Jo on mennyt tiukaksi

Sanatarkasti ohje on kirjattu PMO:ssa näin:
Kieltämättä kuljettajat tulkitsevat ohjetta eri tavoilla. Pahimmillaan kuljettaja on heittänyt pähkinöitä syövän asiakkaan ulos.

Vispipuuroa (ilman maitoa) syövän myöskin. Tai no, pysähtynyt välittömästi ruokapakkauksen avauduttua pysäkille ja välittömästi käskenyt huutaen matkustajan ulos bussista. En tosin noussut paikaltani, vaan pistin kannen takaisin kiinni ja pääsin perille. Tosin vereni oli tuon jäljiltä sen verran täynnä adrenaliinia, että lopulta kävellessä purkki putosi yläsalaisin parkkipaikalle. Potutti vielä vähän lisää. Ei ole kivaa, kun myöhään illalla/yöllä kun on väsynyt ja järjettömän nälkäinen joutuu tuollaiseen. Mutta eipä Vuosaaresta Meltsiin onneksi kovin kauaa ajanut :)
 
Hassua, minkälainen meteli nousi pahvimukillisesta kahvia. Tietysti kuski olisi voinut viivästyttää lähtöä juomalla kahvinsa kaikessa rauhassa suljettujen ovien takana, mutta tapansa kullakin. Tilaajaaorganisaatio ei välttämättä ilahdu kummastakaan, mutta ajosarjat voivat olla pitkiä työpäivistä puhumattakaan, ja on joskus tullut itsekin jemmattua piristeainetta ohjaamoon.
 
Kyllä voileivän syöminen ajaessa helpompaa on kuin puhelimeen puhuminen ilman HF:ää.

Tuli tästä mieleen tapaus vuosien takaa kun H43 kuljettaja pyysi päätepysäkillä odottamaan hetken, sulki oven ja meni maton kanssa lastenvaunutilaan, levitti maton ja piti rukoushetkensä. Ei siinä toki muuten mitään mutta vaikkei minulla kiire ollutkaan niin tämä ei minusta ollut loistosyy lähteä 5min myöhässä.
 
Sanatarkasti ohje on kirjattu PMO:ssa näin:

"Matkustaja nousee bussiin eväiden kanssa: Kuljettaja voi kieltäytyä ottamasta matkustajaa ajoneuvoon eväiden kanssa, jos bussissa on kieltotarra. Muussa tapauksessa kuljettaja toimii harkintansa mukaan olosuhteet huomioon ottaen."

Ajatus on se, että jos on syytä epäillä, että matkustaja sotkee muiden matkustajien vaatteita tai bussin penkkejä niin, että toisten vaatteet likaantuvat, niin silloin kuljettaja voi kieltää eväiden kanssa sisään tulon. Siitä, että bussin lattialle tulee mahdollisesti roskia, ei ole kysymys.

Esim. seisomakuormassa oleva bussi, huonosti pakattu eväs, sinapit ja ketsupit valuvat, riittävän humalainen asiakas tms. Muuten bussissa syömistä tai juomista ei ole kielletty. Tai no, järjestyslaki kieltää alkoholijuomien nauttimisen, mutta lakeja valvoo poliisi, ei kuljettaja.

Kieltämättä kuljettajat tulkitsevat ohjetta eri tavoilla. Pahimmillaan kuljettaja on heittänyt pähkinöitä syövän asiakkaan ulos.

Ehkä tuo ohje pitää avata jatkossa tarkemmin, etteivät kuljettajat tulkitse asiaa miten milloinkin.
Itse kävelin kerran Nobinan bussiin puoliksi juotu kokispullo kourassa (korkkikin oli kiinni), niin eikös joku etelämmästä maanosasta kotoisin ollut kuljettaja sanonut että ei juomia autoon. Kysyin sitten, että missä säännössä limupullon tuominen bussiin on kielletty, kuljettaja osoitti hot dog-kieltokylttiä, totesin sitten vain, että sotkeva pikaruoka on aivan eri asia kuin kiinni oleva kokispullo. Menin sitten vain istumaan bussin takaosaan kuljettajan vielä selittäessä jotain ja näyttämässä käsimerkkejä.
 
