Bussiliikenteen nopeuttamistoimet HSL-alueella

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Istun parhaillaan linjan 58B bussissa, kerrankin matkustajana, matkalla poikani kouluun vanhempainiltaan. Meno on ajoittain todella tukkoista. Aleksis Kivenkatu on erityisesti välillä Junatie-Sturenkatu kaikkea muutakuin hyvä bussikatu. Väli Flemari-Sturenkatu on jotain aivan käsitämättömän huonoa toteutusta ja Sturenkadun risteyksen liikennevaloista tuhrautui neljä valokiertoa.

Mä haluaisin kovasti ajatella ja ideoida bussien käyttämiä väyliä uusiksi. Sujuva bussiliikenne patsi houkuttelee lisää joukkoliikenteen käyttäjiä, myös säästää kalusto- ja liikennöintikuluissa.

Nyt ideoita, olkaa hyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Erityisesti väli Flemari-Sturenkatu on jotain aivan käsitämättömän huonoa toteutusta

Itse matkustin AKK:ta pitkin ysillä eilen Keskiviikkona ja en voi kuin ihmetellä miksi ratikan ja bussien pitää jumittaa muun liikenteen seassa kun kaistojen keskelle on jätetty puurivein reunustettu kevyenliikenteenväylä jolla ei ollut yhtään käyttäjää! Järkevästi toteutettuna tuo väylä olisi otettu alunperin joukkoliikenteen käyttöön, näin ysille ja 58:n busseille olisi saatu omat yhteiset kaistat Flemarin ja Sturenkadun välille.
 
Itse matkustin AKK:ta pitkin ysillä eilen Keskiviikkona ja en voi kuin ihmetellä miksi ratikan ja bussien pitää jumittaa muun liikenteen seassa kun kaistojen keskelle on jätetty puurivein reunustettu kevyenliikenteenväylä jolla ei ollut yhtään käyttäjää! Järkevästi toteutettuna tuo väylä olisi otettu alunperin joukkoliikenteen käyttöön, näin ysille ja 58:n busseille olisi saatu omat yhteiset kaistat Flemarin ja Sturenkadun välille.
Olen monesti miettinyt asiaa itsekin.
Tuo pyörätiehän ei näytä olevan hirveän korkealla käyttökapasiteetilla ainakaan koko aikaa päivästä, joten pyöräilijäthän voisi helposti siirtää ajoradan reunaan omalle (kapeammalle) kaistalleen, näinhän käsittääkseni suurkaupungeissakin toimitaan, mikäli sieltä ylipäätänsä pyörätietä edes löytyy?
 
AKK:n outo järjestys Sture-Flemari on perua siitä, että vanhaa puuriviä ei saanut kaataa raitiotien rakentamisen aikana. Puurivi kuitenkin kaadettiin huonokuntoisena rakennusvaiheeseen päästyä.
 
Itse matkustin AKK:ta pitkin ysillä eilen Keskiviikkona ja en voi kuin ihmetellä miksi ratikan ja bussien pitää jumittaa muun liikenteen seassa kun kaistojen keskelle on jätetty puurivein reunustettu kevyenliikenteenväylä jolla ei ollut yhtään käyttäjää!

Tämä on nyt kerrankin sellainen asia, että voidaan osoittaa ihan syyllinenkin. Terveiset Kimmo Helistölle (vihr).

Ilman Helistön väliintuloa tuo olisi toteutettu siten, että puiden välissä olisi ollut Pasilan suunnan ratikkakaista, Pasilasta päin sitten sekakaista.
 
No ensinnäkin tuo Helmi-laitteiden vaikutus liikenne valoihin pitäisi miettiä uusiksi ihan alusta asti. Hyvä esimerkki kuinka järjettömästi tuo toimii on Arabiankadun ja Hämeentien risteys. Kun raitiovaunu lähestyy ko. risteystä matkalla keskustan suuntaan (on siis kääntymässä Arabiankadulta Hämeentielle) vaihtaa Helmi laite Hämeentietä pohjoiseen meneville punaiset valot. Ja punaiset valot palavat niin kauan kuin kyseinen ratikka on risteyksestä mennyt. Tähän saakka kaikki on ok. Mutta jostakin käsittämättömästä syystä tuossa on ratikkapysäkki juuri ennen risteystä. Ja kun ratikka seisoo pysäkillä, niin punaiset valot palavat pohjoiseen menijöille. EI LUULISI OLEVAN VAIKETA SUUNNITELLA järjestelmää sellaiseksi että tiedetään milloin ratikka seisoo pysäkillä (vihje: ovet ovat auki) ja muu liikenne pysäytetään vasta kun se ratikka on OIKEASTI jatkamassa matkaa.
 
