Talven 2012 - 13 aikataulut

Jos on poikkeustiedottamisessa HSL:llä parantamisen varaa, niin normaalien (painettujen/pdf) aikataulujenkin osalta ollaan menossa huonompaan suuntaan! Ensimmäisenä aikataulusivulla pisti silmään, että osa aikatauluista on vaihtunut jo ennen kuin aikataulut ovat tuleet voimaan. Tämä vaikuttaa lähinnä huonolta vitsiltä: miten on mahdollista että HSL:n täytyy vaihtaa aikatauluja kun kirjat on jo painossa? Ja kun aikataulut tulevat jakoon, näistä muutoksista ei arvatenkaan mainita jakopisteessä vaan jokaisen pitää itse osata arvata etsiä tietyille linjoille ne oikeat aikataulut. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa vaihdellaan eri linjojen aikatauluja tasaiseen tahtiin pitkin aikataulukautta, jolloin painetun aikataulukirja on alusta lähtien täysin arvoton. Ulkomailla (esim. Oslo) aikataulut ovat usein voimassa kokonaisen kalenterivuoden, eikä aikatauluja silti vaihdella kesken kaiken (ja jos yksittäinen linja muuttuukin, siitä tehdään sitten jakoon korjauslehtinen kirjan yhteyteen, kuten Tukholmassa). Miksei tämä onnistu "Euroopan parhaassa joukkoliikenteessä"?

Toinen valituksen aiheeni liittyy aikataulukirjojen tarjoamaan informaatioon. Tähän saatiin HSL:n aloitettua mielestäni parannuksia, kun mm. HKL:ltä perittyä aikatauluformaattia alettiin käyttää Espoon ja Vantaan kirjoissa. Mutta miksei tätäkään ole voitu viedä loppuun asti? Nyt kun välipisteaikoja on otettu enemmän käyttöön Helsingissäkin, löytyy kirjasta kahdenlaisia aikatauluja: esim. 39:llä yhden lähdön kaikki ajat rivissä, mutta 54:llä joka välipisteen ajat erikseen. Lisäksi nyt näyttää Helsinginkin aikataulukirjasta poistuvan pysäkkiluettelot ja tulevan tilalle Espoon/Vantaan kirjoista tuttu onneton listaus reittikaduista. Matkustajallehan on aivan yhdentekevää mitä katuja bussi kulkee, oleellisempaa olisi tietää missä pysäkit ovat ja millä pysäkillä mikäkin linja pysähtyy (varsinkin kesän uudistusten jälkeen)... Listaus pysäkeistä on aivan peruskamaa vaikka Ruterin ja SL:n aikatauluvihoissa, ja luulisi uusien vyöhykerajojen aikana olevan hyödyksi täälläkin!

Tiedän jo että joku vastaa, että viimeksi mainitsemani tiedot löytyvät linjaoppaasta, mutta miksei niitä voida sisällyttää aikataulukirjaan?
Vakiovastaus on myös se, että aikataulukirjoihin ei kannata panostaa kun tiedot vanhentuvat kuitenkin pian. Mutta miksi näin on? Eivätkö HSL:n suunnittelijat osaa laatia kunnon aikatauluja kerralla? Vaikuttaa jotenkin että tässä ollaan nyt vähän kerrallaan toteuttamassa HSL:n jokin aikaa sitten vihjaamaa aikataulukirjoista luopumista, joka olisi kyllä mielestäni täysi katastrofi. Vaikka omistankin tietokoneen ja "älypuhelimen", katson ennen matkaan lähtöä ja matkan varrellakin tiedot mielummin aikataulukirjasta ja uskon että moni muukin tekee niin... Ja sitäpaitsi uudellekin joukkoliikenteen käyttäjälle aikataulukirjasta (ja kunnon linjakartasta jos sellainen saataisiin täällä aikaan) tarjoutuu paljon parempi kuva kokonaistarjonnasta, kuin etsimällä näitä vaikka reittioppaasta, joka tarjoaa vain sitä haettua yhteyttä...
 
Viimeksi muokattu:
Pisti silmään, linjalla 363A on lähtö pe-la ja la-su öinä kello 2.00 askistosta. Luultavasti auto joka ajaa 362N:n lähdön elieliltä 1.20, palaa takaisin Helsinkiin tuolla lähdöllä. Ja mikäli vielä uumoilen oikein, hoitaa sama auto linjan 300N ajot :) tai niin minä sen tekisin :D
 
Lisäksi nyt näyttää Helsinginkin aikataulukirjasta poistuvan pysäkkiluettelot ja tulevan tilalle Espoon/Vantaan kirjoista tuttu onneton listaus reittikaduista. Matkustajallehan on aivan yhdentekevää mitä katuja bussi kulkee, oleellisempaa olisi tietää missä pysäkit ovat ja millä pysäkillä mikäkin linja pysähtyy (varsinkin kesän uudistusten jälkeen)... Listaus pysäkeistä on aivan peruskamaa vaikka Ruterin ja SL:n aikatauluvihoissa, ja luulisi uusien vyöhykerajojen aikana olevan hyödyksi täälläkin!

