Länsi-Vantaan linjastosuunnitelma 2014-2021

Liittynyt
23 Elokuu 2005
Viestit
3,331
HSL näköjään kokeilee blogia vuorovaikutuskanavana Länsi-Vantaan linjastosuunnitelmalle. Mukavaa, että yritetään aktivoida ihmisiä uusia kanavia pitkin. Toivottavasti onnistuvat. Suurin ongelma kai on, miten tavoittaa nuo ihmiset, joilta sitä palautetta voisi saada. Ja toivottavasti vuorovaikutus nousee vähän paremmalle tasolle kuin että avataan taas vain yksi uusi yksisuuntainen palauteboksi.

http://lansi-vantaan-linjastosuunnitelma.blogspot.fi/
 
Kyseessä ei suinkaan ole uusi juttu, HSL on avannut aiemmin blogit Aviapoliksen, Hakunila-Tikkurila ja Korso-Koivukylä alueiden linjastosuunnitelmista. Mitä olen itse noita aiempia blogeja lukenut, niin kyllä asukkaat ovat kovasti siellä suunnitelmia kommentoineet ja tuoneet omia ehdotuksiaan julki.
 
Kävin ajankulukseni läpi noita linjastosuunnitelma-blogin kommentteja, muutamia aiheita joita kommentoidaan paljon:

- Kehä III:n bussiliikenne halutaan säilyttää vähintään nykyisellä tasolla, Kehäradan ei koeta hyödyttävän kehän varrella töissä käyvien työmatkoja, tämähän pitää myös paikkansa.

- Itä -ja Länsi Vantaan välisiä poikittais(bussi)yhteyksiä halutaan säilyttää ja kehittää, näitäkään kehäradan tulo ei kommentoijien mielestä korvaa.

- Linjan 474 säilyttämistä vaaditaan useissa viesteissä, Editan kautta koukkaavia K-vuoroja pidetään turhina ja matkaa hidastuttavina, lisäksi toivotaan nopeampia vuoroja jotka ajaisivat suoraan Hämeenlinnanväylää ohittaen Vantaanlaakson/puiston.

-Petaksen lakkautettua linjaa 36 harmitellaan ja perustettuja uusia yhteyksiä pidetään epäonnistuneina, vaikka alueelle ajaa nyt neljä eri linjaa, palvelevat ne silti aiempaa huonommin koska linjoilla on vain muutama lähtö päivässä.

-Espoosta toivotaan parempia yhteyksiä Kehä III:n varteen ja Lentoasemalle, linjalle 535 kaivataan nykyistä enemmän vuoroja.

Itseäni ihmetyttää nuo Petaksen kommentit, kun ensin oli oma bussilinja 36 jolla pääsi suoraan Myyrmäkeen aamusta iltaan tunnin välein, niin sitä ei kuitenkaan käytetty tarpeeksi. Nyt kun linjasto pilkottiin neljäksi eri linjaksi niin haluttaisiin takaisin linja 36. Pitäisi ymmärtää ettei sellaista linjaa kannata ylläpitää jolla on vain joitakin satunnaisia matkustajia, se on tehotonta, kallista ja pois jostain muualta. Ei tuo nykyinen neljän eri linjan yhdistelmäkään kyllä hyvä ole, mieluummin Petaksessa voisi koukata vaikka joku ohikulkeva linja, esim. 43 tai 45, mutta sitten alkaisi taas näiden linjojen matkustajat valittamaan tästä Petaksen koukkauksen tuomasta haitasta.
 
Itseäni ihmetyttää nuo Petaksen kommentit, kun ensin oli oma bussilinja 36 jolla pääsi suoraan Myyrmäkeen aamusta iltaan tunnin välein, niin sitä ei kuitenkaan käytetty tarpeeksi. Nyt kun linjasto pilkottiin neljäksi eri linjaksi niin haluttaisiin takaisin linja 36.

Sellaisia me ihmiset olemme, mikään ei saisi koskaan muuttua. Lähikauppaakaan ei saisi lopetaa, vaikka kaikki ostokset tehdään Prismassa. Jos kaikki nuo Prismassa kävijät oikeasti ostaisivat ruokansa sieltä lähikaupasta, sitä ei lopetettaisikaan. Ja jos kaikki nuo Petaksen marisijat olisivat käyttäneet sitä bussiaan, ehkä sitäkään ei olisi lopetettu.
 