No ensinnäkin tuo Helmi-laitteiden vaikutus liikenne valoihin pitäisi miettiä uusiksi ihan alusta asti. Hyvä esimerkki kuinka järjettömästi tuo toimii on Arabiankadun ja Hämeentien risteys. Kun raitiovaunu lähestyy ko. risteystä matkalla keskustan suuntaan (on siis kääntymässä Arabiankadulta Hämeentielle) vaihtaa Helmi laite Hämeentietä pohjoiseen meneville punaiset valot. Ja punaiset valot palavat niin kauan kuin kyseinen ratikka on risteyksestä mennyt. Tähän saakka kaikki on ok. Mutta jostakin käsittämättömästä syystä tuossa on ratikkapysäkki juuri ennen risteystä. Ja kun ratikka seisoo pysäkillä, niin punaiset valot palavat pohjoiseen menijöille. EI LUULISI OLEVAN VAIKETA SUUNNITELLA järjestelmää sellaiseksi että tiedetään milloin ratikka seisoo pysäkillä (vihje: ovet ovat auki) ja muu liikenne pysäytetään vasta kun se ratikka on OIKEASTI jatkamassa matkaa.

Sama ongelma vaikkapa linjalla 78 Länsimäentien ja Kontulantien risteyksessä: bussi seisoo Mellunmäen metroaseman pysäkillä matkallaan Malmille ja risteyksen liikennevalot loistavat punaista Länsimäentietä ajaville koko sen ajan. Ja liikenne seisoo. Ja pakokaasupäästöjä tulee. Turhaan. Parhaassa tapauksessa valot vieläpä vaihtuvat Kontulantien ylittävälle risteävälle liikenteelle vihreiksi juuri kun bussi on lähtenyt pysäkiltä ja ihan aikuisten oikeesti saapuu risteykseen ja tarvitsisi ne valoetuudet. Mutta ei saa, vaan seisoo siinä risteyksessä.
 
Istun parhaillaan linjan 58B bussissa, kerrankin matkustajana, matkalla poikani kouluun vanhempainiltaan. Meno on ajoittain todella tukkoista. Aleksis Kivenkatu on erityisesti välillä Junatie-Sturenkatu kaikkea muutakuin hyvä bussikatu. Väli Flemari-Sturenkatu on jotain aivan käsitämättömän huonoa toteutusta ja Sturenkadun risteyksen liikennevaloista tuhrautui neljä valokiertoa.

Mä haluaisin kovasti ajatella ja ideoida bussien käyttämiä väyliä uusiksi. Sujuva bussiliikenne patsi houkuttelee lisää joukkoliikenteen käyttäjiä, myös säästää kalusto- ja liikennöintikuluissa.

Nyt ideoita, olkaa hyvät.
Semmoinen minkä voi tehdä nopeasti, AKK:lta kielletään kääntyminen vasemmalle Sturenkadulle, jolloin ysille ja 58:lle saadaan oma kaista risteykseen. Samalla risteyksen valo-ohjaus luultavasti helpottuu. Kartta ja korvaavat yhteydet, varsinkin toi Porvoonkadun kautta kulkeva on taksikuskien suosiossa koska se on kirkkaasti nopein. http://goo.gl/maps/M11cR
 
Semmoinen minkä voi tehdä nopeasti, AKK:lta kielletään kääntyminen vasemmalle Sturenkadulle, jolloin ysille ja 58:lle saadaan oma kaista risteykseen.
Hyvä idea, mutta mites Itäväylän suunnalta tulevat kaukoliikenteen bussit sitten?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös