Linjaa 512K Itäkeskus – Malmi – Maunula - Leppävaara aletaan liikennöidä arjen päiväliikenteessä 10 minuutin välein.


---------- Viesti lisätty kello 11:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:43 ----------

Itse poimin mielenkiitoisen yksityiskohdan:

Muutokset vuonna 2014 sanoi:
Linja 44 Elielinaukio–Kuninkaantammi
Linjan 43 reittiä jatketaan uudelle Kuninkaantammen asuinalueelle. Lisäksi perustaan uusi ruuhkalinja 44 Elielinaukio–Kuninkaantammi.
Autopäivä- ja kustannusmuutokset:
+5 ap/arki, +1 ap/lauantai ja sunnuntai
+365 000 € vuonna 2014 ja +973 000 € vuositasolla

Muistelin, että linjatunnus 44 oli aikanaan metrolinjan linjatunnus, joka esiintyi mm. asemien leimauslaitteissa.
 
Poikittaislinjaston kehittämissuunnitelma 2012-2022 sanoi:
Linjan 512 Malmi - Maunula - Leppävaara / Westendinasema perusreitti muutetaan välille Itäkeskus - Malmi - Maunula - Leppävaara. - - Linjaa 512K Itäkeskus – Leppävaara aletaan liikennöidä arjen päiväliikenteessä.
(Link)

Jos molemmat versiot menevät Maunulan kautta, niillä ei (kai?) ole mitään eroa. Toisaalta Joonaksen lainaamassa päätöstekstissä Maunula on jätetty mainitsematta, eli tässä on hieman ristiriitaista tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos molemmat versiot menevät Maunulan kautta, niillä ei (kai?) ole mitään eroa.
No, eiväthän ne mene molemmat Maunulan kautta, ainoastaan 512K, jota siis aletaan liikennöidä myös arjen päiväliikenteessä.
 
No, eiväthän ne mene molemmat Maunulan kautta, ainoastaan 512K, jota siis aletaan liikennöidä myös arjen päiväliikenteessä.
Ensinnäkin anteeksi, jos sähläykseni viestien muokkaamisen kanssa häiritsee keskustelua. Mutta siis, tässä on nyt päätetty tehdä muutos "HSL:n poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelman 2012 – 2022 mukaisesti". Ko. suunnitelmasta on lainaus edellä, ja siinä sanotaan suhteellisen selvästi, että "perus-512" menee Maunulan kautta. Samasta tekstistä on ymmärrettävissä, että sama koskee myös 512K:ta.

Ja lisäksi, eikö yleensä ottaen ruuhkaversiolla ole kirjaimellinen tunnus? Ainakin vanha 512/A toimi näin, joten tuntuu entistä oudommalta, jos nyt tehdään tällainen muutos. Mutta tiedä häntä...
 
Toisaalta Joonaksen lainaamassa päätöstekstissä Maunula on jätetty mainitsematta, eli tässä on hieman ristiriitaista tietoa.

Tuo kirjoittamani teksti on lainattu toimintasuunnitelmasta, joten siellä on siis ollut virhe tuon 512K:n reittikuvauksen osalta.
 
Linjan 45 reittiä jatketaan vuoden 2014 alussa uudelle Honkasuon asuinalueelle.
Autopäivä- ja kustannusmuutokset:
+1 ap/arki
+284 000 € vuositasolla

Lisätään taas yksi noin puolentoista vuoden päästä ja bussi kulkee sitten noin 10min välein! nytten H45 kulkee ruuhkassa 13min välein ja sitten elokuussa 12min ja sitten 10min? kuulostaa tyhmälle!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Siis mitä itse olen ymmärtänyt niin mykyimem 512 muuttuu ainoastaan niin että sen päätepysäkki Malmilta siirtyy Itäkeskukseen. Maunulan jälkeen siis ajaa niinkuin nykyinem 512 eli suoran Kehä 1:stä pitkin Leppävaaraan. 512K ajaa taas Lassilan ja Pitäjämäen kautta ja Pitäjämäestä 550:n reittiä Leppävaaraan. Eli 512K:lla muuttuisi siis liikennöintiaika. Voin olla väärässä mutta näin minä sen olen ymmärtänyt.
 
(Link)

Jos molemmat versiot menevät Maunulan kautta, niillä ei (kai?) ole mitään eroa.

Eikös 512K eroa peruslinjasta myös siinä että se kiertää Lassilan ja Pitäjänmäen kautta Leppävaaraan, perus 512 ajaa suoraan Kehää pitkin. Vai poistuuko K-reitiltä tuo Lassila-Pitäjänmäki osuus ensi vuonna?
 
Aivan. Sehän sen täytyy olla; kiitos selvennyksestä/muistutuksesta. (Tulipas taas monta viestiä pienestä asiasta...)
 
Milloin H45 loppujen lopuksi alkaa kulkemaan Honkasuolle kun väitetään että 2013 ja sitten 2014?
 
Milloin H45 loppujen lopuksi alkaa kulkemaan Honkasuolle kun väitetään että 2013 ja sitten 2014?

Eiköhän se ole ihan kiinni Honkasuon rakentamisaikataulusta, eihän mitään lopullista ajankohtaa voi sanoa ennen kuin katuinfra on rakennettu ja asutusta sen verran että bussilinjaa kannattaa alueelle jatkaa.
 
Linjan 512/K tunnukset muuttunevat syysliikenteen 2013 alkaessa muotoon 554/K, uusi reitti kulkee siis väliä Itäkeskus-Malmi-Maunula-Leppävaara, arki-iltaisin ja viikonloppuisin liikennöidään Lassilan kautta linjatunnuksella 554K. Linjan 554/K reitti Malmin ja Pukinmäen välillä kulkee Kirkonkyläntien, Syystien ja Eskolantien kautta kuten Helsingin linja 69. Tällöin linjat 519, 520 ja 554 liikennöivät kaikki Malmin aseman yläterminaalin kautta, jolloin kaikki bussit Malmilta Itäkeskukseen menevät yläterminaalista.
 
Linjan 512/K tunnukset muuttunevat syysliikenteen 2013 alkaessa muotoon 554/K, uusi reitti kulkee siis väliä Itäkeskus-Malmi-Maunula-Leppävaara, arki-iltaisin ja viikonloppuisin liikennöidään Lassilan kautta linjatunnuksella 554K. Linjan 554/K reitti Malmin ja Pukinmäen välillä kulkee Kirkonkyläntien, Syystien ja Eskolantien kautta kuten Helsingin linja 69. Tällöin linjat 519, 520 ja 554 liikennöivät kaikki Malmin aseman yläterminaalin kautta, jolloin kaikki bussit Malmilta Itäkeskukseen menevät yläterminaalista.

Kehä I:n bussilinjojen muutoksista lisää täällä.
 
Takaisin
Ylös