HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2013

HelB:n valituksesta selviää tarkemmat tiedot HSL:n hallituksen ensi viikon esityslistalta. Valitus koskee siis vain kohdetta 170 (linjat h51 ja h56) ja liittyy niille vaadittuihin hybrideihin. HelB:n mukaan Pohjolan Kaupunkiliikenteen tarjous olisi pitänyt hylätä, koska tarjoukseen ei ollut liitetty tarjouspyynnössä vaadittua valmistajan viralliseen mittaukseen perustuvaa todistusta tarjottujen uusien hybridiautojen CO2-päästönalenemasta.
 
HelB:n mukaan Pohjolan Kaupunkiliikenteen tarjous olisi pitänyt hylätä

En ymmärrä.. Ihme natinaa HelBiltä.. :lol: Loppu kevennykseksi onneksi:

Hallitus päättää, että
a)
Helsingin Bussiliikenne Oy:n oikaisuvaatimus hylätään ja toimeenpanoa jatketaan ellei markkinaoikeus kiellä sopimuksen tekemistä.
 
HelB:n valituksesta selviää tarkemmat tiedot HSL:n hallituksen ensi viikon esityslistalta. Valitus koskee siis vain kohdetta 170 (linjat h51 ja h56) ja liittyy niille vaadittuihin hybrideihin. HelB:n mukaan Pohjolan Kaupunkiliikenteen tarjous olisi pitänyt hylätä, koska tarjoukseen ei ollut liitetty tarjouspyynnössä vaadittua valmistajan viralliseen mittaukseen perustuvaa todistusta tarjottujen uusien hybridiautojen CO2-päästönalenemasta.

Siis Pohjolan Kapunkiliikenteen tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen. Pyydettiinkö lisäselvitykset, jos ei niin tarjous on hylättävä vajavaisena ja tarjouspyynnön vastaisena.
 
Siis Pohjolan Kapunkiliikenteen tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen. Pyydettiinkö lisäselvitykset, jos ei niin tarjous on hylättävä vajavaisena ja tarjouspyynnön vastaisena.

Siis itse ymmärsin että HelBin mielestä Pohjolan tarjous ei ollut pyynnön mukainen. HelB oli käsittänyt että pyydetyt liitteet oli vaadittu tarjouksen yhteydessä toimitettavaksi, kun HSL kommentoi asiaa että pitää toimittaa ennen liikenteen alkua ja bussien pitää olla rajojen mukainen.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 27/2012

Tässä kartta Helsingin pienkalustolinjoista 1.1.2014 alkaen. Merkittäviä muutoksia ovat mm. linjatunnusten muuttaminen niin, että J poistuu numeron edestä, ja suurelle osalle linjoista tulee kolminumeroinen linjatunnus. Uudet linjatunnukset ovat 31, 32, 33, 34, 35, 237, 603, 604, 701, 702, 703, 705, 801, 802, 805, 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818 ja 819.

Erittäin typerää ja hämäävää, että tulee kolminumeroiset tunnukset.

Ne mielletään seutu- ja U-linjoiksi, ja lisäämällä palvelulinjat samaan kastiin syntyy turhaa sekavuutta. Joukon aikaan linjanumerosta näki suunnilleen, missä päin bussi kulkee. (J21-00210)

J-kirjaimen poistaminen synnyttää toki päällekkäisiä linjoja, mutta sen olisi voinut ratkaista laittamalla vaikka P-kirjaimen linjan perään tms.

Tuleva järjestelmä on hyvin hankala, varsinkin kun osa linjoista pysyy kaksinumeroisina.
 
Markkinaoikeusvalituksesta johtuen HSL ja Pohjolan Kaupunkiliikenne ovat solmineet väliaikaisen hankintasopimuksen linjoista h51 ja h56, jotta linjojen liikennöinti voi jatkua keskeytyksettä markkinaoikeuskäsittelystä huolimatta. Väliaikaisen hankintasopimuksen voimassaolo alkaa 1.1.2014 ja jatkuu siihen asti, kun varsinainen liikennöintisopimus on allekirjoitettu tai uusi kilpailutettu liikenne alkaa.

