Palvelutaso arkena yöaikaan

Liittynyt
7 Maaliskuu 2009
Viestit
1,437
Tässä on muutama suuri yhteysväli, jotka ovat arkena yöaikaan saarroksissa, eli täysin saavuttamattomissa*:
Helsingin keskusta-Tapiola
04:10 keskustasta lähtevää reittiä ei lasketa, sillä siinä ei säästä perilletuloajassa verrattuna seuraavaan
Ei yhteyksiä välillä 02:03-05:10
Vastasuuntaan ei yhteyksiä välillä 01:39-04:52
Tikkurila-Malmi (koskee myös muita radan väliasemia)
Ei yhteyksiä välillä 00:39-04:03
Vastasuuntaan ei yhteyksiä välillä 01:46-04:11
Tikkurila-Itäkeskus
Ei yhteyksiä välillä 01:09-04:07
Vastasuuntaan ei yhteyksiä välillä 01:44-04:32
Itäkeskus-Malmi (ei keskustan kautta = palvellen myös välipysäkkejä, joilta yölähdöilläkin tulee ja menee paljon väkeä)
Ajat otettu talviaikatauluista 2012-2013, sillä niistä löytyy hieman enemmän vuoroja
Ei yhteyksiä välillä 23:51-05:01
Vastasuuntaan ei yhteyksiä välillä 00:52-05:14
Itäkeskuksesta pois minne tahansa, kiertäen mitä tahansa reittiä
Ei yhteyksiä välillä 01:47-04:34
Vastasuuntaan ei yhteyksiä välillä 02:09-05:18
Vuosaaren tilanne paranee luultavasti Jokeri-2:n myötä, mutta tällä hetkellä tilanne vastaa Itäkeskusta.
*)Kävelymaksimiksi asetettu 2 km

Ainakin Vantaalla 61:sellä tehdään kohtalaisesti sisäisiä matkoja ympäri vuorokauden, seurasin yhden yön linjan matkustajavirtaa ja en yhtään tyhjää lähtöä bongannut. Suurin osa matkustajista ei edes mene lentoasemalle/lentoasemalta. Eikö mukamas vastaavaa potentiaalia löydy sitten kirjaamiltani Helsingin suurkeskusten välisiltä yhteyksiltä, joiden alueilla asuu moninkertaisia määriä asukkaita verrattuna v61:n reittiin? Itse olen ainakin kokenut hankalaksi sen, että jos Tikkurilasta ei ennätä 00:31 junaan niin seuraavia ei tule ennen aamuneljää - ja Itäkeskuksen lähellä asuvana 3 tunnin jl-saarto harmittaa. Tähän mennessä saarron aikana olen käyttänyt polkupyörää, mutta uskon, että moni harkitsee oman auton ostamista/käyttämistä sekä taksia vastaavassa tilanteessa. Itseasiassa Itäväylä on joukkoliikennepalvelun päätyttyä hyvinkin vilkasliikenteinen, näin reunasta seuranneena.
 
Knightrider, arkipäivää edeltävänä yönä ei taida olla paljoakaan kysyntää joukkoliikenteelle, edes kesällä. Siksi liikennetarjontakin on olematonta.
 
Knightrider, arkipäivää edeltävänä yönä ei taida olla paljoakaan kysyntää joukkoliikenteelle, edes kesällä. Siksi liikennetarjontakin on olematonta.
Kuten jo mainitsin, kysyntää löytyy hyvin paljon harvemmin asutun v61:n varrellelle sekä Itäväylälle, henkilöautovirran kasvaessa yöbussien lopettaessa. Lisäksi korostan, ettei esim. Itäkeskukseen voida liikennöidä edes yhtä vuoroa siinä missä viikonloppuöinä tarjotaan viittä eri linjaa. Tietyillä alueilla on jo nykyään eri palvelutaso kuin toisilla suurimmalla, ainakin asukasluvultaan. Osalla alueista taas palvelu päättyy jo keskiyön tienoilla, jolloin löytyy vielä aina matkustajia. Mm. 519(A):n viimeisessä vuorossa on aina paljon porukkaa, mutta silti yhdentoista jälkeen ei linja liikennöi.
 
