PL on tilannut linjoille H58/H58B ja H59 Volvo 8900 telejä. Tilatut autot ovat etuoviltaan yksilehtisiä, keski- ja takaovet sähkötoimisia liukuovia (vrt. metron, tai Variotramien ovet). Lisäksi vanhoista Lahti 402 korisista Scanioista jää restauroituina ruuhka- ja vara-autoiksi autot PL850 sekä PL852. Näihin on asennettu Proventian Urearuiskutuslaitteistot ja katalysaattorit.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.10.2012 kello 20:28. Syy: siirretty toiseen ketjuun
Pitää matkustaa noilla Lahti 402:silla kun se vielä on mahdollista.
Helb 1301 ja 1302 Ruhassa Scanialla luovutus huollossa![]()
PL:n autot 801-812 menevät sekalaisessa järjestyksessä Tamwarelle Tampereelle oviremonttiin, jossa vippiovet muutetaan sähkötoimisiksi liukuoviksi. Ensimmäisenä muutostyöt laitettiin alulle PL807aan tiistaina 30.10. Tämä liittyy osana vuodenvaihteessa alkavaan uuteen liikennöintisopimukseen ja sen kalustovaatimuksiin.
Viimeisin muokkaaja Palomaa; 02.11.2012 kello 22:09.
Niin eli yhtä pieni suunnillee kuin esim. Veolian 521:ssä. Ja itse veikkaan että tulee nykyisellä ovituksella, en oikein näe syytä miksi tulisi 1+2+1 ovilla. 2+2+1 ovilla lastaus käy nopeemmin, eihän se Scala ole kaksilehtisellä takaovella tulossa. Mutta, tuleeko liukuovella vai nykyisellä vippiovella?
Onko HSL muuttanut sääntöjään? Kun eikö se kamalan leveä etuovi tullut viime vuoden autoihin siksi että scalan tavallinen yksilehtinen ovi oli liian kapea HSL:n vaatimuksiin?
Tuota auto asiaa ei ole HSL:llä mietitty alkuunkaan; Pääkaupunkiseudulle ennustettu n. 400000 uutta asukasta muutaman vuoden aikana, se tuskin vähentää Jokerin matkustajamääriä. Nykyinen ja tuleva kalusto totaalisen alimitoitettua, nivelet olisi pitänyt jokerille saada, ja samalla vuorovälillä kuin nykyisin, ei olisi yhtään liioiteltua...![]()
HSL:n vaatima etuoven vapaa kulkuaukko on aina ollut 750mm. Jotkut tahot ovat sitten tulkinneet tuota kulkuaukkoa sitten, että esim. oviharja ja tanko olisivat rajoittavia tekijöitä, jolloin on sitten menty varman päälle ja suunniteltu 1000mm etuovi, joka varmasti läpäisee HSL:n seulan. HSL on myöhemmin tarkentanut ettei oviharja yms rajoita määriteltyä leveyttä.