Westendin Linja Oy konkurssiin

Oma ehdotukseni näistä linjoista

105 - Åbergin Linja
109 - Åbergin Linja - Joku yheistyössä.
111 - Veolia Transport
112 - Veolia Transport
206 - Nobina Finland / Åbergin Linja
212 - Nobina Finland / Åbergin Linja
213 - Nobina Finland / Åbergin Linja
452 - Veolia Transport
453 - Veolia Transport
516 - Veolia Transport

Lisänä KaP50 ( Kauniaisten palvelulinja) - Taksikuljetus / Korsisaari
 
Tapahtuipa näille linjoille sitten mitä tahansa (siirto toiselle liikennöitsijälle tai uusi kilpailutus), niin luulenpa että kalustona tullaan näkemään aika pitkälle WL:n nykyisiä autoja.
 
Oma ehdotukseni näistä linjoista

105 - Åbergin Linja
109 - Åbergin Linja - Joku yheistyössä.
111 - Veolia Transport
112 - Veolia Transport
206 - Nobina Finland / Åbergin Linja
212 - Nobina Finland / Åbergin Linja
213 - Nobina Finland / Åbergin Linja
452 - Veolia Transport
453 - Veolia Transport
516 - Veolia Transport

Linjojen 105, 111, 452, 453 ja 516 osalta kuvio voisi hyvinkin mennä näin koska Veolialla ja Åbergilla on jo liikennettä kyseisillä linjoilla. Lopuista en osaa sanoa mitään.
 
Ajavat myös Helsingin ja Vantaan välisiä seutulinjoja (452, 453, 516), koululaiskuljetuksia sekä tilausajoja.

Mutta suurin osa ajoista taitaa olla siis espoolaisten kuskaamista eli espoolaiset jäävät eniten kärsimään.

Sinänsä hyvin ikävä juttu että iso bussifirma menee konkurrssiin. Jää paljon busseja ajamatta ainakin jonkin aikaa.

Onko HSL:llä tarpeeksi keinoja tällaisten tapahtumien ehkäisemiseksi? Onko Espoon kaupungilla? Ainakin Helsingin kaupunki tukee tappiollista bussiyhtiötään HelB:iä joka aiemmin oli osa HKL:ää. Tätä on arvosteltu kovasti, eräät espoolaispolitikot ovat olleet sitä mieltä että niin ei saisi tehdä, on huonoa hallintokulttuuria. Tätä on käytetty nimenomaan argumenttina sitä vastaan että pk-seudun kaupungit yhdistettäisiin.

Nyt siis Espoo joka on viisaudessaan jättänyt tappiollisen bussiyrityksensä oman onnensa noojaan saa tulla toimeen vähemmillä bussivuoroilla.

t. Rainer
 
Nyt siis Espoo joka on viisaudessaan jättänyt tappiollisen bussiyrityksensä oman onnensa noojaan saa tulla toimeen vähemmillä bussivuoroilla.

Ei Espoon kaupungilla ole mitään tekemistä Westendin Linjan kanssa, joten miksi sen olisi tappiollinen bussiyhtiö pitänyt pelastaa?
 
Mutta suurin osa ajoista taitaa olla siis espoolaisten kuskaamista eli espoolaiset jäävät eniten kärsimään.

...

Nyt siis Espoo joka on viisaudessaan jättänyt tappiollisen bussiyrityksensä oman onnensa noojaan saa tulla toimeen vähemmillä bussivuoroilla.

t. Rainer

HSL:n uutisessa sanottiin että liikennöimistä pyritään jatkamaan saman aikataulun mukaan, ja kyllähän 3kk on riittävästi aikaa tällaisen järjestämiseen. En siis jää turhaan odottelemaan 206:ta Vaasan leipomon eteen vaan pääsen sillä edelleen keskustaan, oli liikennöitsijänä kuka tahansa ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 16:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:09 ----------

Westendin Linjan konkurssipesä jatkaa bussiliikennettä normaalisti 16.10. saakka. Yhtiön 1.10. jättämä konkurssihakemus ei ainakaan toistaiseksi vaikuta yhtiön liikennöimiin vuoroihin, vaan ne pystytään ajamaan normaalisti.