Mm. 519(A):n viimeisessä vuorossa on aina paljon porukkaa, mutta silti yhdentoista jälkeen ei linja liikennöi.

Suurin osa noista Lentoaseman viimeisen lähdön matkustajista on nimenomaan Kentän työntekijöitä, muutama jumbon iltatyöntekijä käyttää tuota vuoroa myös. Jos esim. linjaa 519(A) liikennöitäisiin läpi yön, niin en oikein usko että busseissa kovin montaa matkustajaa olisi, jos kysyntää yöliikenteessä oikeasti olisi, niin kai tähän olisi reagoitu jo vuosia sitten. Tosiasia on ettei satunnaisia yömatkustajia varten kannata järjestää kallista yöliikennettä.
 
Nimenomaan kesällä illanviettoliikenne jakautuu tasaisemmin pitkin viikkoa. Keskiviikkona palveluvajaus on karmaiseva, ja muinakin viikonpäivinä selkeä. Jokeri-linjojen palvelukriteeriksi pitäisi ehdottomasti asettaa tunnin maksimivuoroväli läpi vuorokauden. Ja tämän pitäisi myös toteutua keskeisillä sisääntuloväylillä.
 
Itäkeskus-Malmi (ei keskustan kautta = palvellen myös välipysäkkejä, joilta yölähdöilläkin tulee ja menee paljon väkeä)
Ajat otettu talviaikatauluista 2012-2013, sillä niistä löytyy hieman enemmän vuoroja
Ei yhteyksiä välillä 23:51-05:01
Vastasuuntaan ei yhteyksiä välillä 00:52-05:14

Täytyypä nyt 13.8 jälkeen käydä matkustamassa nuo 54:n uudet myöhäisillan viimeiset lähdöt Itäkeskuksesta klo 23.50 ja Valimosta klo 0.33, sittenhän saadaan faktatietoa siitä, onko tuohon aikaan oikeasti kysyntää Kehä I:n tason poikittaisliikenteelle:)
 
Täytyypä nyt 13.8 jälkeen käydä matkustamassa nuo 54:n uudet myöhäisillan viimeiset lähdöt Itäkeskuksesta klo 23.50 ja Valimosta klo 0.33, sittenhän saadaan faktatietoa siitä, onko tuohon aikaan oikeasti kysyntää Kehä I:n tason poikittaisliikenteelle:)

Nuo lähdöt on ajettu jo 18.6. lähtien.
 
Knightrider, arkipäivää edeltävänä yönä ei taida olla paljoakaan kysyntää joukkoliikenteelle, edes kesällä. Siksi liikennetarjontakin on olematonta.

Tukholmassa liikennöidään yöbusseja myös arkiöinä, yleensä tunnin välein. Onko Tukholmassa erilainen joukkoliikenteen kysyntä kuin Helsingissä, vai onko kyse vain siitä, että Tukholmassa panostetaan enemmän autottoman elämäntavan mahdollistamiseen?

Ainakin seuraavat yölinjat olisivat käteviä:

40N Postitalo-Arkadiankatu-Runeberginkatu-Topeliuksenkatu-Mannerheimintie-Haaga (linjan 40 reitti)-Kannelmäki (linjan 43 reitti)-Hämeenlinnanväylä-Kaivoksela-Myyrmäki-Louhela-Martinlaakso (suorinta reittiä eli Vaskivuorentie-Myyrmäentie-Uomatie-Louhelantie), matka-aika 7 + 14 + 10 + n. 15 = n. 45 min, vuoroväli 50 min, 2 autoa
70N Rautatientori-Hakaniemi-Kallio (raitiovaunun 9 reitti)-Sturenkatu-Arabia-Pihlajisto-Pihlajanmäki (Hämeentieltä linjan 71 reitti)-Malmi-Tapanila-Puistola (linjan 73 reitti)-pisto Tikkurilaan-Jakomäki (linjan 75A reitti), matka-aika 14+4+13+15+4+9+9+4+12=76 min, vuoroväli 45 min, 4 autoa
90N Rautatientori-Hämeentie-Kurvi-Itäkeskus-Puotila (Kalasatamasta linjan 97N reitti)-siirtyminen linjan 92N reitille Itäväylän kautta-Myllypuoro-Kurkimäki-Kontula (linjan 92N reitti)-Mellunmäki, matka-aika 23+6+18+3+3=50 min, vuoroväli 60 min, 2 autoa

Kullekin yölinjalle muodostuu valtava yli 50 000 asukkaan väestöpohja, joten riittää että palvelualeen asukkaista noin 0.2 % käyttää yölinjaa, jotta sen järjestäminen on kannattavaa. Kustannukset tällaisen liikenteen järjestämisestä (8 autoa) ovat muutenkin aivan marginaaliset.
 
Tukholmassa liikennöidään yöbusseja myös arkiöinä, yleensä tunnin välein. Onko Tukholmassa erilainen joukkoliikenteen kysyntä kuin Helsingissä, vai onko kyse vain siitä, että Tukholmassa panostetaan enemmän autottoman elämäntavan mahdollistamiseen?

Tukholma nyt on aika paljon isompi kylä kuin helsinki. Se on toki totta, että autottoman elämäntavan mahdollistamiseen noin yöliikenteellisesti panostetaan täälläpäin aika heikosti verrattuna moniinkin eurooppalaisiin pitäjiin. "Euroopan parasta joukkoliikennettä virka-aikaan"
 
Silloin kun Helsinkiin luotiin 0N -yölinjasto, niin alkuun ajettiin kaikkia reittejä keskiviikon, perjantain ja lauantain jälkeisinä öinä. Muutaman vuoden jälkeen todettiin keskiviikon jälkeisinä öinä liikennetarpeen olevan niin vähäinen, että ne lopetettiin. Eikä siitä tullut edes kovin paljoa valituksia.
 
Eikös Itäkeskuksesta pääse vielä aika myöhään yhteydellä h97N+v62 Tikkurilan suuntaan?
 
Eikös Itäkeskuksesta pääse vielä aika myöhään yhteydellä h97N+v62 Tikkurilan suuntaan?

Pääsee melkein kahteen asti, viimeinen 97N lähtee Itäkeskuksesta Mellunmäkeen 1.47, tästä ehtii hyvin vaihtamaan klo 2.10 lähtevään v62:n. Uuteen aikataulukirjaan on tosin merkitty linjan 97N viimeiseksi arkilähdöksi R.torilta klo 0.52, klo 1.32 lähdöllä on pe-merkintä, tässä on varmasti virhe koska nettiaikataulun mukaan 1.32 lähtö ajetaan kaikkina päivinä. Tämä yhteys toimii siis kaikkina viikonpäivinä. Lisäksi Kampista pääsee joka päivä Itäkeskukseen vielä klo 2.15 linjalla 840.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi Kampista pääsee joka päivä Itäkeskukseen vielä klo 2.15 linjalla 840.

Ja tätä yhteyttä Reittiopas ei tietenkään voi antaa, muutenhan joku saattaisi vaikkaa käyttää sitä. Itäkeskuksessa asuvat tuskin osaavat katsoa Sipooseen jatkavien linjojen aikataulua.