Kävin ajankulukseni läpi noita linjastosuunnitelma-blogin kommentteja, muutamia aiheita joita kommentoidaan paljon:

- Kehä III:n bussiliikenne halutaan säilyttää vähintään nykyisellä tasolla, Kehäradan ei koeta hyödyttävän kehän varrella töissä käyvien työmatkoja, tämähän pitää myös paikkansa.

- Itä -ja Länsi Vantaan välisiä poikittais(bussi)yhteyksiä halutaan säilyttää ja kehittää, näitäkään kehäradan tulo ei kommentoijien mielestä korvaa.

- Linjan 474 säilyttämistä vaaditaan useissa viesteissä, Editan kautta koukkaavia K-vuoroja pidetään turhina ja matkaa hidastuttavina, lisäksi toivotaan nopeampia vuoroja jotka ajaisivat suoraan Hämeenlinnanväylää ohittaen Vantaanlaakson/puiston.

Tuo Kehä III:n varsi Hämeenlinnanväylän ja Tuusulanväylän välillä on muuten omalta osaltaan osoitus pieleen menneestä kaupunkisuunnittelusta. Tuolle välille on saatu tungettua kolme rinnakkaista väylää (Tikkurilantie + Kehä III + Tuupakantie) ja lisäksi Ylästöntie ja näitä kaikkia kolme pitäisi palvella joukkoliikenteellä "hyvin".

Nuo 474:n K-vuorot ovat vaan erinomaisen taloudellinen tapa hoitaa Editan, katsastuskonttorin ja muutaman muun firman joukkoliikennepalvelu tuolla. Linjaoppaan mukaan tuohon koukkaukseen menee kolme minuuttia ja kun muutenkin suurin osa tuolla linjalla kuljetuista matkoista kestänee > 30 min, niin ei tuo minusta kohtuuton hidastus ole. Sitäpaitsi 453 ja Hämeenlinnanväylää kulkevat U-linjat toimivat osalle linjan 474:n palvelualueesta nopeina yhteyksinä.
 
- Kehä III:n bussiliikenne halutaan säilyttää vähintään nykyisellä tasolla, Kehäradan ei koeta hyödyttävän kehän varrella töissä käyvien työmatkoja, tämähän pitää myös paikkansa.

Kyllä Kehärata parantaa myös Kehä III:n varren työpaikka-alueiden joukkoliikenneyhteyksiä. Esimerkiksi Aviapoliksen asemalle pääsee junalla 10 minuutin välein varsin laajalta alueelta. Aviapoliksesta voi sitten jatkaa varsin tiheästi kulkevilla busseilla muutamassa minuutissa Kehä III:n tai sen rinnakkaiskatujen varsille.

-Petaksen lakkautettua linjaa 36 harmitellaan ja perustettuja uusia yhteyksiä pidetään epäonnistuneina, vaikka alueelle ajaa nyt neljä eri linjaa, palvelevat ne silti aiempaa huonommin koska linjoilla on vain muutama lähtö päivässä.

Itseäni ihmetyttää nuo Petaksen kommentit, kun ensin oli oma bussilinja 36 jolla pääsi suoraan Myyrmäkeen aamusta iltaan tunnin välein, niin sitä ei kuitenkaan käytetty tarpeeksi. Nyt kun linjasto pilkottiin neljäksi eri linjaksi niin haluttaisiin takaisin linja 36. Pitäisi ymmärtää ettei sellaista linjaa kannata ylläpitää jolla on vain joitakin satunnaisia matkustajia, se on tehotonta, kallista ja pois jostain muualta. Ei tuo nykyinen neljän eri linjan yhdistelmäkään kyllä hyvä ole, mieluummin Petaksessa voisi koukata vaikka joku ohikulkeva linja, esim. 43 tai 45, mutta sitten alkaisi taas näiden linjojen matkustajat valittamaan tästä Petaksen koukkauksen tuomasta haitasta.

Petaksessa asuu noin 200 asukasta ja alue on suurimmalta osin enintään kilometrin päässä Vanhan Hämeenlinnantien pysäkistä. Ei siis ole ihmekään, ettei alueella ole kysyntää joukkoliikenteelle. Vehkalan asema tulee sekin sijoittumaan 1 - 1,5 kilometrin päähän Petaksen asukkaista. Mikäli Petaksesta vain toteutetaan kunnolliset kevyen liikenteen yhteydet Vehkalan asemalle, on petaslaisilla vuodesta 2015 lähtien vartin kävelymatkan päässä tiheä junayhteys.
 
