Uudet bussit, vuodenvaihde 2012/2013

Mun korva kuuli kyllä ensimmäisen metrin jälkeen, että lattialuukun alta löytyy voith :) ja lyön vaikka oman äitini vetoa siitä ;)

Olkoot nyt vaikka manuaali ;)

Pikku vdl:n piipitys on kyllä parempi kuin tuo tauoton piippi joka noissa on

Mä taas kertakaikkiaan inhoon noita oviääniä... Ne on aikalailla turhia. Samoin Veolian VDL:ssä STOP-merkkiääni on hieman kovaääninen (ainakin sen kuulee hyvin, mutta ääntä sais olla hitusen vähemmän) :)
 
Mä taas kertakaikkiaan inhoon noita oviääniä... Ne on aikalailla turhia. Samoin Veolian VDL:ssä STOP-merkkiääni on hieman kovaääninen (ainakin sen kuulee hyvin, mutta ääntä sais olla hitusen vähemmän) :)

Se mikä minua ihmetytti noissa summereissa on, että molemmilla on omansa. Ainakin 1216:n summerit ovat vähän eri taajuudella, ja ne kun soivat samaan aikaan, on se aika korviaraastavaa :D

Tuo stop-ääni on mielestäni selkein pitkään aikaan, paljon parempi kuin uusissa Volvoissa. Sopivan pituinen ja kovaääninen, ja itse ääni on paljon mielekkäämpi.
 
Eikös Nobinan syksyllä tulleille VDL:eille pitänyt tehdä joku parannus STOP-ääneen? Sitä kun ei tahtonut kuulua ollenkaan, eikä varsinkaan silloin, jos ilmastointikone on samalla päällä. Myllypuron VDL:issä tätä ei ole ainakaan otettu huomioon, joten äänimerkki on yhtä olematon kuin kärpäsen pieru Saharassa. Kuljettajallekin ainoa kunnon merkki pysähtymisestä taitaa olla paneeliin syttyvä keltainen valo. No, mutta minkäs teet. Kyllä me näinkin pärjätään.

Muokkaus

Pikku vdl:n piipitys on kyllä parempi kuin tuo tauoton piippi joka noissa on
Täysin samaa mieltä, vaikka molemmat alkavatkin käymään hermoille, kun äänen kuulee hyvällä tuurilla juuri pahimpaan ruuhka-aikaan jokaisella pysäkillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuljettajallekin ainoa kunnon merkki pysähtymisestä taitaa olla paneeliin syttyvä keltainen valo.

Eikös kuljettajat aina katso yleensä sitä keltaista valoa pysäkille lähestyessä? Ei kaikki kuljettajat sitä joskus kuulunutta ääntä muista. Vai tarkoitatko että ei ole kojelaudassa olevan valon lisäksi toista kuljettajalle näkyvää valoa, kuten esim. Scaloissa, Volvoissa tai vaikka City L:ssä on? (City L:ssä kuvassa radion vieressä keltainen ja sininen valo)
 
Eikös kuljettajat aina katso yleensä sitä keltaista valoa pysäkille lähestyessä? Ei kaikki kuljettajat sitä joskus kuulunutta ääntä muista. Vai tarkoitatko että ei ole kojelaudassa olevan valon lisäksi toista kuljettajalle näkyvää valoa, kuten esim. Scaloissa, Volvoissa tai vaikka City L:ssä on? (City L:ssä kuvassa radion vieressä keltainen ja sininen valo)

Ihan samalla tavalla on olemassa kuljettajia, jotka eivät muista valoa vilkaista. LLE:ssä taitaa olla yksi merkkivalo.
 
Viimeksi muokattu:
Merkkiääni havahduttaa ja valo muistuttaa ;)

Veolian autoissa se stop ääni muistuttaa etäisesti Irisbussin kelloa joka on sekin tosi hyvä :)
 
Joo, tuli testiajettua tuo Veolian VDL Citea XLE-145 linjalla 63, huomasi kuinka se vähäinenkin porukka melkei nukkui niissä penkeissä.. :lol:
 
Kyllä Veolian VDL:ssä on Voithin laatikko. Ainakin nappuloissa luki Voith, kun niillä ajoin.
 
