Ideoi "megakampanja" kantakaupungin linjastouudistusta varten.

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,085
Tehtävä: ideoi "megakampanja" kantakaupungin linjastouudistusta varten.

339-DF sanoi:
Muuten: onko kukaan pannut merkille, millainen megakampanja parhaillaan on käynnissä, kun kantakaupungin bussilinjasto menee kuukauden päästä kerralla uusiksi ja Länsi-Helsinkiin luodaan tiheävuorovälinen ja laadukkuuteen pyrkivä runkolinja, ensimmäinen laatuaan? ;)
Tehtävä:

Ideoikaas vapaamuotoinen tiedoitus/mainoskampanja tätä uudistusta varten. Esimerkkejä saa laittaa ja kaikilla tarpeellisilla kielillä.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä idea!

Vähintään pitäisi olla ulkomainoksia, siis ihan rahalla JCDecauxilta ostettuja, sekä tv- ja radiomainontaa.

Länsi-Helsingin runkolinjan osalta pitäisi mainostaa laajaa liikennöintiaikaa, tiheää vuoroväliä ja selkeää reittiä. Voi kun voisi mainostaa sitäkin, että astuipa matkustaja mihin tahansa 30-sarjan bussiin, niin hän tietää, että Kampista Munkkivuoreen sen reitti on vakio. Jos ei ole pidemmälle menossa, ei tarvitse välittää siitä kolmosen perässä olevasta numerosta...

Pitääpä miettiä jotain osuvia iskulauseita.

Itäpuoleen en ole niin perehtynyt, mutta eikös myös 68 ja 71 muodosta vähän vastaavan linjaparin elokuussa? Kampanjaa vaan siitäkin samalla kaavalla.

(Ja 17:sta älköön kerrotako kellekään mitään, ettei sinne vaan eksy matkustajia. Saadaan se sitten vuoden kuluttua pois ja rahat parempaan käyttöön. ;) )

---------- Viesti lisätty kello 16:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:34 ----------

Tällainen tuli nyt äkkiä mieleen, lainattu sitä Lidlin telkkarimainosideaa, jossa ukko valittaa kaikesta malliin ”eihän täältä saa kun jotain saksalaista” ja vaimo tyrmää väitteet kerta toisensa jälkeen.

Kaksi omasta mielestään tyylikästä ja runsaasti tupeerattua kuusikymppistä krunikalaista rouvaa istuu kahvilla ja keskustelee. Lievä elisabethrehn-aksentti ei haittaisi ollenkaan. ;)

Birgit: Nyt ne vie meiltä 18-bussinkin. On se kyllä kauheeta. Kaiken ne vie. Ainahan se 18 on tästä mennyt. Miten me nyt päästään asemalle?

Hjördis: No mutta niinhän me päästään kun aina ennenkin. Tosta Liisankadulta.

Birgit: Mutta eihän siitä sitten enää kulje.

Hjördis: Kulkee siitä, se vaan on ensi kuussa 55 eikä 18. Asemalle se menee ja taitaa kulkea tiheämminkin kuin 18. Ei tarvitse odotella niin kauan.

Birgit: Jaa vai niin. Mutta onko se sitten enää liikennelaitoksen bussi?

Hjördis: No men Birgit! Samanlainen sininen hoo-es-el-bussi se on kun kaikki muutkin. Eikä liikennelaitoksella ole ollut busseja enää pitkään. Se on sitä uutta HSL:ää nyt.

Birgit: Eikös 55 ole Koskelan bussi?

Hjördis: On se, Koskelasta tulee ja menee sitten tästä meidän kadun kautta ja asemalle.

Birgit: Sittenhän minä pääsen sillä Koskelan sairaalaan Margit-tätiäkin tervehtimään. Tuohan on oikeastaan aika hyvä juttu!

Kertoja: Elokuun 13. päivä kantakaupungin bussireitit muuttuvat. Liisankadulta pääset rautatieasemalle bussilinjalla 55, joka kulkee puoli kuudesta aamulla puoli yhteen yöllä joka päivä. Vuoroväli on ruuhka-aikaan xx minuuttia ja päivällä xx minuuttia. Tervetuloa kyytiin! HSL – joukkoliikennettä juuri sinulle!

---

Kehittää saa vapaasti, ja tyrmätäkin. Eihän tämä kovin virastomainen ole. Mutta samalla idealla voisi toteuttaa koko sarjan. Munkkivuorelaiset äidit hiekkalaatikolla, Pitskun IT-duunarit, Punavuoren hipsterit ja muut vähän karrikoidut hahmot, joista toinen narisee kun asiat muuttuu ja toinen kertoo, että ne muuttuvat parempaan suuntaan.
 
Itse ehdottaisin näkyvää (joka saadaan aikaan väreillä) mainoskampanjaa, kohtalaisen viralliseen sävyyn. Malliesimerkkinä voisi käyttää muita eurooppalaisia kaupunkeja.

