PAM-lehti: Nobinan ajokortittomat varikkotyöntekijät ajavat busseja

Liittynyt
25 Toukokuu 2011
Viestit
493
PAM-lehti: Ajokortittomat varikkotyöntekijät ajavat busseja

Ajokortittomat varikkotyöntekijät ovat joutuneet ajamaan linja-autoja huoltotöitä tehdessään, kirjoittaa Palvelualojen ammattiliiton PAM-lehti.

Pääkaupunkiseudulla liikennöivä Nobina Finland Oy on ulkoistanut huoltotyönsä Ariel Palveluille. Osa töistä vaatii ajamista, yleensä varikkoalueen sisällä. Toisinaan autoja joudutaan kuitenkin hakemaan eri puolilla pääkaupunkiseutua sijaitsevilta etävarikoilta huollettaviksi.

PAM-lehden mukaan busseja ovat joutuneet siirtämään työntekijät, joilla ei ole linja-auton ajamiseen oikeuttavaa C-ajokorttia. Esimerkiksi Espoossa vielä viime vuonna busseja öisin siivonneella Abdelhamid Taibilla on henkilöauton ajamiseen oikeuttava B-ajokortti. Hän joutui kuskiksi, jos paikalla ei ollut ketään, jolla olisi ollut C-korttia. Kerran Taibi kolhi linja-autoa sitä siirtäessään, mistä työnantaja peri korvauksia.

Rajavartiolaitos ja Länsi-Uudenmaan talousrikosyksikkö ovat PAM-lehden mukaan kuulleet ajokortitta ajosta omissa tutkimuksissaan. Ariel Palveluiden varikkoajoja on myös käsitelty Espoon käräjäoikeudessa viime vuonna.

Ariel Palveluiden toimitusjohtaja Anneli Johansson kiistää asian lehdessä. Hän kuitenkin myöntää yhtiön perineen korvauksia kortittomilta työntekijöiltä.

Helsingin Sanomat ei tavoittanut Ariel Palveluista ketään kommentoimaan asiaan.

http://www.hs.fi/kotimaa/PAM-lehti+Ajokortittomat+varikkotyöntekijät+ajavat+busseja/a1305574731823
 
Ariel Palveluiden toimitusjohtaja Anneli Johansson kiistää asian lehdessä. Hän kuitenkin myöntää yhtiön perineen korvauksia kortittomilta työntekijöiltä.

Ensiksi kiistää tapahtuneen mutta kuitenkin myöntää asian?
 
Jos varikko on sillä tavoin suljettu alue, ettei ulkopuolisilla ole sinne vapaasti pääsyä, niin eikös siellä saa kuka vaan kuljettaa mitä vaan ilman mitään ajokortteja? Muistelisin, että henkilöautoa ainakin saa ajella yksityisalueella ilman korttia, kunhan se alue on sillä tavoin eristetty, ettei sinne erehdy ulkopuolisia.
 
Jos varikko on sillä tavoin suljettu alue, ettei ulkopuolisilla ole sinne vapaasti pääsyä, niin eikös siellä saa kuka vaan kuljettaa mitä vaan ilman mitään ajokortteja? Muistelisin, että henkilöautoa ainakin saa ajella yksityisalueella ilman korttia, kunhan se alue on sillä tavoin eristetty, ettei sinne erehdy ulkopuolisia.
Varikoilla ei ole lukittuja portteja, sinne pääsee kuka vain, pelkkä kieltomerkki ei riitä. Ja jutussahan mainittiin että autoja oli siirretty varikolta toiselle ilman korttia... :lol:
 
Jos varikko on sillä tavoin suljettu alue, ettei ulkopuolisilla ole sinne vapaasti pääsyä, niin eikös siellä saa kuka vaan kuljettaa mitä vaan ilman mitään ajokortteja? Muistelisin, että henkilöautoa ainakin saa ajella yksityisalueella ilman korttia, kunhan se alue on sillä tavoin eristetty, ettei sinne erehdy ulkopuolisia.

Ainakin Klovin varikolla toimii autokatsastusasema, ja pihalle voi ajaa kuka tahansa henkilöautolla. Eli käsittääkseni varikko ei ole todellakaan suljettu alue. Noin 2 vuotta sitten yksi Arielin kortiton työntekijä ajoi siellä bussilla toisen työntekijän päälle sillä seurauksin, että toiselta jouduttiin amputoimaan jalka. Minusta on edesvastuutonta, ettei Nobinaa kiinnosta yhtään kuka heidän autojaan ajaa/huoltaa. Ymmärtääkseni myöskään Ruha ei ole suljettu alue, Arielhan hoitaa sielläkin vrk-huoltoja välttävästi.
 
Klovin varikolla on portit kiinni illasta aamuun, eli siihen aikaan kun tankkarit/siivoojat on töissä. Toisessa sisäänajossa on mekaaninen puomi ja toisessa sähköiset puomit, joten niiden toimiessa periaatteessa suljettu alue. Vauhdit välillä alueella käsittämättömiä, ihme ettei enempää ole öisin kolissut tai jotain pahempaa.
 
Takaisin
Ylös