Uudet bussit, vuodenvaihde 2012/2013

Kuitenkin kun vertaa VDL Citeaa ja Volvoa 8900:aa. Niin kumpi mahtaa olla se joka keksi ensin ja kumpi se joka kopioi?
 
Eikö ne penkit ole Veolian tilamia juuri niihin molempiin autoihin?

Niin nooo... En minä tiedä mistä sinä puhut, mutta minä puhun korista ja sen ulkomuodosta tarkemmin keulan ja perän suuresta yhdennäköisyydestä. En tiedä missä vaiheessa puhuin penkeistä.
 
Niin nooo... En minä tiedä mistä sinä puhut, mutta minä puhun korista ja sen ulkomuodosta tarkemmin keulan ja perän suuresta yhdennäköisyydestä. En tiedä missä vaiheessa puhuin penkeistä.

Mä en kyllä näe niin suurta yhdennäköisyyttä, että lähtisin ketään syyttämään plagioinnista :) Kuitenkin Volvo esitteli mielestäni 8900:n ensin. Yhdennäköisyys tulee ehkäpä ennemmin nyky-ajan muotoilutrendeistä. Henkilöautotkin näyttää yllättävän paljon toisiltaan
 
Viimeksi muokattu:
Niin nooo... En minä tiedä mistä sinä puhut, mutta minä puhun korista ja sen ulkomuodosta tarkemmin keulan ja perän suuresta yhdennäköisyydestä. En tiedä missä vaiheessa puhuin penkeistä.

Kyse ei ollutkaan penkeistä :lol: , no penkit tuli vaan mieleen, kun eihän Volvossa ja VDL:ssä ole muuten erityisemmin mitään yhteistä ulkonäön perusteella. :p
 
Huomioita uudesta HSL-bussikalustosta:

Edustamani yhtiön, eli Pohjolan Liikenteen, uudet Volvo 8907-telibussit ovat, lähes äänettömine sähköovineen (keski- ja takaovet liukuovia) juhlavan hienoja busseja. Niillä on nautinto tehdä töitä. Ei voi muuta, ylpeydellä, sanoa.

Veolian uudet VDL Citeat eivät varmastikaan häviä meidän Volvoillemme, kuljettajan työkalun näkökulmasta. Mutta, yhdessä asiassa ne ovat nostaneet HSL-Bussiliikenteen asiakaspalvelun aivan uudelle tasolle: matkustamon mukavuus. Muut yhtiöt jäävät vanhassa askeettisuudessaan kauas taakse ja näiden Citeoiden (kuin myös yhtiön uusien Volvojen) matkustajaistumet ovat aivan omaa luokkaansa. Myös pirteät värit sekä aiemmasta poikkeava sisävalaistus saavat niissä matkustavan huomaamaan, ettei kaupunkibussin tarvitse olla tylsä. Samalla Veolia Transport on löytänyt oivan keinon kilpailla ja markkinoida yhtiötään, nyt kun ulkoväreillä ei voi: panostetaan bussin sisustaan ja sen matkustajamukavuuteen.
*tykkään*

Samaa mieltä tässä. Veolia selkeästi alkaa korostaa omaa yhtiötään mukavemmalla matkustamolla ja penkeillä. Onkohan jatkoa odotettavissa seuraavissa kalustohankinnoissa? Itse veikkaan että Veolia jatkaa samaa linjaa. Itse en ole vielä matkustanut noilla uusilla autoilla, mutta joku päivä sitä tässä voisi, vaikka h69:llä Malmin asemalta (Malmin nova) aina Elielinaukiolle asti ;)

Niin nooo... En minä tiedä mistä sinä puhut, mutta minä puhun korista ja sen ulkomuodosta tarkemmin keulan ja perän suuresta yhdennäköisyydestä. En tiedä missä vaiheessa puhuin penkeistä.
Kyllä täällä mielestäni aikaisemmin juurikin viitattiin tuohon matkustamon mukavuuteen, mihin nuo penkit oleellisesti liittyvät, kuten myös mainittiin... :lol:
 
Kyllä täällä mielestäni aikaisemmin juurikin viitattiin tuohon matkustamon mukavuuteen, mihin nuo penkit oleellisesti liittyvät, kuten myös mainittiin... :lol:

:lol: Siltä näyttää. Luin nuo eilen jo niin ei syntynyt semmosta jatkumoa minulla. Uusi päivä uudet aiheet :)

Citea:
http://joonaspio.1g.fi/kuvat/KUVAT+2013/Tammikuu+2013/DSC_1065.JPG
http://www.motorstown.com/images/vdl-citea-slf-120-05.jpg

8900:
http://joonaspio.1g.fi/kuvat/KUVAT+2013/Tammikuu+2013/DSC_1201.JPG
http://www.motorstown.com/images/volvo-8900-01.jpg

Voipi tosiaan olla että kyse on vain siitä että tuo on nyt tyylikästä.
 
Samaa tyyliä... Mutta ei sillä väliä. Nämä minun kirjotukset ei nyt mene ihan putkeen. :lol:
 
Loistavia busseja nuo VDL Citeat ja Volvo 8900:set. Ja Kiehlin penkit ovat parhaat joissa olen istunut vuosiin. Isompikin mies mahtuu istumaan eikä tarvitse olla vain toisella kankulla istuvinaan :lol:

Kokemusta on vain Veolian vehkeistä, VDL:stä linjalla 71 ja Volvosta linjalla 55K. VDL veti pidemmän korren laatuvaikutelmassa, ei ryskynyt saumoissa tai kaivon kansissa vaan kyyti oli hiljaista ja varsin pehmeää. Penkit olivat erityisen mukavat. Volvossa oli enemmän hälyääniä ja erilaisia resonansseja. Puolalainen? työn laatu ei ollut aivan parasta mahdollista.

Veolia on tehnyt mielenkiintoisen kääntymyksen kun vertaa takavuosien tanskantuliaisiin joiden kunto oli mitä sattuu ja vilukin niissä tuli :icon_frown: Hyvä Veolia!

Irisbus ei tainnut myydä yhtään uutta tähän vuodenvaihteeseen? Ennakoiko tämä markkinaosuuksien uusjakoa?
 
Ilmaisjakelulehti Helsingin uutiset on uutisoinut aiemmin viikolla uusien Vdl:n liian kovasta Stop-merkkiäänestä :lol:
Helsingin Uutiset sanoi:
Kovaäänisesti kilahtavat soittokellot ovat ärsyttäneet ja hämmästyttäneet linja-automatkustajia Helsingissä vuodenvaihteesta alkaen.

Helsingin Uutisiin soittanut Pihlajamäessä asuva nainen kertoo, että meteliongelma on uusissa linjan 71 busseissa, jotka ajavat Rautatientorilta Pihlajamäkeen.

– Meteli on aivan hirveä. Jos matkustan keskustasta Pihlajamäkeen asti, niin alan todella väsyä siihen kellon ääneen, kun ruuhka-aikana joka pysäkillä jää väkeä pois, nainen parahtaa.


Hänen on joskus tehnyt mieli huutaa kuskille, että ”jätä tässä näin”, jotta stop-nappulaa ei tarvitsisi painaa.

Naisen työkaveri on käyttänyt jopa korvatulppia bussissa, koska soittokellon meteli tuntuu niin ärsyttävältä.

– Lisäksi soittokellon äänen saa stop-nappia painamalla kuulumaan uudestaan, vaikka stop-nappulaa olisi jo kerran painettu. Lapset ovat painelleet nappuloita kiusaa tehdäkseen monta kertaa.

Linjaa 71 liikennöivän Veolia Transport Finlandin liikennejohtaja Juha Nykänen kertoo, että palautetta kovasta äänestä on tullut heille asti.

– Soittoäänet muutetaan hiljaisemmiksi linja-autojen maahantuojan toimesta huoltotöiden yhteydessä. Eli asia on työn alla, Nykänen ilmoittaa.


Kuljettajat eivät voi säätää soittoäänen tasoa.

Veolialla on 45 uutta hollantilaista VDL-merkkistä bussia, kovaääninen soittokello on niissä jonkinlaisena tehdasasetuksena.

– Autoja on ainakin Helsingin linjoilla 55, 63, 68, 69 ja 71, Nykänen sanoo.

Nykäsen tietämän mukaan samanmerkkisten bussien soittoääni on ollut ongelmana myös Ruotsissa.

– Kiittävää palautetta on tullut näiden uusien bussien tavanomaista pehmeämmistä istuimista.

Tässä vielä linkki uutiseen http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/221797-arsyttavan-kovaaaninen-soittokello-piinaa-bussissa

Syksyllä Nobinaan tulleissa ei ollut Stop-ääntä lainkaan, ja nyt sitten sitä ääntä riittää :p
 
Voisi samalla poistaa tun ärsyttävän ovien sulkeutumis merkkiäänen. Muuten loistava bussi on.
En tajua kun kuljettajat pitävät valoja niin kirkkaala eihän edes ulos näe kun valot on siinä ikkunoiden yläpuolella.
 
En tajua kun kuljettajat pitävät valoja niin kirkkaala eihän edes ulos näe kun valot on siinä ikkunoiden yläpuolella.

Arvelinkin, että kattovalojen sijainti tulee aiheuttamaan pimeällä tämänkaltaista ongelmaa :( Vaikka kuljettaja pitäisikin valoja puoliteholla, heijastaa se siltikin varmasti todella paljon sivulaseihin valoa. Mä en kyllä ymmärrä miksi kuljettajat ylipäänsä pitävät sisävalot täydellä teholla, kun puolitehollakin siellä näkee kulkea ja silloin ei normaalisti juuri heijasta sivu- tai tuulilasiin. Matkustajana vieraassa paikassa on jotenkin helpompi yrittää päästä haluamaansa paikkaan, kun ikkunasta näkee muutakin kuin matkustamon ;)

On ne valot silti selittämättömällä tavalla makeet kun ovat kattokanavissa :D
 
Takaisin
Ylös