Westendin Linja Oy konkurssiin

:( jos tämä olisi totta, kuka pystyisi jatkamaan westendin linjaliikenteen hoitamista?
 
Mitenköhän tämä tulee vaikuttamaan HSL:n toimintaan tulevaisuudessa... Linjat tietenkin vaihtaisi liikennöitsijää ja Bussit (uudet käyttökelpoiset) siirtyvät muille firmoille... tulee ikävä :frown:
 
:( jos tämä olisi totta, kuka pystyisi jatkamaan westendin linjaliikenteen hoitamista?

Taitaa olla ensimmäinen kerta jos bussiyhtiö tekee HSL-liikenteessä konkurssin kesken sopimuskauden, miten tällaisessa tilanteessa silloin toimitaan? Voidaanko konkurssiin ajautuneen yhtiön linjat antaa jollekin/joillekin yhtiöille hoidettavaksi sopimuskauden loppuun asti, vai joudutaanko ne kilpailuttamaan uudestaan? Veolia varmaankin voisi ottaa hoitaakseen Vantaan suunnan linjat 452, 453 ja 516 kun nyt jo hoitaa noin puolet liikenteestä. Miten sitten kalustonluovutus tapahtuu konkurssitilanteessa?

---------- Viestit yhdistetty klo 15:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:56 ----------

HS:n uutinen aiheesta http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/westendin_linja_hakeutui_konkurssiin/
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Uutisessa sanotaan myös että Westendi ajaisi osan 400N vuoroista? No, senkin Veolia hoitaa varmasti. Tehdäänkö muista linjoista pikainen tarjouspyyntö? Itseäni kiinnostaisi myös, miten tälläisissä tapauksissa toimitaan, kun konkurssiin mennään kesken sopimuskauden.

Veolia on ajanut koko nykyisen sopimuskauden kaikki 400N lähdöt nykyiselläänkin. Yllätyshän tämä ei ollut. Pohdin tuossa miltä liikennöitsijä tilanne näyttää esim. viiden vuoden päästä vuonna 2017. Veikkaisin että Etelä-Suomen Linjaliikenne ja Korsisaari on kadonnut HSL-alueelta ja ehkä myös Helb. Veolia-Transport ja Nobina tuskin kumpikaan on liikenteessä nykyisellä nimellään. Åbergin Linja ja Tammelundin Liikenne jatkanee toimintaansa pieni muotoisena. Pohjolan Liikenne lienee laajentanut toimintaansa ehkä Helbin oston myötä. Taksikuljetus lienee pikkubussi puolella voimissaan.
 
Olihan tämä odotettavissa, aikataulu vaan puuttui. Osanottoni kaikkien niiden puolesta, joille on edessä taloudellisesti vaikeat ajat tämän johdosta. Henkilökohtaisten tragedioiden määrää en lähde veikkaamaan, sillä kukaan ei varmastikaan osaa vielä sanoa kuinka moni siirtyy suoraan muihin yrityksiin tai muille aloille.

Entisiä aikoja itsekin muistellen.
 
Kun Liikenne Oy lopetti viimeisten linjojensa ajamisen kesken sopimuskauden, ne siirrettiin jollain "lehmänkaupalla" mm. HKL-Bussiliikenteelle. Lieneeköhän tässäkin sama menettely?
 
Huomenna selviää WL:n liikennöimien linjojen tulevaisuus, kun konkurssipesä ja HSL keskustelevat asiasta keskenään.
 
Kun en konkurssi asioista mitään tiedä, niin mietin onko konkurssipesän mahdollista antaa liikenne alihankintaan?
111 kuitenkin varmaan siirtyy kokonaisuudessaan veolialle, onhan kyseessä kuitenkin alunperin veolian voittama linja. Muuthan taitavat olla wessun omia linjoja.

Harmi homma, ja jaksamista itse kullekin asianosaiselle :)

E: Olipa Wl:n omillakin sivuilla lyhyehkö tiedoite http://wl.fi/linja.html
 
Viimeksi muokattu:
Kun Liikenne Oy lopetti viimeisten linjojensa ajamisen kesken sopimuskauden, ne siirrettiin jollain "lehmänkaupalla" mm. HKL-Bussiliikenteelle. Lieneeköhän tässäkin sama menettely?

Oy Liikenne Ab:lla olisi ollut kesästä 2001 lähtien enää yksi linja (730). Käsittääkseni HKL-Bussiliikenne ajoi sopimuskauden lopun alihankintana. Sinänsä kai tuon liikenteen olisi voinut siirtää saman konsernin toiselle yritykselle eli Lähilinjoille, mutta jostain syystä näin ei toimittu.
 
Vastauksena herra Nak:lle: kun joukkoliikenneluvan haltija joutuu konkurssiin, on konkurssipesällä oikeus harjoittaa liikennettä kolmen kuukauden ajan konkurssiin joutumisesta. Näin sanoo joukkoliikennelaki 50 §. Siitä eteenpäin HSL päättää jatkosta ja tuskin kysyy Westendiltä mitään.
 
Takaisin
Ylös