Tulevasta YTV-linjastosta linja 738 Helsinki-Sorsakorpi-Keravankeskusta-Kaleva-Mattilanpuisto
Mitkä ovat pääkaupunkiseudun linjat, joilla on matkallisesti pisimmät osuudet moottoritiellä tai taajamassa? Olisiko näitä järkeä korvata liityntälinjoilla nyt tai tulevaisuudessa?
Tässä omia löydöksiäni moottoritielinjoiksi:
147 Helsinki - Soukka - Kivenlahti
150 Helsinki - Kivenlahti/Tillinmäki
540 Lentoasema - Espoon keskus
731 Helsinki - Kulomäki
Tulevasta YTV-linjastosta linja 738 Helsinki-Sorsakorpi-Keravankeskusta-Kaleva-Mattilanpuisto
Pitkiä matkoja moottoritietä ajavia linjoja löytyy juurikin tuolta Lahdenväylän ja Tuusulanväylän suunnalta paljon. Lahdenväylällä ei edes ole pysäkkejä moottoritiellä kuin Viikissä. Tuusulanväylän ja Lahdenväylän bussilinjoista ison osan voisi korvata liitynnällä päärataan, jos junaliikenne olisi järkevän hintaista. Nyt on kuitenkin halvempi kuljettaa matkustajia busseilla kuin lisätä yksiköitä lähijuniin.
Keravalta kulkee asiakkaita linjalla 738 Viikkiin,Kustaa vaasantien ja hämeentien suuntaan töihin. varsinkin Ahjosta ja sorsakorvesta lähtevät eivät halua ruveta vaihtamaan eka keravan asemalle ja siitä junaan, helsingissä taas vaihto Oulunkylässä,Pasilassa tai pääteasemalla. Jotenka eiköhän niillä suorilla vuoroilla ole myös oma hyötynsä![]()
Ennen Viikin pysäkkien rakentamista 731:n viimeinen pysäkki ennen Korsoa oli Annala Koskelan hallien nurkalla. Ainakin minua 731:n ajaminen alkoi aina unettaa, kun 15 minuuttiin ei tapahtunut yhtään mitään.Alunperin kirjoittanut kemkim
![]()
Lukioaikoina kaveri matkusti Mikkolasta Kallioon 731:llä ja kertoili aina että milloin oli kukakin ollut väärässä bussissa. Joskus joku mummo oli herännyt Kulomäentien liittymässä, että jokos sitä ollaan Malmilla?Alunperin kirjoittanut TEP70
--
Lauri Räty