Joo, tuli testiajettua tuo Veolian VDL Citea XLE-145 linjalla 63,
Mielenkiintoinen rekisteritunnus kaivettu naftaliinista, jos todella tunnus on XLE. Kyseinen sarja käsittääkseni jaettiin lääninkilpiaikaan joskus vuonna 1988 normaalisti Keski-Suomessa. Onko nyt jo jaettu käytöstä poistuneita tunnuksia uudelleen?

edit: kalustolistoista lunttaamalla paljastuikin, että kyse oli auton tyyppitunnuksesta eikä rekisterinumerosta. Mihin kukakin huomionsa kiinnittää... ;)
 
Onko kenelläkään tietoa mikä on tämä kummallinen "(Y)" nappi Veolian uusissa autoissa (keski, ja takaovien lähettyvillä), vaikuttaa että kyseessä olisi "Kiitosnappi" -kuljettajille ..kaikkea ne keksivät :lol:

http://oi49.tinypic.com/2efkv9e.jpg
 
Onko kenelläkään tietoa mikä on tämä kummallinen "(Y)" nappi

Kyseessä on palautenappi, josta voit antaa kuljettajasta positiivisen palautteen, jos hän on toiminut oikein tehtävässään mielestäsi, kyseessä ei ole uusi juttu vaan ennen tätä oli hymynappi, iso punainen STOP-napin näköinen nappi, jota sitten ei ole koommin näkynyt.
 
Kyseessä on palautenappi, josta voit antaa kuljettajasta positiivisen palautteen, jos hän on toiminut oikein tehtävässään mielestäsi, kyseessä ei ole uusi juttu vaan ennen tätä oli hymynappi, iso punainen STOP-napin näköinen nappi, jota sitten ei ole koommin näkynyt.

Muutamissa Scaloissa olen vielä nähnyt (numeroita en nyt tarkalleen muista), mutta niistähän se hymynaama irtosi/irroitettiin ilkivaltatyönä, eihän se ollut mitään muuta kuin hymynaama tarra napin päällä.. Tuo erottuu selvemmin eikä tuota peukkua voi tuosta ihan noin vain repiä, koska ei ole tarrana napin päällä.
 
Mun korva kuuli kyllä ensimmäisen metrin jälkeen, että lattialuukun alta löytyy voith :) ja lyön vaikka oman äitini vetoa siitä ;)
Kyllä; jokainen bussiääniin harjaantunut sävelkorva erottaa Voithille tyypillisen kihinän tuolta DAF-dieselmoottorin miehekkään murinan seasta.
Istun juuri VT 1221:ssä takapenkkiajelulla, linjalla h71V.
 
Huomioita uudesta HSL-bussikalustosta:

Edustamani yhtiön, eli Pohjolan Liikenteen, uudet Volvo 8907-telibussit ovat, lähes äänettömine sähköovineen (keski- ja takaovet liukuovia) juhlavan hienoja busseja. Niillä on nautinto tehdä töitä. Ei voi muuta, ylpeydellä, sanoa.

Veolian uudet VDL Citeat eivät varmastikaan häviä meidän Volvoillemme, kuljettajan työkalun näkökulmasta. Mutta, yhdessä asiassa ne ovat nostaneet HSL-Bussiliikenteen asiakaspalvelun aivan uudelle tasolle: matkustamon mukavuus. Muut yhtiöt jäävät vanhassa askeettisuudessaan kauas taakse ja näiden Citeoiden (kuin myös yhtiön uusien Volvojen) matkustajaistumet ovat aivan omaa luokkaansa. Myös pirteät värit sekä aiemmasta poikkeava sisävalaistus saavat niissä matkustavan huomaamaan, ettei kaupunkibussin tarvitse olla tylsä. Samalla Veolia Transport on löytänyt oivan keinon kilpailla ja markkinoida yhtiötään, nyt kun ulkoväreillä ei voi: panostetaan bussin sisustaan ja sen matkustajamukavuuteen.
*tykkään*
 
Viimeksi muokattu:
Veolian uudet VDL Citeat eivät varmastikaan häviä meidän Volvoillemme, kuljettajan työkalun näkökulmasta. Mutta, yhdessä asiassa ne ovat nostaneet HSL-Bussiliikenteen asiakaspalvelun aivan uudelle tasolle: matkustamon mukavuus. Muut yhtiöt jäävät vanhassa askeettisuudessaan kauas taakse ja näiden Citeoiden (kuin myös yhtiön uusien Volvojen) matkustajaistumet ovat aivan omaa luokkaansa. Myös pirteät värit sekä aiemmasta poikkeava sisävalaistus saavat niissä matkustavan huomaamaan, ettei kaupunkibussin tarvitse olla tylsä. Samalla Veolia Transport on löytänyt oivan keinon kilpailla ja markkinoida yhtiötään, nyt kun ulkoväreillä ei voi: panostetaan bussin sisustaan ja sen matkustajamukavuuteen.
*tykkään*

Samaa mieltä tässä. Veolia selkeästi alkaa korostaa omaa yhtiötään mukavemmalla matkustamolla ja penkeillä. Onkohan jatkoa odotettavissa seuraavissa kalustohankinnoissa? Itse veikkaan että Veolia jatkaa samaa linjaa. Itse en ole vielä matkustanut noilla uusilla autoilla, mutta joku päivä sitä tässä voisi, vaikka h69:llä Malmin asemalta (Malmin nova) aina Elielinaukiolle asti ;)
 
Takaisin
Ylös