HSL pyrkii siihen, että bussiliikenne saadaan myös jatkossa hoidettua aikataulujen mukaisesti.

Tuossahan se olikin
 
Tuossahan se olikin
Niin, kaupallisestihan on siten, että aikatauluihin merkittyjen bussilinjojen ajamisesta ja matkustajien palvelusta on vastuussa HSL, ei Westendin linja Oy. Kaikki bussiyhtiöt ovat sopimussuhteessa HSL:n kanssa, ei matkustajien kanssa. Matkustajat ovat sopimussuhteessa HSL:n kanssa.

Jos joku yhtiö rikkoo sopimustaan mistä hyvänsä syystä, konkurssi mukaan lukien, sopimusrikkomus on yhtiön ja HSL:n välinen ongelma. Jos HSL ei saa hankituksi ostamiaan vuoroja sopimuksen perusteella, sen on hankittava ne muualta, eikä muualta hankkiminen ole sopimusrikkomuksen tehneen yhtiön asia. Sopimuksessa on sanktioita rikkomuksien varalta, mutta konkurssiin mennyt yhtiö ei enää suorita sanktioita, ja sopimus käy muutenkin mitättömäksi.

Käytännössä konkurssi ei tarkoita sitä, että liikenteeseen tarvittavat bussit posahtavat olemattomiin ja kuljettajat kuolevat. Kysymys on vain siitä, miten bussien ja kuljettajien käyttö voi jatkua, vaikka yrityksen toiminta lakkaa. Konkurssihallinto voi ja sillä lienee velvollisuuskin myydä hallinnassaan olevan kaluston kapasiteettia, sillä on konkurssiyhtiön velkojien etu, että konkurssipesällä on tuloja ja sen velanmaksukyky paranee.

Minusta tilannetta on dramatisoitu aivan turhaan nimenomaan matkustajien näkökulmasta. On luonteva ratkaisu, että konkurssipesä sopii HSL:n kanssa yhtiön sopimuselvoitteiden jatkamisesta. Sopimushinta kattaa varmasti liikennöinnin jatkamisen välittömät kulut. Ellei, konkurssihallinto voi tehdä HSL:n kanssa uuden sopimuksen siihen asti, kunnes HSL saa hankituksi liikenteen muualta. Bussien seisottaminen ja kuljettajien istuttaminen kotona on täysin turhaa eikä kenenkään etu.

Antero
 
Eli Veolia täysin alihankkii tuota Westendin Linjalta niinkuin Westendin Linja 111:tä Veolialta.

Kyllä, kaikki kuusi lähtöä viikossa. ;)

Linjoilla 400N, 452, 453 ja 516 ei ole ollut mitään alihankintaa viime keväästä lähtien vaan HSL on maksanut Veolialle suoraan liikennöintikorvauksen. Linjoilla on siis kaksi vastuullista liikennöitsijää.
 
Linjoilla 400N, 452, 453 ja 516 ei ole ollut mitään alihankintaa viime keväästä lähtien vaan HSL on maksanut Veolialle suoraan liikennöintikorvauksen. Linjoilla on siis kaksi vastuullista liikennöitsijää.

Ai niin, olin jo ehtinyt unohtaa tämän muutoksen. No kuitenkin, Veolia ajaa kaikki 400N:n lähdöt.
 
Oma ehdotukseni näistä linjoista

105 - Åbergin Linja
109 - Åbergin Linja - Joku yheistyössä.
111 - Veolia Transport
112 - Veolia Transport
206 - Nobina Finland / Åbergin Linja
212 - Nobina Finland / Åbergin Linja
213 - Nobina Finland / Åbergin Linja
452 - Veolia Transport
453 - Veolia Transport
516 - Veolia Transport

Lisänä KaP50 ( Kauniaisten palvelulinja) - Taksikuljetus / Korsisaari

En usko että Åbergin Linjalla on resursseja ajaa noin montaa linjaa kun ei nykyiselläkään aja kaikkia "omia" linjoja kokonaan esim. 530, jota Veolia ajaa kahdella bussilla.
 
