Westendin Linja Oy konkurssiin

Nobinalla ON sen siaan pari omaa vielä :p 95 Espoo ällät kokosarja kuuluu Nobina Busco AB filial i Finland OY:lle

Tämä on nyt ymmärtääkseni se pilkku jota Kani viilasi. Nobina Finland (West, East, South) on vain bussien haltija. Nobinan kalustoyhtiö "fleet" omistaa bussit. Samalla tavalla toimii myös ainakin Helb. Tällä tavalla on helppoa tehdä ainakin jollekin yksikölle tulosta, mutta samaa konsernia ovat silti kaikki...

Westendin kohdalla ei taida olla kyse tälläisestä itselle vuokraamisesta, vaan kun osamaksurahoitus on maksettu loppuun, bussi on siirtynyt kokonaan wl:lle. Em. Nobina Busco hoiti -02 Ikarukset itselleen 10:n vuoden aikana, mutta westendillä on ollut joku pidempi osamaksusopimus tai rahat loppu kun Rellutkin (ainakin wl24) on vieläkin rahoitusyhtiön autoja :/

Jotta tästä kaikesta saadaan mahdollisimman sekavaa, esim. Nobina Busco ei siltikään omista itse kaikkia vanhoja, vaan osa on pitkin pohjoismaisia leasingyhtiöitä :D
 
Viimeksi muokattu:
Nobinan kalustoyhtiö "fleet" omistaa bussit. Samalla tavalla toimii myös ainakin Helb. Tällä tavalla on helppoa tehdä ainakin jollekin yksikölle tulosta, mutta samaa konsernia ovat silti kaikki...

Tärkein syy kuitenkin taitaa olla, että yrityksen omaisuus vaikuttaa palkkojen sivukulujen suuruuteen. Kun omaisuus (bussit) ja työntekijät ovat eri osakeyhtiöiden nimissä, ovat sivukulut pienemmät.

Edit: kuulemma poistojen vaikutus sivukuluihin poistettiin 2011 eli enää se ei ole syynä
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on nyt ymmärtääkseni se pilkku jota Kani viilasi. Nobina Finland (West, East, South) on vain bussien haltija. Nobinan kalustoyhtiö "fleet" omistaa bussit. Samalla tavalla toimii myös ainakin Helb. Tällä tavalla on helppoa tehdä ainakin jollekin yksikölle tulosta, mutta samaa konsernia ovat silti kaikki...

Westendin kohdalla ei taida olla kyse tälläisestä itselle vuokraamisesta, vaan kun osamaksurahoitus on maksettu loppuun, bussi on siirtynyt kokonaan wl:lle. Em. Nobina Busco hoiti -02 Ikarukset itselleen 10:n vuoden aikana, mutta westendillä on ollut joku pidempi osamaksusopimus tai rahat loppu kun Rellutkin (ainakin wl24) on vieläkin rahoitusyhtiön autoja :/

Jotta tästä kaikesta saadaan mahdollisimman sekavaa, esim. Nobina Busco ei siltikään omista itse kaikkia vanhoja, vaan osa on pitkin pohjoismaisia leasingyhtiöitä :D
Helbillä menee pääsääntöisesti niin että Osamaksu autot omistaa Nordea rahoitus ja silloin haltija on Helb Fleet. Kun osamaksu on maksettu, omistajaksi tulee Helb Fleet ja haltijaksi Helsingin Bussiliikenne. Ja leasing autoja tietääkseni ei ole kuin tuo 1219, ja ehkä hybridit...
 
Bluesin kotisivuilla mainostetaan edelleen ilmaista kyytiä kotipeleihin, mutta tämä luksus ei tainnut siirtyä enää kenellekään? Nythän tämä ja nivel-wiimat sopisi Åbergille kuin valettu :D

Åbergiltä laittoivat viestiä että Blues kyydit jatkuvat,mutta toisenlaisella kalustolla!
 
Tämä on nyt ymmärtääkseni se pilkku jota Kani viilasi. Nobina Finland (West, East, South) on vain bussien haltija. Nobinan kalustoyhtiö "fleet" omistaa bussit. Samalla tavalla toimii myös ainakin Helb. Tällä tavalla on helppoa tehdä ainakin jollekin yksikölle tulosta, mutta samaa konsernia ovat silti kaikki...

