Kirjoittelin lyhyen esittelyn blogiini Länsi-Helsingin linjastouudistuksesta: http://mikkosarela.blogspot.fi/2012/...helsingin.html
Kommentteja tai parannusehdotuksia?
Eiköhän syynä ole se, että yölinjat halutaan viedä mahdollisimman lähelle baarikansaa, Rautatieaseman ympäristössä on kuitenkin paljon ravintoloita joista olisi muuten käveltävä Kamppiin jos bussit sieltä lähtisivät. Eihän tuo kovin selkeä ratkaisu ole, mutta käyttäjien kannalta kuitenkin parempi.
Kirjoittelin lyhyen esittelyn blogiini Länsi-Helsingin linjastouudistuksesta: http://mikkosarela.blogspot.fi/2012/...helsingin.html
Kommentteja tai parannusehdotuksia?
Tälläisiä ilmoituksia on keskustan alueen pysäkeillä näkynyt: http://zige94.1g.fi/kuvat/Foorumeide...809_195355.jpg
Kartta lähempää: http://zige94.1g.fi/kuvat/Foorumeide...809_195413.jpg
Kuvat on otettu Koskelan hallin bussipysäkiltä keskustan suuntaan.
Hesari uutisoi tänään, että HSL:n tiedotus linjastouudistuksesta meni pieleen. Ylläri. Ainoa positiivinen asia jutun mukaan oli ysin jatke. Siinäkin kritisoitiin automaattien vähyyttä päätepysäkillä.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Kun bussi 17 tuli tänään vastaan parhaaseen ruuhka-aikaan klo 16:54 Kampintorilla suunnassa Viiskulmaan, matkustajia oli – arvatkaa! – pyöreä 0. Että sellainen menestys.
Miksi se oli Nobinan bussi? Eikös 17 ja 18 ole samassa paketissa ja liikennöitsijä HelB?
Klo 17 Kamppi (M):n pysäkille saapunut 39B-linjan bussi lastasi aika tarkkaan 120 sekuntia. Onhan se hyvä, että bussit eivät enää pysähdy 3T:n pysäkillä. Mutta mahtaako ratikka mahtua tämänkään pysäkin ohi? Onko muuten nyt niin, ettei 14-18-39:llä ole telibusseja ollenkaan? Se ainakin helpottaisi ratikoiden ohitusta Kampissa. 39B:n määränpäätekstinä oli Konala teoll mutta pysäkkikilvessä lukee Malminkartano. Sinne 39B ei kyllä mene, kuten ei 24:kään mene Eiraan. Pikku hiljaa...
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Linja 17 on vähän niinkuin linjam 16 loppunut osa, joten tämän vuoksi Nobina liikennöi sitä h16 sopimuksen loppuun ja vuodrn vaihteesta lähtien h17 on h18:n kanssa samassa paketissa. Tässä paras selitys mitä keksin![]()
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Kiitos selityksistä, kuulostaa loogiselta.
Ja Kaisaniemi–Kirkkokatu 49 min – juuri tätä toivoinkin. Ensi elokuussa 17 pois, 1A päiväliikenteeseen 20 min vuorovälein? Tuossa 1A:ssa on sekin hyvä puoli, että yhdellä lisävaunulla saadaan tasavuoroväli. Nyt 1 kulkee päivällä epätasaisin noin 22 min vuorovälein, kun kierrosaika ei enää voi olla se 60 min, jonka se kymmeniä vuosia oli.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Okei. 39B kuitenkin 2-akselisia? Jos vain 39 on telilinja, niin ei se kovin usein tuohon pysäkille satu.
Teoriassa ne tietenkään eivät koskaan ole siinä peräkkäin, kun aikataulut ovat synkassa. Käytäntö onkin sitten eri juttu, varsinkin jos yhden dösän pysäkkiaika on 120 s.
Jos kuljettaja osaa ja viitsii ajaa jalkakäytävän reunaan, niin ainakin 2-akselinen bussi mahtuu siihen taskuun ihan nätisti ja ratikka pääsee ohi. En ole varma, mahtuuko teli. Mutta käytännössä olen useamman kerran nähnyt, että kuljettaja joko ei osaa tai ei viitsi ajaa bussia pysäkille siten, että ratikka mahtuu ohi. Ahdastahan siinä on. Reunakivisiirto vaikkapa vaan 30 cm auttaisi paljon, mutta lie liikaa toivottu.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Vieläkö ajatuksena on siirtää bussit pysähtymään Kampin ratikkapysäkille KAOS-katosten valmistuttua, jotta hinnakkaille design-rakennelmille saadaan mahdollisimman paljon käyttäjiä?