Itse kävelin kerran Nobinan bussiin puoliksi juotu kokispullo kourassa (korkkikin oli kiinni), niin eikös joku etelämmästä maanosasta kotoisin ollut kuljettaja sanonut että ei juomia autoon. Kysyin sitten, että missä säännössä limupullon tuominen bussiin on kielletty, kuljettaja osoitti hot dog-kieltokylttiä, totesin sitten vain, että sotkeva pikaruoka on aivan eri asia kuin kiinni oleva kokispullo. Menin sitten vain istumaan bussin takaosaan kuljettajan vielä selittäessä jotain ja näyttämässä käsimerkkejä.

Olisikohan syynännyt ruokakassin sisällönkin, jos olisit sattunut tulemaan kaupasta?
 
Kyllä voileivän syöminen ajaessa helpompaa on kuin puhelimeen puhuminen ilman HF:ää.

Tuli tästä mieleen tapaus vuosien takaa kun H43 kuljettaja pyysi päätepysäkillä odottamaan hetken, sulki oven ja meni maton kanssa lastenvaunutilaan, levitti maton ja piti rukoushetkensä. Ei siinä toki muuten mitään mutta vaikkei minulla kiire ollutkaan niin tämä ei minusta ollut loistosyy lähteä 5min myöhässä.

Arvokkaampi syy myöhästyä viisi minuuttia kuin 90 prosentilla matkustajista (eivät ole edes katsoneet aikataulua). Todennäköisesti moni on tästä vain onnellinen, kun ehti bussiin josta olisi ilman rukoushetkeä myöhästynyt neljä minuuttia.
 
Ehkä tuo ohje pitää avata jatkossa tarkemmin, etteivät kuljettajat tulkitse asiaa miten milloinkin.

Ajattelin ensin vastata tähän, että jos homma kuitenkin nykyohjeistuksella toimii ongelmitta, niin ehkä ohje on tällaisenaan hyvä. Mutta en kirjoittanut mitään ja hyvä niin. Sillä niinhän tässä kävi kuin monen muunkin asian kohdalla. Matkustajakokemukset kertovat, että myös kuljettajiksi on pestautunut sellaista porukkaa, joka tuntuu saavan erityisiä kicksejä siitä, että pääsevät pompottamaan, pomottamaan ja nöyryyttämään muita ihmisiä. On sääli, että näin on. Mutta heitä varten nuo ohjeistukset on ilmeisesti kirjoitettava hyvin selkeästi auki.

Laki järjestyksen pitämisestä joukkoliikenteessä puhuu avoimesta astiasta. Voisikohan sitä käyttää tässäkin: avonaisen juoma-astian tuominen on kielletty, mutta suljettava limu- tai vesipullo taikka kannellinen kahvimuki käy. Ruoan osalta määrittely on hankalampaa, sillä vaikka käytettäisiin jotain selventävää muotoa malliin "saattaa perustellusti aiheuttaa sotkua" niin jonkun mielestä tähän ryhmään kuuluu kaikki kolmen pallon semisulaneesta jädetötteröstä irtokarkkeihin.

Arvokkaampi syy myöhästyä viisi minuuttia kuin 90 prosentilla matkustajista (eivät ole edes katsoneet aikataulua).

Arvokkaampi? Ei uskonnon harjoittaminen ole mikään syy lähteä myöhässä. Harjoittakoon kuljettaja uskontoaan vakaumuksensa mukaisesti, mutta työtehtävien siitä kärsimättä. Vaikka media ehkä antaa toisenlaisen kuvan, niin islamkin on sittenkin melko käytännönläheinen uskonto. Esim. koulussa oppilaat siirtävät ramadanin aikaisia rukoushetkiä sen verran, että ehtivät hoitaa velvollisuutensa välitunneilla. Ei Allah siitä suutu.
 
Arvokkaampi syy myöhästyä viisi minuuttia kuin 90 prosentilla matkustajista (eivät ole edes katsoneet aikataulua). Todennäköisesti moni on tästä vain onnellinen, kun ehti bussiin josta olisi ilman rukoushetkeä myöhästynyt neljä minuuttia.

Siis se Buscomin piippaus on täysin turha, lähdetään sitten päätepysäkiltä kun sille päälle satutaan? Ok. En tiennytkään järjestelmän toimivan ihan näin.
 