Ehkäpä aikataulukirjoista ei ole haluttu tehdä puhelinluettelon kokoisia. Välipisteajat lisäävät sivumäärää melkoisesti, joten joidenkin tietojen esittämisestä on pitänyt luopua, jotta kirjan sivumäärä ei ole paisunut. Helsinki on kaksikielinen kaupunki, joten ymmärrettävästi sivumäärää ei ole voitu karsia luopumalla ruotsinkielisistä teksteistä.
 
Nyt kun linja 78 siirretään kulkemaan Kontulankaaren ja Kivikonkaaren kautta, syntyy Kontula(M)-Kivikko välille todella tiheä vuoroväli, linjoilla 78 ja 94A on ruuhkassa 8 min vuorovälit joten yhteisellä osuudella on 4 min vuoroväli, päivälläkin Kontula-Kivikko välillä kulkee 10 vuoroa tunnissa, taitaa olla melkoisesti ylitarjontaa! Sama tilannehan on Vuosaaressakin Kallvikintiellä jossa 78 ja 90 yhdessä tarjoaa ruuhka-aikaan tuon 4 min vuorovälin, päiväliikenne 90:ltä sentään lopetettiin. Onko niin ettei nykyinen sopimus salli oleellisesti vähentää linjan 94A tarjontaa ennen vuodenvaihdetta jolloin uusi sopimuskausi alkaa?
 
Nyt kun linja 78 siirretään kulkemaan Kontulankaaren ja Kivikonkaaren kautta, syntyy Kontula(M)-Kivikko välille todella tiheä vuoroväli, linjoilla 78 ja 94A on ruuhkassa 8 min vuorovälit joten yhteisellä osuudella on 4 min vuoroväli, päivälläkin Kontula-Kivikko välillä kulkee 10 vuoroa tunnissa, taitaa olla melkoisesti ylitarjontaa! Sama tilannehan on Vuosaaressakin Kallvikintiellä jossa 78 ja 90 yhdessä tarjoaa ruuhka-aikaan tuon 4 min vuorovälin, päiväliikenne 90:ltä sentään lopetettiin. Onko niin ettei nykyinen sopimus salli oleellisesti vähentää linjan 94A tarjontaa ennen vuodenvaihdetta jolloin uusi sopimuskausi alkaa?

Onhan linjoilla 78 ja 94A ollut yhteistä reittiosuutta Kurkimäessä ja Kivikossa tähänkin asti, nyt se yhteinen reittiosuus vain siirtyy Kurkimäentieltä Kivikonkaarelle ja Kontulankaarelle, jossa asutusta ja käyttäjiä on enemmän kuin Kurkimäessä. Linja 94A tarvitaan edelleen Kurkimäen yhteydeksi ja toisaalta reitti tarjoaa yhteyden Kivikon terveysasemalle. Sitten on toki vielä se seikka, että kun 78 on tahdistettu metron kanssa Vuosaaressa ja Mellunmäessä, se ei tahdistu kunnolla metron kanssa Kontulassa, jolloin liitynnän jättäminen pelkästään 78:n varaan heikentäisi Kivikon liityntäyhteyksiä.
 
H56 aloitaa aikaisemmin ja lopettaa myöhemmin Kannelmäen suunasta.

---------- Viesti lisätty kello 3:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 2:57 ----------

Ai siirretään 42 Elieliltä Kamppiin.. noh mikäs siinä :D

Mikäköhän linja sitten siitä Elielinaukiolta 25 laiturista lähtee kun siitä ei enää H42 lähde?
 