Tähän tyyliin (taustavärinä punainen, tekstit valkoisella):

Kantakaupungin/Länsi-Helsingin/Koillis-Helsingin bussilinjat muuttuvat 13.8. alkaen

Linjojen uudet reitit ja palveluajat

linja xx xx-xx, liikennöi: ma-pe klo xx-xx, la klo xx-xx ja su xx-xx

Iso kartallinen informaatiotaulu laitetaan näkyville paikoille liikennevälineisiin, metroasemille, mainostauluihin ja pysäkkikatoksiin (ei aikataulukappiin). Lisäksi asiasta tehdään video YouTubeen, mikä linkitetään isoksi kuvaksi HSL:n nettisivujen etusivulle (kuva johtaa samalla muutoksista kertovaan uutiseen). Myös tv- ja radiomainonta olisi hyvä juttu.
 
Tuon kartan ja vähän enemmän selostusta sisältävän tiedotuslehden tai -lehtisen voisi myös postittaa jokaiseen vaikutusalueella olevaan kotitalouteen. Ennen nettiaikaa HKL laati tällaisia uutislehden muotoon puettuja tiedotelehtisiä esim. vuoden 1985 raitiolinjastouudistuksesta sekä useammastakin metroon liittyvästä liikennöintimuutoksesta. Ne taisivat kulkea Metrouutiset-nimellä.

Mukaan kartat linjastoineen, liikennöintiajat ja vuorovälit. Jos joku oppii, että bussi kulkee kaikkina liikennöintiaikoina ja suht tiheään, niin se joku uskaltaa ehkä sitä käyttääkin, vaikka vaan satunnaisesti.
 
Ennen nettiaikaa HKL laati tällaisia uutislehden muotoon puettuja tiedotelehtisiä esim. vuoden 1985 raitiolinjastouudistuksesta sekä useammastakin metroon liittyvästä liikennöintimuutoksesta. Ne taisivat kulkea Metrouutiset-nimellä.
Ensimmäinen "metro-opas" ilmestyi jo vuonna 1974. Näin mennään metrolla -esitteen voi lukea SRS:n sivuilta. Paljonhan sitten toteutui toisin. Muistaakseni vuosina 1981 - 83 lehti Metrouutiset ilmestyi useana numerona. Nämä myös jaettiin postiluukkuun/laatikkoon. Sitten en muista millä nimellä/nimillä lehti ilmestyi myöhemmin. Mainitusta linjastouudistuksesta kertova ei ollut Metrouutiset. Onhan ne tuolla arkistossa. Mutta nyt ei jaksa kaivaa esille. Lisäksi vielä noihin aikoihin oli kaupungin valitsemissa ns. ilmoituslehdissä maksettuja (käsittääkseni) ilmoituksia erilaisista uudistuksista ja muutoksista jne.
 
Tässä pari ideaa:

TV mainonta (kts: "339-DF" esittämä idea)
Median tekemät uutisjutut eli piilomainonta.
Sanomalehdet
RSS syöte (Tilattava, on jo olemassa)
Tekstiviesti (Jokin tilattava muutoksista ilmoituspalvelu. Suurista muutokista kaikille alueella oleville ihmisille automaattinen tekstiviesti (lakot, pitkät metrokatkokset ym.).
Bussien ulko- ja sisäpinnat
Pysäkkien vapaa pinta
Pysäkkinäytöt
Metroasemien seinät, infotaulut, kuulutukset
Metron ulkopinta ja vapaa sisäpinta, kuulutukset
Kotiin jaettavat oppaat, jossa esitellään linjan reitti, liikennöitsijä, ja linjalla käytettävä kalusto.

Linjojen nimeäminen vaikka suunnan mukaan (Itälinja, Pohjoislinja jne.), tai kaupunginosan mukaan, "tuotenimet" linjanumeron lisäksi (esim. Jokeri- linja). Vähemmän tärkeille linjoille riittää numero, mutta kaikki tärkeät linjat tulisi nimetä.

Mainonnassa pitäisi käyttää hyvää tarttuvaa melodiaa, ja kuvasta olisi välityttävä nopeus ja nykyaikaisuus, tätä tulisi käyttää metrojunan uutisnäytöissä. Musiikki herättää metromatkustajat ajatuksistaan seuraamaan mainosta tai ilmoitusta, ja jos melodia on tarttuva niin ilmoituskin jää mieleen paremmin.
 