Westendin kohdalla ei taida olla kyse tälläisestä itselle vuokraamisesta, vaan kun osamaksurahoitus on maksettu loppuun, bussi on siirtynyt kokonaan wl:lle. Em. Nobina Busco hoiti -02 Ikarukset itselleen 10:n vuoden aikana, mutta westendillä on ollut joku pidempi osamaksusopimus tai rahat loppu kun Rellutkin (ainakin wl24) on vieläkin rahoitusyhtiön autoja :/

Jotta tästä kaikesta saadaan mahdollisimman sekavaa, esim. Nobina Busco ei siltikään omista itse kaikkia vanhoja, vaan osa on pitkin pohjoismaisia leasingyhtiöitä :D

Minkä seikan kannalta on oleellista tämä pitkä keskustelu, onko bussifirman kalusto omaa, vuokrattua, osamaksurahoitettua, rahoitusliisattua, huoltoliisattua vai jotain muuta?

Kannattaa katsoa lentoyhtiöitä. Samat koneet saattavat yhtenä vuonna olla omistettuja ja toisena liisattuja, aivan kulloistenkin tarpeiden mukaisesti. Periaatteessa saman lainalaisuudet koskevat bussibisnestäkin, vain mittakaava on toinen.
 
Minkä seikan kannalta on oleellista tämä pitkä keskustelu, onko bussifirman kalusto omaa, vuokrattua, osamaksurahoitettua, rahoitusliisattua, huoltoliisattua vai jotain muuta?.

Keskusteluhan tästä aiheesta lähti liikkeelle siitä, että jos konkurssipesä järjestää huutokaupan jossa wessun bussit myydään, että mitä siellä sitten voisi olla myynnissä.
 
Åbergiltä laittoivat viestiä että Blues kyydit jatkuvat,mutta toisenlaisella kalustolla!

Näin on, sillä Espoon Bluesin web-sivujen mukaan kuljetuksia liikennöi nykyään Lehtimäen Liikenne.
 
Minkä seikan kannalta on oleellista tämä pitkä keskustelu, onko bussifirman kalusto omaa, vuokrattua, osamaksurahoitettua, rahoitusliisattua, huoltoliisattua vai jotain muuta?

Kannattaa katsoa lentoyhtiöitä. Samat koneet saattavat yhtenä vuonna olla omistettuja ja toisena liisattuja, aivan kulloistenkin tarpeiden mukaisesti. Periaatteessa saman lainalaisuudet koskevat bussibisnestäkin, vain mittakaava on toinen.
Nähdäkseni tästä oli tarpeellista keskustella siksi, ettei jää sellaista käsitystä, että menestyvä yritys omistaa itse autonsa, ja joku muu nimi auton papereissa tarkoittaa talousvaikeuksia. Koska näin ei ole.
 
Ei kannata lukea sivujani niin, että niillä olisi absoluuttinen totuus. Kaupasta on vasta alle viikko, enkä millään voi tietää kaikkia muutoksia mitä on tapahtunut, joten sivut eivät varmastikaan ole ajan tasalla.
Heti kun joku bongaa VT 38:n linjalla ja kertoo havainnosta täällä, lisään sen Veolian listaan.

VT 38 Tuupakan varikolla.

Pari kuukautta sitten ajoon palannut VT 168 on sivustolla esitettyjen ajossa olevien bussien (169) lisätietojen kohdalla mainittu poistetuksi ajosta. Sivut sinänsä ovat kyllä parhaat mitä HSL-alueen liikenteestä löytyy:D
 
Juuri tuli tieto, että Westendin varikolla on huutokauppa tiistaina 6.11 kello 12:00 alkaen. Kello 9:00 alkaen saapi mennä tutustumaan myytävään tavaraan. Busseja ei taida olla loppujen lopuksi kovin monta, ellei joku rahoitusyhtiö tuo paikalle lisää autoja. Ainakin Kauppalehteen on tulossa ilmoitus tilaisuudesta.
 
Juuri tuli tieto, että Westendin varikolla on huutokauppa tiistaina 6.11 kello 12:00 alkaen. Kello 9:00 alkaen saapi mennä tutustumaan myytävään tavaraan. Busseja ei taida olla loppujen lopuksi kovin monta, ellei joku rahoitusyhtiö tuo paikalle lisää autoja. Ainakin Kauppalehteen on tulossa ilmoitus tilaisuudesta.

Onko tilaisuus julkinen, että sinne saa mennä kuka tahansa?
 
Takaisin
Ylös