Väliaikaisessa hankintasopimuksessa käytettävien linja-autojen on oltava A1-tyyppiä ja iältään HSL:n normaalien vaatimusten mukaisia.
 
Nobinan ja HelB:n pienoisbussit mennevät myyntiin kun Taksikuljetus voitti kaikki Helsingin palvelulinjat?
 
Tulipa minulle tämmöinen tieto, että
"Markkinaoikeus on yksimielisesti kumonnut Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) tekemän hankintapäätöksen koskien kilpailukierroksen 27/2013 kohdetta 170. Tehdyn päätöksen myötä HSL valitsi linjojen 51 ja 56 liikenteenharjoittajaksi Pohjolan Kaupunkiliikenteen HelBin jäädessä kilpailussa toiseksi."
:)
 
Tulipa minulle tämmöinen tieto, että
"Markkinaoikeus on yksimielisesti kumonnut Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) tekemän hankintapäätöksen koskien kilpailukierroksen 27/2013 kohdetta 170. Tehdyn päätöksen myötä HSL valitsi linjojen 51 ja 56 liikenteenharjoittajaksi Pohjolan Kaupunkiliikenteen HelBin jäädessä kilpailussa toiseksi."
:)

Mitäs nyt tapahtuu?
 
Uusi kilpailutus. Mutta jatkaako linjojen liikennöintiä vuodenvaihteesta Helb vai Pl?
"Markkinaoikeusvalituksesta johtuen HSL ja Pohjolan Kaupunkiliikenne ovat solmineet väliaikaisen hankintasopimuksen linjoista h51 ja h56, jotta linjojen liikennöinti voi jatkua keskeytyksettä markkinaoikeuskäsittelystä huolimatta. Väliaikaisen hankintasopimuksen voimassaolo alkaa 1.1.2014 ja jatkuu siihen asti, kun varsinainen liikennöintisopimus on allekirjoitettu tai uusi kilpailutettu liikenne alkaa.

Väliaikaisessa hankintasopimuksessa käytettävien linja-autojen on oltava A1-tyyppiä ja iältään HSL:n normaalien vaatimusten mukaisia."

Lisäksi markkinaoikeuden päätös ei ole vielä lainvoimainen, vaan siinä on 30 päivän valitusaika, jonka aikana HSL voi siis valituksen tehdä.
.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:28 ----------

Asia pitäisi siis käsitellä HSL-hallituksen kokouksessa, mutta eilen oli vuoden 2013 viimeinen kokous. Liikenteen pitäisi jatkua keskeytyksettä vuodenvaihteenkin jälkeen.
 
Eli nyt siis ilmeisesti PL aloittaa h51:n ja h56:n liikennöinnin 1.1 väliaikaisella sopimuksella. Sopimuksen kestoa ei tässä vaiheessa voi kuin arvailla. Se riippuu kai siitä miten nopeasti uusi kilpailutus järjestetään ja milloin uusi kilpailutettu liikenne aloitetaan. Aikaisintaan uuden sopimuksen voisi ajatella alkavan kesä -tai syysaikatauluihin siirryttäessä. Nythän ei ole varmuutta että PL voittaa uutta kilpailutusta. Mitenkäs sitten jos PL häviää uuden kierroksen mutta uusi kalusto noille linjoille on kuitenkin jo hankittu? Sijoitetaanko uudet autot joihinkin vanhoihin sopimuksiin vanhempien autojen tilalle vai miten tuossa menetellään?
 
Niin, tähän mennessä kyllä ainakin pitäisi jo olla vuodenvaihteesta alkavat ja muuttuvat ajosarjat suunniteltuna, jolloin tässä ei olisi enää oikein ollut vaihtoehtojakaan.

Oliko niin, että Pl oli kuitenkin jo tilannut näille linjoille vaadittavan kaluston? Eli viisi hybridiä, yhdeksän ruohonleikkuria ja neljä crossaria?
 
Takaisin
Ylös