Tästä tuli vielä mieleen. Jos Viiskulmasta tuleva 17 on tämän matkustajan kokemuksen mukaan reippaasti myöhässä, niin mikä mahtoi olla hänen kokemuksensa kaukaa Munkkivuoresta tulevasta bussista 18? Se oli varmaan aina aikataulussa, olihan ennen kaikki paremmin.
Ei ole eikä ole koskaan ollutkaan. Tai näin mulle ainakin keväällä vakuutettiin HSL:stä. Ne HKL:n tiedotteet, jossa puhuttiin bussi- ja raitiovaunupysäkeistä, olivat vain "viestintää".
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Kun katselee noita karttoja, ei voi välttyä ajattelemasta, että HSL:n bussiliikenneosastolla on ihan liikaa määrärahoja, jotka voisi ohjata esim. raitioliikenteen tilaamiseen.
Erityismaininnan hulluudesta saavat linjat 15 ja 17 – kuka ihme noita pätkälinjoja muka käyttää? Ainakaan 15 tosin ei voi olla järin kallis, kun koko linja hoituu kahdella bussilla 16 min kierrosajalla.Tosin silti, sivuaika 7 min tarkoittaa, että "kävellen olisit jo perillä", ottaen huomioon keskimääräisen odotusajan metroasemalta tullessa tai sinne mennessä.
Myös linjan 16 piruetti Kulosaaressa on vähintäänkin hilpeyttä herättävä, ja miksi sen täytyy ylipäätään jatkua Rautatientorille – eikö Kuliksen metris ole vieläkään käytössä vai? 24 on sekin kummajainen (ollut aina), mutta nykyreitti voi sentään toimia jonkinlaisena läntisen Töölön ja Etelä-Helsingin turistilinjana.
Linjapari 14/18 vaikuttaisi olevan paletin parhaiten onnistunut palanen, joka on sekin toisaalta suututtanut munkkivuorelaiset 18:n käyttäjät, jotka "eivät enää pääse keskustaan" (vaihdottomasti, kuten eivät sadattuhannet muutkaan pääkaupunkiseudulla asuvat).
Sakari Kestinen
Joo, aloittaa voisi vaikka linjojen 14/18 ja 68/71 muuttamisesta raitiolinjaksi.
Salmisaarenrantaan rakennettiin isosti työpaikkoja. Joku piirsi sinne nätin punaisen viivan, joka tarkoitti kasin ratikan jatketta. Kukaan ei kuitenkaan muistanut, että sen ratikan pitää kääntyäkin jossain. Kääntöpaikka jäi siis tekemättä eikä sille nyt tietenkään ole tilaa. Tätä paikataan nyt näillä pakettiautoilla, joita ei kai oikein kukaan käytä.
Se 17 on ihan oma lukunsa ja kai siinä on tarkoituskin, ettei sitä kukaan käytä. Sillä vaan yritettiin hiljentää Kruununhaan tunnetusti änkyrä kaupunginosayhdistys, heikolla menestyksellä. Mutta 17 toivottavasti lakkautetaan ensi syksynä.
Ihan jees, että Korkeasaareen pääsee steissiltä ilman vaihtoja ja muita kikkailuita. Lapsiperheille ja ulkopaikkakuntalaisille helpompaa. Tosin kartanpiirtäjä olisi voinut nuolin tai muuten osoittaa, miten se dösä Kuliksessa pörrää. Nyt siellä vaan on viivaa siellä ja viivaa täällä ja viivaa ristissä.
Ja 24 on minusta nerokas. Se yhdistää monta sellaista kohdetta, jotka on pakko palvella joukkoliikenteellä, vaikkei sitä oikeasti juuri kukaan käytä. Kun sitä joukkoliikennettä on pakko olla, niin tuolla tavalla se on kaikkein kustannustehokkaimmin järjestettävissä. Kesästä tosin tulee mielenkiintoinen, sillä Hietsuun menijöitä on oikeasti paljon, jos ilma on kaunis, ja kai Seurasaareenkin joskus mennään kohtuullisella kuormalla.
Kaikki muutokset aiheuttavat nillitystä, muutti sitten mitä vaan miten vaan. Munkkivuoressa olisi auttanut, jos HSL olisi kertonut asukkaille, mistä tässä koko hommassa itse asiassa on kyse. Nyt ainoa välittynyt tieto on se, että bussi 18 ei enää vie "keskustaan" ja raiteilla on runoja. Mistään 3 minuutin välein kulkevasta runkolinjasta ei kukaan tiedä. Meillä on täällä alueella ihan hyvä paikallislehti, joka mielellään julkaisisi muutoksista isonkin jutun. Mutta kyllä aloitteen ja tekstin pitää tulla jostain muutalta kuin multa.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa