Pohjolan Liikenteen aikakausi e35:llä 1999 - 2002

Palomaa

Suljettu tunnus
Liittynyt
4 Tammikuu 2012
Viestit
1,178
Pohjolan liikennehän aikanaan (taisi silloin olla Oy Pohjolan kaupunkiliikenne ab) ajoi ennen Connexia ja Concordiaa/Nobinaa e35:sta. Siinä olisi saumaa voittaa vanha linja takaisin. Ovat muutenki menestyneet edellisissä kilpailuissa hyvin :) Oli jotain vuosituhannen vaihdetta muistaakseni, ja kalustona oli ainakin korkeita lahtikoita.
Espoon sisäinen linja 35 [KUVA]
Tässäpä löysin sellaisen vielä jopa Leppävaaran vanhalta pääteasemalta. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

Espoon sisäinen linja 35 [KUVA]
Tässäpä löysin sellaisen vielä jopa Leppävaaran vanhalta pääteasemalta. :)

Tuli itsekin aikoinaan pari kertaa matkustettua noilla v35:n korkeilla lahtikoilla, muistaakseni niitä oli kyseisellä linjalla 3 kappaletta ja pehmeät penkit oli vaihdettu koviin peltikuppeihin. Tällöinhän nykyistä Leppävaaran bussiterminaalia ei edes ollut, vaan bussit lähtivät Turuntien vastapäätä, Läkkitorilta.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

B10B:ssä on syylärin säleikkö vasemmalla takapyörän etupuolella, B10R:ssä oikealla takana, kuten tuossa kuvassakin.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

B10B:ssä on syylärin säleikkö vasemmalla takapyörän etupuolella, B10R:ssä oikealla takana, kuten tuossa kuvassakin.
B10B:n maantieversioissa jäähdytin voi sijaita vastaavassa paikassa kuin B10R:ssä. Tässä puhuttu GCA edustaa "maantieversiota" (ja on siis B10B).
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

OK, tuota en tiennyt. Kiitos selvennyksestä. Tiedätkö, olivatko nuo automaattivaihteisia vai manuaalisia? Ja olenko aivan väärässä, vai onko Pohjolalla vieläkin noita autoja ajossa U-linjoilla? Ovat varmasti mukavia matkustaa, olisinpa päässyt kokeilemaan...
 
Viimeksi muokattu:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

OK, tuota en tiennyt. Kiitos selvennyksestä. Tiedätkö, olivatko nuo automaattivaihteisia vai manuaalisia? Ja olenko aivan väärässä, vai onko Pohjolalla vieläkin noita autoja ajossa U-linjoilla? Ovat varmasti mukavia matkustaa, olisinpa päässyt kokeilemaan...

Automaatteja nuo ovat. Espoon 35:lla olleet autot siirrettiin sopimuskauden loputtua Savonlinnan katureiksi ja siellä niistä lienee edelleen auto tai pari. Joku näistä taisi paluumuuttaa Uudellemaalle Kirkkonummen liikenteeseen. Alkujaan nuo autot oli hankittu Länsi-Uudenmaan vakiovuorolinjoille, joita niillä ehdittiin ajaa muutama vuosi ennen katuriksi muuttamista. Tosin katureiksi näissä on lattia varsin korkealla, keskiovellakin kolme jyrkkää porrasta. Ja erikoisuuksia nämä autot olivat siksikin, että niissä on uudesta pitäen ollut jäähdytysilmastointi, joka muuten tuli HSL-alueen busseihin vasta kymmenisen vuotta myöhemmin.
 
Viimeinen B10R piti oleman Vesman Liikenteen puolimatala Wiima vuoden 1992 syksyllä, Turkuun sellaisia tuli samoihin aikoihin myös Julinille ja Aallon Liikenteelle (myöhemmin PL835). B10B on uudempi malli, josta tällainen korkea versio on jäänyt Suomessa harvinaiseksi.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

Tuli itsekin aikoinaan pari kertaa matkustettua noilla v35:n korkeilla lahtikoilla, muistaakseni niitä oli kyseisellä linjalla 3 kappaletta ja pehmeät penkit oli vaihdettu koviin peltikuppeihin. Tällöinhän nykyistä Leppävaaran bussiterminaalia ei edes ollut, vaan bussit lähtivät Turuntien vastapäätä, Läkkitorilta.
Pehmeät penkit niissä oli kyllä minun muistaakseni loppuun saakka, erittäin mukavia oli nuo autot, harmi ettei enään saa tollaisilla liikennöidä yhtään missään. :mad:
 
Takaisin
Ylös