Tuo Kehä III:n varsi Hämeenlinnanväylän ja Tuusulanväylän välillä on muuten omalta osaltaan osoitus pieleen menneestä kaupunkisuunnittelusta. Tuolle välille on saatu tungettua kolme rinnakkaista väylää (Tikkurilantie + Kehä III + Tuupakantie) ja lisäksi Ylästöntie ja näitä kaikkia kolme pitäisi palvella joukkoliikenteellä "hyvin".

Nuo 474:n K-vuorot ovat vaan erinomaisen taloudellinen tapa hoitaa Editan, katsastuskonttorin ja muutaman muun firman joukkoliikennepalvelu tuolla. Linjaoppaan mukaan tuohon koukkaukseen menee kolme minuuttia ja kun muutenkin suurin osa tuolla linjalla kuljetuista matkoista kestänee > 30 min, niin ei tuo minusta kohtuuton hidastus ole. Sitäpaitsi 453 ja Hämeenlinnanväylää kulkevat U-linjat toimivat osalle linjan 474:n palvelualueesta nopeina yhteyksinä.

Katsastuskonttori suljettiin Hakuninmaalla jo pari vuotta sitten. Kehäradan valmistumisen jälkeen kehä kolmoselle voisi jäädä nykyisen V56:n kaltainen linja, joka ajaisi Mellunmäestä nykyistä reittiä alkupään ja sen jälkeen KRP:n ohi Tikkurilan aseman kautta kehä kolmoselle ja päätepysäkki toisessa päässä voisi olla Vantaankosken asema. Tikkurilantielle voisi vastaavasti tulla linja, joka ajaisi Tikkurilantietä mukaillen Tikkurilan asemalta Kivistön uudelle asemalle ja Ylästöntielle voisi jäädä nykyinen linja V55, jonka voisi katkaista Martinlaakson asemalle.
 
Viimeksi muokattu:
Länsi-Vantaan linjastosuunnitelma-blogiin on ilmestynyt linjastosuunnitelmaehdotus eilen perjantaina. Jostain syystä linjastosuunnitelmassa käytetään nykyisen numerointijärjestelmän mukaisia linjanumeroita toisin kuin muissa Vantaan suunnan suunnitelmissa.
Joitain huomioita:
  • h39:stä on jo ehditty toteamaan, että linjalla on vähän matkustajia välillä Martinlaakso-Myyrmäki ja siksi sen reitti on tarkoitus lyhentää Myyrmäkeen.
  • h45 jatkaisi myös Myyrmäkeen palvellen Honkasuota.
  • v46 jatkaa suunnitelmassa Kivistön asemalle! Kyllä tuo tietenkin tarjoaisi yhteyden Kivistöstä sekä Kannistosta Katriinan sairaalalle ja myös Viinikanmetsän teollisuusalueelle, mutta eipä tuolla Kivistöstä paljoa tuota pitemmälle kannata matkustaa, sillä tuo linja tekee melkomoisen lenkin suunnitellulla reitillään.
  • Linjalle 324 on esitetty aivan uudellainen reitti: Helsinki–Hämeenlinnanväylä–Kuninkaantammi–Martinlaakso–Kehä III–Niipperi–Kalajärvi. Niinkuin sivustolta ladattavassa pdf:ssä sanotaan, tuo linja tarjoaa sekä suoran yhteyden keskustaan, että myös lopetetun 532:n kaltaisen poikittaisyhteyden Pohjois-Espoossa linjan varrella asuville; tämän lisäksi linja tarjoaa Kuninkaantammesta sekä suoran yhteyden keskustaan että poikittaisyhteyden radanvarteen. Tuolla linjalla voi tehdä monentyyppisiä matkoja, mikä on todella hyvä. Ainoa mikä huolestuttaa on se, että kuinka pitkäksi matka-aika ruuhka-aikana venyy Helsingin keskustasta Kalajärvelle matkatessa. Onhan sitä sentään vaihtoehtoina Vihdintietä kulkevat 345 sekä U-linjat 339 ja 346.
  • Linjalle 435 vuoroväliksi ruuhka-aikoina on tuon mukaan tarkoitus tulla puoli tuntia nykyisen tunnin vuorovälin sijaan ja linjaa on tarkoitus nopeuttaa siirtämällä se Kehä III:lle Petikon kohdalla.
  • Linja 523 on myös mielenkiintoinen linja. Sen reitti on suunnitemassa seuraavanlainen: Kaivoksela–Myyrmäki–Lintulaakso–Leppävaara. Tekstissä sanotaan, että osa linjan 510 vuoroista siirtyy tuolle reitille. Tuo Kaivokselan osuus korvaa siis poistuvia 452K:ta ja 35:sta Vantaan puolella, kuten tekstissä sanotaan, mutta kuvittelisi, että myös Espoon puolella linjasto vastaavasti järjestettäisiin uudestaan. Tuonne reitin varrelle Uusmäestä pohjoiseen on muuten alettu jo rakentamaan. Tässä valitettavasti ei kovin hyvälaatuinen kuva Lintulaaksontien varrelta.
  • Linjasta 530 sanotaan, että siitä on olemassa vaihtoehtoinen suunnitelma, jossa se jatkuisi Vantaankoskelta Askistoon! Tuosta tulisi melko lailla kiemurteleva linja. Itseasiassa suunniteltu v30 kiemurtelee vieläkin enemmän. Hassua, että etusivun kartassa, jossa on Vantaan sisäisiä linjoja, on seutulinja 530:n vaihtoehtoinen reitti Askistoon piirrettynä, mutta seutulinjoja esittelevässä kuvassa linjasta on piirretty Vantaankoskelle suunniteltu versio.
 
