Uudet bussit, syksy 2013

Jokerille tulevat Scalat ovat tämän näköisiä.

Tuo on kyllä kivan pirteän värinen auto :) Oranssi olisi kyllä sopinut perusväriksi paremmin kuin tuo sininen..

Minusta sininen väri sopii täydellisesti yhteen oranssin kanssa...

Ajotaanko ne penkkien kangas vaihtaa vai pidetäänköne sinisinä ?

Olen nyt sitten se outsider ja totean, etten tykkää ollenkaan tuosta. Ei vaan omaan silmään sovi oranssi-valkoinen bussiin ja vieläpä Helsingin bussiin. Veolia-Connex-Vantaan Liikenteen oranssista värityksestä pidin, mutta noin tilaajavärityksen muodossa se vain näyttää jotenkin tökeröltä.
 
Olen nyt sitten se outsider ja totean, etten tykkää ollenkaan tuosta. Ei vaan omaan silmään sovi oranssi-valkoinen bussiin ja vieläpä Helsingin bussiin. Veolia-Connex-Vantaan Liikenteen oranssista värityksestä pidin, mutta noin tilaajavärityksen muodossa se vain näyttää jotenkin tökeröltä.

En minäkään hirveästi pidä, kuten en myöskään nykyisestä vaaleansinisestä Tilaajavärityksestäkään :mrgreen:
 
Nyt et pidä, vaikka aiemmin pidit? Vähän menee ristiin. :lol:

Olenko sanonut missään vaiheessa pitäväni tuosta... Sanoin aiemmassa viestissäni kyllä että oranssi sopii hyvin siniseen., mutta en pidä hirveästi tuosta värityksessä bussissa :arrow:
 
Olet sanonut, muttet tosin JLF:ässä, mutta kukkaruukusta itse asiaan, tullaanko noita autoja näkemään millään linjalla ennen Jokerille menoa?

Toivottavasti ei. Olisi näin matkustajaviestinnän kannalta katastrofaalista, että juuri ennen kuin ensimmäinen runkolinjaväritteinen bussi aloittaa, ihmisille iskostettaisiin mieliin, että niitä ajaa missä sattuu.

Mutta uusien bussienhan pitää olla HSL:n tilaajaväreissä, joka normaaleille linjoille on sininen. Eli ei niitä edes saa käyttää.
 
Mutta eikös 500-sarja ole runkolinjastoa varten, periaatteessa voitaisiin käyttää 519/520 vaiko ei?
Ei. 500-sarja on poikittaislinjoja varten. Niistä muutama on jatkossa runkolinjoja, mutta niin on myös esimerkiksi 620. Ainoa selkeä runkolinjan merkki on oranssin bussin lisäksi ilmeisesti nollaan päättyvä linjanumero.
 
Olet sanonut, muttet tosin JLF:ässä, mutta kukkaruukusta itse asiaan, tullaanko noita autoja näkemään millään linjalla ennen Jokerille menoa?
Ne olisi otettu käyttöön jo nyt alkuvuodesta mutta ne pitäisi teipata sinisiksi, runkolinjavärityksellä ei saa ajaa muita linjoja. :eek:
 
Toivottavasti ei. Olisi näin matkustajaviestinnän kannalta katastrofaalista, että juuri ennen kuin ensimmäinen runkolinjaväritteinen bussi aloittaa, ihmisille iskostettaisiin mieliin, että niitä ajaa missä sattuu.

Mutta uusien bussienhan pitää olla HSL:n tilaajaväreissä, joka normaaleille linjoille on sininen. Eli ei niitä edes saa käyttää.

Kumpi sitten on isompi katastrofi, ottaa bussit testiin muille linjoille vähän etuajassa vai se, että mahdolliset lastentautudit havaitaan vasta tositoimissa. Sitten ajellaan ei-runkolinjaväreissä runkolinjaa.

Uusissa busseissahan ei tietysti pitäisi olla vikoja, mutta saattaapi silti olla jotain pientä säätämistä. Voihan ne pistää kesäksi vaikka shuttleen.
 
Tietääkö joku sitten, minkä takia noita autoja tulee valmiiksi jo nyt? Siksikö, että Scalan valmistus loppuu ja tehdas kiirehtii viimeisiä pois vai miksi? Vai onko autot tilanneen liikennöitsijän taloustilanteessa tapahtunut joku dramaattinen muutos, jolloin on varaa pitää kuukausitolkulla ylimääräisiä uusia autoja tuottamassa kustannuksia?
 
