Aikeet myydä HelB Pohjolan Liikenteelle

HSL kun ei sakota repsottavista pelleistä eikä yleisrähjäisestä ulkoasusta.
Elokuusta 2011 alkaen repsottavista pelleistä on voitu määrätä sanktio ja muutenkin bussin kunnossa olevat puutteet vaikuttavat mahdollisiin bonuksiin.
 
Eiköhän ne ole osamaksulla ostettuja. :D

esim Pohjolan Kaupunkiliikenteen kaikki ivecot ja uudet scalat ja tulevat Volvot on Huoltoleasing sopimuksin.

Tällä järjestelyllä huollot toimii ehkä paremmin pois luettuna Raskoneen toimet Ivecoiden suhteen ja toisaalta yrityksen kalustoon sidottu pääoma on pienempi.
Samalla leasing maksusta tuleva ALV on vähennyskelpoinen verotuksessa.
 
HSL ei anna kalustopisteitä pehmeistä penkeistä eikä penkkiväljyydestä (jolla on kuitenkin minimi), istuinkohtainen valaistus (jotkut haluavat olla yöllä kirkkaassa keinovalossa ja jotkut levätä hämärässä/puolivalaistuksella) on HSL:n mukaan kokeiluvaiheessa: uudessa pienkalustossa, ns. kutsuplus-busseissa on vaatimuksena myös lisäksi matkustamossa istuinkohtainen kohdevalaistus.
 
Nettotulos suhteessa liikevaihtoon ei kyllä ole huikaiseva, + merkkinen kuitenkin:)

Sillä nyt ei ole sinänsä mitään merkitystä. Toisilla aloilla se on pieni, toisilla suuri. Nettotulos suhteessa pääomaan sijoittajia kiinnostaa. Uutisen mukaan se on erinomainen. Olisi kiva tietysti tietää lukujakin.
 
tänään kuulin,että Arriva ostaisi helbin.

"Jos Helbin toiminta loppuisi, on silti todellinen uhka, että muutama suuri kansainvälinen toimija ottaa tilanteen haltuunsa. Meidän on ymmärrettävä, mitkä olisivat tämän vaihtoehdon riskit taloudellisesti ja toiminnallisesti" Jorma Bergholm (SDP) on tätä mieltä, joten kuulostaa oudolta jos myytäisiin ulkomaille. Tosin eikös kaupat tehdä yleensä eniten tarjoavan kanssa ;)

En kyllä muutenkaan ymmärrä miten se hintataso pompsahtaisi taivaisiin jos kaupungin oma yritys poistuu markkinoilta. Soittelevatko ulkomaiset toimijat muka toisilleen kysellen haluatko tämän kohteen jos minä otan seuraavan. Hinta olkoot vaikka 5miljoonaa yläkanttiin? Mistä ne voivat tietää mitä pieni perheyritys tarjoaa siinä vaiheessa? Tilanne tuskin muuttuu olennaisesti miksikään..
 
tänään kuulin,että Arriva ostaisi helbin.
Oho! Toivotan uuden toimijan tervetulleeksi HSL-alueelle (jos näin kävisi).

Sitten vielä vaikkapa Keolis ja norjalainen Nettbuss.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:20 ----------

Vielä sen verran, että Arrivahan on nykyään Saksan rautatieyhtiön, DB AG:n, tytäryhtiö ja hehän toimivat jo täällä rahtipuolella DB Schenkerin nimissä, joten laajeneminen henkilöliikenteeseen voisi olla luonnollista kehitystä. Tai vaikkapa rautatieliikenteeseenkin aikanaan... ;)
 
Jos HelBistä tosiaan on pakko luopua niin rukoilen kaikkia mahdollisia jumalia että ostaja on joku muu kuin pölhölä.
 
tänään kuulin,että Arriva ostaisi helbin.

On mielenkiintoista nähdä miten HSL-alueen bussiyritysten voimasuhteet tulevat muuttumaan, jos HelB:n myynti toteutuu, oli ostaja sitten kuka tahansa. Yrityskauppa on toki paljon parempi vaihtoehto HelB:n tulevaisuudelle, kuin yhdistäminen HKL:ään. Ja mitä markkinoiden hintatasoon tulee, yhdyn Nak:n mielipiteeseen täysin, sillä en usko HelB:n poistumisen markkinoilta hintoja kovinkaan merkittävästi nostavan.

Sitten vielä vaikkapa Keolis ja norjalainen Nettbuss.

Nettbuss olisi ehdottoman tervetullut HSL-alueelle! Heidän palvelunsa laatu ja kalustonsa kunto on nimittäin jotain aivan uskomatonta. :)
 
Soittelevatko ulkomaiset toimijat muka toisilleen kysellen haluatko tämän kohteen jos minä otan seuraavan. Hinta olkoot vaikka 5miljoonaa yläkanttiin? Mistä ne voivat tietää mitä pieni perheyritys tarjoaa siinä vaiheessa? Tilanne tuskin muuttuu olennaisesti miksikään..

Jos näin tekevät, niin se on sitten kartelli.

HSL:hän yrittää kovasti pitää pienten perheyritysten puolta kilpailuttamalla nuo "paketit" aivan naurettavan pienikokoisina. Kallista ja tehotonta liikennettä, jonka HSL:n jäsenkunnat joutuvat maksamaan ja kaiken kukkuraksi keino ei edes toimi, isot toimijat voittavat nuo pienetkin paketit. Eikä jäsenkunnista taida löytyä asiantuntemusta tai kiinnostusta pistää HSL ojennukseen.

Yrityskauppa on toki paljon parempi vaihtoehto HelB:n tulevaisuudelle, kuin yhdistäminen HKL:ään.

Mä muotoilisin näin, että yrityskauppa on toki paljon parempi vaihtoehto HKL:n tulevaisuudelle kuin HelB:n yhdistäminen HKL:ään.
 
Mä muotoilisin näin, että yrityskauppa on toki paljon parempi vaihtoehto HKL:n tulevaisuudelle kuin HelB:n yhdistäminen HKL:ään.
Aivan samaa mieltä, sillä jos HelB yhdistettäisiin HKL:ään = HKL ongelmissa. Ehkä kannattaa kumminkin myydä se.
 
Aivan samaa mieltä, sillä jos HelB yhdistettäisiin HKL:ään = HKL ongelmissa. Ehkä kannattaa kumminkin myydä se.
Ei välttämättä; Nythän EU on puuttunut siihen että kaupunki suoltaa rahaa osakeyhtiölle, se ei EU:lle sovi. Mutta jos Helb yhdistettäisiin taas HKL:ään niin EU ei voisi puuttua rahoitukseen jota kaupunki antaisi omistamalleen liikelaitokselle :lol:
 
Jos HelBistä tosiaan on pakko luopua niin rukoilen kaikkia mahdollisia jumalia että ostaja on joku muu kuin pölhölä.
Mitä huonoa siinä on jos HelB myytäisiin Pohjolalle? Minun mielestä ehkä paras vaihtoehto mille HelBin vois myydä!
 
Takaisin
Ylös