Muutoksiin on enää reipas kaksi viikkoa, eikä aikataulukirjojakaan jaeta koteihin. Tälläiselle kampanjalle alkaa olla oikeasti kysyntää ja pian ellei hsl tahdo kaikkien aikojen palauteryöppyä parinviikon päästä :lol: mielestäni 339df:n tv mainosidea on mitä parhain ;)
 
No nyt löytyy HSL:n sivuilta jo jokinlaista tietoa tulevista kantakaupungin linjastomuutoksista, melko vaatimatonta ja hankalasti löydettävissä omasta mielestäni

http://www.hsl.fi/FI/AIKATAULUTJAREITIT/MUUTOKSET1308/Sivut/default.aspx
http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjareitit/muutokset1308/Sivut/helsinki.aspx
http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjareitit/Documents/Muutokset_syksy_2012/HKI_14_17_18_24.pdf

Tuo karttakin olisi hieman selkeämpi jos nuo punaisella katkoviivalla merkityt poistuvat reittiosuudet olisi jätetty pois.
 
Jaa-a, pystyyköhän tätä enää sekavammin tekemään? Tuo eka tiedote on lähinnä huono vitsi. Kaksi lausetta, että joo, muutoksia tulee. Toista tiedotetta amerikkalainen kuvaisi sanonnalla "bare minimum". On tehty vain ja ainoastaan se, mikä on aivan pakollista. Ja tehty se niin tylsästi, ettei sitä jaksa kukaan lukea eikä karttoja klikkailla. Ja tuo keskustakartta – voiko sekavampaa olla? Olisi nyt edes jätetty ne punaiset katkoviivat sieltä pois ja merkitty eri bussilinjat eri väreillä.

Jos tiedottaminen jää tälle tasolle, niin hyvästä linjastouudistuksesta uhkaa tulla vuosikymmenen fiasko.

Käykö tässä niin, että 13.8. bussipysäkit ovat täynnä vihaisia ihmisiä, jotka eivät tiedä, mistä pääsevät ja minne? Eikä kukaan ole kertomassa.

Entäs Helmi-täti? Mahtaakohan olla elokuun puolivälissä jo letkuruokinnassa?
 
Jos tiedottaminen jää tälle tasolle, niin hyvästä linjastouudistuksesta uhkaa tulla vuosikymmenen fiasko.

Käykö tässä niin, että 13.8. bussipysäkit ovat täynnä vihaisia ihmisiä, jotka eivät tiedä, mistä pääsevät ja minne? Eikä kukaan ole kertomassa.

Toivottavasti edes kantakaupungin bussipysäkeille saataisiin hyvissä ajoin tuo linjojen 14, 17, 18 ja 24 yhteiskartta suuremmassa koossa, ja ilman sekavia ja turhia punakatkoviivoja! Yhtä tärkeää kuin kunnollinen pysäkkitiedottaminen, on myös paikallislehdet, joissa on tähänkin asti kerrottu linjastomuutoksista. Selkeät, isot jutut karttoineen ainakin seuraaviin lehtiin: HS, Metro ja Helsingin uutiset. Netissä paras tiedotuskanava taitaa olla HS:n omakaupunki joka muutenkin aktiivisesti kertoo linjasto -ja aikataulumuutoksista, toivottavasti HSL myös laittaa tietoa näistä muutoksista ensi viikon aikana nettinsä ETUSIVULLE, eli siihen kohtaan jossa nyt kerrotaan kaksi viikkoa kestävästä Simonkadun katulämmityksen korjauksesta ja siihen liittyvistä poikkeusreiteistä.
 
Latokartanon pysäkillä ainakin tiedotettiin että Helsingin sisäinen linja 57 jatkaa Munkkiniemen aukiolle ja Sunnuntain liikenne aloitetaan.
Malminkartanon aseman pysäkillä oli kanssa jonkin näkönen tiedote varmaankin 39N linjastosta.
 
toivottavasti HSL myös laittaa tietoa näistä muutoksista ensi viikon aikana nettinsä ETUSIVULLE, eli siihen kohtaan jossa nyt kerrotaan kaksi viikkoa kestävästä Simonkadun katulämmityksen korjauksesta ja siihen liittyvistä poikkeusreiteistä.

Tänään on lisätty HSL:n sivujen etusivulle tietoa noista muutoksista.

Lisäksi HSL on julkaissut asiaa koskevan uutisen: http://www.hsl.fi/fi/mikaonhsl/Liikennetiedotteet/2012/Sivut/Page_20120731023617.aspx
 
Hesarissa on tänään juttu ja kartta. Ei siinä kuitenkaan ymmärretä riittävästi hehkuttaa muutosten syitä, perusteluita ja toivottuja seurauksia.

Noi yölinjat kyllä sotkevat selkeyttä. Pitäisi vielä miettiä, mikseivät 18N ja 39N voisi lähteä Kampista.
 
Hesarissa on tänään juttu ja kartta. Ei siinä kuitenkaan ymmärretä riittävästi hehkuttaa muutosten syitä, perusteluita ja toivottuja seurauksia.

Noi yölinjat kyllä sotkevat selkeyttä. Pitäisi vielä miettiä, mikseivät 18N ja 39N voisi lähteä Kampista.

muuten kartta oli selkeämpi kuin hsl:n oma versio :) hyvä että on edes jotain piilomainontaa aiheesta
 
Takaisin
Ylös