Viimeksi minulta kiellettiin kahvi tämän vuoden keväänä h54:ssa, kuski huusi etten saa juoda, kansi oli toki kupissa. Sain kuitenkin kuulemma pitää kahvia kädessäni. Piti sitten puolihorroksessa uinua Pitäjänmäestä Itäkeskukseen saadakseni nauttia kylmenneen kahvini.

Aikaisempia tapauksia ovat muun muassa olleet suljettu limu, jolloin suostuin heittämään juoman ojaan päästäkseni kyytiin sekä sipsipussi, kuulemma kuskilla oli ollut huonoja aikaisempia kokemukseja sipsipusseista. Sisään taas olen päässyt herkuistani nauttimaan ongelmitta mm. jäätelön, vesipullon, hampurilaisen ja kolmioleivän kanssa. Joskus olen "salakuljettanut" jäätelön tai kahvin kassissa/repussa, olettaen että kuljettaja närkästyisi tuotteen näkemisestä. Koskaan en ole sotkenut. Nautin herkkujani paljon mieluummin lähijunassa kuin bussissa, sillä konnari ei ole vielä kertaakaan evännyt eväitäni.
 
Tuota noin. Vaikka mäkin silloin tällöin napsin ostoskassista jotain keksejä tai muuta kaupasta hankittua ratikkamatkalla, niin en mä kyllä ratikkaa minään eväskerhona pidä. Aika laajan menyyn olet onnistunut bussiin salakuljettamaan. Ei minusta ihan tarkoituksenmukaista.
 
Olisit toki juonut sen kahvin, tuskin se sinua uloskaan olisi heittänyt.

Ei noista tiedä. Tehokas keino on pysäyttää kulkuneuvo ja ilmoittaa, ettei kenenkään matka jatku, ennen kuin "häirikkö" poistuu kyydistä.

Tosin siinäkään ei aina käy niin kuin nöyryyttäjäkuski toivoo. Nousin kerran nelosen kyytiin Munkassa, ja hetkeä ennen ovien sulkeutumista paikalle ehti poika rullaluistimilla. Juoksi – tai pikaluisteli – vaunuun ja otti sitten sisäännoustuaan luistinosan irti niistä luistimista, ratikassahan ei saa rullaluistimilla olla. Varmaan olisi ottanut jo pysäkillä, jos olisi ehtinyt. Sitruunan niellyt naiskuski yritti kovasti käyttää tätä ei lähdetä minnekään -korttia, mutta kun riittävän moni munkkalainen kävi sanomassa kuskille mielipiteensä asiasta ja kuskin arvostelukyvystä, se lopulta uskoi ja jatkoi matkaa. Mahtoi ketuttaa, kun ei päässyt kyykyttämään.
 
Siis se Buscomin piippaus on täysin turha, lähdetään sitten päätepysäkiltä kun sille päälle satutaan? Ok. En tiennytkään järjestelmän toimivan ihan näin.

Bussi- ja raitioliikenne ovat tässä ehkä vähän omat maailmansa. Niin kauan kun matkustajia ei aikataulu kiinnosta, niin turhaan sitä kuljettajakaan tuijottaa. Jos matkustajat antavat palautteita asiasta, niin sen mukaan toimitaan. Suurempi osa palautteista ainakin raitioliikenteessä on valituksia siitä, että vaunu meni liian aikaisin. Eniten hymyjä ja iloisia asiakkaita saa, kun ajelee tuon reilut viisi minuuttia myöhässä.
 
Kyllä itsestäni tuntuu oudolta ajatus raitiovaunussakin että odottaisin sen lähtöä päätepysäkillä ja lähtöajan tultua kuljettaja painelisi tupakille tai alkaisi lukea Seiskaa.
 
Outona minäkin tämän kaupungin liikennekulttuuria pidän. Liikennettä nopeuttamalla voitaisiin varmasti saada jopa asiakkaiden enemmistöksi sellaisia, jotka ovat menossa ennalta määrättyyn paikkaan ennalta määrättyyn aikaan. Mutta sitä odotellessa mennään nykyisten asiakkaiden ehdoilla.
 
Takaisin
Ylös