Todella törkeetä että H39 ja H45 ajavat koko ajan 20min välein! nehän on tuulilasikuormassa jo aamuisin kun pääsevät myyrmäestä malminkartanoon!
Ei HSL ajattele yhtään!
 
Linjasta 530 sanotaan, että siitä on olemassa vaihtoehtoinen suunnitelma, jossa se jatkuisi Vantaankoskelta Askistoon!

Ymmärsin tämän niin, että 530 kulkisi nykyäänkin Vantaankoskelle josta sitä vielä jatkettaisiin Askistoon, vaikka tarkoitit kumminkin että Martinlaaksosta jatketaan Vantaankosken kautta Askistoon, eikö vain? :smile:
Mutta eihän tossa mitään pahaa olisi, jos se jatkettaisiin, olisipahan Espoon keskustastakin vaihdoton bussiyhteys Vantaankoskelle ja Askistoon. :smile:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ymmärsin tämän niin, että 530 kulkisi nykyäänkin Vantaankoskelle josta sitä vielä jatkettaisiin Askistoon, vaikka tarkoitit kumminkin että Martinlaaksosta jatketaan Vantaankosken kautta Askistoon, eikö vain? :smile:
Mutta eihän tossa mitään pahaa olisi, jos se jatkettaisiin, olisipahan Espoon keskustastakin vaihdoton bussiyhteys Vantaankoskelle ja Askistoon. :smile:

Niin, suunnitelman mukaan 530 jatkaisi vähintään Vantaankoskelle. Siitä se voisi vielä jatkaa eteenpäinkin. Seuraavassa lainaus tekstistä:
Linjan 530 reitti pitenee Martinlaaksosta Vantaankosken asemalle, jotta Laajavuorentien ympäristöstä säilyy vaihdoton yhteys Myyrmäkeen. Linja tarjoaa yhteyden muun muassa Jorvin sairaalaan. Linjan 530 reitistä on myös vaihtoehtoinen suunnitelma (VE2), jossa reitti jatkuu Martinlaaksosta Laajavuorentien kautta Askistoon.
Huh, vaihtoehtoisessa suunnitelmassa 530 ei menisikään Vantaankosken asemalle, vaan menisi vain siitä läheltä ohi. Kyllähän tuolla Espoon keskuksesta Askistoon voisi matkustaa, hätäisimmät matkaajat kyllä hermostuisivat Martinlaakson suunnalla kiertelystä.
 
Todella törkeetä että H39 ja H45 ajavat koko ajan 20min välein! nehän on tuulilasikuormassa jo aamuisin kun pääsevät myyrmäestä malminkartanoon!
Ei HSL ajattele yhtään!

Ne ajavat 20 minuutin välein Vantaalle asti. Helsingin puolella on varmasti jatkossakin tarpeen ajaa tiheämmällä vuorovälillä.
 
Linja 474 olisi voitu jatkaa Kivistön asemalta Keimolanmäkeen. Silloin olisi säästytty tynkälinja v42:n perustamiselta. Eikä se 474:n matka-aika olisi tuosta pienestä reitin pidennyksestä lisääntynyt kuin korkeintaan 10 minuuttia.
 
Todella törkeetä että H39 ja H45 ajavat koko ajan 20min välein! nehän on tuulilasikuormassa jo aamuisin kun pääsevät myyrmäestä malminkartanoon!
Ei HSL ajattele yhtään!
S39 menee kylläkin klo. 6.31-6.51 kymmenen minuutin välein, muina aikoina 20 minuutin välein ja aina välissä menee 39B ruuhka-aikoina. Ja H45 menee 12 minuutin välein...
 
Takaisin
Ylös