Mellunmäentien pysäkistä länteen ei saa mitenkään näkyviin Sipooseen jatkavia linjoja. Esimerkiksi välillä Ooppera - Uussillantien pysäkki Reittiopas ehdottaa kahden vaihdon matkaa suoran bussin sijaan, vaikka bussi lähtisi välittömästi Reittioppaaseen asetetun lähtöajan jälkeen. Heti kun pysäkiksi asettaa seuraavan pysäkin maalle päin, Reittiopas ehdottaa U-linjoja mihin aikaan tahansa jopa keskustasta lähdettäessä.

Onkohan syynä Reittioppaan manipulointiin se, että noiden linjojen käyttö maksaa HSL:lle liikaa liikennöitsijöille maksettavien korvausten takia?
 
Tukholmassa liikennöidään yöbusseja myös arkiöinä, yleensä tunnin välein. Onko Tukholmassa erilainen joukkoliikenteen kysyntä kuin Helsingissä, vai onko kyse vain siitä, että Tukholmassa panostetaan enemmän autottoman elämäntavan mahdollistamiseen?

Ainakin seuraavat yölinjat olisivat käteviä:

40N Postitalo-Arkadiankatu-Runeberginkatu-Topeliuksenkatu-Mannerheimintie-Haaga (linjan 40 reitti)-Kannelmäki (linjan 43 reitti)-Hämeenlinnanväylä-Kaivoksela-Myyrmäki-Louhela-Martinlaakso (suorinta reittiä eli Vaskivuorentie-Myyrmäentie-Uomatie-Louhelantie), matka-aika 7 + 14 + 10 + n. 15 = n. 45 min, vuoroväli 50 min, 2 autoa
70N Rautatientori-Hakaniemi-Kallio (raitiovaunun 9 reitti)-Sturenkatu-Arabia-Pihlajisto-Pihlajanmäki (Hämeentieltä linjan 71 reitti)-Malmi-Tapanila-Puistola (linjan 73 reitti)-pisto Tikkurilaan-Jakomäki (linjan 75A reitti), matka-aika 14+4+13+15+4+9+9+4+12=76 min, vuoroväli 45 min, 4 autoa
90N Rautatientori-Hämeentie-Kurvi-Itäkeskus-Puotila (Kalasatamasta linjan 97N reitti)-siirtyminen linjan 92N reitille Itäväylän kautta-Myllypuoro-Kurkimäki-Kontula (linjan 92N reitti)-Mellunmäki, matka-aika 23+6+18+3+3=50 min, vuoroväli 60 min, 2 autoa

Kullekin yölinjalle muodostuu valtava yli 50 000 asukkaan väestöpohja, joten riittää että palvelualeen asukkaista noin 0.2 % käyttää yölinjaa, jotta sen järjestäminen on kannattavaa. Kustannukset tällaisen liikenteen järjestämisestä (8 autoa) ovat muutenkin aivan marginaaliset.
Juurikin jotain tälläistä hain. Edes yksi kiemuralinja per ilmansuunta, kun viikonloppuöinäkin on varaa tarjota vaikka kuinka montaa eri variaatiota.
Pääsee melkein kahteen asti, viimeinen 97N lähtee Itäkeskuksesta Mellunmäkeen 1.47, tästä ehtii hyvin vaihtamaan klo 2.10 lähtevään v62:n. Uuteen aikataulukirjaan on tosin merkitty linjan 97N viimeiseksi arkilähdöksi R.torilta klo 0.52, klo 1.32 lähdöllä on pe-merkintä, tässä on varmasti virhe koska nettiaikataulun mukaan 1.32 lähtö ajetaan kaikkina päivinä. Tämä yhteys toimii siis kaikkina viikonpäivinä. Lisäksi Kampista pääsee joka päivä Itäkeskukseen vielä klo 2.15 linjalla 840.
Luepas uudestaan - otin nämä huomioon. U-terminaaliin olen vain varannut 6min siirtymäaikaa Kaivokadun pinnalta ja 1.47 on listani mukaan viimeinen yhteys Itäkeskuksesta.
 
Takaisin
Ylös