Niitähän oli kai tilattu suoraan neljä ylimääräistä pihaan seisomaan?
Eikös vaikka valkoiseksi teippauskin olisi riittänyt jos niillä olisi haluttu ajella etukäteen jotain :) Toisaalta Helbillä ei vähene telien tarve missään vaiheessa, jolloin autot joita noilla oransseilla korvattaisiin seisoisi sitten syksyyn asti tarpeettomana. Kivempi se on sitten saada syksyllä 550:lle uuden näköiset ja hajuiset bussit ajoon, kun se että uudetkin haisevat jo käytetylle ja näyttävätkin jo likaisemmalta kuin pakasta vedetty :)

Selitys miksi autot tulevat nyt jo odottelemaan on varmasti juurikin se, että Lak saa ajettua Villähteen tehtaan alas nopeammin
 
Tietääkö joku sitten, minkä takia noita autoja tulee valmiiksi jo nyt? Siksikö, että Scalan valmistus loppuu ja tehdas kiirehtii viimeisiä pois vai miksi? Vai onko autot tilanneen liikennöitsijän taloustilanteessa tapahtunut joku dramaattinen muutos, jolloin on varaa pitää kuukausitolkulla ylimääräisiä uusia autoja tuottamassa kustannuksia?
Villähteen tehtaan toiminta loppuu tammikuun lopussa, siksi autot valmiita nyt jo. Ja niillä ajellaan lahdessa tyhjää ajoa silloin tällöin, ja sitten kesällä täällä, jotta saadaan ne mahdolliset pikkuviat esille...
 
Ainoa selkeä runkolinjan merkki on oranssin bussin lisäksi ilmeisesti nollaan päättyvä linjanumero.

Mistä näin päättelet? Otetaan nyt esimerkiksi vaikka 20, 70 ja 110.

Runkolinjojen numeroinnista en ole nähnyt HSL:llä mitään selkeää suunnitelmia. Mikä nyt ei ole sinänsä ihme, kun tällä hetkellä melko varmasti toteutuvia runkolinjoja on vain Jokeri 1 ja Jokeri 2, ja nämä edustavat vahvasti vielä tätä Jokeri-brändin kautta. Runkolinjasuunnitelma on vielä kovin tuore, eikä ainakaan minulle ole muodostunut mitään hyvää kuvaa siitä, milloin se olisi varsinaisesti toteutumassa.

Jatko tästä kuulunee johonkin runkolinjastoa käsittelevään ketjuun (jota en nyt vielä jaksanut etsiä).

---------- Viestit yhdistetty klo 18:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:02 ----------

Kumpi sitten on isompi katastrofi, ottaa bussit testiin muille linjoille vähän etuajassa vai se, että mahdolliset lastentautudit havaitaan vasta tositoimissa. Sitten ajellaan ei-runkolinjaväreissä runkolinjaa.

Hyvä pointti, mutta ottaen huomioon tämän runkolinjavärityksen muutoksen haasteet, sanoisin että sittenkin jälkimmäinen. Runkolinjaväritys vakiintuu ihmisten mieliin, kunhan runkolinjalla alkaa kulkea pelkästään oransseja busseja. Mutta runkolinjabussi muulla linjalla on "virhe", joka ihmisten mielissä korjaantuu paljon hitaammin. Ja muutenkin on runkolinjavärin kannalta yhtenäisempää, jos runkolinjalla silloin tällöin on väärän värinen bussi kuin se, että runkolinjabussi silloin tällöin näkyy toisella linjalla.

Parasta tietysti olisi, jos vikaantuvat bussit voisi korvata vanhoilla Jokeri-busseilla, mutta se ei liene mahdollista, kun ovat eri firman.

Nobina varmaan teipannee ne muutenkin omiin yhtiöväreihinsä heti kun on mahdollista. Mikä on oma tyhmyytensä sinänsä, eli kun HSL-värejä ei ole pakko vanhoissa busseissa käyttää, laitetaan vanhoihin autoihin uudetkin teipit firman väreistä. En ymmärrä, mikä hyöty siitä on edes yhtiöille, kun firmavärit ovat nopeasti katoava luonnonvara, ja Nobinan uusi väritys on muutenkin erittäin harvinainen näky.
 
Takaisin
Ylös