En usko että Åbergin Linjalla on resursseja ajaa noin montaa linjaa kun ei nykyiselläkään aja kaikkia "omia" linjoja kokonaan esim. 530, jota Veolia ajaa kahdella bussilla.

Ideana siis oli, että åberg saa linjojen mukana tarvittavat autot.
 
Kyllä Wessun konkurssipesä voi jatkaa liikennettä vaikka miten pitkään. Eri juttu sitten kannattaako, kun se nähtävästi on ollut sille tappiollista.
 
Tarkoitan siis sitä, että HSL:n liikennöintikorvaukset luonnollisesti maksettaisiin konkurssipesälle, mutta konkurssipesä ei saa maksaa niitä eteenpäin.

Konkurssitilanteessa velkojia ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan. Jos niin tekisi, syyllistyisi velallisen epärehellisyyteen. Kun siis yhtiö tilaa alihankintaa, syntyy velka yhtiöltä alihankkijalle. Jos yhtiöön tulee rahaa, sitä ei saa maksaa vain yhdelle velalliselle, vaan se tulee käyttää kaikkien velallisten saatavien kattamiseen. Tällaiseen järjestelyyn luonnollisesti ei alihankkija edes suostuisi. Mutta konkurssipesällä ei ole mahdollisuutta tehdä mitään sellaista sopimusta, joka takaisi tuon yhden alihankkijan saatavat.

Kyllä sillä on.

Konkurssihallinto hoitaa yhtiön toimia yhtiön konkurssiin asettamisen jälkeen.
Toimia hoitaessaan yhtiöllä syntyy välttämättä erilaisia kuluja ja joskus myös tuottoja. Kaikkea toimintaa ei lopeteta eikä yleensä kyetäkään lopettamaan sillä hetkellä kun konkurssiin asettaminen tapahtuu, vaan esim. työsuhteet jatkuvat kunnes ne tulevat irtisanotuksi. Konkurssi sinällään on erillinen työsopimuksen irtisanomisperuste ja siihen sovelletaan 14 pv irtisanomisaikaa. Siksi yleensä työvoimavaltaisilla aloilla toimintaa jatketaan vähintään tuo 14 pv jotta maksettavilla palkoilla saataisiin pesään jotain tulojakin, kuten vaikkapa liikennöintikorvauksia.
Niiden saamiseksi on ostettava muutakin kuin työtä tekijöiltään esim. polttoaineita, huoltoa, renkaita ja kirjanpitoa. Pesä maksaa nämä korvaukset saajilleen niistä varoista mitä pesällä on ensin ja lopuilla varoilla maksetaan konkurssia edeltävältä ajalta kertyineitä velkoja. Siten mahdollinen alihankinta on samalla tavalla maksettavaa kuin joku muukin maksuvelvoite eikä sen kummempaa.

Konkurssipesä voi jatkaa konkurssiin asetetun velallisen (liike-)toimintaa konkurssihallinnon hoitamana vuosienkin ajan. Harvemmin niin toki tapahtuu mutta se on täysin mahdollista. Linja-autot eivät siis muutu tomuksi, hallit tuhkaksi ja työntekijöitä lähetetä Marsiin vaikka yritys asetetaankin konkurssiin. Tässäkin nimenomaisessa pyrittänee tekemään niin että pesä myydään kokonaisuutena jonnekin jos vain ostaja löytyy ja siten saadaan yhtiön konkurssivelkojille paras maksu saataville.
 
Konkurssipesä voi jatkaa konkurssiin asetetun velallisen (liike-)toimintaa konkurssihallinnon hoitamana vuosienkin ajan.

Olet aivan oikeassa, mutta tässä nyt on ilmoitettu että jatkuu 2 viikon ajan, sitten se on kaput.
 
Takaisin
Ylös