Ehkäpä aikataulukirjoista ei ole haluttu tehdä puhelinluettelon kokoisia. Välipisteajat lisäävät sivumäärää melkoisesti, joten joidenkin tietojen esittämisestä on pitänyt luopua, jotta kirjan sivumäärä ei ole paisunut. Helsinki on kaksikielinen kaupunki, joten ymmärrettävästi sivumäärää ei ole voitu karsia luopumalla ruotsinkielisistä teksteistä.
Ei ne pysäkkiluettelot niin paljoa ko. nidettä paksunna, eikä ero ole niin merkittävä, kun korkeus ja leveys pysyvät vakiona. Ei se silti mahdu taskuun, mutta salkkuun tai reppuun se mahtuu paksuudesta riippumatta. Itse olen ainakin erittäin harmissani, kun pitää itse osata arvioida, milloin s503 on Töölössä. (Ei, seutulinjoilla ei ole ennenkään ollut pysäkkiluetteloa, mutta juuri nehän niitä tarvitsevat pituuksiensa vuoksi ja 503 korvaa myös h53:n ruuhkapalvelua.) Itse asiassa käytän digitaalista aikataulukirjaa, joten sivumäärä ei vaikuta tilanteeseeni mitenkään - mutta miksi digitaaliversioistakin on karsittu pysäkkiluettelo? Linjaoppaan käyttö kun vaatii liittymää datapalvelujen kera, siinä missä pdf-muotoisen aikataulukirjan saa tallennettua puhelimeen.
 
Itse olen ainakin erittäin harmissani, kun pitää itse osata arvioida, milloin s503 on Töölössä. (Ei, seutulinjoilla ei ole ennenkään ollut pysäkkiluetteloa, mutta juuri nehän niitä tarvitsevat pituuksiensa vuoksi ja 503 korvaa myös h53:n ruuhkapalvelua.)

Itse asiassa linjan 503 aikatauluun on lisätty välipisteaika "Töölön kisahalli" kummastakin suunnasta ajettaessa, joten aika hyvin pystyy arvioimaan milloin ollaan Töölössä.
 
Vihdoinkin on oivallettu, että Katajanokalla laivojen lähtö- ja tuloajat eivät noudata arkipyhinä sunnuntaiaikoja. Nelosen aikatauluun on merkitty lähdöt mitkä vaihtavat keskenään 4 ja 4T-tunnuksia arkipyhinä ja nämä päivät on vielä luetteloitu.
 
Vihdoinkin on oivallettu, että Katajanokalla laivojen lähtö- ja tuloajat eivät noudata arkipyhinä sunnuntaiaikoja. Nelosen aikatauluun on merkitty lähdöt mitkä vaihtavat keskenään 4 ja 4T-tunnuksia arkipyhinä ja nämä päivät on vielä luetteloitu.

Vielä kun oivallettaisiin, että kolmosella varsinkin sunnuntailiikenteessä olisi ihan kiva olla lisäkapasiteettia laivojen lähtö- ja tuloaikoihin... Eikö sitä viime kesän vitosta voisi kieputtaa muutaman kierroksen noihin aikoihin?
 
Ei ne pysäkkiluettelot niin paljoa ko. nidettä paksunna, eikä ero ole niin merkittävä, kun korkeus ja leveys pysyvät vakiona.

Pysäkkiluetteloiden osuus Helsingin aikataulukirjan sivumäärästä on ollut noin kolmannes, joten ei niiden osuus aivan mitätön ole.
 
Itse asiassa linjan 503 aikatauluun on lisätty välipisteaika "Töölön kisahalli" kummastakin suunnasta ajettaessa, joten aika hyvin pystyy arvioimaan milloin ollaan Töölössä.
No mutta tämä onkin uutta palvelua, hyvä hyvä! Joka tapauksessa pitkiä linjoja vailla välipisteaikoja löytynee useita. Lisäksi, jos kirjassa olisi pysäkkiluettelo, voitaisiin välipisteajat karsia pois ja korvata ne pysäkkiluettelon merkinnällä * tasauspysäkkien kohdalla ja yksinkertaisesti montako minuuttia menee. Osalle linjoista (omasta mielestäni pitkille mutta harvoin kulkeville) on myöskin parempi tuo välipisteaikojen ja päätepysäkkiaikojen yhdistäminen samaan listaan, joka on jo aiemminkin ollut käytössä mm. h93:lla.
Pysäkkiluetteloiden osuus Helsingin aikataulukirjan sivumäärästä on ollut noin kolmannes, joten ei niiden osuus aivan mitätön ole.
Mutta ero paksuudessa on korkeintaan 2 mm eli kesäaikataulu on vain 22% ohuempi. Ja sillä ei ole paljoakaan merkitystä, kun edelleen se on niin iso ettei kuitenkaan teoksen kuljetus/säilytystapa muutu.
 
H82/82B:n sunnuntaiaikatauluista saa käsityksen, että Itäkeskuksesta ajettaisiin liikenteen loppuun saakka 82 reittiä vaikka Herttoniemestä loppuillan lähdöt kulkevat 82B:nä kuten muinakin iltoina. Onkohan kyseessä painovirhe?
 
Takaisin
Ylös